
1 

 

Karol Kaczorowski 

 

 

Arab Spring in Turkish Daily English Press 

 

 

 

KEYWORDS 

Arab Spring, Turkey, agenda setting, framing, political sociology 

 

ABSTRACT 

The aim of the article is to present the results of content analysis of depiction of middle- 

eastern protests often called the Arab Spring in Turkish daily newspapers published in 

English. Using agenda setting and framing analysis supplemented by George Gerbner’s 

Message System Analysis scheme, 225 articles from published from January to June 2011 in 

“Hürriyet Daily News” and “Today’s Zaman” were analyzed. The article begins with a short 

presentation of the Turkish press market, after which there is a description of methodology 

used in the research. Results of the analysis were divided into two parts devoted to 

quantitative and qualitative analysis. 

 

 

 

The mass protests in Middle East and North Africa in the first half of 2011, began with the 

self-immolation of a street peddler in Tunisia. The success of the Tunisian protests (which 

ousted the President El Abidine Ben Ali), people who opposed the authoritarian regime in 

Egypt began to gather in crowds in Tahrir Square in Cairo. Television and internet coverage 

enabled the citizens of many countries of the region, dissatisfied with their situation, to 

organize public speeches demanding political changes. With time, this phenomenon of mass 

civil disobedience, initially described as trouble and turmoil in the region, came to be known 

in most global media under the positively associated name of “Arab Spring” or “Arab 

Awakening”. Both names were direct references to the 19th-century “Springtime of Nations” 

and the 20th-century “Autumn of Nations”. 

This paper presents the results of content analysis of articles about the Arab Spring 

from Turkish daily newspapers published in English between January and June 2011. Faced 

by the political revolutions in the Arab world, western publicists began to commonly indicate 

the present-day political system in Turkey as the model of democracy for the Middle East
1
. 

Simultaneously Turkey, since the Justice and Development Party (AKP for its Turkish 

                                                 
1
 Ghosh, The Modern Islamist, “Time International” 2011, No 21 (178), p. 24–32; see also: J. Zdanowski, Bliski 

Wschód 2011: bunt czy rewolucja? [Middle East 2011: Rebellion or revolution?], Kraków 2011, p. 210–215. 



2 

 

acronym) came to power in 2002, boasting of its high economic growth, engaged in a foreign 

policy indicating its aspirations to expand its influence on the policies of the countries of the 

region. The sentiments associated with the increased significance of Turkey in the Middle 

East could be found in 2011 not only in western media but in Turkish newspapers as well. 

Studying the opinions on the events of the Arab Spring expressed by Turkish 

publicists seems interesting also because they are forced to negotiate between the Western and 

Middle-Eastern cultures: the Turkish perspective combines the view from within the region—

the immediate vicinity of the revolution—with a somewhat European and Western viewpoint. 

One must not forget that this country is a member of the Council of Europe, a long-standing 

member of NATO, and a candidate for membership in the European Union. Whereas the daily 

newspapers published in English are a special case in the Turkish press, as the information 

and commentaries published there may both support and oppose the foreign policy pursued by 

Turkey. 

The first part of the work includes a short characteristic of the Turkish press market. 

Subsequently, the methodology and specificity of conducted research are presented. The final 

parts of the paper are devoted to quantitative studies of agenda setting and framing. This 

quantitative research is supplemented with a qualitative analysis of the methods used by the 

studied newspapers to illustrate the topics selected on the basis of agenda setting analysis. 

 

Basic information on the Turkish press market 

The origins of the Turkish press can be traced to the first part of the 19th century. In 1928, the 

Governor of Egypt Kavalalı Mehmet Ali Paşa began publishing the newspaper “Vekai-i 

Mıssıriyye”, and the first issue of the official Ottoman weekly, “Takvim-i Vekavi”, was 

published on 11 November 1831
2
. The liberalization of the state economy, carried out by the 

Turkish government in the 1980s, had a particular impact on the present situation on the press 

market, leading to the privatization of newspapers and foundation of first large media groups. 

Even though the freedom of the press is legally protected, the freedom of speech level 

is assessed with much criticism by both international commentators and Turkish people 

themselves
3
. Even the most recent legal acts do not protect the market from high 

                                                 
2
 L. Büsra. Ö. Tülü, History of Turkish Press, http://marmara.academia.edu/BusraLivan/Papers/199585/history_

of_turkish_press [accessed: 15 May 2012]. 
3
 Cf.: A. Szymański, Między islamem a kemalizmem – problem demokracji w Turcji [Between Islam and 

Kemalism – the problem of democracy in Turkey], Warszawa 2008, p. 123–133. 



3 

 

concentration and subsequent oligopolization
4
. The Internet is being censored, and the press 

can be punished in cases as ambiguous as a “threat to the unity of the nation and security of 

the state”. Moreover, the last decade showed that there are other methods of pressuring the 

media as well, e.g. through penalties for tax irregularities. Already in June 2012, more than a 

hundred Turkish journalists were under arrest or imprisoned on charges of suspected 

participation in a coup d’état, and a large number of them were being held without charge. 

In Turkey, there are two daily newspapers printed in English, namely, “Today’s 

Zaman” and “Hürriyet Daily News”. Both are sold all over the country and have their head 

editorial offices in Istanbul. On the other hand, current digital information from Turkey can be 

found on such websites as “Turkishpress.com” and “Turkish Weekly”. 

“Zaman” is a pro-Muslim newspaper published in Turkish since 1986. It is written by 

supporters of the governing party, who call themselves pro-democratic activists, while the 

rumours rife in the country say that this press title is financed by the moderate Islamic 

movement Hizmet, founded by Turkish theologian Fethullah Gülen. Officially, “Zaman” is 

not affiliated with any religious or political group, but publicists connected with the Gülen 

movement contribute to both this newspaper and “Today’s Zaman’
5
. Both titles belong to the 

Feza Publishing media company. The English-language counterpart to “Zaman”—called 

“Today’s Zaman”—was founded in 2007 and, according to its editor-in-chief Bülent Keneş, 

one year after its first edition, it reached the highest circulation of all the Turkish press 

published in English. The publisher takes pride in collaboration with Western dailies, and the 

ideology of the title is similar to that of “Zaman”, with the selection of topics more suitable 

for foreign readers. 

“Hürriyet” is a liberal-nationalistic newspaper, founded in 1948 by Sedat Simavi, and 

purchased in 1994 by the Doğan group, currently one of the largest holdings on the Turkish 

media market. The publicists of this daily oppose the rule of Recep Tayyip Erdoğan. Some of 

them hold traditional Kemalist political views, while some profess more reformist values, 

which sometimes lead to disputes among its contributors. The origins of “Hürriyet Daily 

News” can be traced to 1961, when the Cevik family of journalists obtained help from the 

Turkish Ministry of Foreign Affairs and started publishing the “Turkish Daily News”, then 

addressed chiefly to the NATO soldiers stationed in the country and foreign diplomats in 

                                                 
4
 C. Sözeri, Z. Güney, The Political Economy of the Media in Turkey: A Sectoral Analysis, http://www.tesev.

org.tr/Upload/Publication/67e244dd-5c21-4d34-8361-4c7f3d003140/11461ENGmedya2WEB21_09_11.pdf 

[accessed: 15 May 2012]. 
5
 A. Kuru, Changing Perspectives on Islamism and Secularism in Turkey: The Gülen Movement and The AK 

Party, http://www.setav.org/ups/dosya/28015.pdf [accessed: 20 Jun 2012]. 



4 

 

Turkey. In 2000, the newspaper was sold to the Doğan Holding group, which changed its 

name six years later into “Hürriyet Daily News”. In the first decade of the 21st century, it 

published many English translations of articles from “Hürriyet” and “Radikal”, while the 

number of pieces prepared specially for this English-language daily gradually increased. 

The description of the profiles of selected Turkish press titles presented above may 

attest to distinct division on that market, associated with the support of various political 

groups. As demonstrated by the research by Ali Çarkoğlu and Gözde Yavuz
6
, the norm in 

Turkey is rather high correspondence between the press and political views, and while 

between 2002 and 2007 the external pluralism waxed, the internal one waned, which led to 

the homogenization of newspaper reader groups. Regarding readers’ political choices, the 

daily newspapers like, “Zaman”, conservative titles such as “Milli Gazete” and “Yeni Şafak”, 

and the Kemalist “Cumhuriyet” were the most monolithic. 

 

Specificity of the conducted content analysis of press 

As Bogusława Dobek–Ostrowska points out
7
, political communicating is the intentional 

sending of messages about politics. Within it, the areas of propaganda, advertisement, and 

public relations are usually identified. As the analyzed articles explicitly or implicitly 

presented the views of their authors on the described political events, it can be assumed that 

the subject of this study contains elements of political communicating. What is more, the 

analyzed daily newspapers are targeted mainly at foreigners living in Turkey. Therefore, the 

content they convey creates a certain image of Turkey and international events and may also 

be part of the country’s international policy. Since the research focused only on the opinions 

of the publicists, and not their recipients, the employed research technique can be considered 

as content analysis rather than discourse analysis. Accordingly, what was studied was the 

“preferential encoding” described by Stuart Hall, and not the possibility of partisan reception, 

stressed by John Fiske
8
. 

Since the publication of the article The Agenda Setting Function of Mass Media by 

Maxwell McCombs and Donald Shaw in 1972
9
, the order of selected topics and its influence 

                                                 
6
 A. Çarkoğlu, G. Yavuz, Press-party Parallelism in Turkey: An Individual Level Interpretation, “Turkish 

Studies” Vol. 11 (2011), No. 4, p. 613–624. 
7
 B. Dobek–Ostrowska, Komunikowanie polityczne i publiczne [Political and public communicating], Warszawa 

2007, p. 131–132. 
8
 T. Goban–Klas, Media i komunikowania masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu [Media and 

mass communication: Theories and analyses of the press, radio, television, and Internet], Warszawa–Kraków 

2000. 
9
 M.E. McCombs, D.L. Shaw, The Agenda Setting Function of Mass Media, “The Public Opinion Quarterly”, 

Vol. 36 (1972), No. 2, p. 176–187. 



5 

 

on the recipients’ interest in these issues enjoys special attention in media studies. Many 

media scholars, however, including Salma Ghanem
10

, noticed that studying the choice of 

topics by itself is insufficient, as some of the described attributes related to these topics may 

make the content more visible and memorable. Such features of the way of description can 

also influence the shift in views and the degree of interest in a given topic. Acknowledging 

this, a need for a deeper analysis was revealed, one often called second-level agenda setting. It 

may include, among others, the analysis of framing and priming (that is, the order of features 

influencing the perception and memory of recipients). There have been various theories of 

priming, related to cognitive traits and their associated effects, the accessibility of information 

and its applicability to the knowledge one already has
11

. Polish media researchers Ewa Nowak 

and Rafał Riedel
12

 underlined the presence of both quantitative and qualitative aspects of 

priming, associated with the hierarchy of presented topics and the way of description. In their 

agenda setting and priming studies, Nowak and Riedel investigated which topics were the axis 

around which the message of the articles was constructed. A similar approach was used in 

carrying out the presented study. 

The subject of description of news articles from both studied Turkish daily newspapers 

were usually the same events linked to the Arab Spring. In order to find the difference in 

ordering the described events and issues between the studied dailies, an agenda setting 

analysis was performed, whereas the framing analysis was conducted to determine the context 

and way of presenting information. Holli A. Semetko and Patti M. Valkenburg
13

 developed 

the most often used typology of frames, understood according to Russel W. Neuman as 

“conceptual tools which media and individuals rely on to convey, interpret, and evaluate 

information”
14

. This typology consists of the frames of “conflict”, “human interest”, 

“attribution of responsibility”, “morality”, and “economic consequences”. In Poland, they 

                                                 
10

 Cf.: M.E. McCombs, A Look at Agenda-setting: past, present and future, “Journalism Studies”, Vol. 6 (2005), 

No. 4, p. 543–557. 
11

 E. Nowak, Koncepcja primingu w studiach nad komunikowaniem politycznym [The concept of priming within 

political communication studies], “Studia Medioznawcze” 2012, No. 2, p. 117–132. 
12

 E. Nowak, R. Riedel, Agenda Setting, Priming, Framing. Analiza porównawcza telewizyjnych audycji 

informacyjnych TVN i TVP1 w okresie kampanii przedwyborczych w Polsce 2005 i 2007 r. [Agenda setting, 

priming, framing: A comparative analysis of television news programs in TVN and TVP1 during the electoral 

campaigns of 2005 and 2007 in Poland], “Zeszyty Prasoznawcze” 2008, R. LI, No. 1–2, p. 193–194. 
13

 H.A. Semetko, P.M. Valkenburg, Framing European politics: a content analysis of press and television news, 

“Journal of Communication” Vol. 50 (2000), No. 2, p. 93–109. 
14

 W.R. Neuman, M.R. Just, A.N. Crigler, Common Knowledge, Chicago 1992. p. 60. 



6 

 

were employed in the research of Marek Palczewski
15

, among others. His operationalization 

was used in carrying out the presented study. 

The unit of analysis was an article, which in each case was examined for agenda 

setting and framing, and also in accordance with a categorization key based on George 

Gerbner’s press analysis scheme
16

. The sampling from the issues of “Today’s Zaman” and 

“Hürriyet Daily News” daily newspapers (the only Turkish dailies published in English) was 

based on the technique of two constructed weeks
17

. Since the protests in Tunisia were first 

mentioned in the Turkish press as late as on 7 January 2011, this date was assumed as the 

beginning of the analyzed publishing period. Its end was set in early June 2011, on account of 

the Turkish parliamentary elections which took place on 6 June. The closer was the election 

date, the more large articles in the studied press titles were about the electoral campaign and 

the less space was devoted to the political and social situation in the Middle East. 

The issues of “Hürriyet Daily News” and “Today’s Zaman” contained, respectively, 

106 and 119 articles related to the Arab Spring. The issues of the former daily counted 16 

pages, and of the latter 19 (20 on Saturdays). Also, “Today’s Zaman” published a greater 

number of short journalistic comments than “Hürriyet Daily News”. 

 

The agenda setting and framing analysis of the articles devoted to the Arab Spring 

To begin presenting the results of content analysis of Turkish daily press published in English, 

it is worth mentioning that both “Hürriyet Daily News” and “Today’s Zaman” provided 

information on a broad range of topics, and their journalists often explained the context to the 

readers by referring to the history of particular countries and events related to them. As 

journalistic commentaries, both titles allowed various voices to speak, not always concurring 

with the editors’ ideological bias. Such diversification, however, was none too large, so there 

was no direct criticism of the Prime Minister Erdoğan to be found in “Today’s Zaman” nor, 

similarly, unambiguous support for his policy in “Hürriyet Daily News”. 

Of 225 analyzed articles about the Arab Spring, the majority concerned the events 

(68 % of the sample). Less than a fourth consisted of journalistic commentaries and columns, 

generally placed in separate sections of the daily newspapers. While the topic that was 

                                                 
15

 M. Palczewski, Koncepcja framingu i jej zastosowanie w badaniach newsów w Wiadomościach TVP i Faktach 

TVN [The concept of framing and its use in Wiadomości TVP and Fakty TVN news broadcast research], „Studia 

Medioznawcze” 2011, No. 1, p. 31–45. 
16

 G. Gerbner, Mass Media Discourse: Message System Analysis as a Component of Cultural Indicators, in: 

Discourse and Communication. New Approaches to the Analysis of Mass Media Discourse and Communication, 

ed. by T.A. van Dijk, Berlin–New York 1985, p. 13–25. 
17

 M. Lisowska-Magdziarz, Analiza zawartości mediów [Media content analysis], Kraków 2004, p. 64–66. 



7 

 

covered the least in the context of the Arab Spring was economics, which amounted to less 

than 10 % of the sample. Table 1 presents a detailed breakdown of the sample by the types of 

press publications. 

 

Table 1. Breakdown by the types of analyzed press articles
18

 

 News article Journalistic comment Economic news 

HDN (N = 106) 74 (69.8 %) 25 (23.6 %) 7 (6.6 %) 

TZ (N = 119) 79 (66.4 %) 39 (32.8 %) 1 (0.8 %) 

both dailies 153 (68.0 %) 50 (22.2 %) 22 (9.8 %) 

 

The events associated with the Arab Spring and the Turkish policy regarding the 

Middle Eastern protests was equally highly publicized by both titles. The topics of the protests 

in Tunisia, Egypt, Libya, and Syria were found on the covers of both dailies
19

. In journalistic 

sections of all analyzed issues, the comments devoted to the Arab Spring also prevailed. With 

time, these topics gave way to the parliamentary elections in Turkey. Comparing the 7 March 

issue (median of the random sample) with the 20 May issue (the latest in the sample), the 

number of articles related to the Arab Spring had dropped by more than a half in both titles
20

. 

The agenda setting analysis involved investigating the topics in regard to which the 

issues described in a given article were presented. Considering the significant diversity of 

events (the protests took place in many Middle Eastern countries), the information transfer 

hierarchy was not measured (they appeared interchangeably in all sections of newspapers, 

depending on the events occurring on the day of the issue). Instead, the frequency was 

calculated of more general and yet regularly recurring topic categories. These included the 

news on the situation of the countries engulfed in the Arab Spring, the issues of the Turkish 

foreign policy towards these countries, the problems of the Turkish domestic policy, and the 

issues of the international policy of the Western countries and Israel (whose policies were 

usually considered identical). The frequency of these topics is shown in Table 2. 

The distribution of the topics on which the investigated articles focused was similar in 

both press titles. The most space was devoted to the situation of the Middle Eastern countries 

embroiled in the protests. More than a half (63.1 %) of the analyzed articles focused around 

                                                 
18

 In the presented table, N is the number of analyzed press articles. 
19

 Articles related to the Arab Sping were found on the front cover of 4 in 16 issues of “Today’s Zaman” and 3 of 

15 issues of “Hürriyet Daily News”. Many more texts took the form of a short mention on the cover of a picture 

introducing a more extensive article. The topic of the Arab Spring also predominated in the international events 

sections of most issues of both newspapers. 
20

 As many as 15 articles from the 7 March “Hürriyet Daily News” were devoted to this topic, while on 20 May 

only 7. It was similar in “Today’s Zaman”, which published 7 articles on the Arab spring on 7 March, and on 20 

May only 3. 



8 

 

this topic. Almost every fifth article (both in “Hürriyet Daily News” and “Today’s Zaman”) 

concerned the Turkish foreign policy. The international policy of Western Europe, the United 

States, and Israel was usually treated as one and the same and was described and evaluated 

more broadly by “Today’s Zaman” than by “Hürriyet Daily News” (10.1 % and 7.5 %, 

respectively). A small group of articles (less than 3 % of the sample) concerning the Arab 

Spring related to the domestic situation in Turkey and the rule of Prime Minister Erdoğan. 

Combined, all other issues around which the analyzed articles were focused did not exceed 

5 % of the sample. 

 

Table 2. Agenda setting analysis
21

 

 Situation  

in the Middle 

East 

Turkish 

foreign 

policy 

Turkish 

domestic 

policy 

International 

policy of the 

West and Israel 

Other 

topics 

HDN (N = 106) 68 (64.2 %) 23 (21.7 %) 2 (1.9 %) 8 (7.5 %) 5 (4.7 %) 

TZ (N = 119) 74 (62.2 %) 24 (20.2 %) 4 (3.4 %) 12 (10.1 %) 5 (4.2 %) 

both dailies 142 (63.1 %) 47 (20.9 %) 6 (2.7 %) 10 (16.8 %) 10 (4.4 %) 

 

Table 3. Framing of the articles 

 Hürriyet Daily News Today’s Zaman Both dailies 

frame of conflict 40 (37.7 %) 35 (29.4 %) 75 (33.3 %) 

frame of human interest 3 (2.8 %) 3 (2.5 %) 6 (2.7 %) 

frame of responsibility 14 (13.2 %) 18 (15.1 %) 32 (14.2 %) 

frame of morality 6 (5.7 %) 0 6 (2.7 %) 

frame of economy 10 (9.3 %) 9 (7.6 %) 19 (8.4 %) 

mixed frames 2 (1.9 %) 3 (2.5 %) 5 (2.2 %) 

total framed 75 (70.8 %) 68 (57.1 %) 143 (63.6 %) 

 

To investigate the frames of description of the distinctive categories, a framing 

analysis was carried out, the results of which were then intensified by qualitative content 

analysis focusing on the ways of presentation of the problems revealed by the agenda setting 

analysis. 

The frames of interpretation were established for 143 of 225 articles. The association 

with a given frame was based on a positive answer to at least two of four questions of the 

frame. Whenever two frames scored more than one positive answer, the predominating frame 

was selected, whereas the cases of an equal number of indications were considered as mixed 

frames
22

. It turned out that the mixed frames of conflict and human interest occurred three 

                                                 
21

 In the presented table, N is the number of analyzed press articles. 
22

 As mentioned above, the operationalization was borrowed from the framing analysis by Marek Palczewski; 

see: idem, Koncepcja framingu i jej zastosowanie w badaniach newsów w Wiadomościach TVP i Faktach TVN 



9 

 

times, and once each of the mixed frames of responsibility and economy, and of conflict, 

human interest, and economy. The frequency of individual frames can be found in Table 3. 

In total, there were 581 positive answers (of 900 possible answers for any given frame 

and 4500 for all frames combined). The frame density for “Hürriyet Daily News” and 

“Today’s Zaman” was 71.2 % and 56.8 % respectively. The combined frame density in both 

press titles was 64.4 %, which equals to an average of 3 positive indications per article (of 

possible 20). Both dailies had similar framing hierarchies. Most articles from the analyzed 

press titles used the frame of conflict (more than 1 in four), the second most frequent was the 

frame of responsibility (above 10 % of articles in both daily newspapers), and the frame of 

economy was the third. Where both titles differed significantly, however, was the frame of 

morality. Not a single article from “Today’s Zaman” received two positive answers to the 

questions of this frame at the same time. Conversely, the frame least used by “Hürriyet Daily 

News” (3 times) was the frame of human interest. The density of individual frames, seen as 

the number of positive answers to the frame’s questions relative to the total possible positives 

is detailed in Table 4. 

 

Table 4. Frame density per daily newspaper 

 Hürriyet 

Daily 

News 

Today’s 

Zaman 

frame of conflict 29.5 % 24.4 % 

frame of human interest 4.0 % 3.8 % 

frame of responsibility 22.6 % 19.7 % 

frame of morality 7.1 % 3.4 % 

frame of economy 8.0 % 7.4 % 

 

Even though “Hürriyet Daily News” was generally more frame saturated, the density 

of frames in both dailies was similar. Again, there was a big difference regarding the frame of 

morality, yet the greatest concerned the frame of conflict. Regarding the remaining frames, 

the newspapers differed by no more than a few percentage points. The greater framing of 

“Hürriyet Daily News” in presenting the Arab Spring events may have been related to the way 

of informing about the conflict. The “Today’s Zaman” described the Middle Eastern protests 

more often without a clear frame or—considering the foreign policy of specific countries—

more articles there had been written from the viewpoint of the frame of responsibility (cf. 

Table 2). In both titles, the coverage was usually based on quoting one side (a politician, 

                                                                                                                                                         
[The concept of framing and its use in Wiadomości TVP and Fakty TVN news broadcast research], “Studia 

Medioznawcze” 2011, No. 1, p. 31–45. 



10 

 

protester, or refugee), and merely mentioning the arguments of the other. Quoting both sides 

was more frequent in “Hürriyet Daily News”. Out of 106 analyzed articles from this 

newspaper, in 29 (27 %) quotations of at least two sides of the conflict can be found, whereas 

in “Today’s Zaman” this count is 16 articles (13 %) out of 119. 

 

Table 5. Summary of the agenda setting and framing analyses 

 

Situation in the 

Middle Eastern 

countries 

Foreign 

policy of 

Turkey 

Policies of the 

Western countries 

and Israel 

Domestic 

policy of 

Turkey 

frame of conflict 69 (48.6 %) 3 (6.4 %) 0 1 (16.7 %) 

frame of human interest 5 (3.5 %) 0 0 0 

frame of responsibility 7 (4.9 %) 12 (25.5 %) 11 (23.4 %) 2 (33.3 %) 

frame of morality 2 (1.4 %) 2 (4.2 %) 1 (2.1 %) 1 (16.7 %) 

frame of economy 10 (7 %) 3 (6.4 %) 1 (2.1 %) 0 

mixed frames 4 (2.8 %) 0 1 (2.1 %) 0 

no frame 45 (31.7 %) 27 (57.4 %) 6 (12.8 %) 2 (33.3 %) 

total 142 (100 %) 47 (100 %) 20 (100 %) 6 (100 %) 

 

Table 6. Summary of the agenda setting and framing analyses for “Hürriyet Daily News” 

Data for 

“Hürriyet Daily News” 

Situation in the 

Middle Eastern 

countries 

Foreign 

policy of 

Turkey 

Policies of the 

Western countries 

and Israel 

Domestic 

policy of 

Turkey 

frame of conflict 35 (51.5 %) 2 (8.7 %) 0 1 (50.0 %) 

frame of human interest 2 (2.9 %) 0 0 0 

frame of responsibility 4 (5.9 %) 5 (21.7 %) 5 (62.5 %) 0 

frame of morality 2 (2.9 %) 2 (8.7 %) 1 (12.5 %) 1 (50.0 %) 

frame of economy 7 (10.3 %) 1 (4.3 %) 0 0 

mixed frames 2 (2.9 %) 0 0 0 

no frame 16 (23.5 %) 13 (52.2 %) 2 (25.0 %) 0 

total 68 (100 %) 23 (100 %) 8 (100 %) 2 (100 %) 

 

Table 7. Summary of the agenda setting and framing analyses for “Today’s Zaman” 

Data for 

“Today’s Zaman” 

Situation in the 

Middle Eastern 

countries 

Foreign 

policy of 

Turkey 

Policies of the 

Western countries 

and Israel 

Domestic 

policy of 

Turkey 

frame of conflict 34 (45.9 %) 1 (4.2 %) 0 0 

frame of human interest 3 (4.1 %) 0 0 0 

frame of responsibility 4 (4.1 %) 7 (29.2 %) 6 (50.0 %) 2 (50.0 %) 

frame of morality 0 0 0 0 

frame of economy 3 (4.1 %) 2 (8.3 %) 1 (8.3 %) 0 

mixed frames 2 (2.7 %) 0 1 (8.3 %) 0 

no frame 29 (39.2 %) 14 (58.3 %) 4 (33.3 %) 2 (50.0 %) 

total 74 (100 %) 24 (100 %) 12 (100 %) 4 (100 %) 

 



11 

 

The summary of the frames corresponding to articles on the main topics revealed by 

the agenda setting analysis is presented in Table 5
23

. It shows that the situation of the 

countries embroiled in protests was usually (in over a half of the articles of this kind) 

presented from the frame of conflict viewpoint. The Turkish foreign policy was most often 

described without a frame or using the frame of responsibility. The latter frame was also most 

frequently used when commenting the policies of Western countries and Israel. Also, when 

describing the domestic policy of Turkey, it was usually the frame of responsibility or neither 

of the studied frames. 

The described above relationships of the framing of leading topics are similar for both 

“Hürriyet Daily News” and “Today’s Zaman”, which is shown in Tables 6 and 7. The only 

significant difference concerned the domestic policy of Turkey (in “Hürriyet Daily News” 

presented using the frame of conflict, and with the frame of responsibility in “Today’s 

Zaman”). 

 

Content analysis of the articles about the Arab Spring in “Today’s Zaman” and 

“Hürriyet Daily News” 

The news articles from both newspapers described many Middle Eastern events in a similar 

way. However, “Today’s Zaman” more often published reports from the event sites and 

materials based on the statement of one of the sides. Whereas the reports in “Hürriyet Daily 

News” were slightly shorter, more general, often using foreign press agencies as sources 

instead of reports of its own envoys. The news in “Hürriyet Daily News” usually did not 

contain a direct commentary, and their authors’ views were only revealed in the choice of 

quotations. Both dailies quoted groups of people of similar professions (yet differing in their 

political views)—the representatives of regimes, protesters, Turkish and Western politicians, 

as well as local and Turkish analysts (such as political scientists, sociologists, think tank 

members). In “Today’s Zaman”, the news articles (especially concerned with the Turkish 

foreign policy and placed on the front page) contained judgments evaluating and usually 

justifying the actions of Turkish diplomats. The presented below quotations and examples of 

approaching the most important topics according to the agenda setting analysis illustrate 

broader trends observed in the qualitative analysis of the whole sample. 

 

Specificity of describing the situation in the countries embroiled with the Arab Spring 

                                                 
23

 Ten articles concerning topics other than the predominating ones (based on the agenda setting analysis) were 

excluded from this analysis. 



12 

 

In January 2011, the protests forming the phenomenon later called the Arab Spring were 

described by both press titles with a certain caution, to gain with time a positive response in 

journalistic comments. To describe them, during the whole researched period, the journalists 

of both newspapers used vocabulary attesting to a violent overthrow of the existing political 

and social order, such as unrest, turmoil, clashes, uprising, mutiny, tensions, and battles. 

While the “Hürriyet Daily News” (as well as the later issues of the other newspaper) 

stressed rather the peaceful dimension of protests in Tunisia, describing them as “peaceful to a 

large extent”
24

, the journalists of “Today’s Zaman” accentuated the negative side of the 

events, calling them violent protests and describing in detail the “humanitarian crisis and 

keeping the fragile peace”
25

. They also enumerated losses, including the number of people 

killed. The enduring conflicts (such as in Libya), were described as stalemate by both dailies. 

The Arab protesters were generally referred to by both newspapers as young, angry, 

left without choice, unemployed, and internet-savvy. The descriptions of protesters did not 

appear often: usually, various groups present among the demonstrators were enumerated, 

which is illustrated by the excerpt from “Hürriyet Daily News” about the manifestation in 

Tunisia: “protesters, including Islamists, labour unions, and leftists”
26

. According to the 

authors in both newspapers, the protests forming the Arab Spring constituted a new era
27

, an 

overthrow of the old order, an opportunity of change
28

. 

At the same time, the authors of both dailies—both commentators and authors of 

news—remarked that overthrowing the authorities does not end the process of changes, and 

the countries where the revolutions took place still face many challenges. So, “Hürriyet Daily 

News” wrote that the “fight for Tunisia may be far from conclusion”
29

, while in “Today’s 

Zaman”, as a guest commentator, Radosław Sikorski formed an argument that the citizens of 

the post-revolution countries would have to decide the form of future policy, and that making 

such decisions is more difficult than resistance against authoritarian regimes
30

. 

The rulers who stamped out the protests were described as oppressing their citizens for 

decades and unable to change. The tools of that despotism are mass murders, “hydra-headed 

                                                 
24

 The claims presented in the following part of the paper are supported with references to the analyzed articles. 

Since the references illustrate broader trends in the investigated daily newspapers, the notes below are limited to 

the date of issue and the number of the article within the sample (referring to the order of analysis). 
25

 “Today’s Zaman” (further referred to as TZ) from 17 Jan 2011, art. No. in the sample: 108. 
26

 “Hürriyet Daily News” (further referred to as HDN) from 5–6 Mar 2011, art. No. in the sample: 25. 
27

 TZ from 17 Jan 2011, art. No. in the sample: 107. 
28

 HDN from 4 Feb 2011, art. No. in the sample: 22. 
29

 HDN from 17 Jan 2011, art. No. in the sample: 6. 
30

 TZ from 18 May 2011, art. No. in the sample: 222. 



13 

 

security apparatus”, repressions, tortures, and censorship
31

. The described dictators were, on 

one hand, unable to hand over power, yet on the other they could draw conclusions from the 

failures of other oppressors
32

. In the descriptions of attacks against the protesters in both 

studied dailies, it was stressed that it was not certain whether the drastic resistance against the 

demonstrations was organized. People resorting to this kind of violence are frequently called 

thugs, riot police, civilians shooting guns, or simply masked individuals armed with knives 

and clubs. 

The investigated press also described (often in much detail) the reforms and the 

attempts to carry them out by the governments of countries engulfed with demonstrations 

(such as forming the temporary government with the participation of the opposition in 

Jordan
33

), without clearly stating whether the political situation in other countries of the 

region would change as it did in Tunisia or Egypt. 

The role of community websites was also described, how they helped spreading the 

protests, and how the Facebook portal attained the status of the sphere of public discourse as it 

provided virtual space for expressing feelings and solidarity with the protesters
34

. It was not 

just the protesters’ news that was published in the internet, one of the articles discussed even a 

statement by the Egyptian military, published on their Facebook site
35

. It was also noticed that 

text messages sent through mobile phones were used as tools to inform and prepare the 

demonstrations. 

 

Foreign policy of Turkey 

Based on the news published in both daily newspapers, Turkish diplomacy is shown as 

sensitive to the problems of the regions, thoroughly analyzing various possibilities
36

, and 

actively promoting the stability and interests of the people living in the countries of the 

region. In doing so, according to the publicists, Turkey cooperates with the countries of the 

Middle East, as well as with the Council of Europe or the United States. On the other hand, at 

the level of texts found in the opinion sections and direct assessments in the articles, one may 

observe opposite evaluation of subsequent actions of the Turkish foreign policy by the 

publicists of the studied newspapers. 

                                                 
31

 TZ from 17 Mar 2011, art. No. in the sample: 185. 
32

 TZ from 18 May 2011, art. No. in the sample: 219. 
33

 HDN from 2 Feb 2011, art. No. in the sample: 14. 
34

 HDN from 17 Jan 2011, art. No. in the sample: 4. 
35

 HDN from 22 Feb 2011, art. No. in the sample: 27. 
36

 E.g., TZ from 17 Jan 2011, art. No. in the sample: 107. 



14 

 

Similar to their Turkish-language counterparts—“Hürriyet” and “Zaman”—the studied 

dailies showed a fundamental difference in the assessment of the current policy of Prime 

Minister Erdoğan’s government. In “Today’s Zaman”, virtually all published articles 

supported the policy of the AKP, while the majority of texts found in “Hürriyet Daily News” 

presented examples of threats to democracy resulting from government activity. 

“Hürriyet Daily News” pointed out that the Turkish Prime Minister called for peaceful 

solutions and for the regimes to bend, and yet attacked the protesters himself
37

; remained 

silent when Gaddafi was killing
38

, and maintained close political relations with highly 

authoritarian countries such as Iran
39

. The international policy strategy known as 

“neoosmanism” would be used by some neighbouring countries
40

, while shifting away from 

the West could have drastic consequences for the Turkish partnership in NATO
41

. 

The problem of the reaction to the situation in Libya can be used to illustrate the 

difference between the studied dailies in the assessment of the foreign policy pursued by 

Turkey. The cautious policy of Erdoğan and Davutoğlu towards the Gaddafi regime was 

strongly criticized in the comments published in “Hürriyet Daily News”, and the news 

materials justified the adopted diplomatic policy formulated by the Prime Minister and the 

Foreign Minister. Conversely, the publicists of “Today’s Zaman” underscored the difference 

between the situation in Libya and the conditions in Tunisia and Egypt, also providing 

detailed arguments to support the cautious reaction of the Turkish government to Gaddafi’s 

actions. It was so both in the commentaries and news articles. They listed, among other 

things, the sums of money invested by Turkish companies in the country ruled by Colonel 

Gaddafi. 

According to the editors of “Hürriyet Daily News”, it would be desired in the Turkish 

foreign policy to openly condemn the regimes which brutally crushed the protests. Turkey 

should also collaborate with Western countries (including NATO, from which it became 

estranged of late), to monitor the process of democratization of the countries embroiled in the 

Arab Spring to prevent them from becoming theocracies or autocracies
42

. Still, the publicists 

of “Today’s Zaman”, while supporting subsequent moves of Turkish diplomacy in their daily 

newspaper, seemed to be satisfied with the policy aimed at warming relations with Muslim 

countries and pointing out the mistakes of Israel in its non-democratic treatment of Palestine. 

                                                 
37

 HDN from 4 Feb 2011, art. No. in the sample: 10. 
38

 HDN from 22 Feb 2011, art. No. in the sample: 27. 
39

 Idem, art. No. in the sample: 34. 
40

 HDN from 19 Mar 2011, art. No. in the sample: 72. 
41

 HDN from 21 Apr 2011, art. No. in the sample: 93. 
42

 HDN from 5 Mar 2011, art. No. in the sample: 49. 



15 

 

Yet another area of evaluation in the articles from the studied newspapers, linked to 

the image of Turkey, was the idea of Turkish democracy as the model for the region. The 

news articles published in “Hürriyet Daily News” reported the Turkish efforts to resolve the 

crises with dialogue and noted that “Ankara is more and more intensely seeking to increase its 

role in the region”
43

. Both titles stressed as well that Turkey is the “only secular republic with 

a Muslim majority in population”
44

. Also, both daily newspapers published critical words 

about Turkish democracy (especially in the opinion sections). 

In his journalistic commentary on 31 March 2011, Soner Çağaptay stated that the 

“Turkish model” can be a “slippery slope”, as seen from the policy of the AKP government. 

He catalogued the moves of the ruling party attesting to the shift in the country’s policy 

towards religious conservatism: replacing the liberal head of the Presidency of Religious 

Affairs (Turkish – Diyanet) with a more conservative one; ousting of the liberal Ayşe Sucu, 

and using the criterion of faith in the distribution of state offices and signing national 

agreements. On the other hand, the commentators of “Today’s Zaman” stressed (supporting 

their arguments with results of sociological surveys) that under the AKP leadership the 

number of Turkish citizens professing radical religious values had decreased
45

. The publicists 

of this title were also of two minds about the “Turkish model”, yet rather because of the past 

than the present political situation in the country. Ali Bulaç, one of its commentators, 

remarked that the Turkish secularism, contrary to the Western postulates, cannot be a model 

for the region since it is antidemocratic in practice
46

. “Today’s Zaman” also often recalled the 

position of the Prime Minister Erdoğan and Minister Davutoğlu, who stressed that Turkey can 

share the experiences of building a democracy, yet out of respect for the sovereignty of the 

Arab countries it would not impose any solutions on anyone. 

In spite of the distance towards the “Turkish model” presented above, the journalists 

of “Today’s Zaman” often referred to it and stressed that Turkey is seen by the Western 

countries as the model for the region. It was shown, for instance, in the choice of headlines for 

the front page articles, such as “Turkey seen as model when Arab regimes fall”
47

. Statements 

attesting to the politicians from Tunisia and Egypt following the policy of the AK Party were 

adduced as well, and it was said that a party of the same name was founded in Yemen. One of 

the news articles also quoted a Tunisian merchant who said that Erdoğan was so respected in 

                                                 
43

 HDN from 17 Jan 2011, art. No. in the sample: 2. 
44

 HDN from 4 Feb 2011, art. No. in the sample: 22. 
45

 TZ from 25 Jan 2011, art. No. in the sample: 142; and TZ from 4 Feb 2011, art. No. in the sample: 115. 
46

 TZ from 22 Feb 2011, art. No. in the sample: 163. 
47

 TZ from 4 Feb 2011, art. No. in the sample: 116. 



16 

 

that country that “whoever he indicates will win the coming elections”
48

. One of the publicists 

of Today’s Zaman concluded his column saying: “Tunisia and the Arab countries will see that 

the AKP experience is the most reliable way”
49

. 

 

Description and evaluation of the international policy of the Western countries in the 

investigated articles 

Some of the commentaries published in “Hürriyet Daily News” present the Western countries 

as defenders of their own interests, disorientated by the revolutions, who until recently had 

still supported the Middle Eastern regimes. In addition, the West cannot accurately diagnose 

the situation in the Middle East because it is “blinded again by its own fears of the Islamic 

world”
50

. In one article it was also stressed that the West dichotomizes all Muslims into 

“Islamists” and “moderates”, and then sees all Islamists as belligerent fundamentalists
51

. 

According to the writers from “Hürriyet Daily News”, the Arab Spring should provide an 

opportunity to change this policy. 

It is not that the role of the United States and the EU countries is shown only as 

negative in “Hürriyet Daily News”. The reactions of the West are quoted as examples of 

condemnation of the regimes attacking the demonstrations, and the cooperation between 

Washington and Ankara in the attempt to resolve the crises in the region is seen as a very 

beneficial event
52

: sometimes even as the legitimation of Turkey’s actions. This is why it was 

stressed in news articles about various moves of the Turkish diplomacy that Prime Minister 

Erdoğan did something after consulting with President Obama
53

. What is more, in “Hürriyet 

Daily News” the Western lifestyle is seen as a value threatened by radical Islamism, and the 

role of the West can, in some texts, be seen as the export and monitoring of the rules of 

human rights and democracy, which actually are ideas proposed by those countries. 

Stressing of the negative influence of the Western countries on the Middle Eastern 

situation was commonplace in the journalistic commentaries in “Today’s Zaman”. Ali Bulaç 

stated that the local regimes supported by the West are remnants of colonialism, and should it 

serve the interests of the west, it would not refrain from the occupation of countries, just as it 

took place in Palestine, Iraq, and Afghanistan
54

. The publicist was also of the opinion that one 

                                                 
48

 TZ from 7 Mar 2011, art. No. in the sample: 176. 
49

 TZ from 25 Jan 2011, art. No. in the sample: 115. 
50

 HDN from 4 Feb 2011, art. No. in the sample: 22. 
51

 HDN from 22 Feb 2011, art. No. in the sample: 37. 
52

 E.g., HDN from 5 Mar 2011, art. No. in the sample: 49. 
53

 E.g., HDN from 4 Feb 2011, art. No. in the sample: 24. 
54

 TZ from 21 Jan 2011, art. No. in the sample: 115. 



17 

 

of the three main causes leading to the eruption of protests in Egypt and Tunisia was the 

“humiliation by the West an Israel”
55

. Ibrahim Kalin (also in “Today’s Zaman”) remarked that 

the Western countries supported autocratic regimes in the region, yet when Hamas was 

democratically elected, they did not recognize it as it did not fit their pro-Israel regional 

policy
56

. 

Even though there were comments in “Hürriyet Daily News” that Islamism does not 

necessarily mean extremism, the majority of its commentators still focused on this issue. 

Conversely, the publicists of “Today’s Zaman” seemed not to notice that the slogans of the 

protesters had nothing to do with the Western countries and Israel, directly relating to the 

internal exploitation of the citizens by the national leaders instead. 

The approaches of both press titles were broadly discussed, adducing justifications in 

the form of historical events as well, yet the journalists of “Hürriyet Daily News” could be 

accused of exaggerating the threat of fundamentalism, and those of “Today’s Zaman” of 

underestimating the actions and agency of the internal communities of Middle Eastern 

countries. The publicists of the latter title focused on the negative influence of the West 

collaborating with Israel. It should also be mentioned, that this statement is a certain 

generalization, since it has already been highlighted that various views were presented in both 

daily newspapers. The mentioned trends, however, were the most visible in the analyzed 

articles, which made them predominate in their newspapers. 

 

Conclusion 

The agenda setting analysis showed that the most frequent issues on which articles focused 

were: information on the situation of countries embroiled in the Arab Spring, the problems of 

the Turkish foreign policy towards those countries, the issue of the international policy of the 

Western countries and Israel, and the topic of the Turkish domestic policy. The study of 

framing revealed that the frame used most frequently by both press titles was the frame of 

conflict. It was usually used to describe the events of the Arab Spring. The foreign policy of 

Turkey in both titles was most often presented in relation to the frame of responsibility. The 

same frame was also used to describe and evaluate the international policy of the West. 

When relating the events of the Arab Spring, both English-language Turkish 

newspapers—“Hürriyet Daily News” and “Today’s Zaman”—underlined the increased 

influence of Turkey on the international scene. The way the news from the region was 

                                                 
55

 TZ from 4 Feb 2011, art. No. in the sample: 144. 
56

 Idem, art. No. in the sample: 130. 



18 

 

presented was oftentimes similar in both, and the protests in the Middle East were generally 

seen as an unprecedented opportunity for the democratization of the region. Significant 

differences between the investigated press titles were observed in the spheres of the image of 

the ideal Turkish foreign policy as well as the perceived potential threats and opportunities for 

the countries embroiled in the Arab spring. 

The publicists of “Hürriyet Daily News”, critical of the Prime Minister of Turkey 

Recep Tayyip Erdoğan, saw his foreign policy as, on one hand, the renewal of bonds with the 

countries of the region, and as the force to impose conservatism on the other. They also 

pointed out the inconsistencies of the Turkish foreign policy. Meanwhile, the editors of 

“Today’s Zaman” defended the moves of the Turkish government in international policy, 

often supplying arguments to support Erdoğan and Davutoğlu’s solutions already at the level 

of news articles. 

The performed analysis demonstrated that the press also showed, on one hand, the 

approval of the increase in the importance of Turkey in the region and in the eyes of the 

Western countries and, on the other hand, the lack of agreement regarding the direction of 

said foreign policy. The advocates of the AKP rule were more in favour of condemning Israel, 

reserved attitude towards the imperialistic tendencies of the West, and furthering integration 

with the Muslim world. Conversely, according to the publicists of “Hürriyet Daily News” and 

critics of the ruling party, it would be more appropriate for the Turkish foreign policy to 

promote democracy with the support of Western organizations such as the Council of Europe, 

NATO, or European Union, and to monitor this process to prevent the solidifying system 

from becoming autocracies and theocracies. 


