System medialny Malty

Media masowe tworza w panstwie ztozone
relacje z systemem politycznym, dzigki
czemu problematyke medialng mozemy rozpa-
trywaé¢ w kategoriach systemowych!. Spote-
czefistwo traktujemy woéwczas jako system,
ztozony z potaczonych zaleznosciami subsyste-
méw. W kazdym z takich subsysteméw funk-
cjonujg powigzane ze sobg w réznym stopniu
elementy?. Z tej perspektywy autor spojrzal na
media na Malcie’. Opisujac poszczegélne ele-
menty maltaiiskiego systemu medialnego, na-
wigzuje tez w nieznacznym stopniu do kryte-
riéw zaproponowanych przez Daniela C. Halli-
na oraz Paolo Manciniego®.

Republika Malty pojawia si¢ niezwykle
rzadko w polskich opracowaniach naukowych.

Malta kojarzona jest w Polsce gltéwnie z zako-
nem joannitéw czy krajami, ktére przystapity
w 2004 r. do Unii Europejskiej, oraz tzw. tanig
bandera®. W samej Europie czesto sprowadza-
na jest ona do roli mikroparistwa o niklej pozy-
cji na arenie migdzynarodowej. Uszczupla to
jej znaczenie i pozwala przyréwnac jg do pion-
ka na globalnej szachownicy®. Tymczasem, po-
mimo niewielkiej roli politycznej w basenie
Morza Srédziemnego, Malta wyksztalcita swo-
je specyficzne rozwigzania ustrojowe, dzigki
ktérym rozwija si¢ i osigga pozycj¢ stabilnej
demokracji.

Utrwalenie si¢ systemu politycznego Malty,
kraju przez ponad sto pigcdziesiat lat bedacego
brytyjska kolonia, zwigzane jest z proklamo-

1 7. Oniszczuk, Ksztattowanie sig polityki medialnej (Medienpolitik) rzqdu RFN w latach 19491989, Katowi-

ce 2002, s. 25.

2 Na gruncie polskim spotykamy si¢ z kilkoma propozycjami rozumienia systemu medialnego: rynkowym za-

proponowanym przez Bogustawe Dobek-Ostrowska, politologicznym oraz medioznawczym Barttomieja Golki,
strukturalnym Macieja Mrozowskiego. W zaleznosci od podejscia, system medialny obejmuje tylko media masowe
lub media masowe oraz wspomagajace je instytucje medialne. Wigcej na temat samych definicji zob. B. Dobek-
-Ostrowska, Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa 2007, s. 111; B. Golka, Wstep, [w:] J. Adamowski,
B. Golka, E. Stasiak-Jazukiewicz, Wybrane zagraniczne systemy informacji masowej, Warszawa 1996, s. 7; M. Mro-
zowski, Media masowe. Wtadza, rozrywka, biznes, Warszawa 2001, s. 117; tenze, System medialny. Struktura i za-
sady dziatania, [w:] Dziennikarstwo i swiat mediow, wyd. 4, zm., uzup. rozszerz., pod red. Z. Bauera, E. Chudzin-
skiego, Krakow 2008, s. 39; Z. Oniszczuk, System medialny w ujeciu teoretycznym, [w:] Mato znane systemy me-
dialne, pod red. M. Gieruli, Z. Oniszczuka, Sosnowiec 2007, s. 9-20.

3 Malta jest krajem o powierzchni 316 km?, potozonym na Wyspach Archipelagu Maltariskiego (zamieszkatych:
Malta, Gozo i Comino, a takze bezludnych: Cominotto, Filfla i Wyspa §w. Pawta). Godny odnotowania jest fakt, ze
Republika Malty liczy zaledwie 400 000 obywateli, z czego przewazajgca wigkszosé (85 proc.) to mieszkaricy miast.

4 Praca nie stanowi analizy systemowej opartej na czterech wydzielonych przez badaczy kryteriach. Jest raczej
syntetycznym opisem elementéw systemu z licznymi nawigzaniami do czynnikéw Hallina i Manciniego.

5 Malta stynie z korzystnych warunkéw rejestracji statkéw obcych armatoréw.

6 Por. A. Skrzypek, System polityczny Republiki Malty, Warszawa 2009, s. 10. Zob. tez: Systemy polityczne wy-
branych paristw basenu Morza Srédziemnego, red. nauk. M. Mysliwiec, K. Krysieniel, Chorzéw—Poznan 2011.



System medialny Malty

wang 21 wrzesnia 1964 r. niepodlegtoscia.
W 1974 1. przyjeta forme¢ demokratycznej repu-
bliki’. Od 1 maja 2004 r. Malta jest cztonkiem
Unii Europejskiej. W samej konstytucji nie za-
deklarowano expressis verbis zasady podziatu
wladzy, ,,mozna ja jednak wyprowadzi¢ w dro-
dze interpretacji catoksztattu przepiséw, doty-
czacych relacji miedzy centralnymi organami
panistwa”®. Wtadze ustawodawcza sprawuje na
Malcie parlament, ztozony z Izby Reprezentan-
téw (House of Representatives) i prezydenta’.
Wiadza wykonawcza nalezy do prezydenta
wraz z gabinetem, a wtadz¢ sadowniczg spra-
wujg niezawiste sady.

Uwarunkowania

systemu medialnego

Medialny krajobraz Malty wyrdznia si¢ na tle
innych czlonkéw Unii Europejskiej kilkoma
znaczacymi zjawiskami. Przystajg one w réz-
nym stopniu do najnowszych préb systematy-
zacji systeméw medialnych, jednoczesnie
nadajg temu systemowi medialnemu kilka cech
wyraznie specyficznych.

Media, zar6wno te w jezyku maltafiskim,
jak i angielskim (oba sg jezykami urzgdowymi),
stymulujg zmiany zwigzane z przejsciem Mal-
tanczykéw od modelu spoteczeristwa tradycyj-
nego do spoleczeristwa nowoczesnego. Naj-
wigkszym katalizatorem zmian sg nowe media,
zwlaszcza portale internetowe, nalezace do par-
tii politycznych oraz prywatnych instytucji.
W przypadku mediéw tradycyjnych to partie
polityczne, posiadajace znaczaca czgsS¢ opinio-
tworczej prasy oraz stacji radiowych, ksztaltuja
w znacznej mierze nowe trendy. Duzg liczbe

srodkow przekazu — zwlaszcza stacji radiowych
— posiada réwniez Kosciot katolicki, ktéry pra-
gnie utrzymania dotychczasowego ksztattu in-
stytucji spotecznych, w tym szczegdlnie obo-
wigzujacego modelu matzenistwa i rodziny.
Przystapienie do Wspdlnoty wymusito
pewne zmiany w zwigzku z implementacjg Dy-
rektywy o audiowizualnych ustugach medial-
nych AVMSD!?, jednakze specyfika maltani-
skiego systemu medialnego pozostata niezmie-
niona. Podobnie jak w pozostatych krajach
czlonkowskich, na Malcie najsilniej regulowa-
ne sa tradycyjne media elektroniczne, nato-
miast prasa jedynie w niewielkim stopniu. Do
niedawna praktycznie nieuregulowane pozosta-
waly nowe media, jednak obecnie funkcjonujg
juz pierwsze rozwigzania dotyczace internetu.
Wolnos¢ stowa, zapewniona w Konstytucji
Malty z 21 czerwca 1964 r., wyrazona jest naj-
petniej w art. 41 § 1: ,,Nikomu nie mozna prze-
szkodzi¢ w korzystaniu z wolnosci wyrazania
pogladéw, w tym wolnosci swobodnego ksztat-
towania wlasnych pogladéw, wolnosci swo-
bodnego dostgpu do idei i informacji, wolnosci
swobodnego przekazywania idei i informacji
(bez wzgledu na to, czy bedg one komunikowa-
ne publicznie, czy konkretnej osobie lub grupie
0s6b) oraz wolnosci swobodnej koresponden-
cji, chyba ze za zgodg tej osoby lub w zwigzku
ze sprawowaniem wtadzy rodzicielskiej”!!.
Ponadto Konstytucja gwarantuje swobode
zaktadania i wydawania prasy drukowanej —
art. 41 § 3 stawia wydawcom prasy wylacznie
wymog zamieszkiwania na Malcie. Pomija tym
samym konieczno$¢ posiadania przez nich oby-
watelstwa. Dodatkowo § 4 naktada na wydawcéw

7 Malta od poczatku niepodleglosci starata si¢ utrzymywac sciste wiezi z Wielkg Brytanig. Wynikato to przede
wszystkim z obaw o brak samowystarczalnosci gospodarczej kraju. Wiecej na ten temat zob. T. Wituch, Dzieje Mal-

ty, Warszawa 1980, s. 277-281.

8 P. Mikuli, M. Grzybowski, Parlament Republiki Malty, Warszawa 20006, s. 7. Zob. tez: M. Florczak-Wator,
P. Mikuli, Systemy konstytucyjne Cypru i Malty, Warszawa 2009.

9 Ten specyficzny podziat wyraznie nawigzuje do typowo brytyjskiej koncepciji ,.kréla w parlamencie”.

10 Na temat zawartosci Dyrektywy AVMSD zob. K. Jakubowicz, Unia Europejska a media. Migdzy kulturg

a gospodarkg, Warszawa 2010, s. 117-125.

' Konstytucja Malty, Warszawa 2007, s. 50 (wersja elektroniczna: http:/libr.sejm.gov.pl/tek01/txt/konst/mal-

ta.html).



obowigzek ukoriczenia dwudziestego pierwsze-
go roku zycia oraz dostarczenia informacji
0 miejscu zamieszkiwania. Inaczej wyglada
sprawa medidéw elektronicznych. W 1993 r.,
biorac pod uwage ograniczong liczbe czestotli-
wosci oraz sktonnos¢ rynku do koncentracji,
wprowadzono regulacje zezwalajace na posia-
danie przez jednego nadawce tylko jednej sta-
cji radiowej i jednego kanatu telewizyjnego,
rozszerzajac je w 2000 r. o stacje emitujace te-
lezakupy. W 2008 r. trwaly intensywne prace
nad poszerzeniem dotychczasowych uregulo-
wan, nie udato si¢ jednak ich przeforsowac.

Za nadawanie koncesji radiowych i telewi-
zyjnych odpowiada wymieniony w art. 118
(znowelizowanym w 1974 r.) 1 119 konstytucji
Urzad do spraw Przekazu Audiowizualnego'?
(Broadcasting Authority). Organ powstat
w 1961 r., a wiec jeszcze przed uzyskaniem
przez Maltg niepodlegtosci. W art. 119 § 1
Konstytucji Malty okreslono, iz funkcjg Urzg-
du ,jest zapewnienie, tak dalece, jak to tylko
mozliwe, by w przekazach dZwigkowych i tele-
wizyjnych dostgpnych na Malcie, odnoszacych
si¢ do spornych kwestii politycznych i przemy-
stowych lub aktualnej polityki spotecznej, za-
chowana byta nalezyta bezstronnos¢ i by do-
step do urzadzen nadawczych i czasu anteno-
wego byl w sposéb rzetelny rozdzielony mig-
dzy osoby nalezace do r6znych partii politycz-
nych”!3,

Urzad monitoruje i reguluje dziatalnosé
nadawcza radiofonii i telewizji, czuwa nad za-
chowaniem tadu medialnego Malty. Zabezpie-
cza pluralizm organizacyjny radiofonii i telewi-
zji, udzielajac licencji na nadawanie podmio-
tom publicznym, prywatnym i spotecznym.
Sktada si¢ z przewodniczacego oraz czterech
czlonkéw, wybieranych na pigcioletnig kaden-
cj¢. Jest to przyjety zwyczaj, poniewaz sama

Damian Guzek

konstytucja przewiduje, ze poza przewodnicza-
cym organ ten musi sktadaé si¢ co najmniej
z czterech cztonkéw. Powotuje ich prezydent
po zasiggnigciu opinii premiera, ktéry odbyt
wczesniej konsultacje z liderem partii opozy-
cyjnej. Odwotuje réwniez prezydent — w przy-
padku niezdolnosci ktéregos z czionkéw do
sprawowania powierzonej mu funkcji lub gdy
dopuscit si¢ on zachowar zastugujacych na
spoteczne potgpienie.

Panistwo posuwa si¢ do ograniczania wol-
nosci mediéw oraz stosuje wobec nich restryk-
cje w trzech scisle okreslonych przypadkach.
Pierwszym jest tamanie przez media ciszy wy-
borczej, trwajacej dwa dni przed kazdymi wy-
borami oraz referendum. Kolejnym, dos¢ ku-
riozalnym przypadkiem, jest niedozwolone ko-
rzystanie z okreslonych emblematéw i stéw,
a nawet skr6téw. Dla przyktadu, skr6t UNESCO
nie moze pojawia¢ si¢ w Srodkach przekazu
bez specjalnego pozwolenia'*. Trzecim przy-
padkiem jest ujawnianie tajemnicy panstwo-
wej, stuzbowej oraz handlowe;j.

Za sfer¢ komunikacji odpowiada Urzad Ko-
munikacji Elektronicznej (Malta Communica-
tions Authority), powotany w 2001 r. na podsta-
wie art. 418 ustawy dotyczacej nadzoru sektora
komunikacji (Malta Communications Authori-
ty Act). Organ reguluje telekomunikacje, e-
commerce oraz maltaniskg poczte. Jest takze
odpowiedzialny za realizacj¢ strategii Malty na
rzecz likwidowania przepasci cyfrowej oraz
wzrostu stopnia wykorzystania cyfrowych
technologii przez zwyktych obywateli i przed-
siebiorstwa. Na czele Urzedu stoi zarzad i dy-
rektor generalny. Zarzad odpowiada za wiasci-
we funkcjonowanie organu, realizacj¢ jego bu-
dzetu oraz strategii.

Cho¢ Malta do 1962 r. znajdowata si¢ w re-
kach Brytyjczykow, tamtejsza kultura politycz-

12 Thumaczenie nazwy wedtug: Konstytucja Malty, s. 112.

13 Tamze, s. 113.

4 K. Aquilina, The Legal Framework of the Maltese Media, [w:] Exploring the Maltese Media Landscape,

ed. J. Borg, A. Hillman, M.A. Lauri, Valetta 2009, s. 108.



System medialny Malty

na zdecydowanie blizsza jest kulturze politycz-
nej Wioch niz Wielkiej Brytanii. Wida¢ to mig-
dzy innymi w podejsciu parlamentarzystéw do
tzw. polityki informacji. Podejmujac ten watek,
najpierw nalezy podkresli¢, iz Maltaiczycy na-
lezg do grupy narodéw przedktadajacych obraz
nad stowo pisane'’, a podstawowym Zrédiem
ich wiedzy o swiecie jest telewizja. Parlamen-
tarzysci, Swiadomi konsekwencji tego faktu,
wprowadzili zakaz transmisji telewizyjnych na
zywo z posiedzen Izby Reprezentantéw. W za-
mian transmisje przeprowadzato specjalnie do
tego powotane Radju Parlament, obecnie zasta-
pione przez radio Maltin Biss.

Prasa z perspektywy modelu
spolaryzowanego pluralizmu
Maltaniska prasa jest stosunkowo stabo rozwi-
nicta. Na obszarze dwéch najwiekszych wysp
Archipelagu — Malcie i Gozo — ukazujg si¢ za-
ledwie cztery dzienniki i jedenascie tygodni-
kéw. Liczba tytuléw publikowanych po mal-
tainsku réwnowazy te redagowane po angiel-
sku, przy czym partie polityczne, Kosciét kato-
licki oraz instytucje publiczne sktonne sg wy-
dawac prasg raczej w jezyku lokalnym. Nato-
miast po angielsku ukazuje si¢ dominujacy od
wielu lat komercyjny tytut ,,The Times” oraz
jego niedzielny odpowiednik ,,The Sunday
Times™'°.

»The Times”, znany réwniez pod nazwg
»The Times of Malta”, jest najstarszym, wy-
chodzacym od 1935 r. dziennikiem ogélnokra-
jowym, wydawanym siedem razy w tygodniu
przez Allied Newspapers Ltd. Nalezy do tytu-
16w opiniotwérezych, taczacych sprawy bieza-

ce z problemami ekonomicznymi. ,,The Times”
ma wyraznie centroprawicowy charakter, sty-
nie ponadto z propagowania chrzescijanskich
wartosci w zakresie spraw spotecznych.

Sladem po dominacji brytyjskiej jest fakt,
ze dzienniki anglojezyczne publikujg wydania
niedzielne, ktére podobnie jak w Zjednoczo-
nym Kroélestwie cieszg si¢ wielkg popularno-
$cig!”. ,,The Sunday Times”, niedzielny odpo-
wiednik ,,The Timesa”, osiaga naklad w grani-
cach 37 000 egz.'®, przy czym wydanie co-
dzienne drukowane jest srednio w wysokosci
20 000 egz. Ponadto wydanie niedzielne stano-
wi istotne Zrédto informacji o kulturze, religii
oraz stylu zycia Maltaficzykéw.

Przyktad ,,The Timesa” stanowi pewng
przeszkodg przy prébie zestawiania maltaniskie-
go modelu mediéw z propozycjg modelu sréd-
ziemnomorskiego autorstwa Hallina i Manci-
niego, zwanego réwniez przez tych autorow
spolaryzowanym pluralizmem!'?. Hallin i Man-
cini stwierdzaja bowiem, iz w krajach sr6d-
ziemnomorskich brakuje prasy w prawdziwie
masowych naktadach®. Tymczasem wspomi-
nany tytut publikowany jest w duzej liczbie eg-
zemplarzy, jesli wziag¢ pod uwage mozliwosci
czytelnicze takiego kraju jak Malta.

Propozycja Hallina i Manciniego wspétgra
za to z innym aspektem maltaiskiego systemu
komunikacji masowej. Badacze zauwazajg, iz
w krajach Potudniowej Europy nie rozwineta
sie na dobrg sprawe prasa sensacyjna?'. Dosko-
nale koresponduje to ze stabg pozycjq maltan-
skiego tygodnika ,.Illum” (,,Dzis”). Tytutl ten,
wydawany od 2006 r. przez stosunkowo male-
go wydawcge Media Today, stanowi jedyny

157, Borg, Malta’s Media Landscape: An Overview, [w:] Exploring..., s. 21.

16 Tamze, s. 26.

17 Por. J.W. Adamowski, System medialny Wielkiej Brytanii, [w:] Wybrane zagraniczne systemy medialne,

red. nauk. J.W. Adamowski, Warszawa 2008, s. 51.

18 The Times of Malta, www.presseurop.eu/en/node/70 [dostep: 25.10.2012].
19D.C. Hallin, P. Mancini, Systemy medialne. Trzy modele mediéw i polityki w ujeciu poréwnawczym, Krakéw

2007, s. 89-145.
20 Tamze, s. 91.
21 Tamze, s. 97.



przyktad pisma tabloidowego na Malcie, nie
jest jednak w stanie przebic si¢ do powszechne;j
Swiadomosci czytelnikow.

W modelu srédziemnomorskim wielki ka-
pital medialny jest niejednokrotnie powigzany
w wigkszym lub mniejszym stopniu ze Swiatem
polityki. Ta specyficzna cecha modelu, okresla-
na réwniez jako paralelizm polityczny??, odda-
je rzeczywistos¢ maltanskiej prasy jak zadna
inna. Znaczacymi wydawcami prasy na Malcie
s bowiem podmioty skoncentrowane na dzia-
faniu na polu maltariskiej polityki: Partit Labu-
rista (Partia Pracy), Partit Nazzjonalista (Partia
Narodowa), zwigzek zawodowy General Work
Union (Powszechny Zwigzek Robotnikéw)??
oraz zainteresowany problemami spolecznymi
Kosciét katolicki.

General Work Union publikuje dwa istotne
tytuly: ukazujacy si¢ od 1944 r. tygodnik ,,It-
-Torca” (,,Pochodnia”) oraz zatozony w 1962 r.
ogolnokrajowy dziennik ,,L.-Orizzont” (,,Hory-
zont”)?*, Wydawanie prasy kosztowato wladze
zwigzku sporo nakltadéw i wymagato od niego
nie lada energii. Centrala zwigzkowa od po-
czatku istnienia dgzyta do tego, aby czytanie jej
periodykéw byto dla pracujacych Maltariczy-
kéw zwyczajem tak powszednim, jak jedzenie
bekonu na s$niadanie®.

Do nastgpnej grupy zaliczajg si¢ organy
prasowe partii politycznych. Oficjalnym tytu-
tem Partii Pracy jest wydawany od 1980 r.
w kazda niedziele ,,Kullhadd” (,,Kazdy”)?°, na-
tomiast Partia Narodowa wydaje od 1970 r.

22 Wiecej na ten temat zob. tamze, s. 26-30.

Damian Guzek

og6lnokrajowy dziennik ,In-Nazzjon” (,,Nasz
Nar6d”), a od 1971 r. tygodnik ,JI-Mument”
(,,Moment”).

Do znaczacych wydawcow nalezy Standard
Publications Ltd. Przedsi¢biorstwo, zalozone
na poczatku 1990 r. przez grupg niezaleznych
biznesmenéw, publikuje magazyny oraz pras¢
informacyjng. Czotowym tytulem wydawnic-
twa jest tygodnik ,,The Malta Independent on
Sunday”, ukazujacy si¢ od 1992 r. Jego co-
dzienny odpowiednik, ,,The Malta Indepen-
dent”, mimo sporych nakladéw wilozonych
w akcje promocyjne, nie zdotal nigdy zagrozic¢
pozycji konkurencyjnego ,,The Timesa”?’.
Wielkiej popularnosci nie zyskat rowniez trze-
ci z informacyjnych tytutéw wydawnictwa —
tygodnik biznesowy ,,The Malta Business We-
ekly”.

Tytuly prasowe zwigzkéw zawodowych
oraz partii politycznych ukazujg si¢ w jezyku
maltafiskim, podobnie jak analizowana w dal-
szej czesci prasa koscielna. Mozna doszukiwaé
si¢ kilku powodéw tego stanu. Po pierwsze,
tradycje prasy redagowanej po maltaisku sig-
gajg okresu poddarnistwa brytyjskiego. Maltari-
czycy rozwijali woéwczas pras¢ konspiracyjng
w jezyku rodzimym?8. Po latach wytworzylo to
mozliwos¢ zawezenia uczestnikéw dyskursu
publicznego, dotyczacego spraw drazliwych,
wylacznie do ,tutejszych”. Do dzis znajomos¢
tresci zawartych na tamach tej czesci prasy
pozostaje ograniczona w praktyce do tresci
zwigzanych stricte z rodowitymi Maltariczyka-

23 Thumaczenie nazwy wedlug: Partie komunistyczne i robotnicze Swiata. Zarys encyklopedyczny, kom. red.

H. Sobieski i in., Warszawa 1978, s. 421.

24 It-Torca” jest najwigkszym dziennikiem redagowanym w jezyku maltariskim.
25 C. Sammut, Media and Maltese Society, Plymouth 2007, s. 43.
26 Parta Pracy nigdy nie zdecydowata si¢ na wydawanie dziennika.

27 C. Sammut, Media. .., s. 46.

28 Jezyk maltariski stanowi ciekawy przyktad lingwistycznego eklektyzmu. Jest to jedyny z jezykéw arabskich,
ktdry stosuje w zapisie zmodyfikowang wersj¢ alfabetu taciiskiego. Wigcej na temat samego jezyka zob. C. Cas-
sar, Malta: Language, Literacy and Identity in a Mediterranean Island Society, ,,National Identities” Vol. 3 (2001),
nr 3, s. 257-275; B. Comrie, Maltese and the World Atlas of Language Structures, [w:] Introducing Maltese Linguis-
tics. Selected Papers from the Ist International Conference on Maltese Linguistics, Bremen, 18-20 October, 2007,
ed. B. Comrie and oth., Amsterdam—Philadelphia 2009, s. 3—11.



System medialny Malty

mi. Sami politycy oraz przedstawiciele domi-
nujacej spolecznie instytucji, jakg jest Kosciét
katolicki, mogg dzigki temu podejmowaé we-
wnetrzng debate w sposéb zdecydowanie bar-
dziej swobodny — ostrzejszy, niz gdyby miato
to miejsce w jezyku angielskim, znanym tury-
stom oraz czasowym mieszkaicom Archipela-
gu Maltaniskiego. Po drugie, wydawanie prasy
po maltarisku pozwala réwniez dotrze¢ do
wigkszej liczby obywateli. Spora czes¢ star-
szych Maltanczykéw, w tym zwlaszcza mie-
szkancéw wyspy Gozo, nie zna wystarczajaco
dobrze jezyka angielskiego.

Kosciot w medialnych strukturach
Nie ulega watpliwosci, iz pozycja Kosciota ka-
tolickiego w przestrzeni publicznej Malty jest
wyjatkowo wysoka. Uprzywilejowany status
Kosciota byl budowany przez setki lat, z cza-
sem stal si¢ on istotnym elementem narodowe;j
tozsamosci.

Najstarsze Slady chrzescijaristwa na Malcie
pochodzg juz z I w. po Chrystusie. Historycy sa
zgodni, ze chrzescijaistwo pojawito si¢ na Wy-
spie za sprawg samego Apostola Pawta®. Nale-
zy wigzaé to z opisem zawartym w Dziejach
Apostolskich (rozdz. 27-28): mianowicie, ze
Sw. Pawel mieszkal na pewnej wyspie przez
trzy miesigce po katastrofie okregtu, ktérym byt
transportowany do Rzymu. Wedlug tradycji
pierwsza wspdlnota koscielna byta organizo-
wana przez Apostota w miejscowosci Rabat
Mdina.

Po triumfie chrzescijaistwa nad lokalnymi
kultami Kosciot stat si¢ jedng z czotowych in-
stytucji Wyspy, a biskupstwo ulokowane
w Mdinie zyskalo rang¢ centrum organizujace-
go porzadek spoteczny i zwyczaje. PéZniejsze
zasiedlenie wyspy przez Zakon $w. Jana, po-

wszechnie znany pod nazwg Kawalerow Mal-
tainskich, wzmocnito tylko pozycje Kosciota ja-
ko organizatora spolecznego porzadku. Stad
juz w momencie narodzin mediéw masowych
na Archipelagu Maltainskim postuzyly one
w pierwszej kolejnosci do realizacji celow po-
litycznych oraz duszpasterskich.

Podstawowym faktem, ktéry nalezy pod-
kresli¢, przywotujac obecnos¢ wiasnosci ko-
Scielnej w systemie mediéw masowych Malty,
jest jej wyjatkowo staba pozycja w sektorze
prasowym i jednoczesnie mocna w sektorze
nadawczym?’. Brak zwyczaju czytania prasy,
tak charakterystyczny dla obywateli Malty3!,
stanowit dla Kosciota katolickiego wystarcza-
jacy powdd, aby nie inwestowaé zbyt wielu
srodkéw w pras¢ drukowang. W efekcie prasa
katolicka ogranicza si¢ do dwdch ogélnokrajo-
wych magazynéw wydawanych co tydzien,
nielicznych czasopism oraz relatywnie silnej
prasy parafialnej’2.

Obecny do niedawna w wersji papierowej,
obecnie juz tylko online?, tygodnik ,,I1-Gensil-
lum” (,,Ludzie Dzis”) redagowany jest przez
Media Centre, instytucje w caltosci nalezgcg do
Archidiecezji Malty. Pod obecng nazwg ukazu-
je si¢ od lutego 2005 r., jego poczatki siegaja
jednak 1988 r., kiedy pojawit si¢ jako ,,I1-Gens”
(,,Ludzie”). Bardziej zastuzonym tytulem jest
wydawany od sierpnia 1928 r. tygodnik ,,Lehen
in Sewwa” (,,Glos Prawdy”). Pismo nalezace
do Azzjoni Kattolika (Akcji Katolickiej) pro-
wadzone jest przez wolontariuszy, zaangazo-
wanych w dziatalnos¢ w tym ruchu. Podobnie
jak tytuly prasowe wielkich instytucji, prasa
katolicka jest publikowana w jezyku maltari-
skim.

Sita oddzialywania prasy katolickiej na
spoleczenistwo jest nieporOwnywalnie mniejsza

2 The Encyclopedia of Christianity, Vol. 3, ed. E. Fahlbusch, G.W. Bromiley, Grand Rapids, Mich.—Leiden

2003, s. 392.
30J. Borg, Malta’s..., s. 27.
31 Tamze, s. 21.

32 Prasa parafialna jest mocno rozwinigeta, zwlaszcza na wyspie Gozo.

3 www.il-gensillum.com.



niz tytutéw innych wielkich instytucji, ale w ra-
mach tego samego systemu spolecznego zna-
czacg role odgrywaja katolickie radiostacje na
czele z Radju Marija oraz RTK. Pierwsza wy-
wodzi si¢ z rozgtosni spotecznej Radio 10634,
zalozonej przez Zakon Dominikanéw w maju
1995 r. w miejscowosci Rabat na Malcie. Po
trzech latach stacja przystgpita do migdzynaro-
dowej sieci rozglosni znanej pod nazwa World
Family of Radio Maria (Swiatowa Rodzina Ra-
dia Maryja). Na Malcie nadawcg Radju Marija
zostalo Assocjazzjoni Radju Marija.

Radju Marija, o charakterze modlitewno-
-kulturalnym, okresla siebie jako ,,Glos chrze-
Scijariski w twoim domu™3. W 2004 r. stacja
uzyskata licencj¢ na nadawanie na terytorium
calego kraju na czgstotliwosci 102,3 FM, stajac
si¢ waznym sktadnikiem systemu medialnego.
Opiera si¢ na pracy wolontariuszy i utrzymuje
wylacznie z datkéw stuchaczy.

Do niedawna rozglosnia cieszyla si¢ wyso-
ka stuchalnoscia, zapewniajaca jej czwartg po-
zycje w kraju. RTK, druga z koscielnych stacji
ogoélnokrajowych, byta mniej popularna i zaj-
mowatla dopiero 6smg pozycje wsrod maltani-
skich stacji radiowych. Jednak w czasie ubie-
glorocznej debaty nad rozwodami kolejnos¢ ta

Damian Guzek

praktycznie si¢ odwrdcita’®. Rozglosnia istnie-
je od marca 1992 r. Stanowi przyktad stacji
konfesyjnej, ktéra wykracza poza problematy-
ke religijng. Mimo znaczacej odrebnosci od
Radju Marija typ zbiorowosci odbiorczych obu
rozgtosni jest podobny. Do stuchaczy stacji na-
leza osoby ponizej trzydziestego roku zycia
oraz powyzej szes¢dziesigtego, ze zdecydowa-
ng przewaga kobiet®’.

Istnieja wreszcie radiostacje parafialne
o niewielkim zasiggu. Najwigcej tego typu roz-
gtosni funkcjonuje na wyspie Gozo. W istocie
stanowig dziela lokalnego duchowieristwa i je-
mu tez stuzg do propagowania tresci scisle de-
wocyjnych poza murami koscioléw. Pierw-
szym tego typu podmiotem bylo uruchomione
w 1995 r. Radju Luminarja (Radio Promien)
w miejscowosci Nadur na wyspie Gozo. Obe-
cnie na Gozo funkcjonuje dziesig¢ stacji para-
fialnych3®.

W obliczu zmian spotecznych istotng rolg
odgrywa zawarto$¢ medidéw katolickich. Po-
szczegblne media prezentujg dwa odrebne ty-
py tresci. Joseph Borg nazywa je dwoma mo-
delami: modelem inkarnacyjnym?® (The Incar-
nation Model) oraz modelem wewnatrzko-
Scielnej poboznosci (Intra Ecclesial Devotio-

34 Radio 106 byto przyktadem tzw. community radio — rozgtosni nadajacej na matym obszarze z duzym bezpo-
Srednim wptywem stuchaczy na ksztalt ramowki. Ten znany na swiecie, trzeci po publicznym i komercyjnym, typ
nadawcy, nie do kofica mozna przetozy¢ na warunki polskie. Na temat samego zjawiska wiecej pisze m.in. K. Ho-
vley, Community Media. People, Places and Communications Technologies, Cambridge 2005, s. 13-38.

35 Polskie Radio Maryja akcentuje swoja katolickos$¢ — jego hasto glosi: ,,Glos katolicki w twoim domu” Brak
jakichkolwiek badan na ten temat, ktdre rozstrzygatyby, czy wynika to z dominacji wyznania rzymskokatolickiego,

czy tez opiera si¢ na ekumenicznym charakterze.

36 Jeszcze w trzecim kwartale 2010 . Radju Marija osiggato 9,4 proc. dziennej stuchalnosci, a RTK — 5,7 proc.

W badaniu z ostatniego kwartatu 2011 r. stuchalnosé Radju Marija byta mniejsza o prawie potowe i wynosita 4,79
proc., natomiast RTK uzyskato piatg pozycje z 8,43 proc. dziennej stuchalnosci. Dane za: Radio and Television Au-
diences, Malta, July—September 2010, Broadcasting Authority, December 2010, s. 29, www.ba-malta.org/prde-
tails?id=204; Radio and Television Audiences, Malta, October—December 2011, Broadcasting Authority, January
2012, s. 36, www.ba-malta.org/prdetails?id=222 [dostgp: 25.11.2012].

37]. Borg, Malta’s..., s. 29.

38 Radju Bambina 98,3 FM w miejscowosci Xaghra, Radju Katidral 90,9 FM w Rabat, Radju Lauretana 96,5
FM w Ghajnsielem, Radju Lehen il-Belt Victoria 104 FM w parafii Rabat — San Gorg, Radia Luminarja 106,9 FM
w Nadur, Radju Margerita 96,1 FM w Sannat, Radju Prekursur 99,3 FM w Xewkija, Radju Sacro Cuor 105,2 FM
w miejscowosci Fontana, Radju Sokkors 95,1 FM w Kercem, Radju Vizitazzjoni 92,4 FM w Gharb.

39 Nazwa model inkarnacyjny ma giebokie implikacje w chrzescijariskiej teologii. Inkarnacja to inaczej wciele-
nie si¢ Boga w histori¢ w osobie Jezusa Chrystusa. Okreslenie modelu sugeruje zatem otwartos¢ na zwigzki tego,
co sakralne, z tym, co ludzkie.



System medialny Malty

nal Model)*. Pierwszy, oparty na rozwigza-
niach teologicznych Soboru Watykariskiego II,
wyraza si¢ w podejmowaniu wszelkich proble-
méw spotecznych z perspektywy koscielnej.
Nie przemilcza przy tym trudnosci samego
Kosciota. Drugi, starszy model mediéw kato-
lickich, zaktada traktowanie ich przez Kosciét
instytucjonalny jako narzedzi informowania
0 jego zyciu wewngtrznym oraz aktualnych
inicjatywach. Jest rowniez bardziej zaangazo-
wany w wewnatrzkoscielne ,,pobozne praktyki
religijne”.

Nowe zwyczaje ludzi mtodych oraz ich nie-
ufnos$¢ wobec instytucjonalnych form religijno-
$ci wymuszaja pytanie o przysztosé mediéw re-
alizowanych w tym modelu. Oczywiscie, liczni
stuchacze stacji takich, jak Radju Marija, nie
odejdg w spos6b nagly. Zmiana pokoleniowa
moze jednak zaburzyé pozycje katolickich ra-
diostacji. Jak pokazujg raporty Broadcasting
Authority z 2010 i 2011 r., juz nast¢gpuje utrata
stuchaczy przez rozglosnie oparte na modelu
wewnatrzkoscielnej poboznosci*!.

Telewizja i radio

Podstawowym komponentem maltaniskiego sy-
stemu medialnego sg stacje telewizyjne, przy
czym relatywnie duzg widowni¢ uzyskuja
podmioty zagraniczne. Gléwnymi nadawcami
telewizyjnymi sg nadajacy po maltaiisku pu-
bliczny kanal TVM - jego udzial wynosi
36,96 proc. catego dziennego audytorium —
oraz komercyjny One cieszacy si¢ 20,82 proc.
dziennej ogladalnosci. Sporg czes¢ audytorium
zyskujg stacje wloskie, ktére osiggaja kolejno:
RAI 1 — 4,92 proc., Canale 5 — 4,85 proc., Ita-
lia 1 — 4,7 proc., RAI 2 — 1,61 proc.*> Do zna-
czacej grupy naleza réwniez kanaty brytyjskie

403, Borg, Malta’s..., s. 27-28.

nadajace po angielsku — najprezniejszym jest
Discovery Channel z 3,72 proc. dziennej ogla-
dalnosci.

Obecnos¢ podmiotéw zagranicznych zna-
czaco odbija si¢ w sferze kulturowej Malty. Je-
zyk wiloski w dialekcie toskanskim byl jezy-
kiem urzgdowym Zakonu sw. Jana w latach
1530-1798. Nastepnie zostal wyparty przez je-
zyk angielski — Malta od 1800 r. trafita pod ku-
ratele Wielkiej Brytanii. Ostatnie trzydziesci lat
zdecydowato jednak za sprawg telewizji
o wielkim powrocie jezyka wtoskiego. Wioskie
kanaty publicznego RAI oraz koncernu Berlu-
sconiego Mediaset, transmitowane bez tluma-
czefi, rozpropagowaty ten jezyk wsréd Maltari-
czykéw we wszystkich grupach wiekowych.
Nalezy wigza¢ to z faktem, iz w latach 80.
XX w. na poziomie lokalnym, poza maltariskg
telewizja publiczng, mozliwy byl odbiér wy-
tacznie telewizji wioskiej*3.

Rok 1993 stanowit przetom dla radia i tele-
wizji. Parlament uchwalit wéwczas ustawe
otwierajacg droge do pluralizmu mediéw elek-
tronicznych. Okreslono w niej, ze kazda orga-
nizacja ma prawo do nadawania jednego pro-
gramu radiowego i jednego telewizyjnego. Ta
swoista reakcja na niekontrolowany zalew italia-
no televisione sprawiala, ze udziat stacji wloskich
w dziennej ogladalnosci zmalat z okoto 40 proc.**
do obecnego stanu 12,37 proc.®

Powstajace rodzinne stacje telewizyjne wy-
stgpowaly z dwujezyczng ofertg: maltariskg
1 angielska. Dos¢ specyficzna okazala si¢ row-
niez kwestia ich wtasnosci. Stacje o najwigk-
szym spotecznym odbiorze od poczatku naleza-
ty bowiem do wielkich organizacji spotecznych,
zwlaszcza zbiorowych aktoréw politycznych.
W istocie Malta nalezy do grona nielicznych

41 Radio and Television... 2010, s. 29; Radio and Television... 2011, s. 36.

42 Radio and Television... 2011, s. 43.

43'S. Caruana, Trilingualism in Malta: Maltese, English and ‘Italiano Televisio’, ,International Journal of Mul-

tilingualism” Vol. 3 (2006), nr 3, s. 159-160.
44 Tamze, s. 161.
4 Radio and Television... 2011, s. 43.



europejskich panstw, w ktérych z powodzeniem
funkcjonujg bardzo popularne kanatly telewizyj-
ne partii politycznych. W 1994 r. Partia Pracy
otworzyta Super One TV, znang obecnie pod
nazwg One TV. W zwiagzku z wyborami 1998 r.
Partia Narodowa uruchomita kanat Net TV.

Dzigki obecnosci podmiotéw rodzimych
wzrosto znaczenie jezyka maltaiskiego i an-
gielskiego. Nie ulega watpliwosci, ze dostgp do
tresci w trzech jezykach wspomaga w pewnym
stopniu ich nauke¢. Maltariczycy co prawda
ogladajg we wloskich kanatach TV przede
wszystkim filmy i seriale, pozwala to jednak na
osiggniecie podstawowych kompetencji jezy-
kowych, okreslanych na gruncie europejskiego
szkolnictwa poziomem A2. W odniesieniu do
jezyka angielskiego, dominujacego zwlaszcza
w przekazie faktéw i opinii, ich kompetencje
stajg si¢ coraz wyzsze, dochodzac do poziomu
biegtosci. Nie jest to jednak stan powszechny.

Jak wspomniano, Maltaiczycy korzystajg
przede wszystkim z telewizji. Radiofonia, choé
mniej popularna, cechuje si¢ jednak silnym za-
geszczeniem w medialnej przestrzeni kraju.
Z radiem zwigzana jest roOwniez bardziej jedno-
lita kultura uczestnictwa w mediach — stacje ra-
diowe odbierane sg przez tradycyjne odbiorni-
ki w prawie 84,9 proc. Stuchalnos¢ programéow
radiowych za pomocg cyfrowych odbiornikéw
stanowi zaledwie 7,6 proc.47

Radiofonia zostala zalozona na Malcie
w roku 1935 w postaci ptatnego radiowezla na-
lezacego do brytyjskiej Rediffusion Ltd. Spot-
ka do 1970 r. utrzymywata monopol na nada-
wanie programéw radiowych. Urzad do spraw
Przekazu Audiowizualnego powotalt wéwczas
do istnienia kilka rozgtosni, sposréd ktérych
stacja Xandir Malta zostata w 1975 r. upan-
stwowiona, a nastepnie przemianowana na roz-
glosnie publiczng*®,

46 Europejska karta kompetencji jezykowych.
47 Radio and Television... 2011, s. 19.

Damian Guzek

Oprécz nadawcéw publicznych 1 komercyj-
nych na Malcie obecni sg réwniez nadawcy
spoteczni (community radio). Radiofonia zto-
zona jest z trzynastu stacji ogdélnokrajowych
oraz dwudziestu szesciu lokalnych stacji spo-
tecznych — w tym wspominanych radiostacji
parafialnych. Zauwazalne sg istotne réznice
w tresci programéw nadawanych przez
podmioty radiowe i kanaly telewizyjne. O ile
w przypadku telewizji tatwo dostrzec pewna
tresciowg odrgbnos¢ podmiotéw typowo ko-
mercyjnych od publicznych i instytucjonal-
nych, np. koscielnych, o tyle w przypadku radia
odrebnos¢ ta zaciera si¢®. Doskonale wida¢ to
na przyktadzie komercyjnej rozgtosni Calypso
Radio 101,8 FM. Stacja osigga drugi, wynoszg-
cy 14,9 proc. udzial w dziennej stuchalnosci
w skali kraju®®. Jej popularnosé¢ wsréd ludzi
w srednim wieku sprawia, ze raméwka w nie-
licznych elementach konkuruje z najlepiej stu-
chalnymi stacjami katolickimi — najnowszej
muzyce i audycjom rozrywkowym towarzysza
audycje z modlitwg rézaficowq.

Radiofonia publiczna ogranicza si¢ do
trzech kanaléw: Radju Malta 93,7 FM w for-
macie uniwersalnym, Magic Radio 91,7 FM
oraz dawne Radju Parlament, obecnie nadajace
pod nazwg Maltin Biss. Wsréd nadawcow ko-
mercyjnych, poza spétkami typowo nastawiony-
mi na zysk (Radio Bay 89,7 FM), funkcjonujg
podmioty koscielne oraz stacje nalezace do par-
tii politycznych. Sg to One Radio 92,7 FM, be-
dace wiasnoscig Partii Pracy oraz Radio 101 FM
zalozone przez Parti¢ Narodowg.

Internet katalizatorem zmian

Wzmozony dostep do sieci sprawia, ze Malta
przestaje by¢ krajem zamknigtym, izolowanym
od ogdlnych zachodnich pragdéw. W roku 2001
ponad 51 000 uzytkownikéw korzystalo z inter-

48 J. Borg, Media Landscape: Malta, www.ejc.net/media_landscape/article/malta/ [dostep: 1.02.2012].

49 Tenze, Malta’s..., s. 25.
50 Radio and Television... 2011, s. 36.



System medialny Malty

netu, natomiast w potowie 2012 byto to juz po-
nad 140 000! . Wigze si¢ to z dostepem Maltan-
czykéw do informacji. Obecnie najbardziej po-
pularnym Zrédtem faktéw w Archipelagu Mal-
tariskim sg wiadomosci telewizyjne oraz portale
internetowe: di-ve.com, nalezacy do interneto-
wego koncernu Go, oraz timesofmalta.com, po-
wigzany z dziennikiem ,,The Times”.

Jak juz wspomniano, dostgp do internetu od-
grywa zasadniczg role w napedzaniu zmian spo-
tecznych. Dziatalnos¢ tradycyjnych srodkéw
przekazu jest oparta na konsensusie wydawcow
i dziennikarzy dotyczacym pomijania tresci
Swiatopogladowych sprzecznych z nauczaniem
Kosciota katolickiego, zwlaszcza ze sfery mo-
ralnosci. Ustawa zasadnicza nadaje katolicy-
zmowi status religii painstwowej, co przejawia
si¢ w traktowaniu Kosciota jako podstawowe;]
instytucji porzadkujacej tad spoteczny. Art. 2
§ 2 Konstytucji podaje: ,,Na organach wtadzy
Rzymskokatolickiego Kosciota Apostolskiego
spoczywa obowigzek i prawo nauczania, jakie
zasady sg dobre, a jakie zle”2. Jakikolwiek
podmiot podejmujacy kontrowersyjne dziatania
w przestrzeni spolecznej musi zatem uwzgle-
dniad, ze predzej czy p6Zniej spotka si¢ z oceng
wystawiong przez hierarchi¢ koscielna.

Oczywiste jest, ze na marginesie medialne-
go dyskursu pojawiajg si¢ poglady wolnomy-
Slicielskie oraz kwestie zwigzane z liberalnym
podejsciem do seksualnosci’®>. W tak matym
kraju, jak Malta, tatwo jednak o rozwdj mio-
dziezowych subkultur, ktére w opozycji do tra-
dycyjnych organizacji zyskujg sympatykow za
posrednictwem cyberprzestrzeni. Niejedno-
krotnie elementem scalajgcym jest dla nich sam
brak dostgpu do tresci, ktérych nie otrzymujg
poprzez media tradycyjne. Internet pozwala za-
tem na podejmowanie debaty nad problemami,

ktérych nie ma w przestrzeni medialnej genero-
wanej przez stare srodki przekazu. Jako przy-
ktad moze tu postuzy¢ toczaca si¢ w latach
2010-2011 wielka debata na temat rozwoddow.

Jeszcze w 2010 r. Malta byta jedynym kra-
jem Europy, ktérego prawo nie przewidywato
mozliwosci rozwodu. W skali swiata podobne
rozwigzania istniejg do dzis tylko na Filipinach.
Maltariscy matzonkowie chcacy si¢ rozwies¢é
musieli przeprowadzi¢ calg procedure za grani-
cg —najczesciej na Cyprze lub we Wtoszech. Co
istotne, od lat 70. przeprowadzane w ten sposéb
rozwody byly bez przeszkéd uznawane w kraju.
Debate na temat potrzeby zmian zainicjowat
poset rzadzacej Partii Narodowej Jeffrey Pulli-
cino Orlando, zgltaszajac w lipcu 2010 r. projekt
legalizacji rozwodéw.

Pierwsze reakcje tradycyjnych srodkéw
przekazu cechowala duza powsciggliwosc.
Opisywano zjawisko z perspektywy historycz-
nej, przywolywano glosy autorytetéw popiera-
jacych i odrzucajacych proponowane rozwigza-
nie. W koricu zaczeto stawiaé pytania o konse-
kwencje projektu ustawy. Artykuly prasy dru-
kowanej staraly si¢ przytacza¢ argumenty za-
réwno zwolennikéw, jak i przeciwnikéw nowe-
go prawa, z hieznaczng przewaga na Izecz
przeciwnikéw. Podobnie dziato si¢ w powigza-
nych z prasg periodyczng portalach interneto-
wych.

Miejscem bardziej ozywionej dyskusji stat
si¢ internet. Najpierw w sieci powstaly witryny
pokroju divorceinmalta.com, w przestrzeni
ktérych rozpowszechniane byly argumenty za
legalizacja rozwodéw. Popularne okazaty sie
réwniez grupy na portalach spolecznosciowych,
m.in. grupa Divorce in Malta na Facebooku.
Media tradycyjne prezentowaly przede wszyst-
kim relacje obroficéw obowigzujacego wowczas

31 Post And Communications: QI 2012, National Statistic Office Malta, s. 1, www.nso.gov.mt/statdoc/docu-

ment_file.aspx?id=3344 [dostep: 25.10.2012].
52 Konstytucja Malty, s. 34.

53 T. Sant, Growing up in a Global Village: Young People and the Internet in Malta, [w:] Exploring..., s. 57,
J. Grixti, Symbiotic transformations: youth, global media and indigenous culture in Malta, ,Media, Culture & So-

ciety” Vol. 28 (2006), nr 1, s. 115-116.



prawa. Natomiast internet pozwalal Maltaiiczy-
kom na publikowanie swoich argumentéw oraz
prowadzenie dyskusji albo w postaci polemicz-
nych artykutéw, albo w formie zapiséw na fo-
rach. Ostatecznie w maju 2011 r. odbyto si¢ w tej
sprawie referendum, w wyniku ktérego w lipcu
parlament zalegalizowat rozwody.

Problem legalizacji rozwodéw pokazal za-
mkniecie starych mediéw Malty na dyskusje
podejmujgca kwestie spotecznego tabu, co wy-
nika przede wszystkim z utrwalonej w Srodo-
wisku dziennikarskim ostroznosci w polemice
z Kosciotem katolickim na tematy etyczne oraz
silnego wplywu Swiata polityki na media.
W dorocznym rankingu wolnosci prasy Press
Freedom Index, ogtaszanym przez Reporteréw
bez Granic, Malta zaj¢ta w roku 2011-2012 do-
piero 58. miejsce. Oznacza to, ze w Unii Euro-
pejskiej gorzej wypadajg tylko Wtochy (miej-
sce 61.), Grecja (70.) i Bulgaria (80.).

Zakonczenie

Wiele z maltafiskich rozwigzan ustawodaw-
stwa medialnego oraz praktyki medialnej decy-
duje o swoistosci tego systemu. Na Malcie
w wysokim stopniu zachodzi zjawisko paraleli-
zmu politycznego mediéw — ogromny wpltyw
partii politycznych i Kosciota katolickiego na
zycie spoleczne znajduje wyraz tak w tresciach,
jak réwniez w strukturze srodkéw przekazu.
Gléwne tytuly prasowe zazwyczaj reprezentujg

Damian Guzek

okreslone idee polityczne, znaczna ich czes¢
wydawana jest przez partie polityczne. Znaczg-
ce okazuja si¢ rowniez media bedace na ustu-
gach Kosciota katolickiego. Jednak, o ile kato-
licka prasa pozostaje relatywnie staba, o tyle
tez niespotykang nigdzie indziej pozycjq cieszy
si¢ katolicka radiofonia. Realizuje przy tym
dwa modele — model otwarty, tzw. inkarnacyj-
ny oraz model zamkniety, skupiony gtéwnie na
praktykach religijnych.

Wyrézniajace si¢ bogactwo Malty jako
miejsca styku kultury europejskiej i arabskiej
oraz zderzenia wzorc6w anglosaskich z mode-
lem zywiotowej polityki okolic Sycylii widaé
zwlaszcza w wielojezycznej telewizji. Maltan-
czycy nalezg do grupy narodéw preferujacych
obraz nad stowem pisanym. Telewizja, ktéra
stanowi ich podstawowe Zrddto wiedzy o swie-
cie, nadawana jest w jezykach maltafiskim, an-
gielskim 1 wloskim.

Cho¢ stare media utrzymuja utarty tad spo-
feczny, to tradycyjny model spoteczeristwa,
wyrosty na konsensusie sit politycznych i reli-
gijnych, stoi dzis przed wielkim wyzwaniem.
Nowe media zmieniajg Maltaiczykéw, przybli-
zajac ich do modelu kontynentalnych spote-
czefistw liberalnych. Ksztaltuje si¢ pokolenie
uzytkownikéw sieci. Przeciwnicy tej zmiany
réwniez korzystaja z cyberprzestrzeni — tym sa-
mym wzrasta pole do dyskursu na tematy, ktére
do niedawna stanowity spoteczne tabu.



