
Rozwi¹zania dotycz¹ce mediów masowych
Zimbabwe odziedziczy³o po Republice Ro-

dezji, która od 1923 r. do 1980 r. by³a koloni¹
brytyjsk¹. Ponad trzydzieœci lat niepodleg³oœci
to okres dominacji pañstwa w tej sferze. Media,
które próbowa³y zachowaæ status niezale¿ny,
by³y obiektem ró¿norodnych ograniczeñ pra-
wnych, a nieraz ataków fizycznych (zamachy
bombowe, pobicia). Artyku³, prezentuj¹c media
masowe w Zimbabwe, analizuje przyczyny ich
silnych powi¹zañ z w³adz¹, a szczególnie z rz¹-
dz¹cym nieprzerwanie od 1980 r. prezydentem
Robertem Mugabe i jego parti¹ Afrykañskim
Narodowym Zwi¹zkiem Zimbabwe – Frontem

Patriotycznym (Zimbabwe African National
Union – Patriotic Front (ZANU-PF)1.

Nazwa Zimbabwe wywodzi siê z jêzyka szo-
na i oznacza kamienny/solidny dom. Zosta³a ona
zaczerpniêta od staro¿ytnych ruin kompleksu
kamiennych budowli Wielkiego Zimbabwe,
które zosta³y odkryte niedaleko obecnej stolicy
Harare2. Sam kraj po³o¿ony jest pomiêdzy rze-
kami Limpopo i Zambezi. W roku 1996 teryto-
rium Zimbabwe licz¹ce 390,8 km kw.3 zamie-
szkiwa³o oko³o 11,9 mln przedstawicieli ró¿-
nych wspólnot etnicznych, co dawa³o 30 osób na
km2. Wed³ug danych Banku Œwiatowego z 2010 r.
liczy³o 12,6 mln obywateli. Roczny przyrost po-

Media masowe a polityka 
w Zimbabwe

Krystian Chołaszczyński

1 Zasadne wydaje siê twierdzenie, ¿e media masowe i polityka to dwa ró¿ne systemy wzajemnie powi¹zane.
Jednak¿e dynamika i interdyscyplinarnoœæ powoduj¹ problemy w opisie zachodz¹cych relacji. Zauwa¿a siê jednak
trend wykorzystuj¹cy istniej¹ce ideologie w celu opisu obu systemów. Tomasz Goban-Klas okreœla te relacje mia-
nem doktryn medialnych. Fred Seaton Siebert, Theodore Peterson i Wilbur Schramm wyró¿nili doktrynê autorytar-
n¹, liberaln¹, komunistyczn¹ i odpowiedzialnoœci spo³ecznej. Natomiast Andrew Heywood wyró¿ni³ cztery ujêcia:
dominuj¹cej ideologii, pluralistyczne, rynkowe i wartoœci elitarnych. Nie jest celem niniejszego artyku³u analiza,
który z teoretycznych ujêæ relacji mediów z polityk¹ jest najodpowiedniejszy przy analizie sytuacji w Zimbabwe.
Wydaje siê ponadto, ¿e badania nad samym zagadnieniem styku tych dwóch systemów nie zosta³y ukoñczone. Ni-
niejszy artyku³ ma za zadanie zaprezentowaæ stan faktyczny. Patrz: T. Goban-Klas, Media i komunikowanie maso-

we. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2001; F.S. Siebert, T. Peterson, W. Schramm, Four

Theories of the Press. The Authoritarian, Libertarian, Social Responsibility, and Soviet Communist Concepts of

What the Press Should Be and Do, Urbana, Il. 1963, http://books.google.pl/books/about/Four_Theo-
ries_of_the_Press.html?id=4Q-oePDdcC8C&redir_esc=y [dostêp: 9.06.2012]; A. Heywood, Politologia, Warszawa
2006; £. Wojtkowski, Ideologiczne ujêcie relacji mediów i polityki, „Dialogi Polityczne” Nr 10 (2011), s. 177–186.
O historii Zimbabawe, drodze do niepodleg³oœci i kszta³towaniu siê systemu partyjnego szerzej patrz: H. Zins, Hi-

storia Zimbabwe, Warszawa 2003. 
2 Afryka, t. 2, red. nauk. W. Maik, Poznañ 1999, s. 210.
3 Zimbabwe podzielone jest na 10 prowincji (Manicaland, Mashonaland Central, Mashonaland East, Mashona-

land West, Masvingo, Matabeleland North, Matabeleland South, Midlands), 59 dystryktów oraz dwa miasta na pra-
wach prowincji: Harare i Bulawayo. Patrz: ISO Subentity Codes for Zimbabwe. Administrative Division, www.ge-
onames.org/ZW/administrative-division-zimbabwe.html [dostêp: 3.06.2012]. 



145Media masowe a polityka w Zimbabwe

pulacji wynosi³ 0,8 proc.4 Analfabetyzm dotyka
85 proc. populacji.

Olbrzymie znaczenie ma podzia³ etniczny5.
Do najliczniejszej spoœród wielu wspólnot nale-
¿y Szona/Maszona, która jest grup¹ etniczn¹ lu-
dów ¿yj¹cych we wschodniej czêœci Zimbabwe,
na pó³noc od rzeki Lundi. Liczba osób mówi¹-
cych w jêzyku szona jest szacowana na oko³o
9 mln, czyli oko³o 75 proc. obywateli wed³ug
szacunków z 2003 r. Ponadto kilka milionów
osób, których uznaje siê za cz³onków tej grupy
etnicznej, zamieszkuje w Zambii i centralnym
Mozambiku6. Drug¹ pod wzglêdem liczebnoœci
wspólnot¹ etniczn¹ s¹ Ndebele/Matabele,
których liczbê wed³ug danych za rok 2003 sza-
cowano na oko³o 3 mln, co stanowi³o blisko
20 proc. obywateli Republiki Zimbabwe7. Trze-
cim co do wielkoœci plemieniem w Zimbabwe
jest Tonga (oko³o 2 proc. obywateli)8. 

Liczba obywateli Zimbabwe pochodzenia
europejskiego w literaturze nie jest do koñca

ustalona. Dane oscyluj¹ miêdzy kilka tysiêcy9

a 40 00010. Nale¿y w tym miejscu podkreœliæ, ¿e
w po³owie lat 70. by³o ich blisko 275 00011.
Dysproporcje miêdzy danymi œciœle zwi¹zane s¹
z polityk¹ Roberta Mugabe i atakami na farmy
bia³ych obywateli. Wielu z nich by³o zmuszo-
nych uciekaæ z kraju. W ostatnim jednak czasie
niektórzy zaczêli wracaæ do Zimbabwe12.

Wed³ug danych Banku Œwiatowego za 2010 r.
produkt krajowy brutto wyniós³ 7,5 mld dol.
amerykañskich13, a w przeliczeniu na jednego
obywatela – 595 dol. Roczny wzrost PKB wy-
nosi oko³o 0,9 proc. Œrednia d³ugoœæ ¿ycia
w chwili urodzenia wynosi 49,9 lat, a œmiertel-
noœæ niemowl¹t na 1000 ¿ywych urodzeñ – 50,9.
Wœród osób miêdzy 15 a 49 rokiem ¿ycia zara-
¿onych wirusem HIV jest oko³o 14,9 proc.14

Uregulowania prawne
Wolnoœæ wyra¿ania opinii, a co za tym idzie
mediów, jest gwarantowana w art. 20 ust. 1

4 Zimbabwe: Quick Facts, http://web.worldbank.org/WBSITE/EXTERNAL/COUNTRIES/AFRICAEXT/ZIM-
BABWEEXTN/0,,menuPK:375762~pagePK:141132~piPK:141109~theSitePK:375736,00.html [dostêp: 19.04.2012].
Na oficjalnej stronie Krajowej Agencji Statystycznej Zimbabwe (The Zimbabwe National Statistics Agency – 
ZIMSTAT) podane zosta³y dane tylko za 2002 r. – 11 631 657 obywateli, por. Statistics at a glance, www.zim-
stat.co.zw/index.php?option=com_content&view=article&id=18:statistics-at-a-glance [dostêp: 19.04.2012].

5 Na uwagê zas³uguje te¿ struktura religijna w Zimbabwe: katolicy – oko³o 1 mln osób (8 proc. obywateli);
rdzenne koœcio³y afrykañskie – 10–20 proc. obywateli; wierzenia tradycyjne – nawet 80 proc. obywateli pomimo
deklaracji przynale¿noœci do innego koœcio³a; anglikanie – 320 000 zadeklarowanych cz³onków; baptyœci – 110 000
zadeklarowanych cz³onków; muzu³manie – oko³o 100 000 osób; ¿ydzi – oko³o 7000 osób. Dane pochodz¹ z ostat-
nich siedmiu lat i zosta³y opracowane na podstawie internetowego forum wymiany informacji wspólnot religijnych
w Zimbabwe. Patrz: http://relzim.org/ [dostêp: 3.06.2012]. 

6 Patrz: Jane’s Sentinel Southern Africa, [w:] Country of Origin Information Report. Zimbabwe, London 2009
s. 92, www.unhcr.org/refworld/pdfid/4b38893f2.pdf [dostêp: 8.07.2011]. 

7 Tam¿e. 
8 Patrz: Shangaan – Tsonga, www.krugerpark.co.za/africa_shangaan_tsonga.html [dostêp: 10.07.2011]; Zimba-

bwe Overview, [w:] World Directory of Minorities and Indigenous People, www.minorityrights.org/4504/zimba-
bwe/zimbabwe-overview.html#peoples [dostêp: 10.07.2011]. Inne wspólnoty, na które trzeba zwróciæ uwagê to:
Ndau, Tokaleya, Doma, Goffal, Gokomere, Hungwe, Kunda oraz Nambya. Ich etnogeneza ma charakter zewnêtrz-
ny, por. Post Zambia – Zimbabwe: The Tonga: Left high and dry, www.mopanetree.com/refugees-idps/833-zambia-
zimbabwe-tonga-left-high-dry.html [dostêp: 10.07.2011].

9 Economist Intelligence Unit, [w:] Country of Origin…, s. 99.
10 C. Sithole, Zimbabwe’s Whites Targeted Again, http://iwpr.net/report-news/zimbabwes-whites-targeted-aga-

in [dostêp: 9.07.2011]. 
11 Economist Intelligence..., s. 99. 
12 Patrz: P. Thornycroft, White Farmers return to Zimbabwe land, www.telegraph.co.uk/news/worldnews/afri-

caandindianocean/zimbabwe/8179368/White-farmers-return-to-Zimbabwe-land.html [dostêp: 9.07.2011]. 
13 Dane statystyczne patrz strona UNICEF – www.unicef.org/infobycountry/zimbabwe_statistics.html#0 [do-

stêp: 5.06.2012]. 
14 Zimbabwe: Quick Facts. 



146 Krystian Cho³aszczyñski

ustawy zasadniczej Zimbabwe uchwalonej na
mocy porozumienia z Lancaster House z 1979 r.
Natomiast ust. 2 stwierdza, i¿ w pewnych oko-
licznoœciach prawo do wyra¿ania opinii mo¿e
zostaæ ograniczone w takich przypadkach, jak
ochrona bezpieczeñstwa pañstwa, jego ekono-
micznych interesów czy zasad moralnych. Nie-
które z tych zapisów maj¹ charakter niejedno-
znaczny i mog¹ prowadziæ do nadinterpretacji.
Ponadto niektóre zapisy sugeruj¹, ¿e to dzien-
nikarze musz¹ udowadniaæ, ¿e nie z³amali zapi-
sów konstytucji, a nie pañstwo dowodziæ, ¿e
tak uczynili. Podobnie zosta³ sformu³owany
art. 22 konstytucji dotycz¹cy prawa do demon-
strowania15. 

Wa¿nym dokumentem jest The Access to
Information and Protection of Privacy Act
(AIPPA), uchwalony w 2002 r. i dwukrotnie
nowelizowany (w 2003 i 2007 r.), który prze-
widywa³ powo³anie do ¿ycia Media and Infor-
mation Commission (MIC), która w 2008 r.
zmieni³a nazwê na Zimbabwe Media Commis-
sion (ZMC) z bardzo szerokimi uprawnienia-
mi16. W politycznej praktyce funkcjonowa³y
obie nazwy. Przewodnicz¹cego i oœmiu jego
cz³onków nominuje prezydent z listy przedsta-
wionej przez parlament. ZMC stoi na stra¿y
dziennikarskiej etyki i prawa do wyra¿ania opi-
nii. Poza tym, prowadzi dochodzenia w spra-

wach przeciwko dziennikarzom, którzy naru-
szyli panuj¹ce zasady i mo¿e nak³adaæ sank-
cje17. Zgodnie z art. 66 wprowadzonym w dro-
dze nowelizacji AIPPA z 2003 r.18 wszyscy do-
stawcy mediów musieli przechodziæ proces re-
jestracji przed ZMC, by uzyskaæ zgodê (po-
tocznie okreœlan¹ mianem licencji) na prowa-
dzenie takiej dzia³alnoœci. Ka¿dy nadawca oraz
dostawca mediów w Zimbabwe musi przecho-
dziæ ten proces. Faktem jest, ¿e w przepisach
prawnych tylko w odniesieniu do mediów elek-
tronicznych mowa jest o licencji. W pozosta-
³ych przypadkach stawia siê wymóg rejestracji
– w praktyce nie ma ró¿nicy. Po podpisaniu po-
rozumienia miêdzy g³ównymi przeciwnikami
politycznymi z 2008 r. niektóre kontrowersyjne
zapisy ustawy zosta³y usuniête. Przyk³adowo,
nowelizacja z 2007 r. dotyczy³a warunków uzy-
skania akredytacji od ZMC, któr¹ musia³ posia-
daæ ka¿dy dziennikarz. Wed³ug znowelizowa-
nej wersji z 2010 r., wymagania wynikaj¹ce
z art. 79 zosta³y zniesione19, podobnie jak ko-
niecznoœæ uzyskiwania zgody ZMC.

Kolejn¹ wa¿n¹ ustaw¹ jest tak¿e Public
Order and Security Act (POSA) z 2002 r.20, no-
welizowany w 2007. Sam dokument stanowi
niemal¿e kopiê Law and Order (Maintenance)
Act (LOMA) z 1960 r., który by³ stosowany
przez ca³y okres rodezyjskiej rebelii21. Przyk³a-

15 Constitution of Zimbabwe (at 13th February 2009), www.sokwanele.com/Zimbabweconstitution/sec-
tions/%20207?page=0%2C0 [dostêp: 9.12.2011]. 

16 Pe³ny tekst na: www.kubatana.net/html/archive/legisl/020122posa.asp [dostêp: 5.12.2011]. Pe³en dokument
ze wszystkimi zmianami, obowi¹zuj¹cy obecnie na: www.assembly.nl.ca/legislation/sr/statutes/a01-1.htm [dostêp:
5.12.2011].

17 Public Broadcasting in Africa Series: Zimbabwe, Johannesburg 2009, s. 23, www.afrimap.org/english/ima-
ges/report/AfriMAP-Zim-Broadcasting-Survey-Nov09.pdf [dostêp: 9.12.2011]. 

18 AIPPA, art. 66, s. 30, www.sokwanele.com/pdfs/AIPPA.pdf [dostêp: 9.12.2011]. 
19 African Media Barometer Zimbabwe 2010. The first home grown analysis of the media landscape in Africa,

Friedrich Ebert Stiftung – Zimbabwe, http://library.fes.de/pdf-files/bueros/simbabwe/07539.pdf [dostêp:
26.10.2012]. 

20 K. Mochaba, C. Raffinetti, SADC Media Law: A Handbook for Media Practitioners. A comparative overview

of the laws and practice in Malawi, Namibia, South Africa and Zimbabwe, Johannesburg 2003, www.kas.de/
wf/doc/kas_3836-1522-2-30.pdf?060822121046 [dostêp: 8.06.2012]. Pe³ny tekst na: www1.umn.edu/humanrts/re-
search/zimbabwe-POSA.pdf [dostêp: 05.12.2011]. Dokument ten w 2009 r., zosta³ zmodyfikowany i opublikowany
pod nazw¹ Public Order and Security Amendment Bill, dostêpny na: www.kubatana.net/html/archive/le-
gisl/091211posaamb.asp?sector=LEGISL [dostêp: 5.12.2011]. 

21 Law and Order Maintenance Act LOMA, www.issafrica.org/cdct/mainpages/pdf/Terrorism/Legislation/Zim-
babwe/Zimbabwe%20Law%20and%20Order%20Maintenance%20Act.pdf [dostêp: 9.12.2011]. 



147Media masowe a polityka w Zimbabwe

dowo, art. 27 daje odpowiednim w³adzom pra-
wo zakazywania demonstrowania na konkret-
nym obszarze w przypadku zagro¿enia dla bez-
pieczeñstwa publicznego. Zapis ten by³ wyko-
rzystywany przed wyborami z 2008 r. 

Wspomnieæ nale¿y tak¿e o The Criminal
Law (Codification and Reform) Act z 2004 r.,
który za z³amanie zapisów AIPPA i POSA do-
tycz¹cych kwestii medialnych upowa¿nia³ s¹dy
do nak³adania kar pozbawienia wolnoœci22.
Zgodnie z art. 31, za publikowanie materia³ów
obraŸliwych b¹dŸ zagra¿aj¹cych bezpieczeñ-
stwu Zimbabwe mo¿na byæ ukaranym grzyw-
n¹, pójœæ do wiêzienia na okres nie d³u¿szy ni¿
20 lat lub otrzymaæ obie kary. Równie¿ za
obra¿anie polityków pe³ni¹cych wa¿ne funkcje
publiczne mo¿na trafiæ do wiêzienia – przy
czym sformu³owanie „obra¿anie” nie zosta³o
sprecyzowane. To samo dotyczy podwa¿ania
autorytetu prezydenta (art. 33). 

Innym dokumentem23 jest The Official Se-
crets Act (OSA) z 1970 r., z poprawkami z 1973
i 1975 oraz generaln¹ nowelizacj¹ z grudnia
2004 r. Zgodnie z art. 2 za wrog¹ organizacjê
mo¿e zostaæ uznana ka¿da, któr¹ w specjalnym
dokumencie wska¿e prezydent. Dokument ten
w zasadniczy sposób ogranicza dostêp do infor-
macji publicznych. Wed³ug art. 3 dotycz¹cego
szpiegostwa: ka¿dej osobie, która udzieli infor-
macji wrogowi mog¹cemu zaszkodziæ intere-
som Zimbabwe, grozi kara wiêzienia, przy
czym nie mo¿e ona przekroczyæ 25 lat24. 

Na uwagê zas³uguj¹ wydarzenia w Zimba-
bwe, zwi¹zane ze zwyciêstwem w wyborach
parlamentarnych przez opozycyjny w stosunku

do prezydenta Mugabe Ruch na rzecz Zmian
Demokratycznych (Movement for Democratic
Change – MDC). Skutkiem tego by³o podpisa-
nie we wrzeœniu 2008 r. ogólnego porozumie-
nia politycznego (Global Political Agreement –
GPA) miêdzy MDC oraz ZANU-PF oraz wpro-
wadzenie 19 poprawki do konstytucji. W art.
XIX GPA podkreœlona zosta³a wa¿na rola me-
diów i wolnoœæ wyra¿ania opinii w kszta³towa-
niu systemu wielopartyjnego. Ponadto, zgodnie
z Broadcasting Services Act z 2001 r.25, prze-
widziano usprawnienie systemu przyznawania
licencji dla nadawców mediów elektronicz-
nych, które polega³o na wdro¿eniu dzia³añ ma-
j¹cych zwiêkszyæ udzia³ krajowych stacji ra-
diowych i telewizyjnych na rynku medialnym
zdominowanym przez nadawców finansowa-
nych ze Ÿróde³ zagranicznych. Zimbabweñczy-
cy pracuj¹cy w zagranicznych rozg³oœniach ra-
diowych maj¹ byæ zachêcani do powrotu do
Zimbabwe i starania siê o przyznanie licencji.
Poza tym, media maj¹ zaprzestaæ u¿ywania
obel¿ywego jêzyka mog¹cego wzbudzaæ nie-
chêæ i nienawiœæ26. Natomiast zgodnie z 19 po-
prawk¹ do konstytucji z 2009 r., Zimbabwe
Media Commission jest organem konstytucyj-
nym. Ma za zadanie chroniæ wolnoœæ prasy
i zasady etyczne dziennikarzy (art. 100N). Na
uwagê zas³uguje art. 100Q wprowadzony przez
wspomnian¹ poprawkê – ZMC za zgod¹ parla-
mentu mo¿e dyscyplinowaæ i prowadziæ œledz-
twa przeciwko dziennikarzom, którzy z³amali
prawo lub obowi¹zuj¹ce zasady27. 

Na terenie Zimbabwe dzia³a kilka pozarz¹-
dowych organizacji skupiaj¹cych dziennikarzy

22 The Criminal Law (Codification and Reform) Act, www.kubatana.net/docs/legisl/criminal_law_code_
050603.pdf [dostêp: 9.12.2011]. 

23 Na uwagê zas³uguje fakt, ¿e wci¹¿ utrzymywany w mocy jest taki akt prawny, jak Censorship and Entertain-
ment Control Act z 1967 r. Patrz: Censorship and Entertainment Control Act, www.law.co.zw/downloads/statu-
tes/10/Censorship%20And%20Entertainments%20Control%20Act.pdf [dostêp: 8.06.2012]. 

24 OSA, www.kubatan a.net/docs/legisl/official_secrets_act_041231.pdf [dostêp: 10.12.2011]. 
25 Broadcasting Services Act, www.itu.int/ITU-D/projects/ITU_EC_ACP/hipssa/Activities/SA/docs/SA-1_Le-

gislations/Zimbabwe/Broadcasting_Services_Act.PDF [dostêp: 12.09.2012].
26 GPA, www.eisa.org.za/PDF/zimpsa200809.pdf [dostêp: 10.12.2011]. 
27 Poprawka nr 19 z 2009 r. zob. www.sokwanele.com/zimbabweconstitution/sections/269?page=0%2C1 [do-

stêp: 10.12.2011]. 



148 Krystian Cho³aszczyñski

i analityków sytuacji mediów masowych. Do-
piero nadanie ZMC charakteru organu konsty-
tucyjnego i uniezale¿nienie go od wp³ywów
ZANU-PF umo¿liwi³o ich aktywniejsz¹ dzia³al-
noœæ. Do tych organizacji zalicza siê: Media In-
stitute of Southern Africa – Zimbabwe Chapter
(MISA), Zimbabwe Union of Journalist (ZUJ)28,
Zimbabwe National Editors Forum (ZINEF),
Media Monitoring Project of Zimbabwe
(MMPZ), Zimbabwe Association of Communi-
ty Radio Stations (ZACRAS), Community
Newspapers Association of Zimbabwe (CA-
NAZ) oraz Voluntary Media Council of Zimba-
bwe (VMCZ). MISA, ZUJ i MMPZ tworz¹
Media Alliance for Zimbabwe (MAZ), którego
g³ównym celem ma byæ walka o wolnoœæ
mediów29. 

Organizacja Reporterzy bez Granic ka¿de-
go roku publikuje wskaŸnik wolnoœci prasy. Za
lata 2011/2012 Zimbabwe zajê³o 117. miejsce.
Dla porównania: w 2002 r. by³o to 122.,
a w 2006 – 140. miejsce30. 

W celu lepszego zrozumienia sytuacji panu-
j¹cej w Zimbabwe warto zaprezentowaæ pod-
stawowe dane statystyczne dotycz¹ce sytuacji
mediów w tym kraju. Jak wynika z tabeli 1,
obecnie dostêpne w Zimbabwe s¹ dwie stacje
telewizyjne, przy czym kana³ 2 ogl¹dany jest
g³ównie w Harare. W 1997 r. pañstwowy mo-
nopolista Zimbabwe Broadcasting Corporation
udostêpnia³ 14 innych programów – w wiêk-
szoœci zagranicznych. Ze wzglêdu na koszt
utrzymania liczba odbiorników telewizyjnych
wynosi tylko 400 000. Z tego samego powodu

zauwa¿a siê spadek liczby abonentów telewizji
satelitarnej z 32 000 w 2000 r. do 20 000
w 2011 r. Nadal radio stanowi g³ówne Ÿród³o
informacji i zarówno liczba nadaj¹cych stacji,
jak równie¿ odbiorników stale wzrasta. Liczba
dostêpnych czasopism jest znacz¹ca, lecz nale-
¿y braæ pod uwagê fakt, ¿e niektóre z wydawa-
nych periodyków ju¿ nie s¹ dostêpne (zaprze-
stano wydawania, zadecydowano o przejœciu

Tabela 1. Zimbabwe – podstawowe dane staty-
styczne (stan na 2011 r.)

Liczba dostêpnych krajowych 
stacji telewizyjnych 2
Liczba odbiorników telewizyjnych           400 000
Liczba abonentów telewizji satelitarnej 20 000
Liczba dostêpnych stacji radiowych                  79
Liczba odbiorników radiowych            4 035 000* 
Liczba dostêpnych czasopism                           52

* Dane za rok 2008.

�ród³o: Press Reference: Zimbabwe, www.pres-
sreference.com/Uz-Z/Zimbabwe.html [dostêp: 3.06.2012];
Radio Broadcasting Stadion, http://radiostation-
world.com/locations/zimbabwe/radio.asp [dostêp:
6.06.2012]; M. Myers, Radio and Development in

Africa. A Concept Paper, www.amarc.org/
documents/manuals/12481943581Radio_and_Deve-
lopment_in_Africa,_a_concept_paper.pdf [dostêp:
7.06.2012]; Zimbabwe Media and telecoms landsca-

pe guide, http://reliefweb.int/sites/reliefweb.int/fi-
les/resources/zimbabwe_media_and_telecoms_fi-
nal_210911.pdf [dostêp: 1.11.2012]; Zimbabwe New-

spapers, www.onlinenewspapers.com/zimbabwe.htm
[dostêp: 3.06.2012].

28 Zimbabwe Union of Journalist jest organizacj¹ œciœle wspó³pracuj¹c¹ z Miêdzynarodow¹ Federacj¹ Dzien-
nikarzy (International Federation of Journalists – IFJ). Z tego powodu IFJ regularnie na swojej stronie interneto-
wej informuje o sytuacji w tym kraju. Ka¿dy przypadek naruszenia wolnoœci s³owa, a zw³aszcza nietykalnoœci cie-
lesnej dziennikarzy, jest podkreœlany i krytykowany – jako przyk³ad mo¿na podaæ serie ataków na pracowników
mediów prywatnych i aresztowanie prezydenta ZUJ Dumisani Sibande w 2010 r. Patrz: IFJ Slams Arrest of Jour-

nalists’ Leader in Zimbabwe, www.ifj.org/en/articles/ifj-slams-arrest-of-journalists-leader-in-zimbabwe [dostêp:
7.06.2012]. 

29 African Media Barometer…, s. 25.
30 W przypadku innych krajów tego regionu wyniki wygl¹da³y nastêpuj¹co: RPA: 42. miejsce – 2011/2012,

44.  – 2006, 26. – 2002; Botswana: 42. – 2011/2012, 53. – 2006, brak danych – 2002; Zambia: 86. – 2011/2012,
93. – 2006, 81. – 2002; Mozambik: 66. – 2011/2012, 45. – 2006, 70. – 2002. World Press Freedom Index 2011/2012,
http://en.rsf.org/IMG/CLASSEMENT.2012/C_ANG.pdf [dostêp: 25.11.2012]. 



149Media masowe a polityka w Zimbabwe

z formy papierowej na elektroniczn¹). Pe³na
ich lista jest dostêpna na stronie forum Online
Newspapers.

Prasa
Rozwój prasy w Zimbabwe mo¿na podzieliæ na
trzy okresy. Pierwszy zwi¹zany jest z czasami
kolonialnymi i zakoñczy³ siê wraz z uzyskaniem
niepodleg³oœci przez Zimbabwe w 1980 r. Drugi
zwyk³o siê nazywaæ okresem przejœciowym
– trwa³ on przez lata 80. Natomiast trzeci okre-
œlany jest jako post-przejœciowy i trwa do dziœ.
W ka¿dym z nich prasa by³a pod silnym wp³y-
wem w³adz. W pierwszym okresie by³y to w³a-
dze kolonialne, natomiast w drugim i trzecim
Robert Mugabe i jego partia ZANU-PF. W nie-
podleg³ym Zimbabwe prasa musia³a w sposób
jednoznaczny popieraæ rz¹d w Harare, co œciœle
by³o zwi¹zane z socjalistyczn¹ ideologi¹ Muga-
be zwi¹zan¹ z prób¹ utworzenia jednego narodu
zimbabweñskiego, bez zwracania uwagi na et-
niczne ró¿nice, oraz systemu jednopartyjnego. 

W Republice Zimbabwe najwa¿niejszym
elementem ograniczania wolnoœci prasy by³y
omówione ju¿ ustawy z 2002 r.: AIPPA oraz
POSA. Pod wzglêdem zawartoœci oba doku-
menty zawieraj¹ podobne zapisy, co prawo pra-
sowe obowi¹zuj¹ce w Rodezji Po³udniowej,
gdy jej premierem by³ Douglas Ian Smith.
W momencie wprowadzania AIPPA i POSA

ministrem informacji by³ Jonathan Moyo.
Stwierdzi³ on w jednym z wywiadów, ¿e utwo-
rzenie Komisji Mediów i Informacji MIC, wy-
dawaj¹cej akredytacje uprawniaj¹ce do wyko-
nywania zawodu dziennikarza zgodnie z art. 79
AIPPA, mia³o na celu ochronê Zimbabweñczy-
ków przed wp³ywami zachodniego imperiali-
zmu31. 

W okresie kolonialnym by³y wydawane
dwa rodzaje tytu³ów prasowych. Pierwszy
z nich by³ w ca³oœci uzale¿niony od w³adz osa-
dniczych. Ju¿ w czerwcu 1891 r., czyli rok po
przybyciu Kolumny Pionierów, powsta³a
pierwsza gazeta w Rodezji „The Mashonaland
and Zambesian Times”, która w paŸdzierniku
1892 r. zosta³a przemianowana na „The Rhode-
sia Herold”, a jej redaktorem zosta³ W.E. Fair-
bridge32. Innym tytu³em z tego okresu by³ „The
Chronicle” wydawany w Bulawayo od 1894 r.33

„The Rhodesia Herold” oraz „The Chronicle”
by³y w³asnoœci¹ po³udniowoafrykañskiej grupy
The Argus Company of South Africa, która by-
³a jednym z wa¿niejszych donatorów British So-
uth Africa Company (BSAC), do 1923 r. admi-
nistruj¹cej obszar dzisiejszego Zimbabwe34.
Drugim rodzajem by³a prasa wydawana przez
ruchy wyzwoleñcze oraz zwi¹zki wyznaniowe.
Tu nale¿y zwróciæ uwagê na takie tytu³y, jak
„Moto”35 wydawany przez Koœció³ katolicki
od 1959 r. oraz „Umowo”36 publikowany przez

31 S.D. Mukasa, Press and Politics in Zimbabwe, „African Studies Quarterly” Vol. 7 (2003), nr 2/3, s. 172,
www.africa.ufl.edu/asq/v7/v7i2-3a9.pdf [dostêp: 5.12.2011]. 

32 A. Keppel-Jones, Rhodes and Rhodesia. The White Conquest of Zimbabwe 1884–1902, Kingston 1983, s. 356,
http://books.google.com/books?id=UxHpQWTCCA4C&pg=PA356&lpg=PA356&dq=%22we+fairbridge%
22&source=web&ots=rBagSAm4dG&sig=WePNn0SNRhOkYoAABCR9y_tA4CY#v=onepage&q=%22we%20fair-
bridge%22&f=false [dostêp: 05.12.2011]. 

33 S.D. Mukasa, Press and Politics... 
34 F. Eribo, Press Freedom and Communication in Africa, Trenton 1997, s. 161, http://books.google.co.za/bo-

oks?id=aMM2qKU9bVUC&pg=PA161&dq=the+Argus+Company+of+South+Africa&hl=en&sa=X&ei=y3bQT
5bPCovLswalhb28DQ&ved=0CEgQ6AEwAw#v=onepage&q=the%20Argus%20Company%20of%20South%20Afri-
ca&f=false [dostêp: 6.06.2012]. 

35 B. Chikwava, Moto Description, www.chimurengalibrary.co.za/periodicals.php?id=5 [dostêp: 5.12.2011]. 
36 T.O. Ranger, Peasant consciousness and Guerilla War in Zimbabwe, London 1985, s. 263, http://books.goo-

gle.pl/books?id=kOmZyUIHwboC&pg=PA263&lpg=PA263&dq=umbowo+newspaper&source=bl&ots
=MP3mWfkJsM&sig=DoTgz8A-H9gDduyqldNoJaU0P3Q&hl=pl&ei=Lz7dTt7ENYeBOseR9dIO&sa=X&oi=
book_result&ct=result&resnum=6&ved=0CEoQ6AEwBQ#v=onepage&q=umbowo%20newspaper&f=false [dostêp:
05.12.2011]. 



150 Krystian Cho³aszczyñski

Koœció³ metodystyczny jako prasowy organ
Afrykañskiego Kongresu Narodowego (Afri-
can National Congress – ANC)37. 

Wraz z uzyskaniem niepodleg³oœci w 1980 r.
wiele tytu³ów zniknê³o z rynku. Jedne w zwi¹z-
ku z utrat¹ w³adzy przez osadników, a przez to
z zanikiem g³ównego celu, a drugie z przyczyn
ekonomicznych, które doprowadzi³y do za-
mkniêcia niektórych wydawnictw nieradz¹cych
sobie w warunkach wolnego rynku. Nie bez
wp³ywu by³a tak¿e ekonomiczna dominacja Re-
publiki Po³udniowej Afryki. Nale¿y zauwa¿yæ,
¿e do 1994 r. w RPA obowi¹zywa³a polityka
apartheidu. Zimbabwe sta³o siê pañstwem fron-
towym walki z polityk¹ segregacji rasowej. Jed-
nak¿e okres istnienia kolonii o nazwie Rodezja
Po³udniowa oraz Republiki Rodezji w sposób
znacz¹cy przyczyni³ siê do ekonomicznej zale¿-
noœci od ZPA/RPA38. Wraz z przejêciem w³adzy
przez afrykañsk¹ wiêkszoœæ w³adze w Pretorii
próbowa³y ekonomicznie zaszkodziæ Zimba-
bwe, co równie¿ prze³o¿y³o siê na sytuacjê pra-
sy. Drukarnie mieszcz¹ce siê w RPA sta³y siê
niedostêpne, zwi¹zki miêdzy wydawnictwami
uleg³y przerwaniu. W pewnym sensie, niepod-
leg³e Zimbabwe musia³o od podstaw tworzyæ
w³asny system prasowy. 

W pokolonialnej rzeczywistoœci g³ównym
celem w³adz w Harare by³o zachowanie poro-
zumienia z 21 grudnia 1979 r. wypracowanego
podczas konferencji w Lancaster House miê-
dzy reprezentantami Frontu Patriotycznego
a delegatami rz¹du Rodezji. Zawarty wtedy
kompromis mia³ na celu zachowanie pokojo-

wego wspó³istnienia trzech g³ównych œrodo-
wisk politycznych: obywateli europejskiego
pochodzenia, si³ skupionych wokó³ ZANU-PF
oraz Front Patriotyczny – Afrykañski Ludowy
Zwi¹zek Zimbabwe (Patriotic Front – Zimba-
bwe African People’s Union – PF-ZAPU).
Ka¿da ze stron mia³a w³asne zasoby finansowe
oraz militarne. W tym okresie o wiele wa¿niej-
sze okaza³y siê koncepcje polityczne, ni¿ próba
naprawienia relacji miêdzy obywatelami,
podzielonymi ze wzglêdu na pochodzenie et-
niczne. Prze³omowy rok 1980 i og³oszenie nie-
podleg³oœci nie przynios³o realizacji prioryte-
tów wojny lat 1965–1980, nie sta³y siê te¿ one
elementem politycznych dzia³añ39. O wiele
wa¿niejsze sta³y siê kwestie formowania armii
Zimbabwe i walka o wp³ywy w tym pañstwie.
Z tego te¿ wzglêdu nowe tytu³y prasowe z jed-
nej strony sta³y siê zale¿ne od œrodowisk, które
je finansowa³y, z drugiej zaœ nie by³o impulsu
do tworzenia niezale¿nych mediów. W ten spo-
sób, w pierwszych latach niepodleg³ego Zim-
babwe system medialny, a zw³aszcza prasowy
niewiele ró¿ni³ siê od tego z czasów kolonial-
nych. 

W tym pierwszym okresie po roku 1980
spo³eczeñstwo w zdecydowanej wiêkszoœci nie
reagowa³o na ten stan rzeczy. Radoœæ z uzyska-
nia niepodleg³oœci by³a tak du¿a, ¿e jej manka-
menty nie stanowi³y wiêkszego problemu. Na-
tomiast dziennikarskie elity nie mog³y prote-
stowaæ, gdy¿ dopiero powstawa³y. Dziennika-
rze, którzy pracowali w czasach kolonialnych,
wywodzili siê w wiêkszoœci z Europy, przez co

37 Szerzej zob. H. Zins, Historia…, s. 200. 
38 ZPA – Zwi¹zek Po³udniowej Afryki (1910–1961) / RPA – Republika Po³udniowej Afryki (od 1961 r.). 
39 Nale¿y jednak pamiêtaæ, i¿ pewne zamierzenia zosta³y wykonane, lecz g³ównie w sferze pracowniczej i go-

spodarczej. Wystarczy wspomnieæ o takich dokumentach, jak: Growth with Equity and Transformation, the Five Ye-

ar National Development Plan oraz President’s Directive on Black Advancement. Na podstawie: B. Zwizwai, A.
Kambudzi, B. Mauwa, Zimbabwe: Economic Policy-Making and Implementation: A Study of Strategic Trade and

Selective Industrial Policies, http://web.idrc.ca/en/ev-71257-201-1-DO_TOPIC.html [dostêp: 6.12.2011]; C. Colc-
lough, Public-Sector Pay and Adjustment, London 1997, s. 118, http://books.google.pl/books?id=8bpFTfTp0Bk
C&pg=PA118&lpg=PA118&dq=President%27s+Directive+on+Black+Advancement&source=bl&ots=GRH60n
w9GI&sig=EKO-dN1DuJa-Yq1J2kAt79AY_eE&hl=pl&ei=v0neTuveBIOG-waSnNzgBQ&sa=X&oi=book_re-
sult&ct=result&resnum=2&ved=0CCAQ6AEwAQ#v=onepage&q=President%27s%20Directive%20on%20
Black%20Advancement&f=false [dostêp: 6.12.2011]. 



151Media masowe a polityka w Zimbabwe

unikali zajmowania jednoznacznego stanowi-
ska, opinii. Poza tym, wielu z nich planowa³o
wyjazd do innych pañstw. W³adze w Harare
wykupi³y wiêkszoœæ udzia³ów spó³ki holdingo-
wej Zimbabwe Newspapers Ltd. nale¿¹cej do
po³udniowoafrykañskiego koncernu prasowe-
go Argus Group, które wydawa³o najwiêcej ga-
zet w kraju, i utworzy³y Zimbabwe Mass Me-
dia Trust (ZMMT). By³ to nowatorski, a zara-
zem dyskusyjny, pomys³ na rozwi¹zanie pro-
blemu w³asnoœci prasy w krajach pokolonial-
nych. Nie by³ ani rz¹dowy, ani prywatny, lecz
nale¿a³ do pañstwa, a celem mia³o byæ zmono-
polizowanie rynku medialnego. Na czele
ZMMT mia³a staæ grupa niezale¿nych eksper-
tów, ca³kowicie poza rz¹dowymi wp³ywami,
promuj¹cych kwestie zimbabweñskie w naro-
dowych mediach. W praktyce byli oni ca³kowi-
cie zale¿ni od elit sprawuj¹cych w³adzê i owa
zale¿noœæ trwa do dzisiaj40. 

Do koñca 1980 r., Afrykanie zast¹pili wszy-
stkich redaktorów naczelnych europejskiego
pochodzenia w g³ównych gazetach: Farayi Mu-
nyuki w „The Herald”, Tommy Sithole w „The
Chronicle”, Willy Musarurwa w „The Sunday
Mail”, a Bill Saidi w „The Sunday News”. Ów-
czesny minister Enos Nkala wyraŸnie dawa³ do
zrozumienia, ¿e redaktorzy niebêd¹cy Afry-
kañczykami byliby nieobiektywni w swoich
ocenach rz¹du w Harare. Zw³aszcza, ¿e zbli¿a-
³a siê konfrontacja miêdzy g³ównymi si³ami

w Zimbabwe, ZANU-PF i PF-ZAPU, a przede
wszystkim ich wojskowymi skrzyd³ami:
ZANLA41 i ZIPRA42, co zosta³o zapocz¹tko-
wane bitw¹ pod Bulawayo. Kwestia stworzenia
armii Zimbabwe sta³a siê pretekstem do otwar-
tego konfliktu miêdzy g³ównymi obozami poli-
tycznymi. Dla rz¹du Roberta Mugabe i ZANU-PF
kontrola prasy sta³a siê elementem kampanii
przeciwko opozycji43. 

W zwi¹zku z emigracj¹ wielu dziennikarzy
europejskiego pochodzenia na pocz¹tku lat 80.
utworzono Zimbabwe Institute of Mass Com-
munication (ZIMCO), którego zadaniem by³o
wykszta³cenie nowych kadr dziennikarskich44.
Na jego czele stan¹³ by³y redaktor „Umbovo”
Ezekiel Makunike. W latach 1982–1992 ZIM-
CO by³o wspó³finansowane przez UNESCO45. 

Lata 1982–1987 to okres destabilizowania
przez RPA sytuacji w krajach rz¹dzonych przez
afrykañsk¹ wiêkszoœæ, militarnych staræ dwóch
politycznych formacji ZANU-PF i PF-ZAPU
oraz nies³awna operacja Gukurahundi46, której
bezpoœrednim skutkiem by³a œmieræ blisko
20 000 cywilów – g³ównie spoœród Ndebele,
którzy popierali ZAPU. Spo³ecznoœæ zimbab-
weñska, z³o¿ona ze spo³ecznoœci Szona,
w zwi¹zku z licznymi problemami wierzy³a, ¿e
tylko silna w³adza mo¿e uporaæ siê z nimi.
Ograniczenia stawiane dziennikarzom uznawa-
no za element naprawiania sytuacji. W tym
okresie redaktorami naczelnymi zostawa³y

40 T.M. Nyahunzi, The Zimbabwe Mass Media Trust: An experiment that failed, http://waccglo-
bal.org/en/20012-media-scenarios-in-southern-africa/742-The-Zimbabwe-Mass-Media-Trust-An-experiment-that-
failed.html [dostêp: 6.12.2011]. 

41 Zimbabwe African National Liberation Army. 
42 Zimbabwe People’s Revolutionary Army. 
43 S.D. Mukasa, Press and Politics..., s. 174. 
44 Jednym z g³ównych elementów dzia³ania ZIMCO by³o szkolenie kadr w celu stworzenia od podstaw radia

w Zimbabwe. W tym celu, przy Politechnice w Harare utworzono Broadcasting Training Department, który w ca-
³oœci by³ koordynowany przez UNESCO. Za: Establishment of Broadcasting Training Department at Zimbabwe In-

stitute of Mass Communications. Project Findings and Recommendations, [Raport UNESCO], Paris 1988,
http://unesdoc.unesco.org/images/0008/000821/082142eb.pdf [dostêp: 7.12.2011]. 

45 Institute of Mass Communication Zimbabwe, www.unesco-ci.org/projects/eng/IPDC-Projects-database/List-
of-all-projects/ipdc351 [dostêp: 7.12.2011]. 

46 Gukurahundi wywodzi siê z jêzyka szona i w t³umaczeniu na jêzyk polski znaczy: „Wczesny silny deszcz
zmywaj¹cy plewy przed wiosennym deszczem” – por. T. Gumpo, Zimbabwe: jêzyk przemocy, www.e-polity-
ka.pl/a.5504.d.64.drukuj.html [dostêp: 25.10.2012]. 



152 Krystian Cho³aszczyñski

osoby wierne rz¹dz¹cej partii i ówczesnemu
premierowi Robertowi Mugabe. Na uwagê za-
s³uguje jeden wyj¹tek, Willy Musarurwa, który
by³ cz³onkiem PF-ZAPU, lecz w swoich arty-
ku³ach nie szczêdzi³ krytyki obu skonfliktowa-
nym ugrupowaniom, jednoczeœnie podkreœla-
j¹c wa¿noœæ bie¿¹cych problemów spo³eczeñ-
stwa zimbabweñskiego, jak zaopatrzenie, do-
stêp do wody, problemy z zasiewami itp. Mo-
glibyœmy go uznaæ za wzór dziennikarza
wspó³czesnego47. 

Stanford D. Mukasa podkreœla kilka ele-
mentów, które charakteryzuj¹ prasê zimbab-
weñsk¹ w okresie pokolonialnym: zorientowa-
nie na typowo miejskie problemy; w u¿yciu
jest g³ównie jêzyk kolonistów, czyli jêzyk an-
gielski; bardzo du¿o miejsca poœwiêca siê pro-
blemom niezimbabweñskim, g³ównie ze sfery
zagranicznej; oraz dziennikarskie elity, które
wywodz¹ siê ze szkó³ europejskich b¹dŸ ame-
rykañskich, albo ze szkó³ afrykañskich, lecz
kszta³c¹cych „w zachodnim stylu”48. Wyró¿-
nione cechy charakteryzuj¹ dziennikarzy w³a-
œnie w latach 80. Mo¿na by jeszcze dodaæ po-
datnoœæ na polityczne wp³ywy, a w konsekwen-
cji zale¿noœæ od elit sprawuj¹cych w³adzê. 

Wed³ug Mukasy, prasa w niepodleg³ym
Zimbabwe by³a traktowana jako element rz¹-
dowej polityki tworzenia jednego zimbabweñ-
skiego narodu, pomimo sprzeciwu niektórych
wspólnot etnicznych. Zgodnie z koncepcj¹ Ro-
berta Mugabe i ZANU, w jednym pañstwie po-
winien byæ jeden naród i jedna partia. Wszelka
krytyka w³adzy powinna wychodziæ z partyj-
nych komisji, a nie z prasowych artyku³ów.

Wszelka polityczna aktywnoœæ obywateli mia-
³a siê organizowaæ w ramach jednej formacji
politycznej – ZANU-PF. Ta partia mia³a mieæ
swoje komórki w ka¿dej jednostce samorz¹du
terytorialnego, w ka¿dym zak³adzie pracy, itd.
Spo³eczne niezadowolenie mia³o siê wyra¿aæ
poprzez odpowiednie wnioski sk³adane w ra-
mach partyjnych komisji odpowiednich dla da-
nych spraw. W ten sposób mia³ postêpowaæ
proces pañstwowo- i narodowotwórczy, ale
w konsekwencji proces pañstwotwórczy zdecy-
dowanie wyprzedzi³ konsolidacjê narodow¹
polietnicznego spo³eczeñstwa. Tê ideê zwyk³o
siê nazywaæ demokratycznym centralizmem.
Z tego te¿ powodu, redaktorzy naczelni powin-
ni byæ cz³onkami ZANU-PF – partii rz¹dz¹cej.
Natomiast wolnoœæ prasy stanowi zagro¿enie
dla bezpieczeñstwa pañstwa i narodu49. 

W celu wzmocnienia wspó³pracy z zagra-
nicznymi agencjami powo³ano do ¿ycia Zimba-
bwe Inter-Africa News Agency (ZIANA),
która do dziœ jest pod kontrol¹ rz¹du50. Te
i wczeœniej wymienione dzia³ania mia³y na ce-
lu wypromowanie narodowej jednoœci i pojed-
nania. W³adza przyzna³a sobie prawo okreœla-
nia tego, czym jest wolnoœæ mediów i w jakim
kierunku media powinny siê rozwijaæ.

Od lat 90. postêpowa³ rozwój prasy w trzech
kategoriach. Pierwsza z nich to tytu³y wydawa-
ne przez Zimbabwe Newspapers51. Druga to ty-
tu³y publikowane g³ównie dla œrodowisk wiej-
skich przez ZMMT (nale¿y jednak podkreœliæ,
¿e ponad 51 proc. akcji ZMMT nale¿y do Zim-
babwe Newspapers)52, natomiast trzecia to
prasa prywatnych wydawnictw. Zimbabwe

47 Wirayi Dzawanda Musarurwa (1927–1990) blisko dziesiêæ lat spêdzi³ w rodezyjskim wiêzieniu. W niepod-
leg³ym Zimbabwe by³ redaktorem naczelnym „The Sunday Mail” w latach 1981–1985, lecz po serii krytycznych
artyku³ów pod adresem Roberta Mugabe zosta³ przez niego usuniêty z zajmowanego stanowiska. Za: Encyclopedia

Britannica, www.britannica.com/EBchecked/topic/398493/Willie-Musarurwa [dostêp: 7.12.2011]; Willy Masarurwa,

Journalist, 62, www.nytimes.com/1990/04/05/obituaries/willie-musarurwa-journalist-62.html [dostêp: 7.12.2011].
48 S.D. Mukasa, Press and Politics..., s. 175. 
49 Tam¿e, s. 175–176. 
50 G. Munyuki, Media Ownership in Zimbabwe, www.kubatana.net/docs/media/misaz_media_owner-

ship_zim_051130.pdf [dostêp: 7.12.2011]. 
51 Doœæ czêsto u¿ywa siê skrótowca ZimPapers. 
52 G. Munyiki, Media Ownership…, s. 39. 



153Media masowe a polityka w Zimbabwe

Newspapers wydaje takie tytu³y, jak „The He-
rald”, „The Chronicle”, „The Sunday Mail”,
„Sunday News” oraz „Manica Post”. Do g³ów-
nych tytu³ów ZMMT nale¿¹: „Kwayedza”, „Pe-
ople’s Voice”, „Midweek News”, „High Densi-
ty Mirror”, „Chaminuka News”, „Mashonaland
Guardian”, „Gweru Times”, „Ilangalindosaku-
sa” oraz „Masvingo Provincial Star”53. Nato-
miast prywatne wydawnictwa publikuj¹ „The
Zimbabwe Independent”, „Financial Gazette”,
„Daily News”, „Sunday Standard”, „Horizon”
oraz „Mirror”.

Oblicza siê, ¿e oko³o 25 proc. obywateli ko-
rzysta z prasy jako g³ównego œrodka informa-
cji. Jak podaje Mukasa, najpopularniejszym ty-
tu³em jest „Daily News”, a nastêpnie „The He-
rold” i „The Chronicle”54.

Jak mo¿na zauwa¿yæ, w przypadku prasy
w³adza przez wiele lat mia³a monopol.

W styczniu 1981 r. nowy rz¹d w Harare otrzy-
ma³ 20 mln dol. amerykañskich darowizny od
Nigerii w celu wykupienia od po³udniowoa-
frykañskiego koncernu prasowego Argus Group
(Argus Printing and Publishing Company)
praw do wydawania dzienników i czasopism.
W ten sposób w³adze przejê³y kontrolê nad
g³ównymi dziennikami: „The Herald” oraz
„The Chronicle”55. Dopiero powstanie w 1998 r.
koncernu prasowego Associated Newspapers of
Zimbabwe (ANZ) chwilowo zmieni³o ten stan
rzeczy. Jego udzia³owcami s¹ lokalni bizne-
smeni oraz zagraniczne firmy i konsorcja, na
czele z Africa Media Investments56. G³ówn¹
gazet¹ jest „Daily News”, a tak¿e cztery  gaze-
ty lokalne („The Tribune” w Masvingo, „The
Dispatch” w Bulawayo, „The Express” w Chi-
tungwiza oraz „The Eastern Star” w Mutare).
Ze wzglêdu na propagowan¹ w statucie

Tabela 2. G³ówne dzienniki i czasopisma w Zimbabwe

Nazwa czasopisma Zasiêg Nak³ad

„The Herald” Harare, Mutare, Bulawayo, Gweru, Masvingo (g³ówne miasta) 87 674
„The Sunday News” Harare, Mutare, Bulawayo, Gweru, Masvingo (g³ówne miasta) brak danych
„The Sunday Mail” Harare, Mutare, Bulawayo, Gweru, Masvingo (g³ówne miasta) brak danych
„Kwayedza” (jêzyk szona) Harare, Mashonaland brak danych
„The Chronicle” ogólnokrajowy brak danych
„The Daily News” ogólnokrajowy (g³ównie dostêpny w Harare) 100 000
„The Financial Gazette” ogólnokrajowy (g³ównie dostêpny w Harare) 36 000
„The Zimbabwe Independent” ogólnokrajowy (g³ównie dostêpny w Harare) 32 000
„The Standard” ogólnokrajowy (g³ównie dostêpny w Harare) 16 000
„The Mirror” ogólnokrajowy (g³ównie dostêpny w Harare) 15 000

�ród³o: S. Manhando-Makore, Free for all? The case of Zimbabwe’s media, http://waccglobal.org/en/20012
-media-scenarios-in-southern-africa/740-Free-for-all-The-case-of-Zimbabwes-media.html [dostêp: 3.06.2012].

53 S.D. Mukasa, Press and Politics..., s. 177; E. Allen, Public Relations Realities, Part 2, http://voices.ya-
hoo.com/public-relations-realities-part-2-120134.html [dostêp: 7.12.2011]; E. Soros, Journalist under Siege,
www.worldpress.org/Africa/354.cfm [dostêp: 7.12.2011]; T. Murithi, A. Mawadza, Zimbabwe in Transition, Johan-
nesburg 2011, s. 229, http://books.google.pl/books?id= ywrhJTY9nGsC&pg=PA306&lpg=PA306&dq=Ilangalin-
dosakusa&source=bl&ots=y_hPU0k0HR&sig=E-1d1ebGuXYUnFd__bgKZjNPdh8&hl=pl&ei=gcvfTvabIN-
GwhAfSvsz4BA&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum =3&ved=0CC8Q6AEwAg#v=onepage&q=Ilangalin-
dosakusa&f=false [dostêp: 7.12.2011]; Community newspapers under attack, www.ifex.org/zimbabwe/2001/05/
15/community_newspapers_under_attac/ [dostêp: 7.12.2011]. 

54 S.D. Mukasa, Press and Politics...
55 T.M. Nyahunzwi, The Zimbabwe Mass Media Trust: An experiment that failed, http://waccglo-

bal.org/en/20012-media-scenarios-in-southern-africa/742-The-Zimbabwe-Mass-Media-Trust-An-experiment-that-
failed.html [dostêp: 6.06.2012]. 

56 G. Munyiki, Media Ownership…, s. 40. 



154 Krystian Cho³aszczyñski

niezale¿noœæ57 oraz krytyczny stosunek do w³a-
dzy, ANZ sta³a siê celem ataków, co doprowa-
dzi³o do d³u¿szej przerwy w wydawaniu wspo-
mnianych tytu³ów i sporu s¹dowego58. 

Okres, który w historii Zimbabwe zapisa³
siê jako Trzecia Chimurenga i by³ zwi¹zany
z licznymi atakami na farmerów pochodzenia
europejskiego, to równie¿ czas ponownego
ograniczania wolnoœci s³owa, czego najlep-
szym przyk³adem jest sprawa „Daily News”,
o czym bêdzie ni¿ej. W tym czasie, czyli w la-
tach 2000–2008, g³ówne dzienniki rz¹dowe
„The Herald” oraz „The Chronicle” w sposób
jednoznaczny wspiera³y w³adze centralne, ata-
kuj¹c jednoczeœnie przeciwników rz¹dz¹cej
partii. To równie¿ okres czêstych zmian na sta-
nowisku redaktora naczelnego w tych tytu³ach.
Wiêkszoœæ niezale¿nych gazet zosta³a za-
mkniêta do 2003 r. W celu niedopuszczenia do
nadmiernej krytyki w³adze odwo³ywa³y siê do
zapisów prawnych dotycz¹cych immunitetów
i ochrony danych osobowych59. Protesty Zim-
babwe Union of Journalists nie odnios³y ¿adne-
go efektu. Emmerson Mnangagwa, czo³owy
dzia³acz ZANU-PF, minister sprawiedliwoœci
w latach 1989–2000, a obecnie minister obro-
ny, mia³ stwierdziæ w jednym z wywiadów, ¿e
wolnoœæ prasy stanowi zagro¿enie dla bezpie-
czeñstwa i prowadzi do anarchii60. Niewygodni
dziennikarze byli usuwani z zajmowanych sta-
nowisk b¹dŸ oskar¿ani o ró¿ne przestêpstwa.

Ponadto, na prze³omie lat 80. i 90., brak tytu-
³ów niezale¿nych od wp³ywów rz¹dowych wy-
nika³ z braku funduszy.

Innym elementem, na który trzeba zwróciæ
uwagê, to fakt, ¿e z jednej strony istnia³y tytu-
³y wydawane przez w³adze, a z drugiej – prasa
wydawana przez prywatnych inwestorów, za-
le¿na od grup biznesowych. Tej drugiej zarzu-
ca siê, ¿e nie prezentuje obiektywnych opinii,
na przyk³ad w kwestii praw pracowniczych.
Mukasa podaje, ¿e w jêzyku dwóch g³ównych
plemion istniej¹ pojêcia na okreœlenie forów
b¹dŸ miejsc dyskutowania i debatowania – pa-

dare w szona oraz enkundleni w ndebele61. Su-
geruje, i¿ we wspó³czesnym Zimbabwe te s³o-
wa zosta³y rozci¹gniête na istotê wolnej prasy.
Jednak¿e, trudna sytuacja gospodarcza i nieja-
sna sytuacja polityczna powoduje, ¿e ¿¹dania
zmian maj¹ charakter priorytetowy dla œrodo-
wisk stoj¹cych w opozycji do w³adzy Roberta
Mugabe i ZANU-PF, a przez to kwestie istoty
obiektywizmu dziennikarskiego zesz³y na dal-
szy plan62. 

Interesuj¹cy jest sposób redagowania infor-
macji w prasie. Mo¿na zauwa¿yæ, ¿e zimbab-
weñscy redaktorzy wzoruj¹ siê na gazetach wy-
dawanych w Europie b¹dŸ Stanach Zjednoczo-
nych. Dominuj¹ wiadomoœci z miast i relacje
z wydarzeñ o charakterze politycznym. Wiado-
moœci z terenów wiejskich s¹ ograniczane do
kwestii trudnej sytuacji ekonomicznej, niedo-

57 Patrz: Associated Newspapers of Zimbabwe’s Group Editorial Charter, www.dailynews.co.zw/in-
dex.php/about-us.html [dostêp: 8.12.2011]. 

58 Associated Newspapers of Zimbabwe (Private) Limited v (1) The Minister of State for Information and Pu-

blicity in the President’s Office (2) Media and Information Commission (3) The Attorney-General of Zimbabwe,
Judgment No S.C. 20/03, www.saflii.org/zw/cases/ZWSC/2003/20.pdf [dostêp: 8.12.2011]. 

59 Swoje zastrze¿enia dotycz¹ce sytuacji prasy w Zimbabwe zg³asza³a organizacja Reporterzy bez Granic. Patrz:
Repression against the independent press escalates: Nyarota charged, http://en.rsf.org/zimbabwe-repression-aga-
inst-the-independent-16-04-2002,01151.html [dostêp: 06.06.2012]; Fourteen arrested for circulating e-mail messa-

ge critising Mugabe, http://en.rsf.org/zimbabwe-fourteen-arrested-for-circulating-24-11-2003,08593.html [dostêp:
6.06.2012]. 

60 S.D. Mukasa, Press and Politics..., s. 178. 
61 W ostatnim czasie coraz popularniejsze staj¹ siê drobne gazetki o charakterze tabloidowym, które wydawa-

ne s¹ w jêzykach plemiennych. Przyk³adowo, w Bulawayo w jêzyku isiNdebele, mo¿na zakupiæ „uMthunywa”.
Patrz: H. Mabweazara, It’s our paper, „Rhodes Journalism Review” 27 (2007), s. 54–55, www.rjr.ru.ac.za/rjrpdf/
rjr_no27/Its_our_paper.pdf [dostêp: 8.12.2011]. 

62 S.D. Mukasa, Press and Politics..., s. 180. 



155Media masowe a polityka w Zimbabwe

statecznych dostaw wody b¹dŸ próœb o finanso-
we wsparcie w konkretnych przypadkach. Igno-
ruje siê fakt, ¿e w spo³ecznoœciach, gdzie czyn-
nik etniczny ma decyduj¹ce znaczenie, nale¿y
zupe³nie inaczej podchodziæ do tych¿e kwestii.
Jednak¿e, wszelkich zmian mo¿na dokonywaæ
wtedy, gdy zachowana jest wolnoœæ prasy. 

Trzeci okres rozwoju prasy, zwany post-
przejœciowym, wci¹¿ jest niezakoñczony
i przynosi coraz to nowe wyzwania. Zmiana
polityczna, jaka nast¹pi³a wraz z powo³aniem
na stanowisko premiera Morgana Tsvangiraia
mo¿e doprowadziæ do reform, lecz fakt, ¿e pre-
zydentem jest nadal Robert Mugabe sugeruje
raczej, ¿e mamy do czynienia z permanentn¹
wojn¹ polityczn¹. Mimo wszystko, rozwój pra-
sy niezale¿nej jest w ostatnich latach znaczny.
Jednak¿e to nie prasa, a internet mo¿e przy-
nieœæ zmiany, takie jak wolnoœæ s³owa czy de-
mokratyzacja ¿ycia politycznego. Faktem jest,
¿e znaczny poziom analfabetyzmu umniejsza
rolê prasy w szerzeniu wolnoœci s³owa. Radio
ma w tej materii o wiele wiêkszy wp³yw. Jed-
nak¿e, tacy badacze, jak Stanford D. Mukasa
czy Susan Manhando-Makore, podkreœlaj¹ tak
zwany drugi obieg prasy. Osoby maj¹ce dostêp
do dzienników lub czasopism wydawanych
przez redakcje niezwi¹zane z w³adz¹ przekazu-
j¹ informacjê swoim znajomym. W ten sposób
mia³o zostaæ zmobilizowane spo³eczeñstwo
przed wyborami w 2008 r.63

Sprawa „Daily News”
„Daily News”, za³o¿one w 1998 r. przez Wilfa
Mbanga oraz Geoffreya Nyarota, mia³y byæ

niezale¿nym i krytycznym wobec dzia³añ
w³adz dziennikiem. Ten krytycyzm oraz spory
zasiêg i dostêpnoœæ doprowadzi³ 6 listopada
2001 r. do wyrejestrowania i zamkniêcia Asso-
ciated Newspapers of Zimbabwe na wniosek
Zimbabwe Investment Center ZIC (organ pod-
leg³y Ministrowi Finansów, utworzony na mo-
cy Zimbabwe Investment Center Act z 1992 r.64,
którego celem jest promocja i koordynacja in-
westycji w kraju oraz ich kontrola). Jako g³ów-
ny powód podano rozbijanie jednoœci firmy
poprzez zapraszanie nowych akcjonariuszy.
Mbanga i Nyarota zostali aresztowani 12 listo-
pada 2001 r. pod zarzutem z³o¿enia fa³szywe-
go wniosku rejestracyjnego w ZIC (we wnio-
sku podano star¹ nazwê firmy), lecz po wp³a-
ceniu kaucji zostali zwolnieni, nie przyznaj¹c
siê do winy. Spór na linii Nyarota–Mugabe
mia³ œcis³y zwi¹zek z artyku³ami Nyarota
z 1989 r., w których oskar¿y³ gabinet Mugabe
o korupcjê, co doprowadzi³o do dymisji sze-
œciu osób i jednego samobójstwa. Tego, ¿e
„Daily News” by³a gazet¹ niewygodn¹65, do-
wodz¹ zamachy bombowe na biura gazety
w Harare oraz na drukarnie, przeprowadzone
22 kwietnia 2000 oraz 28 stycznia 2001 r.
Równie¿ Chenjerai „Hitler” Hunzwi, przewo-
dnicz¹cy Stowarzyszenia Weteranów Wojen-
nych (National Liberation War Veterans Asso-
ciation)66 w latach 1997–2001, wielokrotnie
grozi³ reporterom, i¿ je¿eli nadal bêd¹ pokazy-
waæ weteranów w z³ym œwietle, to on rozpocz-
nie z nimi wojnê. By³ to okres, kiedy weterani
atakowali i zajmowali farmy obywateli Zimba-
bwe europejskiego pochodzenia. Kilka razy

63 Patrz: tam¿e, s. 172; S. Manhando-Makore, Free for all? The case of Zimbabwe’s media, http://waccglo-
bal.org/en/20012-media-scenarios-in-southern-africa/740-Free-for-all-The-case-of-Zimbabwes-media.html [do-
stêp: 08.06.2012]. 

64 Zimbabwe Investment Center Act, www.rbz.co.zw/inc/publications/legaldept/rbzpdfs/acts/zimbabweinvest-
mentcentre.pdf [dostêp: 23.09.2012].

65 Patrz: C. Nyamutata, The Daily News: Zimbabwe’s candle in the wind, www.newzimbabwe.com/pages/dai-
lyhc26.12891.html [dostêp: 4.12.2011]. 

66 Organizacja utworzona w 1980 r., zrzeszaj¹ca weteranów wojny partyzanckich z lat 1965–1980. Po objêciu
stanowiska przewodnicz¹cego przez Hunzwiego w 1997 r., wyraŸnie zbli¿y³a siê politycznie do ZANU-PF, prak-
tycznie staj¹c siê jej paramilitarnym zapleczem. Ten proces oraz przeprowadzane dzia³ania zosta³y szeroko opisane
przez Petera Godwina. Patrz: P. Godwin, Gdzie krokodyl zjada s³oñce, Warszawa 2008. 



156 Krystian Cho³aszczyñski

pobili reporterów67, a 9 czerwca 2000 r. prze-
prowadzili publiczne palenie gazety w mieœcie
Kwekwe. 

Sprawa wyrejestrowania i zamkniêcia gaze-
ty we wrzeœniu 2003 r. stanê³a przed s¹dem,
który uzna³ decyzjê ZIC za bezprawn¹ (roz-
strzygniêcia w tej materii przys³ugiwa³y tylko
Media and Information Commission) i zezwo-
li³ na dalsz¹ dzia³alnoœæ „Daily News”. Jednak-
¿e ówczesny minister informacji Jonathan Mo-
yo stwierdzi³, ¿e sêdzia wydaj¹cy werdykt nie
mia³ uprawnieñ do wydania takiego orzecze-
nia. Z tego wzglêdu, budynek gazety, jak rów-
nie¿ drukarni, zosta³ 19 grudnia 2003 r. zajêty
przez policjê. Wed³ug Moyo, s¹dy s¹ od orze-
kania w kwestiach prawnych, ale to rz¹d wpro-
wadza je w ¿ycie. W tym samym czasie wielu
sêdziów zosta³o zmuszonych do ust¹pienia
z zajmowanych stanowisk. Natomiast „Daily
News” na siedem lat zaprzesta³a dzia³alnoœci68.
Inne sprawy, które w póŸniejszym okresie wy-
taczano dziennikarzom, zosta³y umorzone69.
Natomiast samo Zimbabwe sta³o siê obiektem
krytyki ze strony organizacji chroni¹cych pra-
wa cz³owieka. G³ównym elementem krytyki
by³ obowi¹zek uzyskiwania akredytacji dzien-
nikarskiej od ZMC zgodnie z art. 79 AIPPA.  

Po siedmiu latach, w maju 2010 r. gazeta
ponownie zaczê³a byæ wydawana70. Jednak¿e
jej artyku³y nie podoba³y siê zw³aszcza by³emu
ministrowi informacji, Jonathanowi Moyo. Je-
szcze w tym samym miesi¹cu pozwa³ j¹ za pu-
blikowanie artyku³ów poœwiêconych jego dy-
misji oraz wyrzuceniu z szeregów ZANU-PF.
Za¿¹da³ 60 000 dol. odszkodowania. Kolejny

proces wytoczy³ 6 wrzeœnia 2011 r. „Daily
News”, powo³uj¹c siê na materia³y opubliko-
wane na stronie WikiLeaks, z których wyni-
ka³o, ¿e w czasie, gdy Moyo by³ w rz¹dzie, po-
piera³ sankcje na³o¿one na Zimbabwe przez
spo³ecznoœæ miêdzynarodow¹ oraz planowa³
odsuniêcie od w³adzy prezydenta Roberta Mu-
gabe. Ta informacja zosta³a przes³ana do Wa-
szyngtonu przez amerykañskiego dyplomatê
w 2007 r. Nale¿y zauwa¿yæ, ¿e Moyo przez la-
ta swojej aktywnoœci politycznej kreowa³ siê na
„pierwszego obroñcê Mugabe”. W sprawie,
któr¹ wytoczy³, za¿¹da³ 100 000 dol. odszko-
dowania. Organizacja Reporterzy bez Granic
oficjalnie potêpi³a takie dzia³ania, uznaj¹c je za
próbê ograniczenia wolnoœci s³owa71. 

Radio
Pierwsze audycje radiowe nadano na obsza-
rze dzisiejszego Zimbabwe w 1932 r. Wtedy
radio mo¿na by³o odbieraæ w dwóch g³ów-
nych miastach: Salisbury (dziœ Harare) i Bu-
lawayo. Rozbudowa w 1954 r. i zakup nowo-
czesnych urz¹dzeñ nadawczych umo¿liwi³o
dotarcie do ka¿dego zak¹tku w kraju. W 1958 r.
powsta³a Federal Broadcasting Corporation,
która by³a wzorowana na BBC. W roku 1963,
w zwi¹zku z rozpadem Federacji Rodezji
i Niasy, na terenie brytyjskiej kolonii Rodezja
Po³udniowa utworzono Rhodesia Broadca-
sting Corporation (RBC). W latach 60. zbu-
dowano du¿¹ stacjê przekaŸnikow¹ niedaleko
Gweru (dzia³a do dziœ), co znacz¹co polep-
szy³o odbiór. Równoczeœnie audycje rozpo-
czê³y nadawaæ Radio Matopos w Bulawayo

67 S. Tsoroti, Independent Newspaper Battle Closure, www.worldpress.org/Africa/136.cfm [dostêp: 4.12.2011]. 
68 Zimbabwe government defies court ruling that paper can resume publishing, www.guardian.co.uk/me-

dia/2003/dec/20/pressandpublishing.Zimbabwenews [dostêp: 4.12.2011]. 
69 Zimbabwe court drops paper case, http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/3673900.stm [dostêp: 4.12.2011]. 
70 CPJ Blog, In Zimbabwe, Daily News is on the way back, http://cpj.org/blog/2010/05/the-press-is-back-zim-

babwe-finally-grants-licenses.php [dostêp: 4.12.2011]. 
71 R. Greenslade, Zimbabwe politician sues paper over WikiLeaks revelations, www.guardian.co.uk/media/gre-

enslade/2011/sep/19/press-freedom-zimbabwe [dostêp: 4.12.2011]; Former minister sues Daily News over stories

quoting WikiLeaks cables, http://en.rsf.org/zimbabwe-former-minister-sues-daily-news-16-09-2011,41009.html
[dostêp: 6.06.2012]. 



157Media masowe a polityka w Zimbabwe

i Radio Manica w Umtali (obecnie Mutare)
obok ju¿ dzia³aj¹cego Radia Jacaranda w Sa-
lisbury. W 1975 r. rozpoczêto nadawanie na
falach d³ugich. Wtedy dostêpne ju¿ by³y
22 stacje radiowe. Po uzyskaniu niepodleg³o-
œci przez Zimbabwe w kwietniu 1980 r. prze-
sz³y one na w³asnoœæ pañstwa. W miejsce
RBC utworzono Zimbabwe Broadcasting
Corporation (ZBC)72. 

Radio stanowi jedno z g³ównych Ÿróde³ in-
formacji w Zimbabwe. Wed³ug przeprowadzo-
nych badañ, odsetek obywateli s³uchaj¹cych
wiadomoœci radiowych w roku 2006 móg³ wy-
nieœæ nawet 85,3 proc.73 Zgodnie z raportem,
opracowanym przez International Develop-
ment Research Centre z Kanady, prezentuj¹-
cym rozwój radia w Afryce na tle innych me-
diów, blisko 56 proc. obywateli Zimbabwe
mia³o dostêp do odbiorników radiowych
w 2008 r.74 Popularnoœæ radia w Zimbabwe na-
le¿y t³umaczyæ z jednej strony wysokimi ko-
sztami zwi¹zanymi z zakupem i utrzymaniem
innego sprzêtu elektronicznego (telewizor,
komputer), a z drugiej strony znacznym pozio-
mem analfabetyzmu – oko³o 85 proc.

Na terenie Zimbabwe dzia³aj¹ cztery licen-
cjonowane stacje radiowe: Radio Zimbabwe
(Radio 1), Power FM (Radio 2), S-FM (Radio
3) oraz National FM (Radio 4)75. Wszystkie s¹
w³asnoœci¹ pañstwa b¹dŸ nale¿¹cego do pañ-
stwa Zimbabwe Broadcasting Corporation
ZBC, lecz w praktyce s¹ zale¿ne od rz¹du
zdominowanego przez ZANU-PF. Podpisanie

miêdzypartyjnego porozumienia w 2008 r. nie
zmieni³o sytuacji. Radio 1 nadaje 19 godzin
dziennie w jêzyku angielskim, przez co obej-
muje najszersz¹ liczbê s³uchaczy. Audycje za-
wieraj¹ wiadomoœci, muzykê, programy roz-
rywkowe, s³uchowiska oraz sport. Radio 2
nadaje w jednym z pozosta³ych jêzyków uzna-
wanych za g³ówne, równie¿ przez 19 godzin.
Prezentowane s¹ przez tê stacjê problemy
Afrykanów zarówno ze œrodowisk miejskich,
jak i wiejskich. Muzyka ma w przewa¿aj¹cej
czêœci charakter lokalny. Ta stacja nadaje po-
nadto programy publicystyczne i dyskusyjne.
Radio 3 natomiast jest stacj¹ ca³odobow¹
skierowan¹ do m³odych osób. Nadaje g³ównie
audycje muzyczne. Radio 4 emituje 19 godzin
dziennie i ma charakter edukacyjny. U¿ywa
jêzyków: angielskego, szona, ndebele, chewa,
tonga, venda, kalanga albo shangani. Radio 4
œciœle wspó³pracuje z Ministerstwem Edukacji
oraz organizacjami pozarz¹dowymi76. Po-
wsta³o ono przy wspó³pracy rz¹du z niemiec-
k¹ Fundacj¹ im. Friedricha Eberta77. Oprócz
wymienionych rozg³oœni nadaje wiele prywat-
nych stacji spoza granic kraju, lecz nie mog¹
one liczyæ na ¿adn¹ pomoc ze strony pañstwa.
Wci¹¿ tak¿e s¹ problemy z przyznawaniem li-
cencji.

Jednym z najwiêkszych problemów zimbab-
weñskich stacji radiowych jest brak funduszy,
co jest zwi¹zane z zakazem emitowania re-
klam. Najwiêkszy kryzys nast¹pi³ w roku 2001,
kiedy to ZBC by³o zmuszone zwolniæ blisko

72 C. Miller, Zimbabwean Broadcasting, www.oldradio.com/archives/international/zimb.htm [dostêp:
7.06.2012]. 

73 R. Mukundu, Zimbabwe: Research findings and conclusion, s. 29, www.radiopeaceafrica.org/assets/texts/
pdf/ZIM_AMDI_Report_pp4%201.pdf [dostêp: 10.12.2011]. 

74 W przypadku innych pañstw wygl¹da³o to nastêpuj¹co: Mozambik – 90 proc., RPA – 89 proc., Tanzania – 92 proc.,
Tunezja – 86 proc. Dla porównania, do odbiornika telewizyjnego dostêp w Zimbabwe deklarowa³o 35 proc. oby-
wateli, natomiast w innych pañstwach: Mozambik – 76 proc., RPA – 76 proc., Tanzania – 20 proc., Tunezja – 100 proc.
M. Myers, Radio and Development in Africa. A Concept Paper, www.amarc.org/documents/manu-
als/12481943581Radio_and_Development_in_Africa,_a_concept_paper.pdf  [dostêp: 7.06.2012]. 

75 Measuring the pulse of Zimbabwe: Daily Radio Listenership, Raport Zimbabwe Advertising Research Foun-
dation, www.zarf.co.zw/radio.htm [dostêp: 10.12.2011]. 

76 C. Miller, Zimbabwean..., s. 1. 
77 T. Kumbula, Zimbabwe: Press Reference, www.pressreference.com/Uz-Z/Zimbabwe.html [dostêp:

7.06.2012]. 



158 Krystian Cho³aszczyñski

500 pracowników – niektórzy sugeruj¹, ¿e by-
³a to kara za zbyt œmia³e opinie wyg³aszane na
antenie78. Obecnie, na stronie ZBC mo¿emy
znaleŸæ adresy internetowe pracowników od-
powiedzialnych za przyjmowanie og³oszeñ re-
klamowych, co sugeruje, i¿ w tej materii zasada
zosta³a zmieniona. Innym problemem jest inge-
rencja w³adz w treœæ emitowanych wiadomoœci.
W tej kwestii trudno doszukaæ siê informacji,
które dowodzi³yby jakichkolwiek zmian. 

Na uwagê zas³uguj¹ stacje radiowe, które
nadaj¹ spoza granic Zimbabwe79. Jednym
z nich jest SW Radio Africa, które nadaje
z Londynu80. Innym – Voice of the People,
które nadaje z Madagaskaru we wspó³pracy
z holenderskim Radio Netherlands Worldwi-
de81. Natomiast na antenie Voice of America
ka¿dego wieczoru, od poniedzia³ku do pi¹tku,
emitowane jest Studio 7 przeznaczone dla Zim-
babwe, w trzech g³ównych jêzykach: angiel-
skim, szona oraz ndebele82. Na terenie RPA
znajduje siê za³o¿ona w 2001 r. siedziba Zim-
babwe Community Radio (ZCR)83, które
prowadzi radio Zicora. Wykorzystuje do tego
nadajniki z Zjednoczonych Emiratów Arab-
skich. Ponadto ZCR utworzy³a na terenie Zim-
babwe wiele lokalnych punktów zrzeszonych
w ramach Zimbabwe Association of Communi-
ty Radio Stations ZACRAS, które w ka¿dej
chwili mog¹ rozpocz¹æ nadawanie audycji,
a wœród nich: Radio Dialogue (Bulawayo)84,
Radio Nkabazwe (Gwaru), Community Radio
Harare, Hwange Community Radio, Radio
Kwelaz (Kwekwe), Radio Wezhira (Masvin-

go), Radio Kumakomo (Mutare). W ostatnim
czasie pojawi³y siê problemy w nadawaniu sta-
cji Zicora, a jej strona internetowa zosta³a za-
blokowana. ¯adna z wymienionych stacji nie
otrzyma³a dot¹d odpowiedniej licencji wyma-
ganej dla nadawców mediów elektronicznych,
co jest zgodne z Broadcasting Services Act85. 

W zwi¹zku z kryzysem gospodarczym
w Zimbabwe, przez ostatnie jedenaœcie lat nie
podejmowano ¿adnych wiêkszych inwestycji
w mediach, co bezpoœrednio wp³ywa na jakoœæ
nadawanych audycji. Nale¿y równie¿ pamiêtaæ
o ograniczeniach w dostawach pr¹du. 

Na antenie radia szeroko s¹ omawiane kwe-
stie zwi¹zane z kultur¹, m³odzie¿¹, sportem itp.
Równie¿ religia i problemy ekonomiczne znaj-
duj¹ swoje miejsce w radiowych ramówkach
programów pañstwowych. Jednak¿e, nadal nie
s¹ w sposób obiektywny prezentowane kwestie
polityczne – dominuj¹ca pozycja jednej partii
wci¹¿ jest widoczna w nadawanych wiadomo-
œciach. 

Telewizja
Pierwsze audycje telewizyjne zosta³y nadane
w 1960 r. przez Rhodesia Broadcasting Corpora-
tion (RBC) bêd¹c¹ pod kontrol¹ w³adz kolonial-
nych. By³y to w przewa¿aj¹cej czêœci materia³y
o charakterze reklamowym. Najs³ynniejszym
dyrektorem RBC by³ Harvey Ward. Telewizja
kolorowa pojawi³a siê w 1984 r., lecz dopiero
rozpoczêcie nadawania Channel 2 pozwoli³o na
pe³ne wykorzystanie tej mo¿liwoœci. Channel 2
zosta³ w 1997 r. przejêty przez Joy TV86. 

78 R. Mukundu, Zimbabwe: Research findings ..., s. 30. 
79 Patrz: Zimbabwe profile: media, www.bbc.co.uk/news/world-africa-14113511 [dostêp: 10.12.2011]. 
80 Strona radia: www.swradioafrica.com/ [dostêp: 10.12.2011]. 
81 Strona radia: www.radiovop.com/ [dostêp: 10.12.2011]. 
82 Studio 7 for Zimbabwe, www.voanews.com/zimbabwe/programs/radio/65058892.html [dostêp: 10.12.2011]. 
83 Strona radia: www.zicora.com/ [dostêp: 7.06.2012]. 
84 Radio Dialogue z Bulawayo jest jedn¹ z najaktywniejszych rozg³oœni nierz¹dowych dzia³aj¹cych na terenie

kraju, pomimo braku licencji na nadawanie. Strona radia: http://radiodialogue.com/ [dostêp: 7.06.2012]. 
85 About as, www.zicora.com/index.php?option=com_content&view=article&id=150&Itemid=61 [dostêp:

7.06.2012]. 
86 Zimbabwe Broadcasting Corporation, www.nationmaster.com/encyclopedia/Zimbabwe-Broadcasting-Cor-

poration [dostêp: 4.06.2012]. 



159Media masowe a polityka w Zimbabwe

Ten segment mediów masowych w Zimba-
bwe od 2001 r. nie tylko nie rozwin¹³ siê w ¿ad-
nym stopniu, ale mo¿na nawet powiedzieæ, ¿e
uleg³ degradacji. Pewn¹ pomoc w tej materii
udzieli³ rz¹d irañski, lecz problemy z regulowa-
niem nale¿noœci doprowadzi³y do jej wstrzy-
mania87. Ze wzglêdu na ma³¹ liczbê telewizo-
rów, radio stanowi nadal g³ówne Ÿród³o infor-
macji. 

Zimbabwe Broadcasting Corporation
w ca³oœci kontroluje telewizjê w Zimbabwe,
lecz godny uwagi jest fakt, ¿e stanowi ona
czêœæ holdingu Zimbabwe Broadcasting Hol-
dings (ZBH), którego w³aœcicielem jest pañ-
stwo, co w praktyce doprowadzi³o do uzale¿-
nienia od elit rz¹dz¹cych. W latach 90. ZBC
zarz¹dza³ dwoma kana³ami telewizyjnymi,
z których jeden (TV 2) wynajmowa³ prywat-
nym firmom. W tym czasie by³y to Munhumu-
tapa African Broadcasting Corporation i Joy
TV. Po wejœciu w ¿ycie Broadcasting Service
Act88 oraz ZBC Commercialisation Act
w 2001 r., nowo powsta³y ZBH przej¹³ wszy-
stkie programy telewizyjne. G³ówny program
TV 1 zosta³ przemianowany na ZTV89. Jedy-
nym sposobem uzyskania dostêpu do innych
stacji telewizyjnych jest podpisanie przez
obywateli umowy z firm¹ z RPA, MultiChoi-
ce Africa DStv90 na dostarczanie kana³ów za-
granicznych. Jednak¿e, firma ta domaga siê
p³atnoœci w ka¿dej walucie z wyj¹tkiem dola-
ra zimbabweñskiego.

W praktyce dostêpne s¹ dwie stacje telewi-
zyjne: ZBC-TV oraz Channel 2. Wed³ug da-

nych za 2009 r. dostêp do nich ma nieca³e
60 proc. spo³eczeñstwa, choæ pod koniec lat
90. mog³o to byæ nawet 80 proc. Spadek do-
stêpnoœci do stacji telewizyjnych jest spowo-
dowany kryzysem i brakiem mo¿liwoœci zaku-
pu b¹dŸ naprawienia odbiorników telewizyj-
nych. Program telewizyjny skupia siê na pro-
blemach lokalnych. Programy informacyjne
emitowane s¹ w trzech jêzykach: angielskim,
szona i ndebele. Próba nadawania audycji tele-
wizyjnych przez internet skoñczy³a siê niepo-
wodzeniem z powodu braku odpowiednich
funduszy91. 

Rok 1997 nale¿y uznaæ za najlepszy dla
zimbabweñskiej telewizji. Wtedy ka¿dy po-
siadacz odbiornika telewizyjnego mia³ dostêp
do 16 kana³ów. W owym czasie najpopular-
niejszym pozarz¹dowym nadawc¹ by³ Joy
TV, któremu wycofano zgodê w 2002 r.
w zwi¹zku z naruszeniem obowi¹zuj¹cych
zasad92. 

W zwi¹zku z podjêciem decyzji o wprowa-
dzaniu telewizji cyfrowej93 ZBC emituje pro-
gramy w ramach kana³ów tematycznych (Ace
Network, BBC Zimbabwe, Channel 107,
Filmfly, Harare Television, Puizmania TV,
SABC, Sisonke Drama, ZBC Drama, ZBC
Movies, ZBC Style, ZBC World oraz ZTV
Drama), lecz – z braku œrodków na ich finan-
sowanie – rzadko i g³ównie w weekendy94.
Pomys³y zapo¿yczane s¹ od nadawców bry-
tyjskich lub amerykañskich. Analizuj¹c pro-
gram telewizyjny ZBC-TV oraz Channel 2,
mo¿na zauwa¿yæ, ¿e te kana³y nadaj¹ g³ównie

87 R. Mukundu, Zimbabwe: Research findings..., s. 22. 
88 Broadcasting Services Act, www.kubatana.net/html/archive/legisl/010404broa.asp [dostêp: 10.12.2011]. 
89 R. Mukundu, Zimbabwe: Research findings ..., s. 21. 
90 Strona firmy: www.dstv.com/Default.aspx [dostêp: 10.12.2011]. 
91 Zimbabwe TV Station, http://zimbabwe-people.blogspot.com/2010/01/zimbabwe-tv-station.html [dostêp:

4.06.2012]. 
92 Zimbabwe TV, www.mapsofworld.com/zimbabwe/media/tv.html [dostêp: 4.06.2012]. 
93 Przedsiêwziêcie realizowane wspólnie z Namibian Broadcasting Corporation – Will Zim meet digitalisation

deadline?, www.zbc.co.zw/news-categories/blogs-a-features/13609-will-zimbabwe-meet-the-2015-digitalisation-
deadline.html [dostêp: 4.06.2012]. 

94 Zimbabwe TV, www.mapsofworld.com/zimbabwe/media/tv.html [dostêp: 4.06.2012].



160 Krystian Cho³aszczyñski

reklamy, bajki oraz programy informacyjne.
Audycje rozpoczynaj¹ siê o 5.55 odtworze-
niem hymnu narodowego. W ramówce
mieszcz¹ siê te¿ seriale i filmy fabularne95.
Podczas Trzeciej Chimurengi w pañstwowej
telewizji pojawi³o siê kilka nowych progra-
mów: Nhaka Yedu (Nasze Dziedzictwo), Na-

tional Ethos czy New Farmer96. By³y one
emitowane w godzinach najwiêkszej ogl¹dal-
noœci i czêsto goœci³y prezydenta Mugabe oraz
Jonathana Moyo, ówczesnego ministra infor-
macji, którego moglibyœmy okreœliæ mianem
spin doktora ZANU-PF97.

Internet
W ostatnich latach mo¿emy zaobserwowaæ
znaczny wzrost liczby u¿ytkowników internetu
w Zimbabwe przy jednoczesnym spadku liczby
obywateli, co ma zwi¹zek z migracj¹ zarobko-
w¹ oraz polityczn¹ – g³ównie do Republiki Po-
³udniowej Afryki. 

Internet szerokopasmowy jest dostêpny na
terenie ca³ego Zimbabwe, lecz koszt zakupu
odpowiedniego sprzêtu oraz sta³e op³aty za je-
go dostarczenie powoduje, ¿e w niektórych œro-
dowiskach nadal rozwój tego œrodka komuni-
kacji jest powolny. Spoœród stron interneto-
wych, które zajmuj¹ siê przekazywaniem infor-
macji, za najbardziej popularne uznaje siê
ZimOnline (czyli The ZimOnline News Agen-
cy Project powsta³y w 2004 r. na terenie RPA),
ZimDaily (czyli Zimbabwe’s Reader-Owned
Daily Newspaper powsta³y w Wielkiej Bryta-
nii), The Zimbabwe Times powsta³y na terenie
Stanów Zjednoczonych oraz New Zimbabwe
powsta³y w Wielkiej Brytanii. Spoœród tych
stron ZimOnline uznawany jest za najbardziej
popularny. 

Innym wa¿nym elementem u¿ywania inter-
netu jest mo¿liwoœæ wysy³ania wiadomoœci,
zw³aszcza do krewnych poza granicami Zim-
babwe. Ze wzglêdu na znaczn¹ migracjê

95 Patrz: ZBC-TV & Channel 2 Programme Line Up, www.zbc.co.zw/programme-line-up.html [dostêp:
4.06.2012]. 

96 H. Melber, Media, Public Discourse and Political Contestation in Zimbabwe, Goteborg 2004, s. 33, http://bo-
oks.google.pl/books?id=jQXWA7Zi_IkC&pg=PA33&lpg=PA33&dq=nhaka+yedu+zimbabwe+television&sour-
ce=bl&ots=PxaJXOO39Q&sig=RoR1DwtTQ2l2sZTO76bLbhlhJSk&hl=pl&sa=X&ei=ZAu6T5SsKsPVtA-
am0In_Bw&ved=0CFQQ6AEwAw#v=onepage&q=nhaka%20yedu%20zimbabwe%20television&f=false [dostêp:
21.05.2012]; D. Kaulemu, The Struggles After the Struggle. Zimbabwean Philosophical Studies, I, Washington
2004, s. 3, http://books.google.pl/books?id=VzW6t96BYPkC&pg=PA3&lpg=PA3&dq=nhaka+yedu+zimbabwe+
television&source=bl&ots=RPeNJs5D9I&sig=paOy_71klKqW6gq44JG_dv353ew&hl=pl&sa=X&ei=ZAu6T
5SsKsPVtAam0In_Bw&ved=0CFEQ6AEwAg#v=onepage&q=nhaka%20yedu%20zimbabwe%20television&f=
false [dostêp: 21.05.2012]. 

97 S.J. Ndlovu-Gatsheni, The Construction and Decline of Chimurenga Monologue in Zimbabwe: A Study in Re-

silience of Ideology and Limits of Alternatives, www.nai.uu.se/ecas-4/panels/101-120/panel-109/Sabelo-Ndlovu-
Gatsheni-full-paper.pdf [dostêp: 17.05.2012].

Tabela 3. U¿ytkownicy internetu w Zimbabwe

Rok Populacja U¿ytkownicy internetu Odsetek u¿ytkowników

2000 14 712 000 50 000 0,3
2002 13 874 610 500 000 3,6
2005 12 247 589 820 000 6,7
2008 12 382 920 1 351 000 10,9
2009 11 392 629 1 481 000 13,0

�ród³o: Zimbabwe: Internet Usage and Marketing Report, [w:] Internet World Stats. Usage and Popu-

lation Statistics, www.internetworldstats.com/af/zw.htm [dostêp: 11.12.2011].



161Media masowe a polityka w Zimbabwe

Zimbabweñczyków, zw³aszcza do RPA, kon-
takt mailowy ma olbrzymie znaczenie. Wa¿na
rola w podtrzymywaniu kontaktów oraz prze-
kazywaniu informacji zwi¹zana jest z portala-
mi spo³ecznoœciowymi typu Facebook albo
Twitter. Powstaj¹ równie¿ specjalne fora,
których zadaniem jest wypromowanie kultury
oraz politycznych idei danej wspólnoty etnicz-
nej. Przyk³adowo, Ndebele – druga co do wiel-
koœci grupa etniczna w Zimbabwe – swoje
koncepcje przedstawia na portalu Inkundla,
która stanowi równie¿ forum wymiany infor-
macji. 

W ostatnim czasie nast¹pi³ znaczny
wzrost zainteresowania obywateli korzyœcia-
mi wynikaj¹cymi z korzystania z internetu
i pod tym wzglêdem Zimbabwe przoduje
w Afryce Po³udniowej (tabela 3 i 4)98, ale
z kolei liczba obywateli korzystaj¹cych z te-
lefonów komórkowych jest najni¿sza w re-

gionie, co jest wynikiem niewystarczaj¹cej
liczby anten umo¿liwiaj¹cych uzyskanie za-
siêgu, a tak¿e braku ³adowarek. 

Wnioski
Jedn¹ z bardziej wp³ywowych organizacji
zajmuj¹cych siê sytuacj¹ mediów jest UNE-
SCO. Na stronie internetowej organizacja
prezentuje szczegó³owe rozwi¹zania prawne
obowi¹zuj¹ce w danym pañstwie. Jak mo¿na
przeczytaæ, w Afryce mamy do czynienia
z dwoma rodzajami systemów medialnych:
samoreguluj¹ce siê (RPA) b¹dŸ mieszane –
po³¹czenie samoreguluj¹cych siê z regulacj¹
ustawow¹ (Zimbabwe)99. Poza tym, UNE-
SCO koordynuje dzia³ania i wspomaga takie
organizacje, jak Media Institute of Southern
Africa czy African Commission on Human
and People’s Rights w celu wypracowania re-
gionalnych standardów medialnych. Na uwagê

Tabela 4. Zimbabwe na tle krajów s¹siaduj¹cych (2011)

Pañstwo

Obywatele korzystaj¹cy Obywatele korzystaj¹cy Obywatele korzystaj¹cy

z telefonów komórkowych z telefonów stacjonarnych z internetu (w proc.)

(w proc.) (w proc.)

Botswana 90,73 6,98 5,81
Mozambik 26,02 0,36 2,67
Namibia 56,67 6,62 5,94
RPA 94,76 8,82 9,02
Zambia 31,75 0,65 5,88
Zimbabwe 24,75 3,19 11,78

�ród³o: Mobile media services at Sub-Saharan African newspapers, [Raport organizacji WAN-IFRA oraz
AMI], www.africanmediainitiative.org/upload/Mobile.pdf, s. 10 [dostêp: 5.06.2012].

98 Nale¿y zwróciæ uwagê na pewn¹ rozbie¿noœæ danych w tabeli 3 i 4. Wed³ug danych Internet World Stats za
2009 r. oraz Raportu WAN-IFRA oraz AMI za 2011 r. liczba obywateli Zimbabwe korzystaj¹cych z internetu by-
³a porównywalna (ponad 1 400 000), lecz przy obliczaniu odsetka brano pod uwagê ró¿ne dane dotycz¹ce liczby
ludnoœci (od ponad dziesiêciu lat wystêpuje problem z okreœleniem liczby osób zamieszkuj¹cych Zimbabwe). In-
ternet World Stats korzysta³o z danych US Census Bureau (dane ni¿sze), natomiast WAN-IFRA oraz AMI z da-
nych Banku Œwiatowego (dane wy¿sze). St¹d mo¿na zaobserwowaæ spadek liczby korzystaj¹cych z internetu –
z 13 proc. w 2009 r. do 11,78 proc. w 2011. W rzeczywistoœci spadek by³ minimalny – oko³o 30 000 obywateli –
i mia³ zwi¹zek z postêpuj¹c¹ emigracj¹ polityczn¹ i zarobkow¹. Faktem jest, ¿e w Zimbabwe najwiêkszy odsetek
obywateli korzysta z internetu w porównaniu z innymi krajami, a od 2000 r. nast¹pi³ znacz¹cy wzrost liczby u¿yt-
kowników.

99 Media Legislation and Regulations, www.unesco.org/new/en/communication-and-information/freedom-of-
expression/professional-journalistic-standards-and-code-of-ethics/africa/media-legislation-and-regulation/ [dostêp:
8.06.2012]. 



162 Krystian Cho³aszczyñski

zas³uguj¹ takie documenty, jak African Charter
of Human and People’s Rights z 1981 r.100,
Declaration of Principles on Freedom of
Expression in Africa z 2002 r.101, Declara-
tions on Promoting Independent and Plurali-
stic Media z 1991 r.102 oraz African Charter
on Broadcasting z 2001 r.103 Jednym z pod-
stawowych zapisów tych dokumentów jest
ustanowienie, utrzymanie i promowanie nie-
zale¿nych, wolnych i pluralistycznych me-
diów. Jest to niezbêdne do pog³êbienia i roz-
woju demokracji w ka¿dym pañstwie. Pañ-
stwowy monopol, jak równie¿ wp³ywy kon-
kretnych œrodowisk politycznych w tej mate-
rii s¹ uznawane za jedno z najwiêkszych za-
gro¿eñ. Ponadto prawne zapisy umo¿liwiaj¹-
ce œciganie autorów krytycznych wzglêdem
organów pañstwa opinii b¹dŸ komenta-
rzy/wpisów s¹ uznawane za element ograni-
czaj¹cy wolnoœæ s³owa uwa¿an¹ za najwy¿sze
dobro104.

Wszelka próba polepszania sytuacji me-
diów masowych w Zimbabwe musi wi¹zaæ
siê z zakoñczeniem kryzysu politycznego
i gospodarczego105. Rozwój spo³eczeñstwa
obywatelskiego oraz prywatnych mediów
powinny nastêpowaæ równoczeœnie. Zasadni-
czej zmianie powinny równie¿ ulec niektóre
zapisy konstytucyjne, a zw³aszcza prawo

bezpoœrednio dotycz¹ce mediów masowych.
Prawo do niezale¿nych mediów oraz prawo
dostêpu do informacji publicznej winno byæ
zagwarantowane. Nowa polityka medialna
powinna skupiæ siê na promowaniu wzrostu
jakoœci us³ug oraz zachêcaniu do inwestowa-
nia w nowe technologie. Wysoce po¿¹dane
jest doprowadzenie do wiêkszej demokraty-
zacji, niezale¿noœci oraz reprezentacyjnoœci
œrodowisk medialnych i dziennikarskich.
Wiêkszy nacisk powinien byæ po³o¿ony na
media spo³ecznoœciowe, czyli takie, które
opowiada³yby o codziennych problemach
wspólnot. Jest rzecz¹ oczywist¹, ¿e kwestie
polityczne w tak rozbitym spo³eczeñstwie,
jak w Zimbabwe, s¹ wa¿ne, lecz nie powinny
byæ jedynymi prezentowanymi. Winien po-
stêpowaæ rozwój technologii informacyjno-
komunikacyjnych. 

Zwyciêstwo w wyborach parlamentarnych
z 2008 r. oraz objêcie funkcji premiera przez
lidera opozycji Morgana Tsvangiraia dopro-
wadzi³o ju¿ do wprowadzenia pewnych zmian
w obowi¹zuj¹cym prawie, co skutkowa³o po-
nownym otwarciem „Daily News” – jednego
z trzech dzienników w Zimbabwe, obok pro-
prezydenckich „The Herald” i „The Chronic-
le”. Bior¹c pod uwagê fakt, ¿e nastêpne wybo-
ry prezydenckie zosta³y zaplanowane na rok

100 African Charter of Human and People’s Rights, www.africa-union.org/official_documents/treaties_%20co-
nventions_%20protocols/banjul%20charter.pdf [dostêp: 7.06.2012]. 

101 Declaration of Principles on Freedom of Expression in Africa, www1.umn.edu/humanrts/achpr/expression-
freedomdec.html [dostêp: 7.06.2012]. 

102 Declarations on Promoting Independent and Pluralistic Media, www.unesco.org/webworld/fed/temp/com-
munication_democracy/windhoek.htm [dostêp: 7.06.2012]. 

103 African Charter on Broadcasting, http://portal.unesco.org/ci/en/files/5628/10343523830african_char-
ter.pdf/african%2Bcharter.pdf [dostêp: 7.06.2012]. 

104 W lutym 2012 r. wybuch³ w Zimbabwe skandal zwi¹zany z osob¹ Vikasa Mvhudzi, który wykorzystuj¹c
swój telefon komórkowy, na profilu premiera Tsvangirai znajduj¹cym siê na portalu Facebook umieœci³ krytyczny
wpis. Inny u¿ytkownik doniós³ o tym na policjê, która po weryfikacji zg³oszenia, aresztowa³a Mvhudziego. Prze-
bywa³ on w areszcie 35 dni i zosta³ zwolniony po wp³aceniu kaucji. Mvhudzi zosta³ oskar¿ony o propagowanie lub
próbê przejêcia w³adzy, przy wykorzystaniu niekonstytucyjnych œrodków. Patrz: Social Media in Zimbabwe: Not

Enough for Democracy, www.afrofutures.com/magazine/2012/04/social-media-in-zimbabwe-not-enough-for-de-
mocracy/ [dostêp: 8.06.2012]. 

105 Patrz: L. Uka Uche, Ideology, Theory and Professionalism in the African Mass Media, „Africa Media Re-
view” Vol. 5 (1991), nr 1, http://archive.lib.msu.edu/DMC/African%20Journals/pdfs/africa%20media%20re-
view/vol5no1/jamr005001002.pdf [dostêp: 5.06.2012]. 



163Media masowe a polityka w Zimbabwe

2013, oceniæ mo¿na, ¿e reformy id¹ zbyt po-
wolnie. Z drugiej strony s¹ to pierwsze tak
znacz¹ce zmiany od 32 lat106. Nie zmienia to

jednak faktu, i¿ nadal zdecydowana wiêkszoœæ
mediów masowych w Zimbabwe zale¿y do
w³adz. 

106 Nale¿y zauwa¿yæ, ¿e kryzys w Zimbabwe by³ szeroko komentowany i analizowany w ramach relacji Unia
Europejska – kraje AKP. Przyk³adowo, Parlament Europejski 7 kwietnia 2011 r. uchwali³ rezolucjê w sprawie po-
g³êbiaj¹cego siê kryzysu w Zimbabwe. Jednak¿e, 17 lutego 2012 r. Rada Unii Europejskiej zadecydowa³a o czê-
œciowym zniesieniu sankcji na³o¿onych na Zimbabwe w 2002 r. W ten sposób wyra¿ono poparcie dla zmian poli-
tycznych i spo³ecznych. Patrz: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 kwietnia 2011 r. w sprawie Zimbabwe

(2012/C 296 E/22), http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2012: 296E:0140:0143:PL:PDF
[dostêp: 2.11.2012]; Council Decision 2012/97/CFSP of 17 February 2012 amending Decision 2011/101/CFSP

concerning restrictive measures against Zimbabwe, http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=
OJ:L:2012:047:0050: 0063:EN:PDF [dostêp: 2.11.2012]. 


