
1 

 

 

WIKTOR PEPLIŃSKI 

 

 

350 years of Polish press (an outlook on its past and present) 

 

 

KEY WORDS 

Polish press, underground press, émigré press, clandestine press, underground publishing, 

preventive censorship, repression censorship, central control, authority monopoly 

 

 

ABSTRACT 

Periodical press has been published in Poland since 1661. Its history has been largely 

determined by the Partition period between 1795–1918, Nazi occupation between 1939–1945 

and totalitarianism between 1945–1989. Hence, in its history a large role was played by 

émigré press, underground press and clandestine press. The modern press market has been 

shaped by the transformation of media after the fall of the communist system in 1989 and the 

entrance of foreign capital onto the Polish market.  
 

 

It was 350 years ago when, for the first time, published in Poland were the first issues of 

“Merkuriusz Polski”, placing Poland alongside other European press publishing countries. In 

another part of Europe, in Antwerp it was since 1605 that a Flemish printer Abraham 

Verhoeven, based on a privilege granted by archduke Albrecht and acting on behalf of Spain’s 

monarch, was printing the “Nieuwe Tijdinghe”
1
. 

 “Merkuriusz” was a political initiative, inspired by, among others, king Jan Kazimierz, 

his wife Ludwika Maria and Royal Crown Marshal Łukasz Opaliński. The goal was to 

propagate among the gentry the idea of state reform, so much in need especially after the 

Swedish invasion and a destabilized political system. The paper was created by the state 

secretary and printer of news sheets Hieronim Pinocci and Jan Aleksander Gorczyn, 

Cracovian printer, lawyer and bookseller. The paper, published in Cracow, targeted strict 

elites. It included information predominantly from abroad and domestic news mainly on court 

matters. All that was designed in order to convince readers of the necessity for state reform, 

                                                           
1
 Cf. J. Lankau, Prasa staropolska na tle rozwoju prasy w Europie 1513–1729, Kraków 1960, p. 85. 



2 

 

glorifying, at the same time, Jan Kazimierz’s rule and policy (including his victories over 

Sweden, Russia and Cossacks)
2
. A confrontation between the king’s court in favour of reform 

and the opposing magnates was to take place during the Sejm debate on May 2, 1661 in 

Warsaw. Because of this, the paper, since it 27
th

 issue, was printed in the capital city. When 

reform advocates lost the debate, it also meant the end of “Merkuriusz”. Its last, 41
st
 issue was 

dated July 22, 1661 and entitled “Merkuriusz Ordynaryjny to jest Nowiny z Różnych Krajów” 

(News from around the world)
3
. Its twelve other issues were printed ‘extraordinarily’. 

 “Merkuriusz” in its content included information on what was of interest to its authors. 

For example, there were Pinocci’s articles on free trade (he was also a tradesman and factory 

owner) criticizing hindrances to its development. He particularly condemned the coining of 

damn coin contrary to state interests (he was also the author of the Vilis Moneta, Reipublicae 

pestis brochure)
4
. 

 If we compare dates Antwerp – 1605 and Cracow/Warsaw – 1661 a question arises 

regarding the time span of press development in Poland and other Western European 

countries. According to historians, Cracow was the 14
th

 European city to publish periodical 

press
5
. It should be noted, though, that first periodical newspapers on the territory of Poland 

did come out earlier in Gdańsk. In 1619, Andrzej Hünefeld began printing “Wochentliche 

Zeitung aus mehrerlei Orten”, and in 1630 Jerzy Rethe – “Bericht durch Pommern”. There 

were also some other minor papers. They cannot count, however, as Polish press since they 

were written in German, as that was the language used there at the time.   

 Another date which should be mentioned in reference to the beginnings of Polish press 

is 1656 and the publishing of “Nowiny Polskie”, supposedly published by Jakub Weiss during 

Jan Kazimierz and his court’s stay in Gdansk at the time of the Swedish invasion. This, 

however, is not confirmed, even though it is mentioned by both Polish and German 

historians
6
. 

 The shaping of the Polish press system took place at a most difficult time in Poland’s 

history. What is characteristic in the history of the 1
st
 Republic is that the most imperative 

press initiatives were connected with attempts to make social, economic and political 

                                                           
2
 Ibidem, p. 101–161. 

3
 Prasa polska w latach 1661–1864, by J. Łojek and oth, ed. J. Łojek, Warszawa 1976, p. 13–16; Cf.: J. 

Myśliński, Kalendarium polskiej prasy, radia i telewizji, Kielce 2001. 
4
 J. Lankau, Prasa staropolska..., p. 101–161. 

5
 Ibidem, p. 87–88. 

6
For instance M.G. Löschin, Geschichte Danzigs, Danzig 1828; P. Askenazy, Gdańsk a Polska, Warszawa 1919, 

[after:] J. Lankau, Prasa staropolska..., p. 94–98. 



3 

 

improvements. For example, created then was Adam Czartoryski’s “Monitor”(1765‒1785), 

modeled after the British “Spectator”, a breeding ground for intellectuals and the reform camp 

before the 4 Year Sejm and the May 3
rd

 Constitution or the radical “Gazeta Narodowa i Obca” 

(1791‒1792) established during the last years of independent Poland.  

 Another characteristic trait of beginnings of Polish press was the fact that despite 

various interference into content and attempts to limit its distribution, there was no formal 

preventive censorship (in contrast to, for instance, France and England). Finally, it was 

established by the authorities of the Targowica Confederation which only gives it another 

negative dimension.   

 

Partition Period 

The year 1795 marks the end of press in an sovereign state. What began then was an 

extremely complicated period in the history of Poland, dominated by nationalist policies of 

Partitioners Russia, Prussia, and Austria. Press development as means of communication was 

confronted with socio-political and economic conditions in the different annexed territories.   

 The specificity of Polish history during and after the Partitions (and also in various 

periods after regaining independence) resulted in historians dividing Polish press history into 

different periods: émigré press (after 1831), clandestine press (between 1861 to regaining 

independence) and underground press (1939‒1945), and secret/second circuit press 

(1976‒1989). There is also the term ‘reptile press’ meaning press published by occupants 

during the Partitions and World War I and II (both German and Russian). 

 The role of the press between 1795‒1918 was specific. Because the state and the 

majority of its structures ceased to function, the development of the press was stunted and it 

cannot be compared to other parts of Europe and the world. It does not mean, however, that it 

disappeared altogether. What did change significantly was its role in communication and 

socio-political life. It became a substitute for the inexistent state and played a major role in 

preserving national identity in the sphere of culture and national consciousness but also as an 

element of society’s self organization and activity, especially in Russian and Prussian 

territories.  

 In the Russian annexed territory, established was, on May 22, 1819, a system of 

preventive censorship (another directive passed on July 17th and then on May 17, 1822) as a 

result of a May 13, 1819 article in “Gazeta Codzienna Narodowa i Obca”, O nadużyciach 

policji w państwie konstytucyjnym (On abuses of authority) protesting against the closing of 



4 

 

one of Warsaw’s theatres, after its audience booed off stage provocative actress Jenny Philis, 

a favorite of the authorities
7
. This way, up until 1916 censorship dominated freedom of 

speech in the Russian territory, which marked the end of relative lack of restrictions in this 

sphere.  

 Freedom of the press limitations were at their height after the fall of the January 

uprising. Present from then on were omnipresent, detailed and restrictive controls of 

publishers, printers and texts written. Prohibited were all subjects related to the history of 

Poland, especially those which mentioned its glory days such as the Jagiellonian period, 

Stephen Báthory’s rule (defeat of Moscow), national uprisings, battles won (i.e. Vienna), May 

3
rd

 Constitution and many others. There was a complete ban on descriptions of present day 

reality, particularly the situation of Polish people after the liquidation of the Polish Kingdom. 

There was interference into not only content but also into vocabulary and phrases used, for 

instance, the word “hunger” would be changed to “shortage”, “killed” into “deceased”, etc., 

resulting in what is called “wooden language”
8
. 

 This communication blockade resulted in the creation of a specific strategy of fighting 

censorship so as to reach the readers with desired content. Writers had to play with language, 

make use of symbols and allusions in order to communicate their meaning and to get passed 

the censors. Repressions on people were described using phrases such as “oppressed mother”, 

“via dolorosa”, “tomb”, “grave”, while hope for a better tomorrow was expressed by words 

such as “rebirth”, “delightful spring”, “better day”, “overcoming the flood”, etc. It is when the 

so called “Aesopian language” developed, so popular later on in Communist Poland times as 

well.  

 This strategy was common in epic writing as well, of which a good example is 

Sienkiewicz’s Trilogy . How his work was perceived by the public became evident when With 

Fire and Sword was printed in Warsaw’s “Słowo”. Since May 2, 1883 in front of its editorial 

office thousands of people gathered waiting impatiently to find out what would happen in the 

next installment
9
.  

Censorship fight strategy took on various forms and it was carried out by both writers 

and publishers. Following a minor thaw in censorship restrictions after 1905 (press was now 

                                                           
7
 Cf. Prasa polska w latach 1661–1864, p. 74. 

8
 See: B. Mazan, Interpretacja przepisów cenzuralnych oraz piśmiennictwa polskiego i obcego przez Warszawski 

Komitet Cenzury w okresie pozytywizmu. Syndrom „kawa z mlekiem”, [in:] Piśmiennictwo – systemy kontroli – 

obiegi alternatywne, ed. J. Kostecki, A. Brodzkiej, Warszawa 1992, vol. 1, p. 298–312. 
9
 See: J. Krzyżanowski, Henryka Sienkiewicza żywot i sprawy, Warszawa 1966. 



5 

 

under supervision of jurisdiction, which resulted in the creation of 45 new papers, and the 

following year, in 1906 – 137), instated was martial law and censorship regime (between 

1906‒1907 there were 400 press related court cases, 60 suspended publishers and 300 

confiscated publications). Publishers would make use of a legal loophole regarding a ban on 

publishing after three censorship interventions. One such example was a strategy used by 

Warsaw’s “Kurier Poranny”, established in 1877 by Feliks Fryzy. When the paper could no 

longer be published, it simply changed its name and was registered again. Between 

1906‒1909 it had the following names “Gazeta Domowa”, “Sport”, “Nasze Życie”, “Z Dnia 

na Dzień”, “Poranek”, “Złoty Róg” and “Przegląd Poranny” before returning, in October 

1909, to its original name
10

. 

After 1864, despite censorship restrictions, the development of press was not hindered. 

While in 1864 printed were 20 publications, in 1885 it was 80 and in 1904 – 140
11

. In order to 

exist on the market they had to completely omit political, historical and state issues. Instead, 

they compensated for it with a high level of information on international issues as well as 

cultural and literary reviews. There were initiatives to create American style mass popular 

press, of which an example was the above mentioned “Kurier Poranny” whose initiator 

wished to apply his experiences gained at the W. Hearst and J. Pulitzer publishers. 

In Prussian annexed territory, Wiktor Kulerski, publisher of “Gazeta Grudziądzka” 

(1894–1938) applied a slightly different strategy. Fortunately, the functioning of the press, 

including minority press, in entire Prussia was regulated by a liberal “Prussian press act from 

1874, with restrictions on freedom of the press and repressive censorship (controls of new 

publishers, licenses for printing, chief editor responsibility for text content instead of author, 

criminal responsibility in court). Kulerski was carrying out his three main editorial goals- 

fight for national and economic rights for Pomerania, fight for Polish language (printed were 

0.5 mln copies of Elementary Polish) and glorification of the role of peasant as “salt of the 

earth”, and gaining thousands of supporters. He often provoked Prussian authorities with the 

content of his articles and when he ended up in prison his editorial office staff would bid how 

many new readers they needed to gain in order to compensate for “suffering of the editor” 

fighting with Prussian authorities for Pomeranians. So as to popularize the paper, which was 

also directed to readers in Kongresówka and Galicia, economic migrants in Westphalia and 

Rhine (a branch was set up in Herne), France, US, Canada and even South America, applied 

                                                           
10

 Prasa polska w latach 1864–1918. by Z. Kmiecik and oth., ed. J. Łojek, Warszawa 1976, p. 58–113. 
11

 Ibidem, p. 12–57. 



6 

 

were modern marketing methods and introduced was life insurance for the paper’s 

subscribers. All that resulted in the paper greatly increasing its circulation from 500 in 1894 to 

128 000 in 1914 which made it third largest in all of Prussia
12

. 

A similar role in maintaining national consciousness was also played by other 

Pomeranian papers at the time such as “Pielgrzym” (1869–1939), “Gazeta Toruńska” (1867–

1921) and “Gazeta Gdańska” (1891–1939), plying the role of citizen responsibilities training. 

It was an analogous situation in other areas of Prussian annexed territory. Among the most 

influential press present in Wielkopolska there were: “Dziennik Poznański” (1859–1939), 

“Kurier Poznański” (1870–1939), “Orędownik” (1871–1939), in Silesia there was “Katolik” 

(1868–1931) and in Warmia and Mazury – “Gazeta Olsztyńska” (1886–1939). 

 In Austrian territory, conditions for the functioning of the press were much more 

advantageous than in Russian and Prussian spheres. In Lvov and in Cracow, both daily press 

and magazines were quite developed. There were, for example, prestigious, conservative 

“Czas” (Cracow, 1848–1939), “Ilustrowany Kurier Codzienny (Cracow, 1900–1939), “Kurier 

Lwowski” (1883–1935) and “Słowo Polskie” (Lvov, 1895–1946). In Cracow, in 1912, 

established was also the first on Polish territory Cracow Journalist Syndicate.  

Late 19th and early 20th century was a time when the journalist profession developed. 

Aside from exceptional writers who also happened to edit or write for the press (Józef Ignacy 

Kraszewski, Bolesław Prus, Henryk Sienkiewicz), there were now also professional 

journalists. In the Russian sphere there was Feliks Fryze, Erazm Piltz, Józef Kenig, 

Aleksander Świętochowski, Stanisław Kozicki, Konrad Olchowicz, in Austrian: Jan Lam, 

Ludwik Gumplowicz, Witold Noskowski, and in Prussian: Bernard Chrzanowski, Marian 

Seyda, Wiktor Kulerski, Ignacy Danielewski, Hieronim Derdowski, Seweryn Pieniężny, 

Karol Miarka, Adam Napieralski, Wojciech Korfanty and others. 

 

Outside Polish boarders – émigré press 

Specific to Polish press development, determined by its complicated situation during the 

Partition period, was press published by émigré circles. Initially, it was predominantly activity 

                                                           
12

 T. Cieślak, „Gazeta Grudziądzka” (1894–1918): fenomen wydawniczy, “Studia i Materiały do Dziejów 

Wielkopolski i Pomorza” vol. 3 (1957), z. 2; T. Perkowska, Zakłady Graficzne Wiktora Kulerskiego w 

Grudziądzu i ich działalność wydawnicza (1894–1939), “Roczniki Biblioteczne” Vol.. 9 (1965); W. Pepliński, 

Prasa i więź społeczna. Rola Wiktora Kulerskiego i jego „Gazety Grudziądzkiej” w kształtowaniu postaw 

narodowych w okresie zaboru pruskiego, „Pieniądze i Więź” 2000, No. 1; T. Krzemiński, „Gazeta 

Grudziądzka” – obrończyni ludu czy narzędzie ambitnego wydawcy, [in:] Media – biznes – kultura, ed. J. Kreft, 

J. Majewski, Gdańsk 2009. 



7 

 

of the Great Emigration wave after the fall of the November uprising. There were, for 

instance, initiatives by outstanding personas such as the Parisian “La Tribune des Peuples” 

edited in 1849 by Adam Mickiewicz or press by various political factions like “Nowa Polska” 

(Paris 1833–1845), “Kronika Emigracji Polskiej” (Paris 1834–1839), “Demokrata Polski” 

(Poitiers 1837–1849, then Paris and London up to 1863). All in all, there were over 100 

publications, which allowed for the circulation of opinions and attitudes of different émigré 

circles. At the onset, the focus was on political quarrels over reasons for the fall of the 

November uprising. With time, however, press focused more on the proliferation of new ideas 

regarding views on future political and social relations in an independent state. Indispensable 

was the role of such press for the integration of scattered émigré circles in Western Europe, 

even though the circulation of these papers was minute, in some cases no greater than 200 

copies per issue.
13

 

 A similar role was played by émigré press after the January uprising, printed in 

Western Europe and the US, despite the fact that there were much fewer publications, no 

more than 30 in total. Influential among these were: “Głos Wolny” (London 1863–1870), 

“Der Weisse Adler” (Zurich 1864–1865), “Ojczyzna” (Lipsk 1864–1865), “Correspondence 

du Nord Est” (by Hotel Lambert 1868–1870), “Echo z Polski” (New York 1863–1865) and 

others. This press influenced, in a way, the home country. Many outstanding journalists (also 

working for Galicia press) cooperated with it such as, among others, Ludwik Gumplowicz, 

Ludwik Masłowski, Władysław Sabowski, Agaton Giller and others
14

. 

 In late 19th and early 20th century, the new trend was press targeting economic 

emigration circles, both in Western Europe and the Americas, with most developed Polish 

community press in France and the US. In France, in early 20th century political emigration 

circles were expiring and with them their press activity. Between 1918‒1939, printed were 

140 different publications in Polish language of which most notable were “Narodowiec”, 

“Wiarus Polski” and “Głos Wychodźcy”
15

. 

 Similar in character was Polish press in the US, except that it was directed to a much 

larger audience than in France. For instance, published in Chicago, the city with the largest 

number of Polish emigrants, was ZNP’s weekly “Zgoda” with a circulation of 250 000. There 

                                                           
13

 Prasa polska w latach 1661–1864, p. 272–328. 
14

 Ibidem, p. 215–268. 
15

 Cf. A. Paczkowski, Prasa i społeczność polska we Francji w latach 1920–1939, Wrocław–Warszawa 1979. 



8 

 

were dailies such as “Nowy Świat”
16

 and “Kurier Polski”
17

. Their combined circulation 

amounted to nearly 1mln copies.  

 The height of émigré political press is considered to be World War II and directly 

after. It was largely due to the fact that at that time functioned abroad many Polish political 

institutions such as the Polish government in exile and the Polish military. Émigré press was 

first established in France and then, and predominantly in Great Britain. Aside from that, there 

was military and civic press in the Near East, Africa, the Balkans, Italy and other places in 

Western Europe. After the establishment of Polish government in France, it was its initiative, 

in November 1939, to print “Głos Polski”. Another initiative was the weekly “Polska 

Walcząca”, predominantly for the military.  

 Press activity was also taken up by private individuals. For example, there was the 

weekly “Słowo” published in Paris since 1939 by Stanislaw Cat-Mackiewicz, similar to his 

daily printed since 1922 in Vilnus, or Mieczysław Grydzewski’s “Wiadomości Polskie”, 

following after pre-war “Wiadomości Literackie”
18

. 

 After France’s capitulation, London became the publishing centre of Polish war 

emigration. On July 12, 1940 established there was “Dziennik Polski” (unofficial Polish 

government organ). That same year, in Glasgow created was “Dziennik Żołnierza”, the 

official paper of the I Polish Corps in Great Britain. The dailies merged on January 1, 1944 

and came out from then on as “Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza”. Up to 1945, it was an 

organ of the Polish government in exile, then, and until 1989, it was the number one socio-

political daily of post war political émigrés. It shaped opinions and attitudes of people in exile 

as well as being the main source of information on any government activity and various 

émigré circles. Additionally, it was a symbol of post Yalta emigration continuing the 

existence of sovereign Poland.  

 In Great Britain present was also press by other political factions (i.e. socialist 

“Robotnik Polski”, peasant “Zielony Sztandar”, national democratic “Myśl Polska” and 

others) as well as several hundred other publications of various social, cultural, political or 

military profiles
19

. 

                                                           
16

 U. Król, Środowisko dziennikarskie nowojorskiego „Nowego Dziennika”, “Studia Medioznawcze” 2008, No. 

3, p. 132–139. 
17

 A. Paczkowski, Prasa polska w latach 1918–1939, Warszawa 1980, p. 387–397. 
18

 Cf. P. Lewandowska, Prasa polskiej emigracji wojennej 1939–1945, Warszawa 1993. 
19

 Cf. J. Chwastyk-Kowalczyk, Londyński „Dziennik Polski” 1940–1943, Kielce 2005, Londyński „Dziennik 

Polski i Dziennik Żołnierza” 1949–1989. Gazeta codzienna jako środek przekazu komunikatów kulturowych, 

Kielce 2008. 



9 

 

 In the post-war period, among the most notable post Yalta periodicals was “Kultura” 

published since 1947 by Instytut Literacki, first in Rome and later – in Paris. There were two 

factors which influenced its content and significance. It was the personality and opinions of  

its founder and editor Jerzy Giedroyc, and the fact that it was predominantly oriented at 

Poland’s domestic issues, including Borderland First and Second RP. Because “Kultura” was 

illegally channeled into the country (aside from normal size print, printed was also its 

miniature version), it greatly influenced the opinions and attitudes of opposition circles there.   

 Post-war emigration waves resulted in the establishment of various political 

periodicals. With the first wave, after the March 1968 events, created was “Aneks” by 

Aleksander Smolar between 1973‒1989, first in Sweden and then in London
20

. With the 

second wave, after December 13, 1981, established in Paris was “Kontakt” edited by 

Mirosław Chojecki. 

 Also, in early 21st century in Western Europe, especially in Great Britain, being 

established are new Polish papers, in connection with the latest economic emigration wave. 

One example of such is, London’s “Cooltura”, launched in 2004.  

 

Clandestine press 

The term “clandestine press” is mainly associated with the January uprising and the period 

directly preceding it. It was an absolute phenomenon since up until World War II, nowhere in 

the world was clandestine press as developed as here. Initially, it was created as a form of 

resistance against the Russian oppressor, resulting from the lack of possibility to express 

opinions and attitudes in regular press because of strict censorship restrictions.   

 There were publishing initiatives by groups tied to various underground circles and 

organizations of national/independent character. The first publications started coming out 

several years before the outbreak of the uprising. They greatly shaped attitudes and views of 

the independence movement elites. On August 1, 1861, created was “Strażnica” edited by the 

so called Siberiaks, including Agaton Giller. The paper was published until May 22, 1863. It 

was printed with more intensity during the uprising. In total, between 19 to 28 issues per 

month. Another publication, “Ruch”, started coming out early (July 5, 1862 ‒ July 14, 1863). 

With the outbreak of the uprising, it became National Government’s organ (printing official 

decrees and proclamations). At that time, launched were also “Wiadomości z Pola Bitwy” 

(February 10, 1863 – April 9, 1864) and “Niepodległość” (July 14, 1863 – March 17, 1864). 

                                                           
20

 Cf. M. Tyrchan, „Aneks” – pismo emigracji pomarcowej, “Studia Medioznawcze” 2009, No. 2, p. 109–120. 



10 

 

Additionally, published were also “Dziennik Narodowy”, “Sternik”, “Prawda”, „Wiadomości 

Polityczne” and others. Particularly interesting was “Wiadomości z Pola Bitwy” which 

included information from battlefields and other clashes between the partisans and Russian 

military. Despite intense penetration and surveillance of Ochrana agents and snoopers, 

between 1861‒1864, in total published were 304 issues of different papers.  

 Uprising press played an integrative role, testifying that fighting continued to take 

place. It was a kind of antidote to information which legal press had to print by order of 

Russian authorities between 1861‒1864
21

. 

 Clandestine press was published by both political activists such as Agaton Giller and 

legal press journalists such as Józef Wagner (“Gazeta Warszawska”), Julian Bartoszewicz 

(“Dziennik Warszawski”) and others. As mentioned earlier, it was the first of this kind of 

press in the world, developed to the extent that it was
22

. 

 During the Partition period and later on, clandestine press continued to exist but it was 

more of social character. Worth mentioning here is the Polish Socialist Party’s (PPS) 

“Robotnik”, edited since 1894 by Józef Piłsudski (comrade “Wiktor”)
23

. 

 

In sovereign Poland 

1918 marks the beginning of a new press system in a sovereign state. It was not, however, the 

same free press system as in Western Europe or the US. What was introduced was a system of 

controlled press with characteristic repressive censorship (lack of institutional censorship, 

controls after printing, legal responsibility, chief editor responsibility). The March 1921 

Constitution guaranteed relative freedom of the press until 1935.  

 During parliamentary rule, the press, as an instrument of pressure, was an element of 

“independent political forces’ game”. After the May coup, at a time of growing authoritative 

rule, its function (mainly that of opposition press) was predominantly based on controlling the 

authorities and affirming present opinions and attitudes rather than shaping the political scene. 

Independent press and journalists did not enjoy sympathy of the authorities. Opposition press 

was repressed legally (confiscations, administrative harassment, high fines) and illegally 

                                                           
21

For instance, in 1861, there were 7 underground publications and 37 legal ones, in 1862 – 17 secret and 39 

legal ones, in 1863 – 23 underground and 35 legal, in 1864 – 5 secret and 29 legal Prasa polska w latach 1661–

1864, p. 187–198. 
22

 Ibidem. 
23

 Prasa polska w latach 1864–1918, p. 54. 



11 

 

(boycotts, pro-government hit squad assaults)
24

. All this resulted in the 1930s in a significant 

decrease of independent press scope and influence, and domination of pro-government press.  

 What was characteristic to the II Polish Republic was its dual structure. Among 

opinion forming press, dominant was politically oriented press. All key political parties had 

their press, on both national and local level. Among the most influential were: conservative –

“Czas” (Cracow) and “Słowo” (Vilnus); National Democracy (Narodowa Demokracja) – 

“Gazeta Warszawska” (since 1935 “Warszawski Dziennik Narodowy”), “Kurier Poznański”, 

“Słowo Pomorskie”; Polish Peasants’ Party (PSL „Piast”) – “Gazeta Grudziądzka” and 

“Piast” (Cracow); Polish Peasants’ Party (Polskie Stronnictwo Ludowe) – “Wyzwolenie”; 

Christian Democracy (Chrześcijańska Demokracja) – “Dziennik Bydgoski” and “Polonia” 

(Katowice); National Workers’ Party (Narodowa Partia Robotnicza) – “Obrona Ludu” 

(Toruń) and “Prawda” (Poznań); Polish Socialist Party (Polska Partia Socjalistyczna) – 

“Robotnik”. After 1926, the “Belvedere Camp” had its own press, among which there were 

“Gazeta Polska” and “Polska Zbrojna”. 

 On the other hand, there was high circulation mass press, similar to that in Western 

Europe and the US
25

. In the three main press centres, Warsaw, Cracow and Lodz, key were: 

“Ilustrowany Kurier Codzienny” (published by Marian Dąbrowski – Press Palace in Cracow), 

“Express Poranny” (by Henryk Butkiewicz and Antoni Lewandowski – Prasa Polska S.A.), in 

Lodz – “Kurier Łódzki” and “Echo” (by Jan Stypułkowski), “Express Ilustrowany” and 

“Republika” (by Maurycy Poznański). Additionally, there was “Mały Dziennik” published 

since 1935 by Franciscans from Niepokalanów, an initiative by father Rajmund Kolbe 

(Maksymilian), with a circulation similar to popular press (120 000–200 000 copies)
26

. 

  In the interwar period, existent was also minority press, predominantly Jewish, 

German and Ukrainian. Regional press was developed as well. In was printed not only in 

voivodeship capitals but also more locally. This press was most developed in the North and 

West, of which a good example is Pomeranian press
27

. 

 It was also a time of the establishment and development of the journalist profession. 

Shaped then was an organized journalist environment (Polish Journalists Union – 1924, RP 

                                                           
24

 Cf. M. Pietrzak, Reglamentacja wolności prasy w Polsce (1918–1939), Warszawa 1963; W. Pepliński, Prasa 

pomorska w latach Drugiej Rzeczypospolitej 1920–1939. System funkcjonowania i oblicze społeczno-polityczne 

prasy polskiej, Gdańsk 1987, p. 325–358. 
25

 Cf. W. Władyka, Krew na pierwszej stronie. Sensacyjne dzienniki Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 1982. 
26

 Cf. A. Paczkowski, Prasa polska… 
27

 Cf. W. Pepliński, Prasa pomorska…; cf. A. Notkowski, Polska prasa prowincjonalna Drugiej 

Rzeczypospolitej (1918–1939), Warszawa–Łódź 1982. 



12 

 

Journalists Union – 1931; press journalism collective agreement – 1938). Among the elite 

mentioned should be report masters – Melchior Wańkowicz, Ksawery Pruszyński, Konrad 

Wrzos; feature article specialists – Zygmunt Nowakowski and Antoni Słonimski; political 

journalists – Kazimierz Ehrenberg, Stanisław Cat-Mackiewicz, Adolf Nowaczyński and many 

others. Moreover, influential were journalists who were also active in parliament such as 

Stanisław Stroński, Feliks Perl, Marian Seyda, Stefan Sacha, Zygmunt Zaremba and others
28

. 

 

Underground press 

With the outbreak of World War II, press in a sovereign state ceased to exist. In order to cut 

society off from access to any kind of independent information, Nazi occupants liquidated all 

pres-war publishers. As a result, shaped was a system of underground press together with the 

establishment and development of the underground resistance movement. It was a true 

phenomenon, unprecedented anywhere else in Europe. In fact, in none of the other occupied 

countries was the underground system as developed as in Poland.  

 Underground press was considered an element and an instrument of psychological war 

with the Nazis; a tool to weaken their morale. For instance, there was “Akcja N”, initiated by 

the Home Army’s (Armia Krajowa ‒ AK) Bureau of Information and Propaganda, publishing 

imitated German newspapers, edited by Polish linguists. In July 1941, launched was “Der 

Hammer” (later “Der Durchbruch”) targeting Germans living in the Reich. In September 

1941, for Wehrmacht soldiers printed was “Der Soldat”, in 1942 – satiric “Der 

Klabautermann” and many others. These publishing initiatives were supplemented by 

numerous leaflets and posters
29

. Most of all, though, underground press was an antidote to 

Nazi propaganda; it had an informative function as well as propaganda one. It enabled the 

propagation of different political groups’ programmes and ideas part of the underground 

movement. It also played different social, cultural and education functions, in place of 

liquidated public institutions.  

 The number of different titles printed between 1939 and 1945 shows how developed 

underground press was. All in all, it was nearly 200 different papers, printed by all 

underground factions, public and cultural organizations. Most developed, naturally, was 

political press, representing the entire, very complex and diverse underground political 

spectrum. Leading were AK publishers (earlier the Union for Armed Struggle ‒ Związek 

                                                           
28

 Cf. D. Nałęcz, Zawód dziennikarza w Polsce 1918–1939, Warszawa–Łódź 1982. 
29

 J. Jarowiecki, J. Myśliński, A. Notkowski, Prasa polska w latach 1939–1945, ed. J. Łojek, Warszawa 1980, p. 

65–70. 



13 

 

Walki Zbrojnej, ZWZ) with over 250 publications, with “Biuletyn Informacyjny”, with a 

circulation up to 50 000 copies. In February 1940, ZWZ established Underground Military 

Publishing, the largest secret publisher in all of occupied Europe, made up of 12 specialized 

printing workshops with the capability to print up to 150 000 copies. 

All political factions had their own publications: Polish Socialist Party ‒ Freedom, 

Equality, Independence (Polska Partia Socjalistyczna ‒ Wolność, Równość, Niepodległość, 

PPS‒WRN) ‒ “Informator” (later “WRN”), “Robotnik”; Peasants’ Party “Roch” (Stronnictwo 

Ludowe “Roch”) ‒ “Przegląd”; National Party (Stronnictwo Narodowe) ‒ “Szaniec” (later 

“Walka”); Labour Party (Stronnictwo Pracy) ‒ “Głos Warszawy”; The Polish Workers’ Party 

(Polska Partia Robotnicza, PPR) ‒ “Gwardia”, “Barykada Wolności”. Additionally, there was 

the government paper, printed between 1941‒1945, “Rzeczpospolita Polska”
30

. 

Nazi occupants, wanting to influence Polish people, also had their own press, the so 

called “reptile” press which was printed in Polish on the territory of Generalne 

Gubernatorstwo (GG ‒ Generalgouvernement für die besetzten polnischen Gebiete) i.e. 

“Nowy Kurier Warszawski”. All in all, between 1939 and 1945 printed were 50 such 

publications including eight dailies (with a circulation of 400 000‒500 000), six weeklies, two 

monthlies and other specialist press
31

. 

A similar strategy was applied by the Soviet occupant in the East with, for instance, 

Lvov’s “Czerwony Sztandar” established as early as September 27, 1939 or “Prawda 

Wileńska”. 

 

In Communist Poland 

After World War II came another extremely complicated period in the history of Polish press. 

Firstly, the Central Committee of Polish United Workers’ Party (KC PZPR) resolution from 

April 25, 1947 established publishing RSW “Prasa”. “The time between 1947 and 1948 was 

when RSW took control over press agencies, publishers and PPS press until when this process 

was finished on the market remained only one large publisher Spółdzielnia Wydawniczo-

Oświatowa »Czytelnik«”.
32

 The next goal of the Communist Party was to take control over 

“RSW” press section which was accomplished by 1951. In comparison, before the take over 

“RSW” market share was estimated at about 53% while after taking over “Czytelnik”, it 

                                                           
30

 Cf. P. Lewandowska, Polska prasa konspiracyjna. Prasa informacyjno-polityczna 1939–1945, Warszawa 

1982. 
31

 Cf. W. Wójcik, Prasa gadzinowa Generalnego Gubernatorstwa (1939–1945), Kraków 1988. 
32 J. Drygalski, J. Kwaśniewski, (Nie)realny socjalizm, Warszawa 1988, p. 227. 



14 

 

increased to nearly 80% […] and it remained this way for the next 20 years (1972 – 

83.8%)”
33

. 

In 1973, created was the press concern RSW “Prasa–Książka–Ruch” which took over 

the entire press distribution system, becoming the largest in Poland and one of the largest 

press publisher and distributor in Europe”
34

. 

Characteristic to the period between 1945‒1989 was a blockade of information 

channel structures. The activity of the Main Office for the Press, Publications and Public 

Performances Control (Główny Urząd Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk ‒ GUKPPiW) 

was a return to the past, similar to practices during Russian censorship used after the fall of 

the January uprising. Omnipresent was strict preventive censorship, the KC PZPR party had a 

central system of press steering and RSW had a monopoly to print. All that extensively 

limited communication or in some cases – it even made it impossible
35

. 

It all had an influence on journalist availability with regard to media owners. There 

were only short moments of relative ideological independence, such as during or after 

political or economic crisis situations. For instance, after the October 1956 thaw established 

was the weekly “Po Prostu” (student and intelligentsia magazine) edited by Stefan 

Bratkowski, Jan Olszewski, Ryszard Turski and Jerzy Strzałkowski. It postulated the need for 

liberalization and system reform but in the end it was quickly closed down by the authority of 

Władysław Gomułka, First Secretary of KC PZPR.  

Polish elites numerously appealed to the authorities to liberalize freedom of speech 

restrictions (i.e. “Letter 34” from 1964 signed by leading writers and scholars). The only 

result were further repressions against the letter’s authors and its signatories. 

Somewhat more effective were postulates put forward during breakthrough strikes in 

Gdańsk. Demands to liberalize censorship were included in the famous 21 Demands from 

August 20, 1980 by the shipyard striking committee. The third demand read, “Obey the 

guaranteed by the Constitution right to freedom of speech, print and publication, do not 

persecute independent publishers and make mass media available to people of all faiths 

[…]”
36

. In this case, resulting was an amendment to the Main Office for the Press, 

                                                           
33

 Ibidem, p. 229. 
34

 W. Sonczyk, Kolportaż prasy w Polsce do roku 1989, “Studia Medioznawcze” 2010, No. 2, p. 83. 
35

 Ibidem; Cf.: W. Pepliński, Cenzura jako instrument propagandy PRL, [in:] Propaganda PRL. Wybrane 

problemy, pod red. P. Semkowa, Gdańsk 2004. 
36

 Protokół porozumienia zawartego przez Komisję Rządową i Międzyzakładowy Komitet Strajkowy w dniu 31 

sierpnia 1980 r. w Stoczni Gdańskiej, Gdańsk – sierpień 1980. Rozmowy Komisji Rządowej z Międzyzakładowym 

Komitetem Strajkowym w Stoczni Gdańskiej (23–31 sierpnia 1980 r.), Warszawa 1981; W. Pepliński, Wolność 



15 

 

Publications and Public Performances Control decree from July 1981 which now introduced 

the possibility to appeal the Main Office decisions in court and which allowed censorship 

interference to be marked in the text by the publisher. It did not, however, lessen restrictions 

on freedom of speech. The onset of martial law worsened the situation even further, made 

controls stricter and brought more severe repressions against journalists.  

One symbol of change on the press market was the weekly “Tygodnik Solidarność”, 

published since August 3, 1981 with a circulation of 500 000 copies, edited by Tadeusz 

Mazowiecki. All in all, the initiative was very short lived (only 37 issues) as it was closed 

down, together with all other Solidarity weeklies, when Communist authorities announced 

martial law on December 13, 1981.   

Undoubtedly, outstanding in the history of Polish press was the Catholic “Tygodnik 

Powszechny” (since 1945), edited for years by Jerzy Turowicz. In it published their texts 

renowned representatives of clergy (i.e. Karol Wojtyla) and intellectual elites (i.e. Stefan 

Kisielewski, Paweł Jasienica, Józefa Hennelowa) as throughout the years it was able to 

remain relatively independent.  

More significant changes on the press market took place in 1989 and after, with the 

fall of the Communist system.  

 

Second circuit press 

As a result of little change taking place, despite widespread protests against freedom of the 

press restrictions, censorship and RSW monopoly, established was new, independent press, 

the so-called second circuit press (outside censorship control). Again, it was a true 

phenomenon, similar to the phenomenon of underground press between 1939‒1945, as it was 

much more developed than in any other socialist state.  

The establishment and growth of this press broke the state’s information monopoly. 

This was a predominant goal of “Biuletyn Informacyjny KOR”, initiated by KOR (Workers 

Protection Committee) and printed since September 23, 1976 (many researchers consider this 

date to be the starting point of second circuit press, despite the existence of earlier individual 

publications). In the late 1970s, second circuit press was springing up in different parts of the 

country. Particularly creative was 1977 when publications such as “Puls”, “Zapis”, “Głos”, 

“Opinia”, “Bratniak”, “Spotkania” and “Robotnik” started coming out. In 1979, launched was 

                                                                                                                                                                                     
słowa jako wartość. Refleksje historyczno-prasoznawcze, [in:] Wobec świata wartości. Księga pamiątkowa w 45-

lecie pracy profesora Bohdana Dziemidoka, ed. H. Szabała, W. Pepliński, Gdańsk 2001, p. 215. 



16 

 

“Robotnik Wybrzeża”, an organ of the Free Trade Union established by Andrzej Gwiazda, 

Krzysztof Wyszkowski, Anna Walentynowicz, Bogdan Borusewicz and Lech Wałęsa
37

.  

The development of this press was parallel to the shaping of the opposition movement. 

A breakthrough moment were the August 1980 strikes, the establishment of “Solidarity” and a 

period of relative liberalization between August 1980 and December 1981.  

Martial law restrictions, including liquidations of publications, journalist repressions 

and stricter controls, all stimulated growth of second circuit press. The years between 1982 

and 1989 were considered the most dynamic period of its development. All in all, printed then 

were several thousand publications, as registered by the National Library
38

. The largest 

number of publications were, naturally, associated with “Solidarity”. In December 1981, in 

Warsaw published were “Wiadomości”, “Informację Solidarności”, “Tygodnik Wojenny”, in 

Poznan – “Solidarność”, and in Wrocław – “Z Dnia na Dzień”
39

.  

Dominant at the time was the weekly of national scope “Tygodnik Mazowsze”, 

established in 1982 and edited by Helena Łuczywo, with a circulation of 80 000 copies. Such 

a high circulation was possible thanks to its regional versions printed locally. The weekly was 

a binding force of underground “Solidarity”
40

. Imperative then was also the activity of local 

union organs such as “Solidarność. Pismo Regionu Gdańskiego” in Gdansk, edited by Maciej 

Łopiński, Mariusz Wilk and Andrzej Liberadzki, journalists of the liquidated during martial 

law “Czas”. 

Second circuit press was crucial to the shaping of the opposition movement and new 

political factions. For instance, there was Gdansk’s “Przegląd Polityczny” launched in 1983, 

which played an imperative role in the establishment of Gdansk’s liberal circle. Similarly, 

there was Cracow’s “13-tka”, Warsaw’s “Niepodległość” and others
41

. 

Underground press was a breeding ground for press established after the 1989 

transformation. One example is the relation between “Tygodnik Mazowsze” and “Gazeta 

Wyborcza”. According to Maciej Łopiński, co-author of Konspira and second circuit press 

                                                           
37

 B. Chrzanowski, „Robotnik Wybrzeża” (1979–1980), [in:] Media – biznes…, p. 19–33. 
38

 Bibliografia niezależnych wydawnictw ciągłych z lat 1976–1990, ed. P. Skwirowska, Warszawa 2001; 

Bibliografia niezależnych wydawnictw ciągłych z lat 1976–1990. Indeksy, by P. Skwirowska, J. Podurgiel, 

Warszawa 2001; see also: K. Knoch, Znaczenie prasy drugiego obiegu w rozwoju ugrupowań politycznych, [in:] 

Media – biznes..., p. 76–83; J. Kamińska, Bibliografia publikacji podziemnych w Polsce 13 XII 1981 – VI 1986, 

Paris 1988.  
39

 T. Mielczarek, Między monopolem a pluralizmem. Zarys dziejów środków masowego komunikowania 

masowego w Polsce w latach 1989–1997, Kielce 1998, p. 31. 
40

 K. Knoch, Znaczenie prasy.., p. 76–83. Cf.: Solidarność podziemna 1981–1989, ed. A. Friszke, Warszawa 

2006. 
41

 K. Knoch, Znaczenie prasy..., p. 76–83. 



17 

 

publisher in Gdansk, this press built, independently of the authorities, new social ties and 

social consciousness as well as civic attitudes
42

. 

 

1989 press transformation and modern day press 

Today’s press system is an product of the social and political changes which took place after 

1989. What happened as a result was a major transformation of the existing publishing 

market, both in an organizational and legal sense. 

The changes taking place (politically and economically) on the press market were as a 

result of a collapse of the ideological and economic system. Breakthrough events were the 

liquidation of the press concern RSW “Prasa–Książka–Ruch” (act from March 22,1990) and 

overrule of the GUKPPiW act (of April 11, 1990). At that time, the dynamically developing 

press market was shaped by spontaneous acts of various groups and circles wishing to 

propagate their opinions and attitudes. Created then were several thousand publications. The 

existing papers, as a result of the activity of the RSW “Prasa–Książka–Ruch” Liquidation 

Commission, were either sold on the free market or became part of other projects (journalist 

associations). There was widespread privatization of the press market. This was possible 

thanks to foreign press concerns entering the Polish market, firstly French (Hersant), the 

German (Volksgruppe Passau, Axel Springer, Heinrich Bauer), Norwegian (Orkla), and 

British (Mecom Group). New publications were launched, i.e. in 2001 ‒ licensed “Newsweek 

Polska”, in 2003 – “Fakt” (based on Springer’s tabloid “Bild Zeitung”), in April 2006 – 

“Dziennik. Polska, Europa, Świat” based on “Die Welt” (since 2009 published by Infor 

Biznes as “Dziennik. Gazeta Prawna”). Consequently, what began was acute competition on 

the press market.  

Without doubt, outstanding among opinion forming dailies on the market is “Gazeta 

Wyborcza”. It was launched on May 8, 1989 as a result of “Round Table agreements”, and is 

edited by journalists of “Tygodnik Mazowsze” (entire team), “Przegląd Wiadomości” and 

later “Tygodnik Solidarność”. Despite being accepted by some and negated by others, it is 

definitely a leading newspaper among Polish opinion forming dailies. Promoted by history, it 

played a key role in reflecting events in the course of time. It also represented transformation 

and social changes taking place in independent Poland. Undeniably, it is the personality of 

Adam Michnik, its chief editor which greatly influences the profile of the paper.  

                                                           
42

 Ibidem. 



18 

 

A somewhat different role is played by “Rzeczpospolita”, another opinion forming 

daily. It was transformed between 1989‒1996 by Dariusz Fikus from a Communist party daily 

into a serious daily with characteristic three main segments: informative, legal and economic. 

It has gained widespread popularity among the Establishment as well as state and local 

administration.   

Additionally, high popularity is enjoyed by two leading tabloids “Fakt” and “Super 

Express”, predominantly associated with populist journalist practices.  

The described above transformation related not only to national but also regional and 

local press. Some publications were brought back to life (from the interwar period) while 

others were brand new initiatives. There were numerous new, individual and small publishers, 

joint partnerships, publishing associations and organizations. As a result, at that time present 

on the market were roughly 3000 new publications. 

Presently, the situation is much different. This is because of ‘iron’ free market laws. 

Small publishers were not able to last long on the market due to high publishing costs and 

acute competition, especially from foreign press concerns. Taking advantage of a difficult 

situation on the local press market, foreign media corporations bought and took over smaller 

publishers, gradually monopolizing the regional market
43

. 

Dominant on the market are German publishing corporations
44

. As far as dailies, it 

regards both national and regional press (Axel Springer Polska – 20.4%, Polskapresse – 

18.05%, Media Regionalne – 13.6%, Polish Agora SA – 18.05%). The situation is similar on 

the magazine market where one German publisher, Heinrich Bauer Polska, has control of over 

50% of the market. 

This is one aspect of the Polish press market which is the subject of criticism by 

journalists, media experts and politicians. It should be noted though that at the same time it 

means that press is politically independent, privatized and modernized. Introduced were 

changes to graphic design and layout as a result of the introduction of modern technologies. 

The offer is enriched now and able to withstand competition on the free market. On the other 

hand, evident is marginalization of Polish capital, increasing unification, uniformity and 

                                                           
43

 A. Szynol, Piętnaście lat obecności Passauer Neue Presse (Polskapresse) i Orkla Media na polskim 

regionalnym rynku prasowym, “Studia Medioznawcze” 2008, No. 2, p. 33–54. Cf.: W. Pepliński, Gdańskie i 

pomorskie media po 1989 r., Gdańsk 2007; Media regionalne: sukcesy i porażki, ed. J. Adamowski, K. Wolny-

Zmorzyński, W. Furman, Kielce 2008. 
44

 O. Dąbrowska-Cendrowska, Dwadzieścia lat minęło. Działalność wydawnicza koncernów: Burda Polska, H. 

Bauer Gruner + Jahr Polska i Axel Springer Polska na polskim rynku prasowym, “Studia Medioznawcze” 2010, 

No. 2, p. 90–105. 



19 

 

decreasing individualization as a result of market monopolization and tabloidisation of 

content, both elements of market commercialization. 

Polish press market in a sovereign state has become part of a worldwide media system. 

It is subject, then, to the same trends as in other parts of the world. Nowadays, it has to face 

threats such as competition from electronic media, predominantly the Internet. The 

development of the Internet as an easy source of information, the progress of digital 

technologies, changes in young people’s reading habits and a change in the way we view 

information as a luxury product ‒ all that threatens the existence of printed press. In this 

situation, will the expansion of electronic media, mainly the Internet now considered an 

independent mass medium
45

, lead to the end of printed press? Will the Internet, parasitizing 

on printed press, destroy traditional press? Are we dealing with the end of the printed press as 

we know it or is it a beginning of its significant transformation? These are all questions that 

need to be addressed in a situation where there is widespread decreasing press circulation, 

particularly regarding regional dailies, when publications are transferred to the Web in their 

entirety and when media experts, journalists, editors and owners are increasingly faced with 

the necessity to predict the date of the last printed issue of traditional press
46

. 

 

                                                           
45

 Is the Internet a new medium? There are those who agree and those who do not. See Z. Bauer, Dziennikarstwo 

wobec nowych mediów. Historia, teoria i praktyka, Kraków 2009, p. 298–303. 
46

 In an attempt to describe 350 of Polish press history, the author had a dilemma which publications and names 

to choose from among thousands. He could deal only with a limited number of issues and events. It so happens 

that when reading it is easier to point out what has been omitted for obvious reasons. Reality is objective but 

authors tend to be subjective and so are their texts.  


