
1 

 

KATARZYNA POKORNA-IGNATOWICZ 

 

 

Polish public television as “political loot” 

 

 

KEY WORDS 

Polish public television, TVP S.A., Polish media system, TVP‟s political entanglement 

 

ABSTRACT 

Because of its responsibilities regarding society, public television has been a constant element 

of European media systems for many years. For more than 15 years TVP has played the role 

of a public TV broadcaster, being constantly politically limited in fulfilling goals assigned to 

it by Polish law. Over the last 15 years TVP has had eight presidents and all political groups 

have tried to strengthen their influence over it, treating TVP as “political loot” of the 

victorious party. The authoress implies that these dealings are a result of political practice and 

low level of political culture. This results in TVP not aiding in the process of development of 

Polish democracy and civic society. Therefore, the sense of existence of TVP in its current 

form may be reasonably brought into question.  

 

 

Introduction 

Studying various publications on Polish public television (TVP) over the last several 

years, apparent is how little changes in statements and opinions on it by journalists, media 

experts and politicians. The issue that is raised most often it its political entanglement and the 

fact that it has become “political loot”. This is sad, given the fact that 2009 marks 15 years of 

free television. It would seem that it is long enough that it finished with its communist 

influence past and the difficult early years of system transformation. In communist times, the 

fact was that its biggest problem was that it was highly politicized. In the transformation 

period, there were lengthy heated debates on its future, on ways to transform it into a 

broadcaster with a public mission where journalists and producers could work independently 

and freely. 

Can we say, from15 years of experience, that these plans have been realized? Does our 

public television do its job as it should? Does it serve its recipients, employees and Polish 

democracy? Answers to these questions are not easy since long is the list of arguments for and 



2 

 

against
1
. TVP has enjoyed numerous successes but it also faces serious problems, of which 

the most dangerous is the issue of its political entanglement. In this context, the sense of 

existence of TVP in its current form may be reasonably brought into question. 

 

Theory of public television 

Public television has been a constant element of European media systems in liberal 

democracies in the latter half of the 20th century, a realization of media responsibility public 

doctrine. Even though it may be difficult to define its public role and goals, we can agree that 

it should be: 

– media institution within which functions public television should be public property, it 

should be entirely or partly financed from public funds (subscription in the past, presently 

also other forms of financing and be independent of outside influences (mainly political), 

– public broadcaster goals should be specified in the form of a legal act, 

– its programme offer should be diversified in order to meet the needs of various recipient 

groups, special care groups particularly (children, seniors, minorities), 

– it should be on the highest possible intellectual and technical level, it should introduce 

innovation and be competitive on the media market,  

– it should be informative, educational and entertaining, it should treat people like citizens, 

not consumers, 

– it should promote national culture and identity
2
. 

 

All of the above specifications were fulfilled in the creation of status and objectives of Polish 

public television. TVP, after over 40 years of functioning as a monopolistic state broadcaster, 

based on the Radio and Television Act from December 29, 1992 was transformed into a 

public broadcaster. On January 1, 1994, it became a media institution with State Treasury 

public company status, financed from subscription fees and advertising, with legally outlined 

objectives known as “mission”. It is to create for Poles in different regions of the country and 

abroad, a diversified programme offer, of high quality and objectivity, with informative, 

journalistic, cultural, education and sport content. Another goal is to support artistic and 

intellectual activity, culture and education, including civic education and to consider the needs 

                                                 
1
 Cf. K. Jakubowicz, Media publiczne. Początek końca czy nowy początek, Warszawa 2007, p. 222–257. 

2
 Ibidem, p. 22; A. Jaskiernia, Publiczne media elektroniczne w Europie, Warszawa 2006, p. 211–229; B. 

Ociepka, Dla kogo telewizja? Model publiczny w postkomunistycznej Europie Środkowej, Wrocław 2003, p. 71–

73. 



3 

 

of ethnic and national minorities. It must be reliable in reporting and commenting on events 

and phenomena taking place domestically and internationally. It must provide knowledge to 

aid people in functioning in the state, society and daily life, in forming opinions and making 

civic and private decisions. It needs to enable people to take part in public life and to control 

those in power by providing reliable information and presenting diversified points of view and 

opinions. It should be public opinion forming. It should also aid in the shaping of public order 

by propagating pro-health and pro-family attitudes and fighting social pathologies as well as 

respecting the Christian values system
3
. 

 Despite mounting criticism regarding public television activity, public media are still 

very popular, at least in Europe, and considered an element of a democratic media system 

since among their goals are tasks believed to be incredibly important to effective functioning 

of democracy and the development of civic society
4
. Among public TV tasks (their mission), 

it is emphasized that aside from its informative, educational and cultural functions, equally 

imperative is its political function – civic education, necessary for active and conscious taking 

part in political life and to control those in power, for political socialization and creation of 

public debate forum where articulated can be people‟s interests, opinions and a consensus 

regarding imperative public and political matters can be reached.   

 In order for public television to meet these objectives, it is key for it to be politically 

independent. Level of independence is dependent not only on legal regulations delineating the 

status of public broadcaster and its objectives but also the level of political culture, and even 

more so, on political class awareness of the fact that respecting free media is necessary for 

effective functioning of a democracy. This includes public media which are particularly 

sensitive and susceptible to political entanglement. Publications on public media emphasize 

that  public TV level of independence is one criterion necessary in determining democracy 

consolidation level and shows a given country‟s political culture. It is no wonder then that 

countries in which democracy is relatively new (3rd wave of democratization) have the 

biggest problems with public television being free from political influences
5
. 

                                                 
3
 The Radio and Television Act, art. 21.  

4
 K. Williams, Media w Europie, Warszawa 2008, p. 64–68. 

5
 B. Dobek-Ostrowska, Miejsce i rola mediów masowych w procesach demokratyzacyjnych, [in:] Media masowe 

w demokratyzujących się systemach politycznych. W drodze do wolności słowa i mediów, ed. B. Dobek-

Ostrowskiej, Wrocław 2003, p. 13. 



4 

 

 It can be concluded that together with consolidation of democracy and stabilization of 

a democratic media system, should grow public television‟s independence. The question 

remains then – is 15 years a long enough time to achieve such independence? 

 

Political history of Polish public television 

Unfortunately, the answer to the above question is negative. Obviously, it would be 

hard to expect that experiences from the previous political system would not affect the 

building of a new media system or independent public television. Previously, for over forty 

years of communist times, TVP was treated as a tool used by the authorities to influence 

society. Television was a medium fully controlled by the regime and its employees, even if 

they did not accept the system, were active in it and subject to the system authorities. 

Recipients did not have an alternative, even if they were not happy with the situation, they, to 

a large degree, believed that there is no other way, in accordance with the saying “he who has 

power, has television”.    

Democratic transformation, which took place in Poland in 1989, also regarded the 

media system. Rather quickly, within a few months after the fall of communism, a 

competitive, free media market was established. After the Radio and Television Act in the 

sector of electronic media took effect, began the process of building a typical European media 

system, in which, aside from the public sector, there is also a private one. Hence, TVP 

troubles with being independent from political influences are not due to faulty regulation but 

result from faulty political practice. The result was that since the beginning public television 

became the object of various political bargaining, taking place more or less overtly
6
. 

It is a fact that all significant players on the political arena engaged in this activity. 

Some did it openly while others – behind the scenes, some brutally, others – more subtly. 

Despite the fact that regulation included solutions to avoid executive and legislative 

influences, TVP‟s regulating organ, the National Broadcasting Council (Krajowa Rada 

Radiofonii i Telewizji – KRRiT), was filled with people from the political arena. This way, 

TVP was not freed from political influence and what took effect was a new way of filling 

supervisory boards and public media management, according to a political bargaining system. 

It is no wonder that TVP became “political loot” which was either “won” or “recaptured”. 

Contrary to democratic system principles, governing party practices resulted in the onset of 

particracy and the spoils system, meaning those who win, “take all”, including the public 

                                                 
6
 Cf. D. Waniek, Dylematy ładu medialnego RP. Standardy europejskie a praktyka polityczna, Kraków 2007. 



5 

 

media. In democratic systems, what should take place is the merit system, that is appointing 

people based on qualifications and experience, regardless of their political orientation. In a 

particratic system, it is hard to find independent experts since it is almost impossible to be 

promoted when not affiliated with some party. As a result, specialists (and non-specialists 

even more so) look for a party which will promote them
7
. 

Karol Jakubowicz‟s theory regarding public media can be confirmed based on public 

television presidents, all of whom can be easily connected to a specific party, were appointed 

by that party and represented their interests.  

 The first TVP SA president was Wiesław Walendziak (1994–1996), previously 

a well known opposition journalist. During his rule, TVP “took a right turn”, many young, 

right-wing journalists were hired, known as “pampers”. 

 Next president was Ryszard Miazek (1996–1998) from PSL, he “took a left 

turn”, fired “pampers” journalists and brought back those fired earlier. 

 Robert Kwiatkowski, longest running president (1998–2003), was left-wing, 

connected to Aleksander Kwaśniewski and considered by the right wing to be part of the 

“power holding group” made famous during the Rywin scandal. 

 Next was Jan Dworak (February 2004 – May 2006), connected to PO, 

dismissed once PiS came into power, which in coalition with LPR and Samoobrona in late 

2005, created an amendment to the Radio and Television Act, enabling the “re-gaining” of 

public media.   

 Bronisław Wildstein (May 2006 – February 2007) became president of the “re-

gained” TVP, radically right wing, famous for the so-called Wildstein‟s list, quickly 

dismissed.  

 Andrzej Urbanski (April 2007 – December 2008) was next, a trusted associate 

of Lech Kaczynski, previously the head of the President‟s Office. 

 Piotr Farfał (December 2008 – September 2009) followed (technically he was 

acting president), connected to LPR. 

 Bogusław Szwedo (September 2009 – December 2008) was the next acting 

TVP president, in charge of the PiS–SLD dominated the Supervisory Board of TVP S.A., 

recommended by PiS. 

 In December 2009, he was replaced by Romuald Orzel. 

                                                 
7
 K. Jakubowicz, Media publiczne…, p. 228. 



6 

 

 

It is apparent that all KRRiT members, those deciding who presides over TVP, had political 

affiliations. It should also be noted that over the last fifteen years of TVP, there have been 

eight presidents, with an average of under two years in office. This is not a long enough time 

to develop a long term strategy. Moreover, a change of president also results in changes in 

other managerial positions, in editorial offices and journalists. Usually, the president‟s closest 

associates are replaced by those loyal to the next president, regardless their professional 

qualifications. It is no wonder that it is said that positions in TVP are of the highest risk. 

Journalists working in such conditions can be frustrated and simply afraid of losing 

their jobs, which does not favour journalist independence, editorial autonomy or solidarity. In 

such conditions, we cannot talk about responsibility toward society since journalist fate is not 

determined by his achievements but by the current political line realized by TVP authorities. 

Moreover, pay is directly related to the number of broadcasted programmes which means that 

journalists find out what the current trends are (even if it is not official) and wanting to make 

money or be seen, they act in accordance with their new bosses‟ expectations.  

It is a paradox that with the stabilizing of Polish democracy, political games for 

control and influence over TVP instead of becoming less of an issue are growing in intensity. 

Until 2005, the situation was somewhat better. There were members of the opposition in both 

KRRiT and TVP and people in some way connected to media. After 2005, no appearances 

were maintained. When PiS won presidential and parliamentary elections and entered into 

coalition with LPR and Samoobrona, it began to take over everything in accordance with the 

rule „winner takes all‟. For PiS, the public media were crucial and needed to be „regained‟. 

What resulted was an amendment to the Radio and Television Act, dismissal of the old 

KRRiT and appointment of a new council, for the first time comprised only of representatives 

of the ruling coalition. Next, new TVP authorities were chosen, guaranteeing loyalty to those 

in power. Between 2005–2007, during PiS rule, TVP clearly became pro-PiS and pro-

president. Popular then became the vetting of officials and agents, programmes such as Misja 

specjalna (Special Mission) and numerous press conferences by the ruling coalition.    

 After early elections in 2007, when the PO–PSL coalition came into power, declared 

was a betterment of the situation at TVP. In order to do so, prepared was a new media 

amendment. Its approval, however, could not take place as it was vetoed by the president and 

the coalition could not get enough votes in Sejm to overrule the veto. Meanwhile, in 

December 2008 what took place on Woronicza St. was a sort of „coup‟, as a result of which 



7 

 

Andrzej Urbanski was replaced by Piotr Farfal from LPR. “PiS lost its influence over TVP. 

Public television was from now on ruled by LPR and Samoobrona people and TVP‟s new 

president is an old activist of the ultra-nationalist Mlodziez Wszechpolska […]. PiS activists 

have to make room for old LPR activists – ironically said one TVP employee.”
8
 

In 2008 and especially 2009, the situation at TVP was constantly discussed by Polish 

media
9
. It was said that political trade on influence over TVP continues and the scandalous 

spectacle “is taking place with open doors”. Everyone has grown used to it and no one is 

shocked by it any longer or no one even cares (with the exception of politicians). Even keen 

political scene observers and active media recipients may have had difficulties with keeping 

up with what was going on. There were numerous announcements of Farfal‟s dismissal, law 

suits being filed, TVP president‟s conflict with the KRRiT and the new Supervisory Board of 

TVP, as well as various protests against the situation at TVP. People were demanding changes 

in public television, there were talks of new alliances and informal coalitions being formed 

and broken, first PO–PSL, later PiS–SLD. These unlikely coalitions (due to programme 

differences and history), formed in order to better the situation of public media, were created 

to pass or reject various new amendments.  

Conflict and trade continued on, meanwhile Farfal was still president whose activity 

and past were controversial, and not just in Poland. In spring of 2009, the media informed that 

ARTE Television
10

 authorities have broken off their contract with TVP as of mid February 

since Farfal “does not share common values with them […]. We hope to renew our 

cooperation once the management at TVP changes”
11

. At the same time, the Appellate Court 

in Warsaw ruled that Gazeta Wyborcza had the right to call Farfal a “former neo-Nazi”. In 

2006, in the article Były neonazista w TVP (Former neo-Nazi at TVP) “Gazeta Wyborcza” 

wrote that the 28 year old Farfal, recommended by LPR, was in the 1990s the editor of a 

                                                 
8
 Ludzie PiS tracą pracę w telewizji, Dziennik.pl [accessed: 20.01.2009].  

9
 Cf. headlines about the atmosphere of press debate about TVP, for example: Zemsta przystawek (Revenge), 

“Puls Biznesu” 30.12.2008; Jak Prawo i Sprawiedliwość wróciło do gry o TV (How PiS came back into the 

game)P, “Rzeczpospolita” 30.01.2009;  Farfał zagarnął TVP dla siebie i LPR, (Farfal and LPR taking over 

TVP) “Dziennik” 16.03.2009; Trwa inwazja LPR na publiczną telewizję (Invasion on public television), 

Dziennik.pl, 8.05.2009; Telewizja Farfała telewizją Libertas (TVP is now Farfal and Libertas television), 

Dziennik.pl, 12.05.2009; W TVP zakaz sondaży, bo Libertas źle wypada (No more surveys at TVP as Libertas 

gets bad ratings), “Gazeta Wyborcza” 5.06.2009; PiS znów bierze TVP (PiS takes over TVP again), “Gazeta 

Wyborcza” 4.06.2009; Gratuluję skutecznego sojuszu Platformie i LPR (Congratulations on the new alliance), 

“Rzeczpospolita” 14.07.2009; Hipokryzja polityków w sprawie telewizji (Politician hipocricy in case of public 

television), “Rzeczpospolita” 1.08.2009. 
10

 ARTE is a German-French culture channel, with headquarters in Strasburg, promoting culture and European 

values,  cooperating with TVP since 1993. 
11 Zrywamy współpracę z TVP, Farfał ma inne wartości, Wirtualnemedia.pl [accessed: 6.03.2009].  



8 

 

racist “Front” magazine in which he wrote, “we do not tolerate cowards, informers and 

Jews”
12

. The ARTE issue opened a storm of protests against Farfal. The Media Ethics Council 

expressed their “deep concern for the situation at public media” and accused the authorities of 

“not understanding media mission and being ruled by political reasons”
13

. Famous artists and 

intellectuals called for TVP boycott on May 3
rd

, as a protest against TVP authorities. In their 

appeal is stated that, “Television has been taken over by former neo-Nazis and extreme 

nationalists. Its public mission is being carried out by people you would welcome into your 

house”
14

. It was noted that “LPR has invaded public television”
15

 by putting party people and 

members of Mlodziez Wszechpolska in positions in headquarters and around the country. 

During the Euro parliament election campaign, Farfal and TVP were accused of “making 

TVP a propaganda channel for the Libertas party which put nationalists on its election lists”
16

. 

In summer of 2009, there was a series of press articles on TVP and its president. 

Among the most popular topics discussed was Farfal‟s conflict with the new Supervisory 

Board of TVP and his refusal to stand down as well as the alleged secret agreement between 

TVP and father Rydzyk based on which TVP agreed to make available for TV Trwam its 

archives free of charge
17

. 

The political commotion at TVP continues on and this situation probably will not 

change any time soon since it would require political elites to reach an apolitical agreement in 

this case. Everyone declares the need and will to make TVP apolitical but they do just the 

opposite. One forecast of the future situation states, “the plague that TVP is suffering from, 

meaning Farfal, is about to be replaced by another one, that is of a PiS–leftist alliance 

supported by people connected to Czarzasty, a former secretary at KRRiT, famous for 

successful appropriation of public media for the left wing”
18

. 

 

TVP S.A. and Polish democracy 

The treatment of television as political loot, one that is fought for by all political 

parties needs to be criticized. However, we are still far from mature democracy and high 

political culture in which such behaviour and situations would be condemned. Normally, 

                                                 
12

 Ibidem. 
13

 Rada Etyki Mediów ostrzega prezesa TVP, Wirtualnemedia.pl [accessed: 1.04.2009]. 
14

 Artyści przeciwko Farfałowi, Wirtualnemedia.pl [accessed: 1.04.2009]. 
15

 Trwa inwazja LPR na publiczną telewizję, Dziennik.pl [accessed: 8.05.2009]. 
16

 Ibidem. 
17

 Tajna umowa Farfała z ojcem Rydzykiem, Dziennik.pl [accessed: 29.08.2009].  
18

 Ciemna noc w mediach, gazeta.pl [accessed: 1.08.2009].  

 



9 

 

public opinion outrage would result in the end of political careers for any of those taking part 

in such practices. This game being played at TVP is fatal in consequences for all:  

– for TVP itself – it has become increasingly difficult to fulfill its delineated tasks, 

particularly in conditions of growing financial difficulties and challenges connected with 

the digital conversion. If the focus is on political and personal conflicts, there is no time to 

concentrate on truly important issues such as redefining public broadcaster goals and 

providing it proper financing; 

– for viewers and society – increasingly, people are of the opinion that public television is 

for politicians instead of ordinary people, hence, it will be all the more difficult to 

convince them to pay the subscription fee for “politicized television”. The idea of public 

television has been compromised, proper relations between broadcaster and recipients 

have not been built since if people are not protesting, it means that they do not believe that 

it is their problem; 

– for the political class – the on-going and growing in strength conflict at TVP proves how 

cynical and hypocritical all politicians are. People do not believe that politicians attempt 

to „regain‟ TVP for society, for the common good, democracy, etc. They know they have 

been cheated by politicians who have been playing these games purely for themselves and 

who have taken over public television which should belong to the people; 

– for Polish democracy – independent media are necessary for proper functioning of 

democracy and the development of civic society. Public media play a special role since it 

is expected of them to educate citizens, they are to create a public sphere in which civic 

society would find fulfillment
19

. In order for democracy to become more mature and 

effective, the people must be sure that this is the right chosen path and be active. 

Meanwhile, the civic education which people are getting from all the commotion at TVP 

is contrary to those beliefs. They can be convinced that politics is a “dirty game” and 

become discouraged to be active. This stunts the development of civic society and limits 

public debate to personal conflict instead of overcoming problems together. We can even 

state that Polish public television in its present form, even though it was created to aid in 

the building of democracy, it rather harms it. Since we have not been able to create a truly 

public or citizen television instead of a politicized one throughout these years, the 

question is – why do we need such television at all?  

                                                 
19

 M. Mrozowski, Media publiczne: dziedzictwo przeszłości – perspektywy rozwoju, ”Studia Medioznawcze” 

2001, No. 1, p. 41. 



10 

 

 

 

Conclusion 

Another crisis on Woronicza St. was reported by media on September 16, 2009; acting 

president Farfal did not let inside the TVP building the newly elected the Supervisory Board 

of TVP. The conflict between Farfal, KRRiT and the Supervisory Board (made up of four 

people recommended by people and four – by the left wing) continues on with everyone 

watching the scandalous events, most of which are incomprehensible to us.  

What is the government‟s reaction to all this? Slawomir Nowak, the head of Prime 

Minister‟s office, said, “Farfal should not be TVP president for even one minute longer.  If 

there was will, he would be dismissed by now. Not all is in the hands of Minister of the 

Treasury. The new PiS–SLD coalition is now dividing the political loot at TVP”
20

. 

On September 17, “Farfal is saved again. At least for now. The Supervisory Board did 

not dismiss him because during the meeting absent was Minister of the Treasury Aleksander 

Grad‟s  representative […]. Grad has already twice saved Farfal from being dismissed. Did he 

do it for the third time?”
21

 

On September 21, 2009, the new Supervisory Board of TVP finally dismissed Farfal 

but he refuses to resign, questioning the validity of the decision. Meanwhile, Boguslaw 

Szwedo, head of the Supervisory Board, recommended by PiS, has been appointed acting 

president. Taking over power at TVP took place with great commotion since Farfal “did not 

accept the situation” and did not allow security to let Szwedo into the building on Woronicza 

St. on the pretext that he did not have the right pass. The head of KRRiT has announced filing 

of a law suit against Farfal.  

In early October 2009 the situation has somewhat calmed down. The press focused on 

the PiS–SLD coalition, its management and „routine‟ activities which centered around firing 

of previous management people. In December, Szwedo was replaced by Romuald Orzel as 

new TVP president.     

 

                                                 
20

 Radio Zet 10.09 2009, from: www.wirtualna.polska.pl [accessed: 17.09.2009]. 
21

 A. Kublik, Farfał ocalony. Przynajmniej na razie, “Gazeta Wyborcza” 17.09.2009, p. 5. 


