
1 

 

BOGUSŁAWA DOBEK-OSTROWSKA 

 

Party system and media in Poland – dependences and relations 

 

 

KEY WORDS  
political party, political parallelism, media bias, relation party–media, the adversary model, 

the exchange model 

 

ABSTRACT 

Transition toward democracy is a fundamental phase when political parallelism can appear  

between media and political systems. Parliamentarization of political parties is an effect of 

democratization in Poland and the Central Europe. Mass media are campaigning tools for 

objects of political competition and for this reason political parties and candidates have a 

tendency to media instrumentalization in communication with voters. This is easy with public 

media but not with private media apart from ideological media, such as Radio Maryja.  

 

  

In Poland, as well an in other Central-Eastern countries, the party and media systems are a 

result of the political, economic and social transformation which began with the fall of 

communism in 1989. In this region, the party and media system condition, their mutual 

relations and level of political parallelism are the outcome of a more or less effective 

democratization process. Let us try to answer the following questions: How has the 

democratization process influenced political parallelism in Poland?, How did political parties 

behave and how did they build their relations with media?, Which factors stimulated the level 

of political parallelism
1
 over the last 20 years, since the fall of communism? 

 

Political system democratization and political parallelism 

 Media functions, roles and objectives in mature democracies have already been 

researched and written about, with extensive literature available on the subject
2
. Meanwhile, 

the problems and issue of mass media during the transformation process and consolidation of 

democracy still remain to be researched. These issues are beginning to be discussed in various 

political science, media studies, economic and sociological works but as Patrick J. McConnell 

                                                 
1
 Political parallelism is the level in which political system structure is reflected in the media system. It regards 

media relations with not just political parties but all political actors, i.e. public administration institutions and 

who they are managed by. Political parallelism takes place when media are pressured by political actors i.e. the 

government, parliament, president, local authorities etc. and when they are not able, for various reasons, to 

oppose. 
2
 Democracy and the Media. A Comparative Perspective, ed. By R. Gunther, A. Mughan, Cambridge 2000. 



2 

 

and Lee B. Becker
3
 noted, it is largely happening on the side of other discussions. We are still 

lacking complex studies which would integrate knowledge from different disciplines and 

theoretical reflection enabling us better understanding of transformation mechanisms and the 

role of media in democratization processes. There is practically no research on political 

parallelism whose level is decided by the changes which take place during the transformation 

process and democratic consolidation. One collective work which is worth mentioning here is 

Media Reform edited by Monroe E. Price, Beata Rozumilowicz and Stefan Verhulst
4
. 

Comparative studies carried out by the authors enabled them to formulate a thesis that existent 

are direct and complex relations between mass media reforms and political system 

democratization. Rozumilowicz divides the process of media reforms into four stages – pre-

transition stage, primary transition, secondary stage and late or mature stage
5
. The pre-

transition stage will not be discussed here since it took place before 1989. Questionable is also 

whether Polish media are in the mature stage. Therefore, this analysis will focus on the basic 

(primary stage) and secondary (democracy consolidation) stage. 

 In Central Europe, the transformation of electronic media took place much faster and 

more dynamically than in Spain, Portugal or Greece, after their dictatorships were over turned 

in the 1970s. Fundamental to Polish media transformation decisions were discussed during 

Round Table talks in April 1989. On the one hand, they opened the way to de-monopolize the 

press market, on the other, they blocked radio and television reform. One of the first strategic 

decisions was to do away with censorship and to free the press from under state control.  

     This way, began the process of differentiating political content leading to pluralism of 

media. In May 1989, “Gazeta Wyborcza” entered the market, which was a breakthrough 

event. In 1990, liquidated was the communist monopolistic press concern RSW “Książka–

Prasa–Ruch”. Within this time, just like in Spain, registered were dozens of new dailies and 

magazines. Some of these never went into print, others fought hard to find readers and survive 

on the free market. Stabilization and normalization of the press market took place in 1993. It 

was then when new market structures, based on free market economy and external pluralism 

of press content, were shaped. Meanwhile, reforms of electronic media were enforced much 

slower and more carefully. This was true both in Southern and post-communist Central-

                                                 
3
 P. McConnell, L. Becker, The Role of Media in Democratization [Paper presented at the 23

rd 
International 

IAMCR Conference, Barcelona, 21–26.07.2002.] 
4
 Media Reform. Democratizing the Media, democratizing the State, ed. M. Price, M.B. Rozumilowicz, P. 

Verhulst, London 2002.  
5
 B. Rozumilowicz, A Democratic Change: A Theoretical Perspective, [in:] Media Reform…, p. 12–13; B. 

Dobek-Ostrowska, Przejście do demokracji a transformacja systemów medialnych w Europie Środkowo-

Wschodniej po upadku komunizmu, [in:] Transformacja systemów medialnych w krajach Europy Środkowej i 

Wschodniej po 1989 r., ed. B. Dobek-Ostrowska, Wrocław 2004, p. 17–19. 



3 

 

Eastern Europe countries. Radio and television were too attractive from the point of view of 

political communication. New governments, afraid of losing control or influence over 

reformed public media, purposely blocked change in this area. The Sejm passed, in December 

1992, the Radio and Television Act but the market had to wait until 1994 to see its effects. 

This means that legislative changes took place three and a half years after the collapse of 

communism. In comparison, other Iron Curtain countries were faster – Czechs and Slovaks 

introduced changes in 1991 and Romanians in 1992, but some were slower – Hungarians 

(1996) and Bulgarians (1996, 1997) as change was blocked by ruling parties. In Hungary, 

there was even the so called “war over television”
6
. Even though electronic media reforms in 

Central Europe were much slower than those of the press, they were still carried out faster 

than in Southern European countries. The Radio and Television Act from 1992 allowed for 

the transformation of state broadcasters into public ones, closed the market for pirate 

television and permitted only legal private broadcasters. As a result, what did not take place is 

the so called wild de-regulation, characteristic of Italy and Greece. What began was a slow 

process of building a dual model of electronic media, modeled on solutions adopted in mature 

European democracies
7
. 

 Structural and institutional changes on the media market were fundamental to the 

creation and consolidation of political pluralism in media and connected to it bias 

phenomenon. Political organizations and parties were aware of the fact that mass media are 

powerful in reaching the people, especially in a situation in which media were gaining public 

trust faster than the new establishment. Politicians became highly interested in building 

relations and contacts with media because that would allow them influence over media 

content. As W.L. Bennett
8
 notes, in societies which have not previously had experience with 

pluralism of opinions, there is a selection problem. People are not used to making choices 

and, hence, they easily assimilate nationalistic and populist slogans. In this phase of political 

transformation, responsible media should explain to the people democratic change, support 

democratic values and discuss new procedures. Polish media were not exactly aware of the 

role they should have played. Since the beginning of the transformation, they were highly 

engaged in the political process, explicitly choosing which politicians and parties they 

                                                 
6
 B. Ociepka, Dla kogo telewizja? Model publiczny w postkomunistycznej Europie Środkowej, Wrocław 2003, p. 

126–139; B. Dobek-Ostrowska, Przejście do demokracji…, p. 22; ibidem, Miejsce i rola mediów masowych w 

procesach demokratyzacyjnych, [in:] Media w demokratyzujących się systemach politycznych, ed. B. Dobek-

Ostrowska, Wrocław 2006, p. 27. 
7
 B. Ociepka, Dla kogo telewizja…, p. 101–103. 

8
 W.L. Bennett, The Media and Democratic Development: The Social Basis of Political Communication, [in:] 

Communicating Democracy. The Media and Political Transitions, ed. P. O‟Neil, Boulder, CO 1998, p. 38.   



4 

 

supported and which they did not, such as “Gazeta Wyborcza” in 1990 and 1995. Such 

attitudes by owners, publishers and journalists did not exactly support the development of 

internal pluralism.  

 The secondary stage  of media reform corresponds to consolidation of democracy. 

Researchers believe that this stage begins when old regime institutions are eliminated and 

there is acceptance for political pluralism. On the institutional level, this moment is 

considered to be free elections for parliament and the creation of new government, according 

to democratic procedures or passing of a new constitution. In case of Poland, the evolution  

into consolidation of democracy began between elections in 1991 and 1993. The passing of 

the Constitution in 1997 marks the end of political transformation on the institutional level. 

Entering the phase of consolidation of democracy had a huge influence on processes taking 

place on the Polish media market. Private owners, including Polish and foreign investors, took 

advantage of the stabilization of the political and economic situation, and strengthened their 

positions on the market. This is when market mechanisms became fully shaped and intra-

media competition on the print market and later on the electronic market set in. As a result of 

diversification and ownership concentration, first media and multimedia groups, holdings, 

foreign companies and concerns entered the market. The process of media 

internationalization, which originated in the previous phase, begun to speed up. 

Social changes, however, could not keep up with economic ones. One common 

problem of Central-Eastern European countries is a deficit of democratic values, 

underdevelopment of civic society, imperfection of the public sphere and a general low 

quality of democracy. All these issues resulted in unhealthy relations between political actors 

and the mass media, and were reflected in media content. Analysis of specific cases illustrates 

how complicated and difficult was the process of gaining autonomy by the mass media. 

Politician and party aspirations can be found in various media subjectivity or bias, often 

considered a communist legacy
9
. However, the problem is much more complex and cannot be 

explained just by communist legacy. Politicized media should be considered an element of a 

more complex process which Ryszard Herbut combines with political party strategic 

orientation onto public institutions and calls the colonization of public administration by 

ruling parties
10

. This phenomenon can be explained by the specific and different from 

Western European political party situation as basic subjects of rivalry. According to Herbut, 

                                                 
9
 A. Lánczi, P. O‟Neil, Pluralization and the Politics of Media Change in Hungary, [in:] Post-Communism and 

the Media in Eastern Europe, ed. P. O‟Neil, London 1997, p. 83.  
10

 R. Herbut, Teoria i praktyka funkcjonowania partii politycznych, Wrocław 2002, p. 10. 



5 

 

due to a low level of electorate identification with a given party, a weak party member base 

and the process of party “parlamentarization” in post-communist countries dominant has 

become the model of election party. Political parties in these countries are, in some aspects, 

similar to party-cartels
11

. One way to influence undecided voters and to ensure a strong 

position is to take control of public organizations, local government, non-public institutions, 

etc. by putting party people in positions there. Having loyal people in such organizations, it is 

easier to use state sources in order to promote one‟s own party, its leaders and programme. 

This, in the phase of decision making and election process, gives a given party a huge 

advantage over the competition. Public media are one such attractive institution, which 

political parties would like to control and which ruling parties „colonize‟. It is a field of 

constant battle, since Radio and Television Act took effect in 1993. As far as private media, 

politician influence on their programme line and content is much more limited. They are 

controlled by their owners who, according to market logic, do not wish to be tied politically, 

like TV Polsat, Radio ZET or RMF FM. Being clearly for or against a party could alienate 

viewers or listeners, which could then affect advertising profits. However, it should also be 

noted that the fate of private broadcasters, in a situation when they have to extent their 

concession for broadcasting, is dependent on public authorities and their organs. The situation 

of private broadcasters is like balancing between political elites on the one hand and 

recipients on the other. When comparing the situation of private broadcasters in Poland with 

those in Southern Europe, it should be noted that our concession processes are transparent and 

open. Although, some decisions may have been controversial (i.e. Walesa was outraged when 

TV Polsat obtained concession in 1993), the processes were carried out legally and without 

corruption, which cannot be said of those in Greece or Spain where concessions were 

obtained as a result of strong friendship ties or common interests with the ruling elites.    

After 20 years of mass media transformation in Poland, we are dealing with deeply 

politicized public media, bias and the press being involved in the political process, all barriers 

blocking Poland‟s entrance into the phase of mature media. Tomasz Goban-Klas is of the 

opinion that the development of our media system is similar to the Italian model
12

. Paolo 

Mancini sees Italy as one of the most backward Western countries in the area of public sphere 

development. One, predominant reason for this is a high level of political parallelism, lack of 

                                                 
11

 Ibidem, p. 110. 
12

 T. Goban-Klas,  Politics versus Media in Poland: A Game without the Rules, [in:] Post-Communism and the 

Media…, p. 40. 



6 

 

professional journalism, historical distortions of relations between party systems and media 

and, in consequence, dependence of mass media on ruling parties
13

.  

 Analysis of relations between political parties and public media in Poland allows us to 

come up with the thesis that interactions between the two are more similar to the model of 

polarized pluralism (i.e. in Spain, Italy) than to democratic corporationism (i.e. in Germany, 

Sweden) or liberal one (US, Great Britain). In case of Southern European countries, there are 

journalist autonomy limitations in both types of broadcasting  media, public and private, and 

in print media as well. In Central Europe, predominantly at risk are public radio and 

television. Private media, of both domestic and foreign capital, with increasing stabilization 

on the market, seem to be a lot more resistant to political influences, being similar to the 

liberal model. Activity of various holdings and media groups such as Agora, Polsat, ITI, 

Bauer (Broker FM until 2006), or Eurozet indicates that it is these subjects which decide what 

media content they present, in accordance with their programme line. It does not mean, 

however, that they are truly objective and impartial. Some private media owners in Poland 

have specified ideological opinions and political preferences which they do not conceal from 

public opinion. It is visible in their programme line (i.e. “Gazeta Wyborcza”, “Wprost” (until 

April 2010)) despite the fact that it is not in accordance with market logic. In the private 

media segment, we do not have, what is characteristic to Southern Europe, integration of 

political elites and media personnel. This is a positive trend which may, in the future, help 

overcome politicization processes, limit subjectivity and result in consolidation of ethics in 

this profession. However, there is also a threat that private media, similarly to those in Italy, 

will refuse to take part in the public sphere. 

 Transition to democracy as well as consolidation of democracy are difficult and 

complex processes. As mentioned above, they take place on two levels – the institutional and 

social. The first of these, post communist Central European countries, including Poland, 

carried out rather quickly and successfully, incorporating democratic constitutions and 

entering into NATO and EU structures. On the second level, this process is unfinished. 

Obviously, it is much simpler to create institutions, pass laws and sign documents than to 

change social and political attitudes, and to build a civic society in which the media would 

play a key role in strengthening a democratic public sphere, in which the media are not biased 

and can withstand political and economic pressures. More advanced in this area are: Poland, 

the Czech Republic, Slovakia, Hungary, Slovenia and the Baltic countries, somewhat more 

                                                 
13

 P. Mancini, Il sistema fragile. I mass media in Italia tra politica e mercado, Roma 2000, p. 28. 



7 

 

backward are Romania and Bulgaria. However, all of these countries, according to A. Agh
14

, 

are facing difficulties. The quality of democracy is low, parties are weak and the development 

of civic societies leaves much to be desired for. Research shows that 20 years after the 

collapse of communism, public media are still tangled up in political dependencies. 

Meanwhile, private ones are balancing between public responsibility and their owner 

interests. In this context, it would be appropriate to agree with Colin Sparks who is of the 

opinion that media in Poland and other countries in this region are, on the one hand pluralized 

and set in the market system but, on the other, subordinate to elites and various interest groups 

rather than the idea of public service
15

.  

 

Media and party relations 

 It should be noted that there are party system differences between Central and 

Southern European countries which influence the level of political parallelism. For example, 

in Spain the main opposition parties such as PSOE or the Communist party were established 

long before the fall of the Fascist regime. They existed throughout the entire dictatorship, 

either abroad or underground. After Franco‟s death, their leaders and key activists returned to 

Spain and continued their activities. It can be said that there existed party system continuity, 

with these parties being rooted in society. In Central Europe, the process of building political 

parties and party system began in 1989, after the fall of communism, and was very 

complicated. Aside from parties which were derived from the old system and were somewhat 

transformed to fit new reality, created were numerous, often weak, new parties, without much 

of a member base (so called couch parties), public support, necessary financial means or any 

parliamentary experience whatsoever. Such institutions were, however, indispensable, to the 

new system. They allowed ambitious individuals to advance in the world of politics, either via 

entering parliament or through a career in public administration institutions. Adoption of 

democratic standards lead to the above mentioned “parliamentisation” of political parties
16

, 

forced politicians to create and register formal party organizations and strive to gain seats in 

parliament. The process of party consolidation and the elimination of smaller and ineffective 

parties lasted in Poland for about 15 years. Around 2005, shaped was a configuration of two 

strongest and most relevant parties, both tied to Solidarity circles, centro-liberal PO and 

                                                 
14

 A. Ágh, Early Consolidation and Performance Crisis: The Majoritarian-Consensus Democracy Debate in 

Hungary, “West European Politics” Vol. 24 (2001), No. 3, p. 89. 
15

 C.P. Sparks, Comparing Transition Poland, Russia, China, [in:] Democracy, Technology, and Freedom of 

Expression. Articles and Documents of the Council of Europe, Sofia 2006, p. 26. 
16

 R. Herbut, Teoria i praktyka funkcjonowania partii politycznych, Wrocław 2004, p. 110. 

 



8 

 

conservative PiS. Additionally, there are two other, smaller parties; left-wing  SLD and 

peasant PSL, transformed parties from communist times. Over the last 20 years all four 

parties had an opportunity to rule in government and their own Prime Minister, all of which 

left governing more or less disgracefully, being replaced by their opponents.    

 What differentiates Poland from Southern European countries which became 

democratic 20 years earlier, is a frequent change of governing party rule, which took place 

with every new parliamentary elections. In Spain and Greece, after the dictatorships were 

overturned, there has been little change in political party balance, with two main, opposing 

parties – a socio-democratic one and a conservative one. In Spain, PSOE was in government 

for 14 years (1982–1996), while PP – for 8 years (1996–2004), then PSOE again, since 2008. 

In Greece, there is a similar situation.  

 As far as Southern European countries, it was their leaders who determined their 

positions. In Spain there were leaders with very strong positions in party structures: in PSOE 

– Felipe González, and in PP – José María Aznar. In Greece, family clans are at the head of 

different parties: in PASOK – Andreas (1974–1996), then his grandson Georgios Andreas 

Papandreu, and in ND – its founder Konstandinos Karamanlis (1974–1997), and then his 

nephew Kostas Karamanlis. Strong leadership and long years in power are factors conducive 

to nepotism, corruption and clientelism. The longer one party in power, the more unpunished 

it feels. It was particularly in those two countries where authority pathology has reached 

levels unprecedented before. Meanwhile, in Poland between 1989 and 2009 there were 12 

different governments, with a average time in office for Prime Minister at 15.7 months. Only 

one party rule (AWS) and one PM (Jerzy Buzek) were in government for the entire four year 

term in office. Since 2005, left wing presence is minute in Parliament, even though there is a 

large number of left-wing voters.  

 Over the last 20 years, all presidents, Prime Ministers and ruling parties have 

attempted to control the media. While it is relatively easy when it comes to public media, it is 

not so obvious regarding private ones. One factor which limited the development of power 

pathology among the parties was their short terms in office. In Poland, this trend was limited 

by frequent alternation of ruling elites on both national and regional levels. It was not the case 

as much on the local level where in small communities family and friendship ties as well as 

common interests play more of a role. Let us analyse, then, the relations between political 

parties and the media. Let‟s ponder where they fit in political strategy. This is not an easy task 

since there is dynamic change within the party system, with frequent personnel changes and 

politicians also switching their affiliations. As a result, the focus of research was on the time 

http://pl.wikipedia.org/wiki/Kostas_Karamanlis


9 

 

period after 2000 when party system became consolidated to four main parties – PiS, PO, 

SLD and PSL.  

 The right wing of the political scene is all about PiS. In its relations with media, more 

so than in any other party, predominant is the uncompromising and overbearing personality of 

Jaroslaw Kaczynski, the party leader, who decided which media are “good” and which are 

“evil”. No party since 1989 had such distinctive relations with the media, neither ruling nor 

opposition. After PiS lost the parliamentary elections in 2007, Jaroslaw Kaczyński said that 

the reason for its loss was the fact that they were not able to break the “old media 

arrangement” which, together with special services, was very critical of his party. According 

to Jaroslaw Kaczyński, the majority of private media and the press were part of the 

“arrangement”. In fact, it is the only party which, over the last 20 years, has entered into such 

severe and destructive conflict with the media.      

 Friendly to PiS media are those connected to f. Rydzyk – Radio Maryja, TV Trwam 

and “Nasz Dziennik”, as well as public television between January 2006 and spring 2009, 

(when there were problems with dismissal of TVP president A. Urbanski), and 

“Rzeczpospolita” after G. Gauden left in August 2006. Hostile media, according to PiS, are: 

the entire TVN group and “Gazeta Wyborcza”. With other private media, such as Polsat, 

Radio RMF FM and Radio Zet, PiS does not have such tense relations but they are rather 

disapproving of the Kaczynski party.  

 After gaining power in autumn 2005, PiS started behaving just like all previous ruling 

parties, by colonizing public institutions. It was not a coincidence that one of the first acts 

which Sejm approved and president signed was the media act. This way, PiS ensured itself 

control over the institution regulating the broadcasting media market, the National 

Broadcasting Council (Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji – KRRiT), as well as public 

radio and television, by installing their people as presidents of KRRiT and TVP such as B. 

Wildstein and later A. Urbanski. PiS used legislative means to take control over public media. 

The daily “Rzeczpospolita” found itself in an analogous to TVP and PR situation. In 

September 2006, Kaczynski‟s government used changes taking place at the Presspublika 

company, in which the State Treasury has 49% ownership, to install as chief editor and 

president of the Supervisory Board Pawel Lisicki, a pro-PiS journalist. Content analysis, 

carried out by Sylwia Swiderska, shows that the paper‟s programme line was modified then 

and the daily became more supportive of PiS than other parties
17

. Public media as well as 

                                                 
17

 P. Świderska, Stronniczość dzienników „Rzeczpospolita” i „Gazeta Wyborcza” w kampanii parlamentarnej 

2007 roku. Analiza zawartości, Wrocław 2009, p. 87 (Master‟s thesis, not published).   



10 

 

“Rzeczpospolita” became tools in the hands of PiS, which cannot be said of Rydzyk‟s media. 

As governing party, supervising State Treasury companies, Kaczynski used available legal 

means to ensure himself control of the above.  

 PiS relations with Rydzyk are more complex even though PiS values and those of 

Radio Maryja, TV Trwam and “Nasz Dziennik” are similar in terms of tradition and Catholic-

nationalist ideals, stances on abortion, the death penalty and sexual minorities. They have 

comparable attitudes to our neighbouring countries and criticize the model of a liberal state. 

On the other hand, contrary to media subordinate to PiS, these are Rydzyk‟s media, 

autonomous of party influences. It is PiS politicians who care more about good relations with 

Rydzyk than vice versa. This is predominantly because they care about Radio Maryja listeners 

who are famous for being a conservative, loyal and well disciplined electorate. This electorate 

is very valuable to PiS, used as an element of their political strategy. One example to show 

how deeply PiS cares about their common interests was Radio Maryja and TV Trwam 

exclusive right to transmit reports on talks between PiS, LPR and Samoobrona, the signing of 

the Stabilization Pact and the press conference. Representatives of other media were not 

allowed into the conference room. They were invited later on but as a sign of protest, with the 

exception of TVP, they boycotted the invitation. This is an imperative event in an analysis of 

media and politics in Poland since it was the first time, since 1989, that the governing 

authorities divided media into “good” and “bad” and blocked equal access to information, at 

the same time breaking a fundamental rule of democracy.         

 Since the fall of communism, PiS is the only party which has entered into such acute 

and spectacular conflict with media. Many politicians and various parties have had to deal 

with unfriendly or even hostile media environment but not one of them decided to go into 

such open conflict. Neither one of the Kaczynski brothers have media personalities and make 

good impressions in front of the camera. They do not do very well in contacts with media or 

journalists who ask inconvenient questions on difficult issues. They do not feel comfortable in 

relations with media, are nervous, tend to use emotional language and even verbal aggression. 

Relations with private TV and radio stations are more difficult since, by nature, they are more 

independent and harder to control, and the Kaczynskis have never done too well in this area. 

After the lost elections in 2007, their relations with TVN have deteriorated completely. In mid 

2008, PiS decided that the party will not take part in any programmes by TVN or TVN24
18

. J. 

Kaczynski justified the decision by stating that these stations lack objectivity and are 

                                                 
18

 www.wirtualnemedia.pl/article/2395346_Kaczynski_w_TVN_PiS_to_rynsztokowe_gnidy.htlm [accessed: 

29.07.2008]. 



11 

 

generally after PiS and its politicians. The conflict calmed down in mid 2009, PiS politicians 

renewed contacts with the TVN but after some time there was another wave of hostility. This 

time, the reason was hidden camera materials, broadcasted in the Teraz my programme, from 

the closed party Congress meeting. The party spokesperson reported the incident to the Media 

Ethics Council. The question on TVN journalist ethics still remains just as the reason as to 

why the party Congress was closed to media.    

 Politicians in democratic countries are used to the fact that media await for them to 

make errors, faux pas, emotional outbursts and slips of the tongue, since even though they 

may be minute, they could be politically costly
19

. They can influence the politician‟s image, 

both on the domestic and international scale. The Kaczynski brothers are a perfect example, 

with many of their peculiarities reported by the media such as Jaroslaw not having his own 

bank account, also discussed by American television or a provocative article by the German 

“Die Tageszeitung” (TAZ) in June 2006
20

. Later on, the brothers‟ PR specialists and 

consultants had to work hard on trying to change the negative image of the politicians, 

especially among younger and better educated voters, by announcing that Jaroslaw has 

opened a bank account, uses the Internet to buy books and CDs and is considering getting a 

mobile phone. 

 These incidents and nervous reactions to media reports show that PiS leaders do not 

understand well the mechanisms of political communication and the role of media in 

democratic societies. In PiS relations with media created were two contrasting models, 

discussed by Blumler and Gurevitch
21

. On the one had, there is the adversary model, with PiS 

in conflict with private media which are more independent and critical. On the other, there is 

the exchange model, with politicized public media, based on a transaction arrangement with 

father Rydzyk‟s media.   

 Liberal PO is in the centre of the political scene. Similarly to PiS, it was established in 

2001, before parliamentary elections, by representatives of liberal AWS and members of UW. 

It can be said that this party has also got post-Solidarity roots. According to typology by 

Katarzyna Sobolewska-Myślik, this party, just like PiS, is a new party, created by activists 

from anti-communist opposition circles and those engaged in democratic reforms
22

. It was 

established by three ambitious politicians Andrzej Olechowski, Maciej Płażyński and Donald 

                                                 
19

 J. Thompson, Political Scandal. Power and Visibility in the Media Age, Cambridge 2000, p. 141–149. 
20

 Reactions of Polish right wing politicians resulted in strained Polish-German relations. The issue was taken to 

court, then dismissed due to not enough evidence against the journalists. 
21

 J. Blumler, M. Gurevitch, Crisis of Public Communication, London 1995, p.  27–31. 
22

 K. Sobolewska-Myślik, Partie i systemy partyjne na świecie, Warszawa 2004, p. 51. 



12 

 

Tusk. The third, seemingly least experienced, within a short time advanced to become the 

leader of the party in 2003, was a presidential candidate in 2005 and is the Prime Minister 

since 2007, with relatively high opinion poll ratings. PO politicians, being the governing party 

are, by nature, more exposed by media. However, their contacts with media are much 

different than those of PiS. Analysis of Tusk and his associates relations with media shows 

that they do not have a specific media strategy but are rather a result of daily practices. The 

difference lies in PO members‟ personalities and political temperament. These politicians are 

not afraid of journalists, they like to meet with them, do interviews and they do not accuse 

media of ulterior motives or conspiracy. On the contrary, they even play football with them. 

The media like that and it results in the party‟s better image, especially in situations in which 

it is in conflict with PiS. It should be noted that during the election campaigns in 2005 and 

2007 a new arrangement was created, in which PiS divided media into “good” and “evil”. 

Those media considered by PiS “hostile”, like TVN, private radio stations, “Gazeta 

Wyborcza” and some weeklies of opinion became more pro-PO, little by little  emphasizing 

their support. Meanwhile, PO did not have support of Catholic and conservative media and 

public broadcasting which were controlled by PiS. Noted at this point should be the 

relationship between PO and TVP and PR. PO is the only governing party, since 1989, which 

has not been able to colonize these public institutions. The passed by PiS Radio and 

Television Act from 2005 does not allow PO to make personnel changes in media companies. 

Attempts to change legislation by PO in 2007 were not successful.  

 With the exception of media supporting PiS (Rydzyk, public media, 

“Rzeczpospolita”), PO can count on moderate media friendliness, conditional liking or 

neutrality. The media may be critical of the party and its leaders but it is generally balanced 

criticism and definitely not as sharp and relentless as in the case of PiS  

       The left side of the political scene is occupied by SLD, registered in 1999, a 

transformed post-communist SdRP party. In the 1990s, SLD could not count on media 

support. It was considered by all a new post-communist party and, therefore, treated with 

much reserve or even attacked by majority of media, including all national television and 

radio stations, both public and private. It could only count on the support of some left-wing  

press such as “Trybuna”, “Przeglad” or “Nie”, and, at times, “Polityka”. What is worth 

noting, despite the negative media, Aleksander Kwasniewski won the presidential elections. 

His presidency, with high public opinion poll ratings, as well as Kwasniewski‟s 

communication skills (developed as a journalist), had a positive influence on media attitudes 

toward the president and SLD. Interesting, in this case is “Gazeta Wyborcza”‟s change in 



13 

 

programme line which evolved from a definitely hostile attitude toward SLD to a medium 

rather supporting the president and SLD. During his first term in office, there were personnel 

changes in KRRiT and public media which allowed the left to increase their influence over 

TVP and PR. Presidential elections in 2000 and parliamentary elections in 2001 took place in 

conditions much more friendly to SLD. As the governing party between 2001–2005, by 

carrying out the usual personnel policy, it ruled KRRiT and controlled the public media. It 

control over appointments continued the policies of its predecessors, since 1989, by 

maintaining politicized public media. After it lost public trust and the elections in 2005, a new 

division of media politicization took place. This party has ceased to be a major player on the 

political scene, it lost its coalition abilities and, at the same time, became less attractive to 

media. Content analysis of media in Poland shows that issues related to this party went down 

on the media agenda. Less attention was focused on SLD and attitudes toward it became more 

negative. Media which were definitely hostile to this party, focusing on its negative attributes 

such as scandals, corruption, internal conflict, etc, were: “Dziennik Polska Europa Świat”,
 

“Wprost”
23

, Radio Maryja, TV Trwam, as well as conservative Catholic and nationalist press. 

Radio RMF FM was also famous for its criticism of SLD governing
24

. Stations such as Radio 

Zet, TVN and Polsat were somewhat more gentle in their critique. Content analysis carried 

out by Swiderska during the parliamentary elections in 2007 shows that in contrast to 

“Rzeczpospolita”, “Gazeta Wyborcza” refrained from criticizing SLD and its leaders
25

. 

Generally, SLD does not enjoy great support from Polish media, which may seem surprising 

since the majority of journalists are members of RP Journalist Association which is definitely 

left-wing.  

 PSL, established in 1990, is a party with roots dating back to 19th century
26

 which has 

managed to survive the communist period. On the one hand, similarly to SLD, it is 

characterized by a high level of institutionalization, while on the other it has frequent 

difficulties in meeting the electoral threshold. Despite little support, it has maintained to stay 

alive on the political arena for the last 20 years. PSL has the best coalition abilities. It has 

twice been in coalition with SLD (1993–1997, 2001–2003) and since 2007 – with PO. PSL 

politicians have been speakers and vice-speakers in Sejm and Senate. Since 2003, after the 

break of the coalition with SLD, the party has gradually shifted itself toward the right wing, 

                                                 
23

 M. Dutkiewicz, Relacjonowanie kampanii wyborczych 2005 r. przez polską prasę opiniotwórczą, Wrocław 

2007 (Master‟s thesis, not published). 
24

 A. Kostro, Pozycja holdingu Broker FM i Radia RMF FM na polskim rynku medialnym, Wrocław 2006 

(Master‟s thesis, not published). 
25

 P. Świderska, Stronniczość dzienników…, p. 77–80. 
26

 K. Sobolewska-Myślik, Partie i systemy…, p. 51. 



14 

 

emphasizing its conservative values, attachment to religion and agriculture, stances against 

abortion, euthanasia, the death penalty or the legalization of homosexual marriages, placing 

itself closer to PiS. In communist times, the party had its own newspapers, which it lost after 

RSW was liquidated. The party‟s secondary position within the political system results in 

media not particularly interested in it, as proved by the statistical analysis. In 2005, only 6.7% 

of information on the election campaign reported on by news services Fakty TVN, 

Wiadomości TVP1 and Wydarzenia Polsat regarded PSL
27

. During parliamentary elections in 

2007, “Gazeta Wyborcza” and “Rzeczpospolita” included hardly any information about this 

party
28

. PSL, out of all the four major parties, is reported on in the least emotional manner, 

which does not mean that it is mostly positive information. Most frequently, it is mentioned in 

connection with accusations of corruption, nepotism, old-boyism and business activities of its 

members, while after 2007 – regarding its coalition dealings. Interesting in this context is the 

attitude of Rydzyk‟s media toward this party. Even though TV Trwam, during the 2007 

campaign, devoted this party least attention (PSL and Samoobrona – 9% while PiS – 36%), it 

was presented in neutral (70%) or positive (30%) light
29

. This is a result of PSL‟s strategy to 

avoid conflict with other parties, especially PiS. 

 Having low public support ratings and being somewhat on the side of main stage of 

the political scene, PSL is not that attractive to media which are always looking for 

sensational and out of the ordinary information. Moreover, it may also be a result of its 

leadership, not particularly appealing to media. Waldemar Pawlak is not a great speaker and 

he does not do all that well in front of the cameras. Additionally, he is known for expressing 

his dislike of media (his famous shoo! to persistent journalists). Out of the four major parties, 

in this case we cannot speak of a division into “good” and “evil” media. It is only Radio 

Maryja and TV Trwam which are reasonably approving. In other cases, there is no hostility or 

sympathy, perhaps only indifference, which does not mean that there is lack of criticism.   

 

Conclusions 

 Twenty years is not a long enough time to state whether any regularities or permanent 

system characteristics have developed. Party systems in mature democracies took hundreds of 

years to shape. The same is true regarding constitutive media systems, such as in Great Britain 

or in other Western European countries, with frameworks dating back to 19th century. It is a 

                                                 
27

 B. Łódzki, Formowanie agendy mediów podczas kampanii wyborczych w 2005 r. Analiza zawartości 

głównych telewizyjnych audycji informacyjnych, Wrocław 2008, p. 149 (PhD thesis, not published). 
28

 P. Świderska, Stronniczość dzienników…, p. 70–80.    
29

 P. Dudek, Analiza zawartości TV Trwam, Wrocław 2009 [results not published]. 



15 

 

known fact that political parallelism is the effect of mutual interactions between the two 

systems. Of course, the system is changing but it is not a radical change which can take place 

over several years. On the other hand, twenty years is a long enough time to amass empirical 

material in order to delineate certain tendencies and directions of change. Polish political 

parties have a short history, with too little time to develop tight relations and connections 

based on friendship or other ties between politicians and media owners, such as is the case 

regarding some British, Spanish or Greek dailies, not to mention the case of Italy and 

Berlusconi‟s Mediaset. Polish media are either indecisive regarding their sympathies 

(commercial ones), incapacitated (public) or extremely ideological (Rydzyk‟s). They 

conditionally and for opportunistic reasons provide support to parties which may be in 

existence shorter than media on the market. In countries where, according to Hallin and 

Mancini‟s model, present is polarized pluralism, the consolidation of party system and parties 

are rooted in society on a higher level. Also, the mass media do not change their political 

preferences between one election and the next, such as “Gazeta Wyborcza”, “Wprost” or 

public media (depending on who controls them at the time). In Poland, what we are dealing 

with is wavering electorate, unstable political behaviour and frequent changes in election 

decisions but also with similar behaviour of media toward the politicians  

 


