
LECH RYśEWSKI 

 

The Tet Offensive in American media 
 

 

In March of 1968, US president Lyndon Johnson sent the Marine Corps into South 

Vietnam thereby beginning the American intervention in that country. As the conflict 

intensified, also more journalists were sent to the region. In January 1968, there were as many 

as half a million American soldiers there and 464 accredited journalists from different 

countries, including 179 American. The real number of journalists is not accurate, however, as 

easily accredited were any members of TV crews, back-up personnel and even family 

members. It can be said that, in reality, there were about 60 journalists, representing the 

largest American media; information agencies, national TV stations and the press
1
.
 
 

Most correspondents dealt with the same topics and analysed the competition’s 

reports, ie. Associated Press (AP) vs. United Press International (UPI) or “Time” vs. 

“Newsweek”. For the majority, it was an “American war” and, hence, most of the news was 

devoted to aspects of American presence there. Journalists, present in the Vietnam for several 

months, did not know the local language, history or geography of the country they were 

writing about. Most of them were not familiar with military operations or jargon used in 

official communiqués coming from the headquarters in Saigon
2
. They had to learn on the spot 

but as can be seen from their reports, many of them were did not prepare enough
3
.  

The majority of TV correspondents worked in Vietnam for no longer than several 

months, although some came back several times, while directors stayed no longer than one 

year
4
.  

Most popular TV reports showed American boys “in action”. The news briefs were 

usually created from information taken from press agencies and read by a lector thousands of 

miles away from action. Out of several hundred reports made during the Tet Offensive only a 

fraction was presented by correspondents. This was so for practical reasons. Direct satellite 

transmission was expensive and, therefore, rarely used. The time between filming of an event 

and its broadcast was, on the average, 48 hours. That is why correspondents created materials 

from what was in the press, even if it was several days old. TV networks relied on press 

agency materials rather than on their own few, busy correspondents. Their job was to obtain 

and create ‘standard’ scenes transmitted in short fragments during the news with supporting 

commentary. The images were presented as ‘typical situations’ and not as part of a larger 

picture. Commentary was more ‘personal’ and ‘unambiguous’ than in other media. This often 

resulted in controversy, like the material shown by CBS on August 5, 1965, from Cam Ne 

village. It showed a group of Marines setting houses on fire in revenge. Filmed were village 

                                                 
1
 UPI and AP, servicing over 1200 press title and over 3000 radio and TV stations, employed 8 reporters, the 

largest TV stations, NBC and CBS – 6, ABC – 4, the press “New York Times” – 4 , Washington Post” – 2; 

“Time” – 6 and “Newsweek” – 4 reporters. From: P. Braestrup, Big Story. How the American Press and TV 

Reported and Interpreted the Crisis of Tet 1968 Vietnam and Washington, Boulder, CO 1977, p. 10. 
2
Journalists had problems understanding guerilla war and its complicated reality and describing it in words. 

Many were shocked by the brutality of war and could not objectively rate the situation, which was particularly 

visible in TV reports. Although access to battlefields was easy, only a few reporters decided to risk their lives. . 
3
 Right before the January 1968 outbreak, there were very few veteran reporters, such as Charles Mohr from 

“New York Times” (in Vietnam since 1963) or Peter Arnett (since 1962), on the spot.  
4
 The role of TV in the US as a basic source of information has been increasing since the 1960s. In 1964, 58% of 

respondents chose it as a primary source, 56% chose press and 26% - radio. From D.C. Hallin, The Uncensored 

War, New York, 1986, p. 106. People trusted TV more than other sources as they could see the presenters 

(Walter Cronkite was the most trusted journalist in America), see the image and hear the sound, in a way they 

could directly take part in the events. 



people in despair, mainly women and children. Additionally, there was an emotional 

commentary by CBS’ Morley Safer who emphasized the negative effects of such actions on 

American activity in Vietnam. The critics pointed out lack of context in the report, “Safer’s 

commentary did not include background information, meaning the Cam Ne July incident 

where several Maries were shot and killed, the mines, the traps and the fire from the village. 

[…] All viewers saw was senseless destruction and lack of respect for the lives of innocent 

people”, stated Guenter Levy in his book, America in Vietnam
5
. This CBS report is just one 

example of the difficulties journalists encountered in their description of unconventional war 

in which civilians were often treated unfairly.  

TV stations, just like most other media, were supportive of American military activity 

in Vietnam. Nevertheless, broadcasted were also reports showing American soldiers in 

negative light between 1965–1968, frustration with the war of attrition and decreasing morale 

among the soldiers. According to statistics, before the Tet offensive in the media 62% of 

reports from activity showed Americans winning
6
, while 28% - the Communists prevailing 

and 2% – unresolved clashes. After Tet, the percentages were as follows: 44% - won, 32% - 

lost and 24% – unresolved
7
. 

 Press agencies had a great influence on TV producers. Their 50-600 word 

communiqués, edited in the New York headquarters, were the basic source of information for 

the American public. Always under acute time pressure, the agencies did not analyse or 

correct mistakes occurring, especially since the situation was continually changing. For 

agency reporters, deadlines and the necessity to keep passing on information meant that they 

often had to run to the phone and transmit information when in the meantime the news was 

already different. The information was then recorded in Saigon, combined with other news 

and send via telex to Tokyo, Manila or Singapore and then to the US. The news kept on 

coming, new headlines one after the next, paragraphs explaining or correcting previous 

information and so on. AP and UPI competed with each other for front page headlines but the 

journalists employed by the agencies were not capable of reporting on all the events during 

the Communist offensive. They focused on select subjects and were limited to a few places 

where fighting was taking place. It is inevitable that their reports included errors or 

distortions, mostly as a result of the text editing process in New York agencies.   

Among the most influential dailies there were “The New York Times” (“NYT”) and 

“Washington Post” (“WP”). “NYT” used either AP or Reuters services or created their own 

materials ‘on the spot’, describing the military and political situations in more detail than a 

press agency would. Its journalists were considered the best in Saigon. However, the foreign 

affairs department in the New York office lacked experts specializing in Vietnam. The 

materials coming from Saigon often had to be abridged but editors did not always understand 

the complexity of issues presented. Some of them were anti-war which undoubtedly 

influenced the types of articles or the choice of photos printed
8
. The same can be said 

regarding “WP” in Washington. 

Weeklies such as “Time” or “Newsweek” were also pressed for time and space 

(constrained to several hundred words per text). The process of writing an article was a 

collaborate one as it included reporters in Vietnam and the offices in New York. Every week  

offices in Saigon sent lists of proposed subjects for articles which were then reviewed and/or 

altered by the headquarters. Reporters in Vietnam had until Friday to send in their articles, 

roughly 2000 words in length. In New York, the editor (aided by an expert) created a final 

                                                 
5
 G. Levy, America in Vietnam, New York 1978, p. 53. 

6
 Allied forces are: American, South Vietnamese, South Korean, Australian, New Zealand, and Tai armies. 

7
 D.C. Hallin, The Uncensored…, p. 146. 

8
 Harrison Salisbury was openly against the Johnson administration. His articles from Hanoi, from December 

1966, about Americans bombing civilian targets created lots of controversy. 



version using other sources. A report was created, up to 800 words, which was then edited by 

the foreign affairs department and chief editors. Any supplements or changes had to be sent in 

from Saigon to New York by Saturday morning. The article, targeted at an average reader, 

had to include a report from events of the week in a clear-cut, concise and attention grabbing 

way. Due to a few days long distribution, the articles had to, in a way, ‘anticipate’ the turn of 

events. The focus was on the most important events and their consequences, even though the 

situation may have not been resolved yet. This kind of approach, based on thesis, subject 

analysis and prediction was bound to result in inaccuracies. During the Tet offensive, there 

was an even larger than before error percentage. In the early part of the war, “Time” was 

optimistic regarding American involvement, however, this trend was reversed in late 1967. 

“Newsweek”, similarly to most other media, did not have a uniform attitude to the war but 

after the onset of Tet it also adopted a much more pessimistic and anti-war stance.     

An indispensable source of information for journalists in Vietnam was JUSPAO (Joint 

United States Public Affairs Office) located in Saigon. Another was the Information Bureau at 

American headquarters in Saigon, MACV (Military Assistance Command Vietnam)
9
. As the 

conflict accelerated what became more apparent was the credibility gap, or lack of trust for 

official information or administration communiqués.  MACV chief, gen. William 

Westmoreland, was under a lot of pressure from the White House to present the war in a 

positive light. Since he was part of the administration, he was generally not trusted and his 

information was considered unreliable. However, journalists often had to use his information 

as there was no other available.  

The Vietnam war was the first war during which there was no military censorship. 

MACV considered it but in the end it was decided that it was impractical. Accredited 

reporters with American forces could go anywhere and write almost anything. There were 

only 15 rules regarding categories of information which had to be approved by MACV, such 

as military movements or the number of casualties. If anyone breached those, he could be 

suspended in his duties but it happened extremely rarely. War critics, those blaming media for 

‘losing the war’, claim that lack of censorship was a big mistake. This did not happen again; 

in Grenada, the media were excluded and during the Falkland War they were much restricted 

by the British. It seems that the Vietnam experience lead Americans to introduce censorship 

during the 1
st
 Persian Gulf War in 1991.  

Travelling around a war ridden country and reporting required physical stamina and 

was extremely time consuming
10
. Transmitting information took place through military lines, 

it was also time consuming and difficult. If his employer paid, a journalist could send 

materials from Saigon to his home office via telex. A direct telephone line was introduced in 

1972. Film materials were sent to the US in military or commercial planes. 

                                                 
9
 JUSPAO was in charge of “psychological operations” and propaganda. It helped media logistically, getting 

them seats on transport planes or transcripts of communist documents or articles from Saigon press. Information 

Bureau prepared daily war communiqués and organized Five O’Clock Follies. Information could also be 

obtained from American embassy in Saigon or from government agencies such as USAID (United States Agency 

for International Development) or CORDS (Civil Operations and Revolutionary Development Support), about 

the situation outside the cities. USAID also carried out various socio-economic aid programmes, while CORDS 

integrated pacifist activity of all military and civil structures. Vietnamese sources, ie. government bulletins in 

English or ARVN communiqués were not of media interest. 

 
10
 In order to reach a Marines base up North, a reporter would have to wake up before dawn and catch the 

transport place to Da Nang “There he spent the night at the press centre, at dawn caught the plane to Dong Ha 

plane and hope to catch a helicopter from there. […]. On the way back, in Da Nang he would have to dictate his 

material to the office in Saigon. Writing the article would take 72 hours of more. During Tet, when planes were 

delayed, it took even more time. Additionally, exhaustion changes people’s perspective.” From: P. Braestrup, 

Big Story…, p. 21. 



It needs to be noted that in the US 1968 was an election year. Up until December 

1967, 16 000 American lives were lost in the war which cost tax payers 75 bln dollars and the 

end was nowhere near. These facts shaped the election campaign. Right before the Tet 

offensive was launched, on January 23
rd
, the North Vietnamese attacked and overtook the 

American spy ship USS “Pueblo”. This event, so painful to American prestige, dominated the 

headlines for quite some time and was considered top news up until the first wave of Tet 

attacks. 

All this came as a shock to American public opinion as up until then they were under 

the impression of a ‘success campaign’ since autumn 1967 carried out by the administration 

to gain support for their ‘limited war’ policy. At a press conference, on November 17th, 

president L. Johnson convinced Americans that ‘progress is being made’ in Vietnam. That 

was a serious mistake, just as was lack of warning about escalation of fighting. Johnson had 

access to intelligence information so he was aware but did not share this with the public. This 

was to backfire on him shortly. Similar was Westmoreland’s tone. On November 21
st
, at the 

National Press Club in Washington he presented his “Report on progress” in which he stated, 

“I’m absolutely sure that even if the enemy was winning in 1965, this is surely not so today”. 

His statements made headlines but later he was sharply criticized by the media.   

On the night of January 20
th
, the Khe Sanh American Marine base near the Laos and 

North Vietnam border was attacked. It was the beginning of an offensive which lasted 77 

days. Around the country people were getting ready for the Tet holiday (the lunar New Year), 

visiting relatives and friends. In Saigon, there were traditional fireworks welcoming the Year 

of the Monkey. It was an unwritten rule that during Tet there was a ceasefire, honoured by 

both sides. That year, South-Vietnamese president, Thieu, disregarded American intelligence 

warnings and allowed his soldiers to take a holiday. At the time of the attack, 50% of South 

Vietnam Army (ARVN) soldiers and officers were on leave. Although Americans called off 

the ceasefire on January 30
th
, that was not enough, for example the 716 Gendarmerie 

Battalion defending 130 American installations around Saigon had only 30% of the force on 

duty. The press attention was on the bases centered around the Khe Sanh village.  

Early morning, January 30
th
, the Vietcong (VC) and Vietnamese People’s Army 

(VPA) began the first wave of attacks storming American bases and centres in the north. 

Although there were communiqués of a ‘serious situation’, the was no curfew hour 

established in Saigon and most government officials were outside the city. There was 

information on the attacks in American press but the focus was still on USS “Pueblo”.   

Around midnight, a 19 member VC sapper unit entered the area of the American 

embassy via a hole blown up in the wall. The attackers fired grenade launchers at an 8 storey 

high office building but were unable to get inside. Eventually, they retreated to the courtyard, 

hid behind concrete flower stands and were finally defeated six hours later. At 8.35 

helicopters dropped off paratroopers to fight the rest of Vietcong. A while later gendarmes 

entered the courtyard via the main gate. A TV team which followed them managed to film the 

final scene in which the last attacker was killed by an embassy employee at the back of the 

building.  

The scale of the attack on the embassy was minute in comparison to other targets in 

Saigon, such as the President’s Palace or the Tan Son Nhut air base but it was symbolic. After 

all, the symbol of American presence in Vietnam was attacked and almost overtaken. The 

embassy was located only several hundred metres from media headquarters and this had its 

consequences. In all the commotion, some information indicated that the building was taken 

over. Corrections were following slowly and astonished journalists were ready to believe the 

worst. Many of them gathered round at dawn at the corner, a 100 metres from the embassy, 

where they could see only the top floors and the roof. The could not tell what was going on 

and only heard the fighting. The same was with the 716 Battalion, although they could not see 



the action, some informed journalists that VC was inside the building
11
. Around 9.45 

Westmoreland and other American officials arrived and a quick press conference was 

organized, later aired on CBS News “Special Report”. The general, with casualties and 

explosions in the background, announced that attackers only entered the courtyard and did not 

force the inside of the building. Seeing the above, some journalists were skeptical. One of 

them said, “Reporters could not believe their own ears. Westmoreland was in the middle of all 

the destruction claiming that everything was under control.” A “WP” correspondent stated, 

“we walked away shaking our heads in disbelief. For journalists, a raid on the embassy was a 

dramatic and humiliating blow in the heart of American presence in Vietnam. How can 

Westmoreland continue to be so optimistic?”  

 Information on the embassy attack dominated agency news. AP, quoting gendarmes, 

informed that, “VC took control of part of the embassy”, this version was upheld for several 

hours until it was corrected at 6 am (New York time). These reports resulted in East coast 

dailies and late night West coast news offering contradictory information which created the 

impression that VC took over the building and that Westmoreland was lying. UPI released its 

bulletin 40 minutes after AP, around 15.00. First, it denied that VC was inside the embassy 

but later it said that the embassy was taken over, which was officially rejected by the 

Department of State. In the end, UPI withdrew this information but it was too late for East 

coast press. Competition between agencies lead to information being released too quickly and 

with attention grabbing words. In “WP’s” first edition, on January 31
st
, the headline read, 

“VC takes over part of American embassy”. Later the daily informed, without changing the 

headline, that it was not the embassy ‘building’ but the ‘area’. The article included a sentence 

that, “many people in the vicinity of the embassy said that several attackers entered the lower 

floors of the building”. Also “NYT”, using “Reuters” information, reported that “VC squad 

took control of part of the embassy” and occupied it for six hours. It did not say, however, 

what happened to the embassy building in the end, leaving readers in speculation. The next 

day, it was explicitly stated that the attackers did not manage to enter the building.  

TV stations could not count on broadcasting the fighting so they also used news 

agencies’ information, read by newscasters from scripts. The largest stations aired incorrect 

information from early AP and UPI reports on the embassy taken over. Chet Huntley, in 

NBC’s evening news said, “in the nearby building and on the roofs there are snipers shooting 

at American embassy personnel inside. We have information that 20 suicide commandoes are 

on the first floor of the building”. It was several hours later, after the existing film materials 

arrived, that corrections were broadcasted.   

The embassy attack, reported on by the media, was shocking. Not only the fighting 

was symbolic and dramatic but it could also be observed by journalists. One of them stated, 

“It was all great, sensational material, the paratroopers jumping out of helicopters, the 

gendarmerie screams, the VC partisan bodies lying around flower beds. What more could 

readers and viewers want?”
12
. 

The bold, although badly planned and executed raid of little military significance was 

aimed to get Vietnamese attention. It, however, had a greater influence on American public 

opinion and, paradoxically, it was considered as one of the most crucial Vietnam war actions. 

Initially, the Communists considered the attack a failure but they changed their opinion after 

seeing the media reaction in the US and later used it as propaganda. For many journalists, the 

attack on the embassy contradicted all the supposed progress that was being made and 

propagated by the Johnson administration. “What the hell is happening” I thought we were 

winning this war!” - said Walter Cronkite when the first embassy reports came in to CBS’ 

                                                 
11
 “The gendarmerie captain told me with absolute certainty, when I asked whether VC was inside the building, 

“My God, yes,…, we are under fire…” – stated Peter Arnett. From: P. Braestrup, Big Story…, p. 82. 
12
 Ibidem, p. 109. 



newsroom
13
. Many journalists in Saigon were of the opinion that the administration was 

focusing on correcting and denying the agency information too much. That was a mistake as 

many later thought that this sudden attack was, in the end, the Communists’ ‘psychological’ 

victory, even though they may not have known it at the time.  

In early February, transmissions from Saigon were dominated by descriptions of 

destruction, fires, hospitals full of casualties and displaced refugees. All this could be seen 

from the Caravelle Hotel terrace where many journalists lived. This was shocking as Saigon 

was considered to be a safe place, except for a couple of minor terrorist attacks. Most of the 

fighting took place in the suburbs and in the Chinese Cholon district. Journalists, in order to 

obtain ‘front page material’, often found themselves in the centre of the fighting which only 

intensified the feeling of risk and shock
14
. 

The reality was that the media were generally one sided. On February 1
st
, near the An 

Quang pagoda in Saigon, an AP reporter, Eddie Adams and NBC crew registered an appalling 

scene of execution. Chief of police, gen. Nguyen Ngoc Loan, put a revolver to a captured VC 

officer’s head and shot him in front of bystanders. The prisoner, with a horrified look on his 

face, fell to the ground, with blood gushing out everywhere. Loan came up to journalists and 

said, “they killed many of my men and many Americans”. Adams’ photos made front page 

news for which he later won the Pulitzer prize. Additionally, a 52 second film of the 

execution was aired by NBC on the “Huntley-Brinkley Report” which was viewed by 20 

million Americans. These are just taken out of context examples of shocking reality which 

media made use of. After watching such scenes, could Americans still believe that their 

country was involved in Vietnam for a just cause? 

 There were blown out of proportion reports on destruction of southern cities which 

were never correct by no longer interested in the subject media. When, in early February, 

JUSPAO organized a helicopter ride over Saigon for journalists, it turned out that the city did 

not suffer greatly. Charles Mohr from “NYT” wrote, “there is not much destruction in the city 

even though fighting here lasted for two weeks. […] From the ground it looks much worse, 

like Dresno during WWII, but it turns out that the size of the devastated area is 500-700 

square metres”
15
. His report made front page news. Another symbol of destructive activity 

became the words of an American officer, published in a report by Peter Arnett, in AP’s 

February 7
th
 bulletin. He commented on the destruction of Ben Tre in the Mekong delta 

saying, “it was necessary to destroy the city in order to save it”. This quote became a 

universal Vietnam war description in 1968 which played on people’s emotions and dominated 

public debate for some time.  

 The February media reports on the destruction of cities and people’s despair were 

additionally enhanced by the following agencies’ communiqués, TV reports and “Newsweek” 

articles. In a way, it was a typical journalist reaction to human suffering and despair, 

intensified by authentic shock which people felt as more and more cities were destroyed. For 

many reporters, it was the first time they actually saw the brutality of war. Somehow it was 

different, however, than when American artillery or air force was in action to ‘save Vietnam’. 

When the cities were being bombarded by Communist forces, coupled with other war crimes, 

it was often ignored by the media. Reports which included information estimating total losses 

                                                 
13
 This is how many journalists felt in the US. The embassy incident was the most important event of the 2

nd
 day 

of the Tet offensive in American media, although there were more crucial fights going on in Saigon. Readers and 

viewers did not obtain reliable information that it is only a part of a greater whole. What is more, some reporters 

speculated based on information they considered ‘anonymous”.  
14
Destruction and dramatic fate of civilians were what media bosses wanted. They treated the events similarly to 

natural disasters or riots in American cities. They blamed their own army for the death and the destruction. 

Rarely do they wrote about attacking and killing VC squads. They believed that communists were using 

‘selective terror’ and often ignored information about their atrocities.  
15
 Ibidem, p. 190. 



somehow did not fit the picture earlier offered by media and were, thus, often ignored. This 

was especially true of TV broadcasts which distorted the overall image and often omitted 

important events such as regarding military confrontations or Vietnamese people returning to 

normal life
16
.  

The situation in Hue, the only large city controlled by Communists, was another topic 

which media liked to focus on. Hue was a historic city, considered an oasis of peace, of 

strategic importance with crossing transport routes and supply lines. For Communists, it was 

good target as it was not protected well because it was close to American bases. Journalists 

were aware of the situation in Hue and described it in a conventional way. Two Marines 

battalions aided south-Vietnamese army fight off the enemy and drive them out of the city. 

The city could be reached via a helicopter or, taking more risk, in a convoy from the Phu Bai 

Marine base. The Communists fought hard, turning house after house into a stronghold, which 

lead allied forced to use artillery and air forces. In America, Hue quickly became another 

symbol of a city which ‘had to be destroyed to be saved’. The press even included greatly 

exaggerated comparisons to Monte Cassino from WW II. It was not even always mentioned 

that it was the Communists which first attacked the city. This is a text from an AP report, on 

February 10
th
, “it is still difficult to estimate the scale of the destruction. After 11 days, there 

is still a VC flag on the ancient Citadel on the north shore. The armies are making slow 

progress and the interior of the Citadel continues to be no-man’s land. Can the Hue 

destruction be compared the Kyoto bombing or Acropolis under fire?”
17
. TV reports were 

pathetic in tone. Murray Fromson from CBS described the fate of the city’s inhabitants in 

dramatic words, “For the first time the Vietnamese were witnesses to a true holocaust, a result 

of conventional war, the destruction is comparable to that in Korea or WW II”. He added, “it 

will be a long time before the city is able to return to normalcy, Hue, a gem in Vietnamese 

history has been deprived of its splendour.”
18
. As usual in such situations, TV stations 

competed with each other for quickest information and the best ‘action takes’. 

Peter Braestrup, a “WP” reporter, after he accompanied the Marines on the spot, was 

shocked at the small scale of destruction, “a few holes in walls, some shattered windows and 

fire marks on houses but no ruins or heaps of rubble […]. This is because there was no intense 

fighting here. The destruction is definitely not total”
19
. “Newsweek” in an article, Death of 

Hue, traditionally played on readers’ emotions, “for 25 days the red and blue VC flag fluttered 

over Hue. But when the city was finally taken back, after long days of intense fighting, and 

the enemy’s flag pulled down, there were no smiles, kisses or flowers for victors. Americans 

walking along the streets of Hue saw looks of indifference or hatred. At times, a Vietnamese 

would spit at the sight of an American”. The weekly quoted one city inhabitant, “We 

understand why you had to do it but the deaths and destruction we will never forgive.” The 

editor added, “The marching Marines saw only destruction from all sides. Nobody knows how 

many bombs or how much napalm was used. Enough.”
20
 This is the kind of stories, of 

destruction, casualties and refugees, that agencies, photographers and editors liked to focus 

on.  

                                                 
16
 „An average viewer watching the news five times a week would see picture showing civilian suffering and 

destruction of cities 3.9 times a week during Tet (31.01 to 31.03) or four times more than previously (0.85 times 

a week). The number of films showing casualties increased from 2.4 to 6.8 times a week. It can be said that 

through television, the war has really become a brutal event.” From D.C. Hallin, The Uncensored…, p.  171. 
17
 P. Braestrup, Big Story…, p. 204. 

18
 Vietnam War with Walter Cronkite, vol. 2, DVD, 24 June, 2003,  “The Tet Offensive”. 

19
 P. Braestrup, Big Story…, p. 204. It is estimated that 40% of the city was destroyed, predominantly wooden 

housed for the poor in the area of the Citadel. 
20
 Ibidem, p. 209. 



During the three week occupation of Hue, the Communists committed massive crimes 

on soldiers and civilians
21
. American media missed this massacre as agencies only briefly 

mentioned ‘VC terrorism’. During and after the fighting, the exact numbers were unknown. 

The first mention was by AP, on February 11
th
, which cited Hue governor’s announcement 

about 300 executed civilians found in a mass grave. The American embassy issued an 

announcement on March 9
th
 which increased the number of dead to 400 buried in three mass 

graves. This was either ignored or treated as unreliable information by journalists who 

considered it government propaganda about Communist atrocities. People still believed in 

‘VC’s selective terror’ and it could have been the cause why massacre information was not 

treated with credibility. Later, there was an investigation in this case by London “Times” 

reporter, eventually reprinted by “NYT” at the end of March.  

After Hue, the media needed a new object to focus on, that was the Khe Sanh siege. 

The American base, protected by 6 000 Marines and ARVN soldiers, was surrounded by  

20 000–40 000 VPA soldiers. Very quickly, journalists began comparing this situation to the 

French defeat at Dien Bienh Phu 14 years earlier even though few similarities could be drawn 

between the two. Khe Sanh was the only place where allied forces were still defending 

themselves after several days of the offensive, which was rarely mentioned by media. By 

focusing on this base, it seems that many journalists believed or suggested that Communists 

were in control of the country, even long after the offensive failed. As late as March, when 

VPA troops were retreating, the base, according to media, was still in danger
22
. 

Unfortunately, Johnson administration passiveness did not aid the public in 

understanding the sense of the Khe Sanh defense, which lead to many speculations. Detailed 

reports were not easy to obtain for a number of reasons. There was competition for places on 

planes to the base, there was risk and journalists could only be there for a short period of time. 

The only reporter who was there the entire time was J. Wheeler from AP. His articles were 

reliable as they presented facts and the author did not have a catastrophic tone so common to 

TV reports. AP’s competitor, UPI when editing texts in New York had the tendency to 

exaggerate facts
23
. 

The media were strongly focused on the ‘Dien Bienh Phu syndrome’, it can even be 

said that there was a physical resemblance as the geographic terrain was similar. However, 

militarily the Americans had an advantage since they were armed better and their situation 

was nowhere near the French. In the US, journalists were fascinated by comparisons to Dien 

Bienh Phu and its possible effect on Johnson’s presidency and his war policy. It could have 

been a major psychological blow, therefore, Johnson was greatly interested in the situation. 

Not wanting another ‘damn Dien Bienh Phu’, he made his generals sign a paper stating that 

the base will be defended. There was also much interest and analysis in attempting to 

understand Communist intentions. What could ‘sly Giap’, the French vanquisher, want to 

achieve at Khe Sanh?       

TV journalists were not as informed as the press ones. Their visits to Khe Sanh were 

short and often resulted in rushed conclusions supplementary to ‘films of action’. Not being 

able to film heavy fighting that took place on the hills surrounding the base, they focused on 

the threat from VPA squads and comparisons to Dien Bienh Phu. The long lasting siege 

                                                 
21
 Communists killed those who were a threat to them. All executions were planned and carried out by VC. The 

placed were masked well. Victims, with hands tied behind were killed by rifle butts, shot in the head or buried 

alive. First mass grave was discovered on February 26
th
, later 18 graves were found. Altogether in Hue and its 

vicinity 2810 bodies were found, while 2000 are still considered missing. The victims were ARVN soldiers, 

officials, policemen, Catholic priests, religious leaders and foreigners.. 
22
 The base defense was perfect for media, photo reporters and camera men. A lot of dramatic action was going 

on there, perfect for registration such as explosions, wounded Marines, plane wrecks or bombers throwing 

napalm on enemy trenches and hideouts. 
23
 Communiqués included sensational tone and attention catching vocabulary. 



played on journalist imaginations, especially those from CBS who pressed their 

correspondents to send reports in regularly. The New York office was not aware of how 

difficult and risky it was to be inside the base
24
. 

TV crews had little room to maneuver, their cameras predominantly filmed inside the 

base; car wrecks or marines hiding from being fired at. It was then difficult to create 

commentary as the journalist responsible for it did not always know what the film was of. 

They could not contact the Da Nang press centre to make possible corrections
25
. Some made 

attempts to predict the battle’s outcome, stating, for example, that the base it at the 

Communists’ mercy. One CBS correspondent said, “it is a place in which Americans cannot 

say that they are in control. It is the North Vietnamese who decide who dies and who lives. 

They decide if a plane lands or not, and they will have the deciding say about the fate of Khe 

Sanh”
26
. Many other journalists presented similar views. They showed wrecks of planes but 

did not provide people with any statistics. In reality, only one C-130 was destroyed but its 

wreck was, for a long time, a favourite for photographers and cameramen. Dien Bienh Phu 

comparisons continued. One journalist even went as far as to say that every correspondent on 

the spot must feel as if ‘tormented by Dien Bienh Phu’.  

Regular press journalists did not report as regularly as agency commentators who sent 

in their communiqués from Khe Sanh everyday. “NYT” and “WP” reporters wrote extensive 

articles on the situation in January, based on any information they had. For them, there was 

not enough action during the siege and they preferred to write about different aspects of Tet. 

However, for New York offices the siege was front page news as it drew people’s attention 

more than other activity. So journalists wrote about it using any information available, agency 

news or other second rate sources without even verifying them. It resulted in often 

contradictory analyses of the situation and in some cases even reports of disaster, not to 

mention continuing comparisons to Dien Bienh Phu.  

The main problem was that there was little in-coming new and sensational information 

coming from the base which lead journalists to various ‘predictions’ as to what was 

happening there
27
. The media devoted so much attention to the 77 day long battle that 

resulting had to be a distortion of the overall picture of the war. Often other crucial activity, 

such as ARVN operations or the situations in other cities were ignored. In February and 

March, “NYT” published 73 articles on the siege, of which 31 were front pare. Out of all the 

photographs of the Tet offensive, one fifth were pictures from Khe Sanh. Many of them 

depicted wounded or dead Marines, soldiers under fire, or estimated damage done by the 

enemy. 

On March 18
th
, “Newsweek” printed a cover page article, The Khe Sanh Agony, with a 

color picture of an American soldier running away from a huge explosion. The article 

                                                 
24
 One correspondent, Murray Fromson, found this out the hard way, “He stumbled, fell and hurt his knee 

jumping out of an airplane. Before he got to Dong Ha […] he was in the base for three days, longer than most 

journalists. In Dong Ha, he had to wait another day to get to Phu Bai […] There, he finally caught a plane to Da 

Nang from where he could send his film and three reports to Saigon. Like all journalists in Khe Sanh, Fromson 

could not contact Da Nang, Saigon or his home office. What’s worse, he had to deliver his report personally. 

“Couldn’t you give your report to a pilot or another reporter?” […] When he came back to Saigon, he was 

informed that the New York office was wondering “why he left Khe Sanh?” From P. Braestrup, Big Story…, p. 

291. 
25
 Due to lack of continuous action, reporters only got to observe isolated events. They saw the defense’s weak 

sides and were not aware of attackers’ problems. Few mortar explosions to them looked like being under artillery 

fire. Knowing they were in danger and working under pressure, they often had to speculate on action 

development.  
26
 P. Braestrup, Big Story…, p. 293. 

27
Journalists often used anonymous sources. In reality, what they did is find officers who would support their 

speculations and conclusions about “another Dien Bien Phu”. Such speculations resulted in a wave of protests 

and warnings from MACV, especially since Khe Sanh often made front page news. 



criticized Johnson’s Vietnam policy. In that issue, Khe Sanh became a symbol of the war. 

Interestingly, reporters in Vietnam were not that pessimistic. Merton Perry admitted that 

being under fire does not make life easy in the base and is nerveracking but, “despite being 

surrounded, a large majority of the Marines there, from the lowest rank, tired soldier to the 

commanding lieutenant, David Lownds, are adamant. This is largely due to American military 

supremacy”
28
. In June 1968, the base was abandoned by the Marines after all fortifications 

were destroyed, officially due to a change of military strategy. 

Reports created by journalists on the spot often changed shape before they were finally 

published. Most correspondents tried to be near the battles, dominant were, thus, reports from 

Saigon, Hue and Khe Sanh, even though, that is not where the majority of American forces 

were engaged
29
. Public opinion did not know much about what was going on elsewhere. This 

was partly due to laconic military communiqués from battlefields. The daily MACV reports 

did not provide a full picture of what was happening, especially during the early days of the 

offensive. Editors in Saigon were constantly rushed, they often had only fragmentary 

information and they had to rely on their own experience and memory, which was not easy 

working under continuous pressure. Providing a coherent image of the war based on 

communiqués is hardly possible. These were edited again in American offices, which due to 

competition, made the news as attractive as possible commercially. It was such information, 

distorted several times, which made news and was cited time and again.      

Military activity by the ARVN army was often ignored altogether as it was of little 

interest to American public. As mentioned earlier, the majority of journalists did not have 

extensive knowledge of Vietnam or its inhabitants. Reports on ARVN activity were 

stereotypical and often even incorrect. Unfortunately, instead of real reports, dominant were 

clichés such as the earlier discussed prisoner execution. Such reports or pictures were more 

popular because they were dramatic
30
. 

American media highly rated Communist activity during the Tet offensive, even 

though its commanders made many tactical errors and did not take full advantage of the 

‘surprise’ factor. Journalists did not point this out as they did not have enough military 

experience or did not understand the specificity of this war. The media often mentioned the 

possibility of “another Dien Bienh Phu”, or the Communists’ “readiness to die”, or their 

“political slyness” in attacking cites and their unlimited human resources. Criticisms of 

American activity were not balanced. Also, the politicians’ not always truthful answers 

praising the enemy did not help. Among journalists there were subjective reports as a result of 

shock of the offensive and personal risk involved. It was also pay back time for 

administration’s autumn ‘success campaign’ and misleading the public opinion
31
. 

Unfortunately, it was predominantly the media which upheld the erroneous belief that the first 

wave of attacks had created great problems for allied forces and that the enemy was superior 

in many aspects, taking the initiative and outwitting allied commanders.  

                                                 
28
 P. Braestrup, Big Story…, p. 333. 

29
 These battles created the image of war, in which South Vietnamese army involvement was minimal and in 

which Americans fought hard and often unresolved battles. The result was a wrong impression that until the end 

of March the outcome of the battle was unknown.  
30
 “TV reports from the war showed a one sided view of the war. Generally, VC did not cooperate with any 

Western media, hence their actions were rarely seen by the public while, for example, ARVN’s brutal treatment 

of prisoners was often broadcasted on American TV. […] In consequence, viewers saw one sided image of the 

conflict”. From G.  Levy, America…, p. 433. 
31
The media focused on anticipating enemy activity, which was more interesting than writing about the past or 

analyzing the present situation. In Washington, reporters focused on political aspects of the war since the 

Vietnam conflict was a “political war” for them. Their reports focused repercussion and Hanoi’s political 

strategy instead of military aspects of action. Generally, there was a lack of reliable and critical analyses of  

enemy activity. 



What influence did the Tet offensive and the way it was reported have on the Johnson 

administration? It made many mistakes, especially the president, not warning Americans of 

the coming attacks and convincing them that progress was being made. Moreover, there was 

the USS “Pueblo” crisis as well as turmoil on the domestic political scene. There was a deep 

split within the Democratic party and within the administration itself. It was apparent now that 

the White House did not have a strategy for ending the conflict and that the president was 

reluctant to fully inform the public about the inferred costs and all the unknowns. Uninformed 

society considered the sudden outbreak of heavy fighting and unknown results a spectacular 

defeat of allied forces. The headlines, reports, articles and pictures supported this view. It 

seemed that even the White House and Pentagon did not know exactly what was going on 

there. The apparent “defeat” was proof of the administration’s shortcomings in running the 

war. Vivid examples were provided by media every day. It can be said that in this case the 

media influenced the politicians’ rhetoric and shaped public debate on the war.  

During any crisis, the president’s reaction is crucial. At that time, Johnson was not 

convincing. At the time of intensified fighting, the administration lacked a decisive stance, 

which was another mistake. During a February 2
nd
 conference at the White House, the 

president was not optimistic and he seemed tired. He denied the Hanoi announcements of 

surprise attack (which was not entirely true) and victory. He stated that the Communists were 

not successful in inciting an uprising but added that the situation is “fluid”. In answering 

journalist questions, he seemed unsure
32
. “Many officials have had enough of the “light in the 

tunnel” vision and were more likely to believe TV and press stories. It was the media which 

instigated them to criticize the present administration more openly”
33
. The White House was 

defensive at the time and Johnson was mentally tired of the war. Unsuccessfully, he tried to 

convince and unite public opinion. He focused on the need to oppose Communists but he was 

not precise as to how and what means need to be applied. He was not convincing in his 

explanations on the changing situation in Vietnam and he did not make any imperative 

decisions. On March 31
st
, he made an announcement that he would not run for president 

again. This meant the end of his political career.  

Lack of credible information about the war resulted in media and public opinion 

believing the most critical judgments of the Johnson administration. “If we expected the 

attacks, why were we so astonished by them” – asked one “Baltimore Sun” journalist. 

“Something very bad has happened and it is not possible to be indifferent or to explain it with 

unconvincing arguments, as it has been done so far” – wrote “Cleveland Press”. Since there 

were few official statements issued to the public, many newspapers came to their own 

conclusions. “St. Louis Post Dispatch” stated that the attacks showed, “how fragile the 

sovereignty of the Saigon government was, on which Americans relied and how impossible it 

is to maintain a military advantage”. “NYT” wrote that, “psychological losses are enormous”. 

Satirist Art Buchwald created a drawing depicting gen. Custer after his lost battle with the 

Indians at Little Big Horn with a caption, “We dealt them a final blow. For Sitting Bull it was 

just an act of despair”.  

The chaos around public debate on war in the US was also partly due to a lack of 

Vietnam experts among both journalists and politicians. Memorable, at that time, was Walter 

Cronkite’s pessimistic report after his return from Vietnam, on February 27
th34

. Nine million 

people heard his solemn commentary to a special report on the Tet offensive consequences. 

                                                 
32
 Later on, Johnson made other people present official war announcements and calm public opinion. 

Unfortunately, they were also shocked by the turn of events and media’s dramatic reports, particularly after 

Westmoreland’s prediction of a second wave of attacks. 
33
 D.C. Hallin, TheUncensored…, p. 170. 

34
 He was in Saigon and Hue for two weeks, conducting interviews with soldiers and civilians on the current 

situation. 



While the film showed the destruction of Saigon, the popular presenter stated that the ruins 

“in this destroyed, burnt and tired country […] mean success or failure, victory or defeat 

depending on who you talk to”. He compared official announcements minimizing defeat with 

eye witness accounts depicting disaster. He included his personal opinions stating that, “the 

pacification process has failed” and that South-Vietnamese government “can save the country 

from total tragedy”. His interviews and film materials seemed to question and undermine all 

official statements. In the end, he concluded that, “too often we have been disappointed by 

optimistic reports from our political leaders. To say today that we are closer to victory would 

mean disbelief in earlier optimism. The only realistic, although disappointing conclusion, is 

that we are bogged down indefinitely. We are just realizing that the only rational option is to 

negotiate not as victors but as men of honour who have done what they could to keep their 

promises and defend democracy”
35
.  

To what extent did media influence public opinion regarding war? Support for the 

intervention has been declining slowly but steadily since 1965, in view of rising casualties, 

costs of war and higher taxes. The Gallup survey indicated that between November and 

February the percentage of Americans believing in victory has decreased from 51% to 32% 

and people of the opinion that Americans are losing the war increased from 8% to 23%. 

Within two months after the offensive one in five Americans supporting the war changed his 

opinion to anti-war. Dominant in February and March disaster scenarios presented by media 

surely also influenced politicians in Washington, both in the White House and Congress, as 

well as American soldiers’ morale. “The Tet experience shows us that the image presented by 

media, that of great crisis in foreign policy, in such circumstances can influence the 

perception of Washington on the verge of election and its decisions”
36
. 

Did media consider the Tet offensive a Communist victory? As a result of an 

unexpected change of strategy, preceded by a several months of preparations, the Communists 

attacked South Vietnamese cities during the holiday ceasefire with 80 000 soldiers. Due to 

wrong coordination of attacks and commanders’ mistakes, the initial element of surprise was 

not used to its fullest advantage. The allied forces were quickly able to counterstrike and drive 

the enemy out of the cities within several days. Civilians, focused on survival, did not support 

the proclaimed uprising. ARVN, although weakened, managed to continue fighting. The 

government in Saigon did not collapse, there was no coup d’etat or revolution. It is estimated 

that during the offensive 50 000 people died on the Communist side and VC lost its best and 

most experienced people.     

Despite that, many journalists were skeptical of Communist defeat and did not believe 

the huge losses. Those with little war experience were shocked and terrified by what they saw. 

It was believed that the South Vietnamese experienced the same kind of shock, it was 

definitely a psychological blow to everyone involved. Over optimistic MACV reports on Hue 

and Saigon only strengthened the skepticism, just as the over estimated enemy losses based on 

wrong reports from regional headquarters. Some media either ignored or disbelieved official 

reports on Communist defeat. Johnson’s uncertain attitude during an early press conference 

did not help people understand the situation. Administration representatives talked about 

Communist defeat but rarely mentioned “allied victory”. 

When the situation became more clear and it was possible to make assessments, most 

journalists were still focused on resulting destruction and did not care about Communist 

losses. Many quickly jumped to analyses, in view of the possibility of another wave of 

attacks. They were convincing public opinion that the situation could get worse, that 

                                                 
35
 J.R. Arnold, Tet Offensive, 1968: The Turning Point in Vietnam, London 1990, p. 88. Lyndon Johnson, who 

used three TV sets in his Oval Office, later said, “It is the end. I’ve lost Walter, I’ve lost the trust of the average 

citizen”. 
36
 P. Braestrup, Big Story…, p. 505. 



Communists have achieved a “great psychological victory” and that their losses are of less 

importance. As late as mid March, when allied forces launched offensive activity around 

Saigon, the media began informing the public that Communist threat in cities is decreasing 

and that our forces are gaining a military advantage. 

TV stations broadcasted reports showing the aftermath, in which Communist losses 

were often ignored. This is how an NBC reporter in Pentagon commented material from 

February 1
st
 , “even the most skeptical American military men are astonished by VC 

capabilities”
37
. An ABC commentator criticized the administration for portraying the 

offensive as the enemy’s act of desperation, “perhaps it is the last desperate attempt. Let’s 

hope that it is. But it is definitely something entirely different than what American 

commanders would want or ever expect”
38
. Walter Cronkite in his report from Saigon on 

February 14th stated that although, “Vietcong has been defeated”, the future of the Saigon 

government is uncertain and a coup d’etat is a threat. He was even more pessimistic in his 

report on March 10
th
. Describing the fighting in Saigon, he said that although allied forces 

have defended the city, the psychological victory belongs to Vietcong, since they “entered the 

very capital”. The conclusion was unambiguous, “in short, the war, according to the 

administration, has been lost”. Arguments presented in TV programmes played on people’s 

emotions, especially from the Tet offensive, where death and destruction were so dominant. 

Ironically, when destruction was shown on TV screens, the remainders of VC and VPA were 

retreating back to their bases.  

On February 9
th
, “Time” magazine included a North-Vietnamese gen. Giap on its 

cover and discussed Communist psychological victories. It added that although allied forces 

suspected attacks on cities, their scale, planning and coordination surprised everyone. “This is 

also because after five days of fighting they were still holding on to some of what they took 

control, the Communists have achieved a kind of victory”
39
. The article estimated losses at 

15 000 which made it a pyrrhic victory for North Vietnamese. “Newsweek” was ever more 

pessimistic. In its issue from February 12
th
 it undermined official announcements of 

Communist defeat and focused on the political aspects of the offensive, “Westmoreland and 

his commanders were surprised by the scale and force of the attack. They saw VC goals in a 

strictly military but not political or psychological context. That is why Communist losses and 

the fact that they did not hold on to what they initially gained the offensive was considered a 

unsuccessful. However, the other side of the coin seems even worse. In Hue, VC showed its 

strength which was a lesson not to be forgotten for its citizens”
40
.  

It is doubtful that in February or March journalists had enough information in order to 

make objective judgments of the Tet offensive outcome. In depth analyses require knowledge 

of military aspects as well as North Vietnamese goals and capabilities, which to this day is 

uncertain. Cautious MACV and Washington announcements, aimed at calming public 

opinion, were skeptically treated by media and generally considered unreliable. Media and 

journalists did not wait for the situation to clear up. Since Communists incurred heavy losses 

and did not hold on to their targets, the media focused on their “psychological victory”.  It 

was a heavy blow to the South Vietnamese and a new initiative undertaken. Analyses of the 

situation published then were full of premature speculations, unsupported by concrete facts. 

Many journalists simply wanted to take revenge on the administration for their earlier lies. 

Obviously, most of those assessments did not hold to be true. Most of the main media reports 

                                                 
37
 Ibidem, p. 132. 

38
 Ibidem, p. 133. 

39
 Ibidem, p. 139. 

40
 Ibidem, p. 140. 



during the offensive were far from reality or the truth and they contributed to the image of 

allied forces defeat, which is criticized by historians and journalists
41
.  

What were the reasons for this low reliability report level during the offensive? Peter 

Braestrup in his book, Big Story, stated that “exceptional circumstances of the Tet offensive 

have greatly impacted American journalism. It was too much for commentators, reporters and 

their superiors and it could happen again”
42
. This direct and sudden contact with brutality and 

chaos of war, coupled with life threatening experiences shocked most journalists. This was 

especially visible during the initial fighting in Saigon and attack on American embassy. The 

national scope and the violent attacks made journalists be unsure of North Vietnamese 

strength and possible outcome of the offensive. This uncertainty was escalated by little 

knowledge of both sides’ military might and little knowledge of Vietnamese society
43
. 

Unfortunately, in February, most correspondents and reporters did not wait to understand the 

situation. In result, at the end of the month, when the situation was becoming more clear, “the 

media were presenting a black image of the war, showing dark illustrations of disaster which 

only a few journalists attempted to analyse and few editors verified”
44
. Incorrect assessments 

and rushed analyses from February and March were largely not corrected
45
. Was this the 

result of sudden increases in anti-war attitudes among especially East coast journalists? This 

was later criticized by R. Nixon’s Republican administration. According to a conservative 

journalist Norman Podhoretz, “Tet was an opportunity to openly criticise growing 

disappointment with the war”
46
. 

During Tet, publishers assumed that the surprise attack and shock that followed in 

Saigon and Washington foreshadowed a turn of events and eventual disaster, and they 

convinced readers of their opinions
47
. At the end of February, especially after Hue was taken 

back, there was a chance to describe the ongoing events in more detail, to the advantage of 

allied forces. Moreover, there was no censorship and it was possible to use military transport 

to get to battlefields and back. It was also feasible to get information to home offices quickly. 

Journalists, however, did not see the consequences of the offensive on a larger scale. Their 

knowledge was incomplete and limited to those places in Vietnam which they visited. Despite 

                                                 
41
 “American press played a decisive role during the offensive. Journalist reports and conclusions were, however, 

very erroneous. Inexperienced and lazy journalists in comfortable hotels in Saigon were not capable of 

comprehending how communist units were able to attack. They claimed they had help from civilians. That is just 

another example of  how media disregarded administrative announcements and created their own stories”. From 

J.R. Arnold, Tet Offensive…, p. 88. 
42
 P. Braestrup, Big Story…, p. 509. 

43
 The way reports or news are created is shaped by journalist rules and customs. The media, since 1960s, 

especially television, have had their ‘themes’ and ‘hits’ in order to report news in a routine way. The Tet 

offensive did not fit their routine and the situation was more complicate. For reporters in Vietnam, there was 

always lots of uncertainty and ambiguity. The war has moved from the countryside and jungle to major cities. 

Journalists did not know how to deal with the situation. Five o’clock Follies and MACV communiqués did 

provide enough information to describe what was going on in different regions of the country. 
44
 P. Braestrup, Big Story…, p. 509. 

45
 When, in late 1968 NBC was considering making a documentary showing that Tet was a Communist defeat 

and that media largely contributed to the image South Vietnamese disaster, the idea was rejected by producers. 

In their opinion the American public opinion already decdied that Tet was a disaster and that it was an American 

disaster too. 
46
 It is thought that, “for more and more people the war was increasingly injust. This was especially true for the 

three most influential circles – the media, the Congress and the Johnson administration. People were hanging on 

to Tet not because they ceased to believe that the war could be won but because they lost its sense. N. Podhoretz, 

Dlaczego byliśmy w Wietnamie?, Warszawa 1991, p. 130. 
47
 “Influential East coast station and press magnates, as well as many politicians and influential people from 

Washington began to believe that the war is lost. They started spreading this opinion and the public believed 

them. In consequence, February and March were the turning point in American opinions on the war. Within two 

months after the offensive one in five respondents changed his opinion from pro- to anti-war” – summed up a 

English historian, James Arnold. From J.R. Arnold, Tet Offensive…, p. 88. 



all that, most publishers in the US bombarded readers with quick and attention grabbing 

strategies of  “sly Giap” and reports on Communists’ psychological victory. What is more, 

most information from agency services used by press and television was not from direct eye 

witness reports but from secondary sources.  

Such information was further processed in home offices. Conventional journalist 

strategies were based on “enhancing” content by using effective vocabulary and phrases. This 

resulted in distortion and falsification of facts within broader context. These were “news” bits 

but not reliable information about the war. In many editorial offices, the focus was on 

negative facts, which is particularly visible in the choice of photographs and the opposition to 

government policy.    

The war in Vietnam was the first and only great conflict of the Cold War during which 

journalists could work freely. Media presence near military action had its consequences. 

Previous conflicts, such as the war in Korea, or British fighting partisans in the Falklands 

were not “media wars”. If we take a look at American media activity in Iraq and their 

limitations, we can conclude that Vietnam was a lesson learned by generals and politicians. 

 


