
TOMASZ MIELCZAREK
Studia M edioznawcze nr 1/2000  

ISSN 1641-0920

GORZKI SMAK WOLNOŚCI 

D E G R A D A C JA  PO LSK IEJ PR A SY  INFORM ACY-TNO-POLITYCZNEJ

W  LATACH 1989-2000

Jednym  z najw ażniejszych haseł demola-atycznej opoz>'cji w łatach osiem dziesiątych 

była w ołność jednostłci oraz zagw arantow anie je j wszełłcich praw obywatełsłiich. W śród 

t)'ch praw szczegółnie elcsponowano wołność w yrażania sądów i opinii, Ictóre to słcutecznie 

błołiowała, istniejąca do rołiii ł990 , cenzura. Działacze opozycji sądziłi, że w raz z je j znie-

sieniem  oraz dem onopolizacją lynłcu prasowego ułiształtuje się w Połsce pluralistyczny i ni-

czym  nie słirępowany system  kom unikacji społecznej. Tym czasem  jednak  naw et pow ierz-

chowna analiza procesów  zachodzących na polskim  rynku prasow ym  w ostatniej dekadzie 

w}'kazuje, iż praktyka codziem iości znacznie rozm inęła się z w cześniejszym i planam i. War-

to zatem  postaw ić pytanie, ja k  wyglądała realizacja tych szczytnych haseł i zastanow ić się. 

jćikie efekt}' przyniosło zniesienie cenzuiy w przypadku prasy inform acyjno-połit}'cznej^

A naliza katalogów  prasow ych wydaw anych w latach 90. pozw ala stw ierdzić, że ok. 30%  

z blisko 5 tys. tytułów mieściło się w grupie prasy infonnacyjno-politycznej. W iększość sta-

nowiły niskonakładow e biulet}'ny organizacyjne oraz czasopism a adresow ane do niew iel-

kich kręgów  czytelniczych -  głównie członków konłcretnych partii politycznych. Pod 

w zględem  społecznego oddziaływania najw iększe znaczenie miały natom iast ogólnopolskie 

i ogólnoinfonnacyjne dzienniłd, dlatego też im poświęcim y najwięcej miejsca.

Prasa infonnacyjno-poH tyczna ma w polskim  system ie m edialnym  szczególne znacze-

nie, W X X  w. zakres oddziaływ ania tej prasy był wyjątkowo duży, a zjawisko to nasiliło się 

zw łaszcza w latach PRL. Ideologizacja i upolitycznienie dotyczyły nie tylko prasy infom ia-

' Szerzej o tym typie prasy w: A. Paczkowski, P r a i o po lska  w latach 1918-1939, Warszawa 1980, 

s. 29 oraz E ncyklopedia  w iedzy o p ra s ie , Wrocław 1976, s. 172.



cyjnej, ale dotknęły też czasopism a specjalistyczne lub adresow ane do w ybranego i, jakby 

nioglo się w ydaw ać, apolitycznego audytorium . Treści propagandow e odnajdziem y bow iem  

in.in. w prasie hobbyst>'cznej, sportowej itp.

Warto przypom nieć, że w śród prasy infom iacyjnej i politycznej prasa w ydaw ana przez 

RSW, choć nie była zbyt liczmi, to jednak  dom inow ała pod w zględem  nakładów  i zakresu 

oddziaływ ania na opinię publiczną. W grupie tej szczególnie w ażną rolę odgryw ała prasa 

PZPR. pełniąca funkcje prasow ych organów tej partii. Prasa RSW, w tym  partyjna, nie bez 

racji postrzegana była przez audytorium  cz>'tełnicze jako  narzędzie spraw ow ania władzy. 

Dlatego też, choć w miarę popułam a. była cz}'tana kryt>'cznie, a je j nakłady po w prow adze-

niu stanu wojem iego. nie tyU<o ze względów  ekonom icznych, system atycznie malały.

Organy partii politycznych

O bserw ując przekształcenia polskiego tynku prasowego, m ożna dojść do przekonania, 

że w iosną 1989 r. polskie społeczeństw o oczełdwało na w ydaw nictw a niezależne i krytyku-

jące  ów czesny ustrój społeczno-polityczny. Na takie zćipotrzebowanie odpow iedziała prasa 

..Solidarności” . W iosną 1989 r. w>'szlo z konspiracji około ty^siąca czasopism ^ tego obozu, 

a poiTiidto rozpoczęto w ydaw anie różnego rodzaju biuletynów  organizacyjnych kom itetów  

obyw atelskich prz}' L. W ałęsie, których zadaniem  było prow adzenie agitacji wyborczej. 

Prasa ta. cłioć m iała znaczny w pływ  na funkcjonow anie pism  RSW, nie odniosła jednakże 

sukcesu. Wobec daleko idącej transform acji pism  postpezetperow skich oraz „czytelnikow - 

skich” , prasa „solidarnościow a” nie rniala ju ż  racji bytu. Czytelnicy odnajdyw ali podobne 

treści w pism ach w ydaw anych w profesjonalny sposób, a ponadto znanych im od lat i do-

brze zakorzenionych na rynku prasovyyrn. Prasa pozostająca jeszcze w gestii RSW  staran-

nie zacierała swe uprzednie kontakty z PZPR i innym i partiam i politycznym i działającym i 

w latacłi PRL. Jeszcze przed rozwiąz<miem PZPR usuwano z w iniet łiasło „Proletariusze 

w szystkich krajów  łączcie się” , zmienićmo tytuły poszczególnych dzienników  i czasopism . 

Znarniemiy był też fakt, iż sondaże opinii publicznej vyykazywćily społeczny „przesyt” po-

lityką. Po 1989 r  zainteresow ania cz>'telnicze częściej lokowano w tzw. „prasie tęczow ej” 

(kobiecej, bulw arow ej), co znacznie osłabiło pozycję pism  infonnacyjno-połitycznych.

Prasa „sohdaniościow a” , nie posiadająca zbyt dużych środków finansowycłi, odpow ie-

dniego zaplecza technicznego, a niekiedy i dośw iadczonych kadr m enedżerskich, rozwijała 

się powoli. D latego też K om isja Likwidacyjna podjęła intensyw ne starania zm ierzające do 

ideowej dem onopolizacji r^niku prasowego. Z jednej strony dążyła do przekazania poszcze-

gólnych tytułów  prasow ych partiom  i organizacjom  politycznym , które zrodziły się z obo-

- E. Ciborska, Pięciolecie ti-ausfonvacji prasy postpezetpeerow skiej (1989-1994). W: M ateria ły po- 

niocnicze do iiajnowszej historii dziennikarstwa. Pod red. A. Stomkowskiej, T. 25. Warszawa 1995, s. 191.



zii „Solidarności” , z dm giej zaś -  do zawężenia zakresu w pływ ów  prasow ych PZPR. N aj-

bardziej spektakulam ym  przejaw em  łych zm ian były losy „Ttybuny Ludu” . O statni num er 

(23/14090) tego dziennika ukazał się w sobotę 27 stycznia 1990 r. Od 29 st>'cznia dawny ze-

spól redakcyjny w raz ze sw>an redaktorem  naczelnym  Jerz>'m M ajką rozpoczął w ydawanie 

„Ttybuny K ongresow ej” , która w>'chodzila do 12 lutego 1990 r., a następnego dnia światło 

dziemie ujrzała ,,Tr>'buna” .

„T n 'buna” rozpoczęła swą działalność jako  „gazeta codziemia SdRP” , a zatem  prasowy 

organ tej partii. 15 października 1991 r  zapisano w jej stopce, iź je s t to „gazeta socjaldem o-

kratyczna”, co miało sugerować poszerzenie politycznycli podstaw  pisma. Jednak o fćiktycz- 

nym statusie dziennika nie przesądzały jego deklaracje, ale organizacyjne i personalne 

związki istniejące pomiędz}' „T tybuną” i SdRP oraz SLD.

Początkow o w ydaw cą „Tr}'buny” była RSW. od 31 marca do 30 kw ietnia 1990 r. w y-

dawnictwo „Edytor” , w m aju i czerwcu koszty v\ydawania pism a ponosiła SdRP, a od 1 lip- 

ca 1990 r  -  spółka „Befra” , przekształcona następnie w pow iązaną z „U niversalem ” spółkę 

„Ad N ovum ” . Jak można było się ostatnio dowiedzieć, „Ad N ovum ” je s t obecnie pw w atną  

w łasnością Amiy Turskiej^. N iezależnie od tych fom ialnych przekształceń pismo nadal po-

zostaje w politycznej gestii SLD, a partia ta wspom agała dziemiik w jego  trudnych ekono-

m icznych i organizacyjnych początkach.

Dziem iik socjaldem okratów  odziedziczył po „Tiybunie Ludu” system  teletransm isji, 

sieć międz3'narodow ych korespondentów  oraz siedzibę redakcji m ieszczącą się przy pi. Sta- 

lynldew icza. N om ialna działalność r>aikowa dowiodła jednak, że u progu lat dziew ięćdzie-

siątych w Polsce zm alało zainteresow anie lewicow}'m pism em  ściśle zw iązanym  ze swym  

politycznym  dysponentem . „Trybuna” szybko traciła wszellde atut>' swej poprzedniczki. 

Spółka „Ad N ovum ” miała ogrom ne kłopoty z rozliczeniem  się z K om isją L ikw idacyjną 

RSW. „T tybunę” sprzedano w pakiecie w raz z „G łosem  Żyrardow a” oraz ,,Chłopską Dro-

gą” za 1,25 mld ów czesnych złotych. Niew}'wiązywanie się spółki z w am nków  um owy do-

prowadziło w lipcu 1991 r  do decyzji Kom isji L ikwidacyjnej, na mocy której „G łos Żyrar-

dow a” miał przejść na w łasność w ojewody skierniewickiego, a pozostałe 2 pism a na 

w łasność Skarbu Państwa. W edług opinii pracowników  „Tr>'buny”. k tónnn grożono znacjo- 

nałizowaniem  gazety, w szelkie te perturbacje miały przede wszystkim  cliarakter polityczny, 

a K om isja Likwidacyjna zm ierzała do wyelim inow ania z lynku prasowego pism reprezen-

tujących lewicowe poglądy polityczne"^.

Pierwsz>'ni redaktorem  naczelnym  „Ttybuny” został były szef ,.ITD”, rzecznik prasowy 

kongresu założ^^cielskiego SdRP, M arek Siwiec. W raz z nim pr?>'szli do pisma inni trz^'dzie- 

stolatkowie, przede wszystkim  pracow'nicy pism niłodzicżowycli. w'śród któtych był m.in. 

Dariusz Szyanczycha. Gdy M. Siwiec wszedł w skład Krajowej Rady Radiofonii i Telewi-

3 Por. „Gazeta Wyborcza” 2000 z 10. 01, s. 3.

 ̂ M. Ko\valsl<i, ..Tryhiim ," (1990-1992). \N: M ateria ły , T. 22. Warszawa 1992, s. 231.



zji, Szym cz3'clia objął obowiązlci redćilctora naczelnego i pełnił je  do łipca ł997  r. Został 

odwołany w raz ze swyani zastępcam i (Czesław em  Rowińslcim i Stanisław em  Ćwikiem ) na 

mocy decyzji wydawcy, któr>' na icłi m iejsce desygnow ał Janiiszii Rołickiego^. Pod kierow -

nictw em  J. Rołickiego „Trybuna” zaostrzyła ton swycłi w ypow iedzi, co przysporz>'ło jej 

cz)'tełniłców, ałe odstręczyło reklamodawców*^. Gdy okrzepła SLD i rozpoczęł}' się niefor-

malne prz>'gotowania do kam panii prezydenckiej, doszło do konfliktów  w kierow nictw ie re-

dakcji. J. R ołicki zwolnił w sierpniu 1999 r. sw ych zastępców^. Jednak w pół roku później 

i on utracił swe stanowisko. Od stycznia 2000 r  kolejnym  szefem  „Tn^buny” został rzecz-

nik klubu parlam entarnego SLD, Andrzej Urbańczyk. Jedną z p ierw szych jego  decyzji by-

ło przy'wrócenie do pracy usunięt>'ch wcześniej zastępców redaktora naczelnego W ojciecha 

Pileckiego i Piotra Łapę.

W latach 1990-2000 miklady „Trybuny” oscylowały wokół 100 t\'s. egz., ale liczba 

zwrotów w}'nosila ok. 50%. N aw et bardzo pobieżny przegląd zaw artości „Trybuny” w ska-

zuje, że dziem iik ten starał się dystansow ać od swego polit>'Cznego dysponenta. N ie ukn '- 

w ając sw ych politycznych sympatii, unikał jednakże dm kow ania partyjnych dokumentów, 

artykułów  hagiograficznych itp. Gazeta socjaldem okratów, z lepszym  lub gorszym  skut-

kiem, spełniała funkcje inform acyjne.

D ziałalność K om isji Likwidacyjnej RSW  pozbaw iła SdRP-SLD pism  regionalnych i lo-

kalnych. Ich m iejsce zajęły różnego rodzaju biuletyny organizacyjne -  m iesięczniki lub p i-

sma w ydawane nieregulaniie i spełniające funkcje organizacyjne oraz propagandow e. Z in- 

fom iacji uzyskanych w SLD wynika, że biuletyny te w ydawano praktycznie we w szystkich 

m iastach wojewódzkich. Katalogi prasy odnotowały iiiitomiast zaledwie kilka z nich. Były 

to m.in.: „B iuletyn Infom iacyjny SdRP” w ydawany w D ąbrow ie Górniczej, „G łos L ew icy” 

edytow any w Częstocliowie, zielonogórski „Głos Socjaldem okracji” czy też olsztyńskie 

„Nasze Spraw y” .

Rów nie nieliczna była prasa imiych ugm pow ań lewicow>'ch. W iadomo, że w łasnym i pi-

sm am i dysponowała Polska Partia Socjalistyczna („R obotnik”, „Lew ą N ogą”), kom uniści 

(,,B rzask” ), syndykałiści i trockiści.

Sw'ą dawną, uprzyw ilejow aną pozycję utraciły też inne partie i organizacje społeczne 

działające w latach Polski Ludowej. Ugrupow ania te, choć fonnaln ie nie zostały pozbaw io-

ne własnej prasy, utraciły m ożliwość fakt>'Cznego wplywłuiia na polski system  medialny, 

a co za tym idzie -  polską opinię publiczną. W ystarczy w tym  m iejscu jedynie  w spom nieć, 

iż sztandarów)' dziemiik Stromiictwa Dem okratycznego, „K urier Polski” , stal się własno-

Związlci niektórych pism lewicy z PZH „Universal’’ i innymi spółkami zajmovv/aly szczególnie  

„Wprost” (zob. np. nr.: 49  z 8. 12. 1996; 11 z 9. 03. 1997 i 12 z 23. 03. 1997) oraz „Gazetę Wyborczą” 

(nr 114 z 28. 07. 1997, s. 2).

 ̂ Szerzej na ten temat: „Press” 1998, nr 2, s. 7.

 ̂W. Pilecki, C ysorzn a  lewicy. Rozm. przepr. M. Lizut, P. Błoński. „Gazeta Wyborcza” 1999 z 10.08.



ścią Z. Solorza. Dziem iiki ten sukcesywnie tracił czytelników, dlatego też w sty'czniu 1999 

r. przekształcono go w ilustrowany tygodnik, a ostatecznie pismo zakończy^ło swój ż}nvot 

w listopadzie tego roku j^iko „K urier Sensacji i R oziyw ki” . Rów nie skrom nie prezentow ały 

się pism a sygnow ane przez W ydawnictwo Ludowe. W ydawano je  w niew ielkich nakładach 

i nie cieszyły się zbytnią popularnością^.

W nowej rzecz>Hvistości nie mógł też odnaleźć się, założony w 1947 r., dziennik PAX 

„Słowo Pow szeclm e” . D latego też 22 stycznia 1993 r. ukazał się pierwszy num er „Słowa- 

Dziem uka K atołicłdego” . Od 1993 r. edytorem  pism a była sp. z o.o. łnco Veritas, w chodzą-

ca w skład w>'dawnictwa „Civitas Cliristiana” . Pierw szym  redaktorem  naczelnym  katolic-

kiego „Słow a” był Jerzy M arlewski, zastąpiony w 1995 r  przez Adam a W ieczorka, 

a w 1996 r  -  Andrzeja Cliojnowskiego.

N akład dziem iika systematy^cznie spadał. W edług „Gazety W yborczej” w 1997 r  sprze-

daż pism a w dni codziemie nie przekraczała 8 tys. egz., a w w ydaniach sobotnio-niedzieł- 

nych 80 tys. egz. M iesięczny deficyt pisma wynosił ok. 0,4 m in zł^. Dlatego też w ydawca 

podjął decyzję o likwidacji „Słow a” . Pism em  zainteresow ał się szef Radia M atyja, o. Tade-

usz Rydzy^k. ale i on uznał, że nie da się go uratować. „Słow o” jako  dziemiik ukazyw ało się 

do 9 maja 1997 r ,  a do czerwca 1997 r  vy;y^chodziło jako tygodnik.

Warto prz)' tej okazji dodać, iż środowisko Radia M atyja zm aterializow ało swe plany 

pod postacią „N aszego D ziem iika” . Gazeta ta ukazuje się od 29 stycznia 1998 r  i wychodzi 

w mikladzie m niejszym  niż 100 tys. egz., notując blisko pięćdziesięcioprocentow e zwroty. 

Pism em  kierow ał początkowo Adam  Górski, a od września 1999 r  Ewa Sołowiej. W skład 

redakcji wchodzi ok. 40 dziemńkarz}', w w ieku 25 -  30 łat.

W ypada też dodać, że ten sam  wydawca podjął 1998 r  niezbyt udam\ próbę przejęcia 

bydgoskiego „Ilustrowanego Kuriera Polskiego” .

Proces transfom iacji polskiej prasy pohtyczno-infonnacyjnej miał rów nież swój w ym iar 

lokalny. Także i w tym  w ypadku szczególnie burzliw e zmiany zaszły w latach 1989-1991 

między vyyboranii parłam entam ym i, a zakończeniem  pierwszego etapu pracy K om isji Li-

kwidacyjnej RSW. Porozum ienia społeczne zawarte przy Okrągłym  Stole uruchom iły ży-

wiołowy proces tw orzenia lokalnych pism  infom iacyjno-politycznych reprezentujących 

bądź to szeroko rozumiany obóz „Solidarności” , bądź też konkretne ugrupow ania polity'cz-

 ̂ W 1991 r. PSL podjęło nieudaną próbę wydawania ,Pow szechnego  Dziennika Krajowego’'. Bar-

dziej trwały był tygodnik redagowany przez Zenona Kraskę ,X)ziennik Ludowy”. Pismo to wy'chodzi- 

ło od października 1991 r. do kwietnia 1994 r. w  deklarowanym przez w>'dawcę nakładzie 40 tys. egz. 

Naczelnym wydawnictwem PSL pozostawał tygodnik ,Z iełony Sztandar”. Pismo to powoływało się 

na przedwojenne tradycje, a jako datę swego założenia podawało 19 kwietnia 1931 r.; nie informowa-

ło o swym nakładzie. Nadto PSL dysponował kilkoma innymi w>'dawnictwami o zasięgu regionalnym 

i lokalnym. Były to m.in.: ,jConiczynka” (mies., Kluczbork), ,P iast Tarnowski” (mies.), „S iewca” 

(mies., Suwałki) i inne.

 ̂ „S łow o"  bez czytelników , „Gazeta Wyborcza” 1997, nr 5 z 7. 01.



ne. Ze zrozum iałych w zględów  nie zaprezentujem y tu wsz>'stkich tych pism , ale ograniczy-

my się Jedynie do killai prz>'kladów z Gdańska, Krakowa i Łodzi^^\

W Gdaiisku pow ołano: „Tygodnik Gdański” (początkowo Jako „Tygodnik W yborczy” ; 

1989-1991), „M łodą Polskę” (1989-1991) i „G azetę G dańską” (1990-1993), w K rakow ie 

„Czas K rakow ski” ^̂  (1990-1995). Pisma te swe najw iększe sukcesy odniosły w pierw szych 

m iesiącach edycji. Bezkom prom isow o w alczyły z reliktam i poprzedniego system u społecz-

no-politycznego, upowszeclm iały idee i poglądy znane wcześniej w w ąskich -  elitarnych 

kręgach społecznych. Ich radykalizm  i, w pew nym  sensie awangiirdowość, czyniły z nich 

pisma popularne i zy^skujące w ielu cz>'telników. Z  biegiem  czasu ich form uła traciła jed n ak -

że na pow abie i atrakcyjności. Pozbaw ione pow ażnych podstaw  ekonom icznych stopniowo 

znikały z n 'n k u  prasowego.

Lepiej powiodło się now ym  lokalnym  pism om , łctóre początkow o miały charakter infor- 

m acyjno-polityczny, później zaś przybrały kiem nek popularny, a niekiedy sensacyjny. B o-

daj najciekaw sz)'m  tego prz>'kładem były zw iązane początkow o z ZCłiN łódzkie „W iado-

mości D nia” . Pism o to było \w daw ane  przez SA „Lus” , a następnie przez baw arską gm pę 

kapitałową^-; kierowała nim Ewa Kłuczkow ska. M imo niezbyt wj^sokiego nćikladu (50 tys. 

egz.) „W iadom ości” miały aż 5 mutacji i szeroko rozbudowany system  poz>'skiwania inse- 

ratów. G w arantow ało to dziennikowi dobrą kondycję ekonom iczną i trw ałą egzystencję.

W łasną prasę w ydawały też partie polityczne i organizacje społeczne, które zyskały 

m ożliw ość legalnej działalności dopiero po 1989 r  N iezależnie od liczby członków  i real-

nych w pływ ów  poht)'cznycli organizacje te starały się w>'dawać periodyk (inform acyjny lub 

teoretyczno-polit3'Czny) o zasięgu ogólnopolskim  oraz pism a regionalne i lokalne. W w ielu 

w ypadkach w ydaw anie własnej prasy było podstawową, a niekiedy Jedyną, form ą ich pu-

blicznej ćiktywności. N ajliczniejszą prasą dysponowała „Sohdam ość” '^, KPN'"^, ale je j w y-

dawcam i byli republikanie, Clirześcijariska D em okracja, konserw atyści, Porozum ienie Cen- 

triun czy też  Z jednoczen ie  C lirześcijańsko-N arodow e i in. Z innych  in icja tyw

W. Pepliński, Transform acja p ra sy  gdańskiej i pom orsk ie j (1989-1992). W: M ateriały, T. 22. 

Warszawa 1992, 135-145; \dem . K ontrow ersje w okół transform acji p ra sy  gdańskiej i pom orsk ie j, ibi-

dem , T. 24, Warszawa 1994, 206-216; J. Jarowiecki, Zm iany w p ra sie  krakow skiej, ibidem  s. 193-205; 

P rzerzedziło  się. Rzeczpospolita 1996, nr 4 z 5. 01.

" W końcu 1996 r. „Czas” został reakt>'wowany i wychodził jako tygodnik, a od czerwca do sierp-

nia 1997 r., tj. kolejnej likwidacji ponownie był dziennikiem. ,,Now>' Czas Krakowski” redagował 

Piotr ł^egutko; pismo \\ychodzilo  w  nakładzie 40 tys. egz.

Gmpa ta początkowo odżegnywała się od związków z koncernem Passauer. ,JPress” 1997, nr 4, s. 3.

Sztandarowym pismem związku był wydawany w  50-tysięcznym nakładzie „Tygodnik Solidar-

ność”. Nadto „Solidarność” v\ydawala m.in.: „Biuletyn Solidarność Świętokrzyska”, „Solidarność -  

Poznań”, „Co Drugi Tydzień”, ,Eeniks”, ,Jlezonans -  Solidarność Olsztyn” i inne.

Podstawow>'m pismem KPN była „Gazeta Polska”. Ten dwutygodnik był wydawany przez 

PHUP „Kompan” sp. z o.o. i mial mutację śląską („Gazeta Śląska”). Według deklaracji \vydawcy pi-

smo odbijano w  nakładzie 30 tys. egz, Dwutygodnika KPN nie należy mylić z powołaną w  marcu



w>'davvmczych m ieszczących się w tej fom uile w ypada w ym ienić m.in.: utw orzony 

26 sierpnia 1995 r. dziemiik „G los” Antoniego M acierewicza (wyd. D ziedzictw o Polskie, 

nakl. 20 tys. egz.), powołany w końcu 1996 r. „G los Narodu Polskiego” (vv\^d. Biuro Sekre-

tarza G eneralnego BBW R), cz>' też stworzony z m yślą o parlam entarnej kam panii w>^bor- 

czej. w ychodzący od grudnia 1996 r  „Tygodnik M ałopolska-AW S” *̂ .

N aw et dość pobieżny przegląd pism  pełniących funkcje organów organizacji społeczno- 

politycznych skłania do wniosku, iż prasa ta nie cieszyła się dużą popularnością. Przem a-

wiały za tym  niewielkie jej ućiklady oraz dość liem ietyczna treściow a zawartość, adresow a-

na do czytelników  zazm ijom ionych z działalnością konkretnego ugrupow ania politycznego.

Próby przejęcia tytułów RSW przez nowe partie polityczne

Prasa polityczna, w t>'ni partyjna, w latach dziew ięćdziesiątych miała niew ielki wpływ 

na opinię publiczną i stopniow o schodziła na m argines polskiego system u m edialnego. 

D latego też partie, które odniosły polityczny sukces w 1989 r ,  zainteresow ały się t^Tulami 

ju ż  istniejącym i na lyiiku prasowym . Starały się je  przejąć i dzięki nim  oddziaływ ać na po-

staw}' polityczne polskiego społeczeństw a. Przykładem  tego typu działalności była próba 

zdobycia przez K PN  „Sztandam  M łodych” . Rozgłos tej sprawie nadał konflikt, jak i w y-

buchł pomiędzy' zespołem  redakcyjnym  dziennika a jego  potencjalnym  politycznym  dys-

ponentem .

Ustawa likwidująca RSW  dawćila możliwość przekaz>'wania pism  spółdzielniom  dzien-

nikarskim, w któ iych  skład weszła co najmniej połowa zespołu redakcyjnego. W „Sztanda-

rze” nie doszło do tego, albow iem  młody zespół nie posiadał stosow nych środków finanso-

wych, a ponadto znaczna część dziem iikarzy wiązała swe nadzieje z organizow anym  

w ow ym  czasie dziem iikiem  „N owa Europa” *̂ . „Sztandarem ” zainteresow ała się natom iast 

K onfederacja Polski N iepodległej. W październiku 1990 r  K onfederaci okupow ali budynki 

publiczne, dom agając się dostępu do środków kom unikow ania m asowego. Zaprzestali tej 

akcji, gdy K om isja Likwidacyjna RSW  obiecćiła im przyznanie kilku tytułów  prasowy^ch. 

Zgodnie z w olą L. Wałęsy jednym  z nich miał być „Sztandar M łodych” . Funkcję redaktora 

naczelnego zam ierzano powierzyć Krz>'sztofowi Królowi. Na wieść o przekazaniu dziemii-

1993 r. „Gazetą Polską” Piotra Wierzbickiego. Tygodnik P. Wierzbickiego by! wydawany przez N ie-

zależne Wydawnictwo Prasowe i w 1996 r. deklarował nakład 125 t>'s. egz.

Pismo to powołano na bazie wychodzącego od listopada 1989 r. „Tygodnika Małopolska”. 

,A W S ” do numeru 16 z 1997 r. kierował Piotr Wałaszczyk, a następnie Czeslaw Wilczyński. ,A W S ” 

od numeru 23 z 1997 r. zmienił format na A3 i wychodził (50 tys. egz. nakł.) w  kolorowej szacie gra-

ficznej.

P. Dybicz, Transform acja p ra sy  m łodzieżow ej (1989-1992). W: M ateria ły , T. 22. War- 

sza\val992, s. 93.



ka w ręce K PN  praktycznie cały zespół złożył w)'móvvienia z pracy i zaangażow ał się 

w spółce „Zarządzanie i Bankow ość” -  w ydawcy „Nowej Europy” . Decyzja K om isji L ikw i-

dacyjnej została zanegow ana przez Tadeusza M azow ieckiego. Prem ier uznał, że m ianow a-

nie „połitycznycłi kom isarzy” w poszczególnycłi tytułach prasow ych prow adzi do ich upar-

tyjnienia, a ponadto mija się z duchem  prow adzonych w ovyym czasie refom i. D latego też 

ziikazal K om isji Likwidacyjnej dalszych takich decyzji'^.

„Sztandar M łodych” w>'stawiono na przetarg, a jego nowym  właścicielem  została spółka 

„SM -M edia”, w której skład wchodzili: kierowana przez Leszka Balcerowicza Fundacja Edu-

kacji Ekonom icznej, PP „Polskie Nagrania” , Bćiibara Holding SA i mieszkający w W iedniu 

W ojciech Gawęda (49% udziałów) 15% udziałów rozdysponowano pomiędzy pracowników 

pisma. „Sztandar” sprzedano za ok. 1 min $. Taka stniktura własności utrzym ała się do 1994 

r  kiedy to powołano „Dom Wydawniczy SM ”, w skład którego, prócz wspom nianych ju ż  

podmiotów, weszła szwajcarska gmpa kapitałowa Jórga M arquarda i Fibak Investment Gro-

up. W 1995 r  dziemiik byl w łasnością sp. z o.o. „Dom W ydawniczy SM” , w której -  prócz 

Fibaka -  70%  udziałów posiadał szwajcarski koncern IM G  Ost Presse Jórga Marquarda^^.

„Sztandar M łodycłi” , mimo zm iany tytułu i uatrakcyjnienia szaty graficznej, sukcesyw -

nie tracił cz)'telników. W  1997 r  nakłady pisma w w ydaniach codziennych w ynosiły 55 tys. 

e g z .-  a w w eekendy 130 t>'s. egz. Zwroty sięgały od 40 do 50%^^. Dziemiik przjaiosil stra-

ty', dlatego też w ydawca zam knął go 25 lipca 1997 r

„Sztandar” w latach 1990-1994 miał charakter ogólnoinfonnacyjny. Później jedmik, po 

zmianie rediiktora naczelnegO“^\ ewoluował w stronę pisma populam ego, w którym  nie stro-

niono od sensacji. W edług innych opinii, pismo po 1995 r  miało centrowoprawicow}' cliarak- 

t e r '. Było czytane głównie przez inteligencję mieszkającą poza Warszawą^“. Jedną z fom i ua-

trakcyjnienia pism a były kolunmy lokalne mutowane dla dużych aglomeracji miejskich.

Imiyni przykładem  nieudanej próby opanowania tzw. „starego” t>'tułu były dzieje „Gro- 

niady-Rolnika Polskiego” . Pismo to utworzono w 1947 r ,  a w latach osiem dziesiątych, z ra-

cji swego blisko półm ilionowego nałdadu, było dm gim  ogólnopolskim  dziennikiem . Je-

szcze w 1989 r  nakład „G rom ady” wynosił 430 tys. egz.

Zgodnie z dyrektyw ą K om isji Likwidacyjnej, 29 lutego 1990 r  w dzienniku pow ołano 

spółdzielnię pracowniczą, która obow iązki redaktora naczelnego pow ierzyła byłem u prze-

w odniczącem u Zw iązlai M łodzieży W iejskiej, Leszkowi Leśniakowi. Tytuł, za 25 ówcze-

Zob. A. Grajewski, B itw a o prasą. K rótk i za rys  likw idacji koncernu p ra so w eg o  RSIV. „W ięź” 

1992, nr 11, s. 51.

P. Dybicz, P rzekszta łcen ia  ,J^ztandaru hdlodych  ”. W; M ateria ły , T. 26. Warszawa 1996, s. 207, 

„Gazeta Wyborcza” 1997, nr 174 z 28. 07, s. 25.

W latach 1991-1993 pismem kierowała Grażyna Minkowska, Jerzy Domański w  latach 1985- 

199 l i  1993-1995, a w  latach 1995-1997 Michał Komar

Zob. m.in. J. Domański, AYóy Ijląd, „Przegląd Tygodniowy” 1997, nr 33 z 13. 08.

--  „Polityka” 1997, nr 30 z 26. 07.



snych mld zł przetcazano jedm ikże spółce „Corso” finm ijącej PSL „Solidarność” (później ja -

ko: Stronnictwo Ludowo-Cłirześcijańskie) Józefći Śłisza. Starania tego ugrupow ania o pra-

wa do „G rom ady-Rolnika Polskiego” wspierał m.in. L. Wałęsa i przew odniczący O byw a-

telskiego K lubu Parlam entarnego Bronislaw Geremek^^.

Przekazmiie „Gromady” w ręce PSL „Solidiimość” doprowadziło do powołania nowego ty-

tułu -  łderowanej przez L. Leśniaka „Gromiidy Rolników” . Dziennik ten ukazywćil się od 

17 kwietnia 1991 r , a od 25 kwietnia 1992 r  wydawano go pt. „Gazeta Rolnicza” . „Gazeta Rol-

nicza” w łatacłi 1993-1994 wĄ^chodziła w deklarowanym przez wydawcę naldadzie 70 t)'s. egz., 

a w latach 1995-1997 deklarowany mikład walial się w granicach od 45 do 60 tys. egz. w w>'- 

daniach codziemiych i od 80 do 90 lys. w wydiiniach magazynowych.

„G rom ada-R ołnik Polski” sukcesywnie traciła czytelników. Choć w łatach 1993-1995 

w}'dawca infom iow al, iż pismo odbijane było w ilości 100-150 tys. egz. (50%  zwrotów), 

dziem iik został zawieszony w m arcu 1995 r  U m iarkow ane pow odzenie „Gazety R olniczej” 

i upadek „G rom ady” świadczyły, iż niezależnie od politycznych perturbacji zw iązanych 

z transform acją tytułu, prasa adresowana tylko dla wsi i rolników po 1989 r. nie cieszyła się 

zbyt w ielkim  powodzeniem .

Zainteresow anie w łasnym  pism em  codziem iym  przejaw iało 'także Porozum ienie Cen- 

Inmi. Partia ta cliciala przejąć jedną  z najpopulaniiejszych polskich „popołudniów ek” -  

„Express W ieczorny” . Pismo to ziilożono 20 maja 1946 r  W latach siedemdziesiątkach na-

kłady „Expressu” sięgały 800 tys. egz., a w latach osiem dziesiątych -  450 tys. K łopoty wy-

dawnicze, jćikie w ystąpiły na początku łat dziewięćdziesiątych, nie om inęły także tej gaze-

ty. W 1990 r  jej mikład spadł do 200 tys. egz.

„Express W ieczorny” był gazetą, o którą r}'Wćiłizowaly dwa ugrupowania: Polska Partia 

Socialist}'czna -  w ydawca pisma w latach 1946-1948 -  oraz Porozim iienie Centrum , w>'stę- 

pujące jako  Fundacja Prasowa „Solidarności” . Starania tej ostatniej partii popierał m.in. ów-

czesny prez}'dent-elekt L. Wałęsa. 30 marca 1990 r  100 (na 110) pracow ników  pisma zalo- 

ż}'lo spółdzielnię pracowniczą. M imo to dziemiik, za 16 mld ów czesnych zł, sprzedano 

ł ł  stycznia 1991 r  Fundacji Prasowej „Solidiim ości” . Spotkało się to ze zdecydow anym  

protestem  członków  spółdzielni pracowniczej. W pierwszej połowie lutego 1991 r  blisko 

80%  zespołu redakcyjnego przeszło do „Expressu” -  pisma założonego 10 października 

1990 r  Dziemiik ten w}'dawano rano, a rediigował go były zespól „Expressu W ieczornego” .

Po zćikupieniu „Expressu W ieczornego” przez Fundację Prasow ą „Solidarności” redak-

torem naczelnym  pisma został Krz}'sztof Czabański. Pełnił on swe obow iązki do sierpnia 

ł99ł  r ,  kiedy to nowym redćiktorem naczelnym  został Andrzej Urbański. Jednakże ju ż  we 

wrześniu 1992 r  A. Urbaiiski został odwołany z tej funkcji. W szedł on bow iem  w konflikt 

z prezesem  zarządu Fundacji Prasowej „Solidarności” Sławom irem  Siwkiem, bliskim

M. Pionicowsłcii, K ontrow ersje w okół „G roniady-R ohiika P olskiego". W: M a teria ły , T. 23, 

Warszawa 1993, s. 216.



w spółpracow nikiem  Jarosława Kaczyńskiego. A. U rbański zaproponował, by PC weszło 

w skład koalicji rządowej. Postulow ał też przekształcenie w ydaw nictw a w spółkę, w której 

w iększość udziałów  mieliby ptywatiii inwestorzy. Partia utraciłaby co praw da w pływ  na li-

nię polityczną pism a, ale w ydawnictw o miało przynosić je j dochody. K oncepcję A. U rbań-

skiego zrealizow ano tylko częściowo. Pierwszego października 1992 r  pow ołano spółkę, 

ale w 100% była ona w łasnością Fundacji Prasowej „Sohdam ości” . Novyym redaktorem  na-

czelnym  pism a i prezesem  spółłd został ponow nie K. Czabaiisłd. W łipcu 1993 r  80%  

udziałów  w spółce kupił łiołding prasowy JM G  Ost Presse AG, a pozostałe 20%  Fibak Press 

SA. W ślad za tym  redaktor naczelny stw ierdził, że do przeszłości należą czasy, kiedy to 

„E.xpress W ieczorny” był organem  PC “"̂ . Pismo przybrało popularny charakter, a w końcu 

1997 r  planow ano przekształcenie dziemiika w pismo regionalne zajm ujące się głównie 

spraw am i W arszawy i M azowsza.

Perturbacje związane ze zmianami własnościowym i i fonnuly „Expressu” odbiły się nie-

korzystnie na jego nakładzie. W 1996 r  zweryfikowany średni nakład pisma wynosił 136 tys. 

egz.“-“’, a zwroty sięgały 30%. Kondycja „Expressu W ieczornego” miała jednak ulec poprawie, 

gdy wydawca zaniknął irmy swój dziennik „Sztandar” , a poczynione w ten sposób oszczędno-

ści zaczął przeznaczyć na promocję „Expressu” . Były to jednak tylko czcze obietnice. 

W sierpniu 1998 r  w>'dawca zlikwidował wszystkie dodatki dziemiika, zmniejszył jego obję-

tość do 20 kolunm  oraz zwolnił połowę dziennikarzy. 1 łipca 1999 r  pismo, jako trwale defi-

cytowe, zostało zamknięte. Jego nakład wynosił w ovyym czasie 30 t)'s. egz. w wydaniach co-

dziennych i 120 tys. egz. w wydaniu magazynowym, noszącym tytuł „K ulisy” .

U gm pow ania polit>'czne, które po 1989 r  przejęły władzę, podejm ow ały ponadto zabie-

gi o poz>'skanie wpływ ów  w pism ach o zasięgu regionalnym  i lokalnym . W tym  jedm ikże 

przypadłm  w ystępow ały w ram ach różnorodnych spółek nierzadko w spom aganych kapita-

łem zagranicznym . Np. w przetargu o „G azetę Poznańską” vyystąpiła apolityczna -  jak  

w skazyw ała nazwa -  W ielkopolska Izba Przem ysłow o-H andlow a, za którą kryło się Z jed-

noczenie C lirześcijańsko-Narodowe. F inna „Sernico”, zainteresow ana „G azetą Olszt^ni- 

ską”, zw iązana była z K ongresem  Liberalno-D em okratycznym . O w rocław ską „G azetę R o-

botniczą” , bydgoską „Gazetę Pom orską” i o „Głos Szczeciriski” zabiegało Porozum ienie 

Centrum. O „G azetę K rakow ską” ry^walizowały PC i Unia Dem okratyczna. W rzeszow skich 

„N owinacli” ,udziały zdobyły „Solidarność” i Stronnictwo Ludow o-Clirześcijańskie Józefa 

Ślisza“*̂. „Solidarność” partycypow ała też w „D zienniku Polskim ” , „D zienniku Zachodnim ” 

i „Dzieniiikit Bahyckirn”“”̂.

24 „Życie Warszawy” 1993 z 17/18. 07.

„Rynek Prasov\')'” 1996, nr 8, s. 46.

E. Ciborska, op. cii., s. 191-207.

D. Gdańska, Transformacja dzienników poczylelnikowskich  (1989-1992), ,7.eszyty Prasoznawcze” 

1992, nr 1/2, s. 110-111.



Biznes i polityka

Przytoczone povyyżej przykłady dowiodły, że bezpośrednie podporządkow anie tzw. 

..starego” t)^tułu prasowego partii politycznej prowadziło jedynie do konfliktów  i podw aża-

ło dalszą egzystencję pisma. Z nieco lepszym  slciitkiem, ale rów nież nie bez konfliktów, 

przebiegało przejm ow anie pism  przez gm py dziennikarskie reprezentujące olsreślony świa-

topogląd i zw iązki ideowe, ale nie utożsam iane z konlcretną partią  polityczną. W  taki bo-

w iem  sposób można interpretow ać przejęcie „Życia W arszawy” przez spółkę „Życie Press” .

W 1990 r. podjęto próbę zorganizowania spółki w ydawniczej, która m iała wyodrębnić 

się z R SW  i rozpocząć sam odzielne w ydawanie „Życia Warszaw}'” . M imo to K om isja Li-

kw idacyjna RSW  funkcje p.o. redaktorów naczelnycli pow ierzyła K azim ierzow i W óycic- 

kiem u i Tom aszowi Wołkowi.

R ów nolegle z przetasow aniam i kadrowym i, dokonującym i się w redakcji gazety, trwały 

przygotow ania do sprzedaży tytułu. Ostatecznie prawa w łasnościow e uzyskała spółka „Ży-

cie Press” . Nabyła ona tytuł za 40 mld ówczesny cli zł, cłioć je j oferta pod w zględem  ceno- 

w>'m ustępow ała trzem  imiym kontralientom. „Życie Press” składało się początkow o z kil-

kunastu podm iotów  -  m.in.: STEl N icoli Grauso (400 udziałów), „Czytelnika” (160 

udziałów), W ielkopolskiego Banku K redytow ego (150 udziałów), „Lexom u” Roberta 

Sm oktunowicza (40 udziałów) oraz „ Varsovii Press” (90 udziałów). Z  biegiem  czasu w yco-

fał się z niego „Czytelnik” i W BK, a prćiktycznie w szystkie akcje znalazły się we w łosiach 

rękach. Jednakże, aby zadośćuczynić zezw oleniu Agencji Inw estycji Zagranicznych dopu-

szczającej tylko m niejszościowy udział W łochów w „Życiu Press” , N. Grauso utw orzył 

w Polsce spółkę SEI, która odkupiła część udziałów od STEl. W ten  sposób N. Grauso, kon-

trolując faktycznie ponad 98%  udziałów „Życia Press” , nom inalnie m iał m niejszościow y 

pakiet akcji^*^.

D obór włosldego kontrahenta nie był przypadkowy. Gw arantow ał on m iikałną pozycję 

dla spółki K. W óycickiego i T. Wołka. To w łaśnie od „ Varsovii Press” zależała obsada funk-

cji redaktora naczelnego, polityka kadrowa prow adzona w piśm ie oraz jego  ideowe oblicze. 

N atom iast w szelkie aspekty finansow ego funkcjonowania dziemiika uzależnione były od 

strony w łoskiej. Ona także powołała spółkę „Publicitas Poland” -  jedynego koncesjonariu-

sza reklam  i ogłoszeń publikow anych w „Życiu W arszawy” .

Zgodnie z um ow ą kupna, strona włoska dokonała znacznych inwestycji. W szelkie dzia-

łania prom ocyjne oraz m odernizacja „Życia” ustały jednak, gdy stało się jasne , że N. G rau-

so nie otrzym a koncesji na ogólnopolską telewizję prywatną. Zam knięcie nadajników  „Po-

lonii 1” spowodow ało drastyczne cięcia w gazecie. Zm niejszono je j objętość o ok. 50%, ale 

utrz}anano poprzednią -  w}'soką cenę. Od drugiej połowy 1994 r. docierały do opinii pu-

blicznej inform acje o rozm ow ach N. Grauso m ających na celu sprzedaż tytułu. Daleko idą-

W. Lewandowska, D oleg liw ości ti-ansformacji „Ż ycia  W arszaw y”. W. M ateria ły , T. 25. War-

szawa 1995, s. 360.



ca m odernizacja pisma, traiisfonnacja jego  zawćirtości i zm iana szaty graficznej bez nie-

zbędnego w taidm  przypadku przy^gotowania czytelników doprow adziły do znacznego spad-

ku nakładów. W 1996 r. zwer>'fikowany nakład „Życia Warsziiw)'” wymosił 61 tys. egz., 

a sprzedaż 40 tys. egz. Podobne nakłady deklarowano w 1997 r-^ .

W początkach lat dziew ięćdziesiątych „Życie W arszawy” starało się odgtyw ać rolę 

ogólnopolskiego dziem iika infom iacyjno-opiniotw órczego. Jednakże dość szybko zaczęło 

interesow ać się tropieniem  m alwersacji i nadużyć w życiu politycznym  i społecznym . Na 

tiikiej też płaszczyźnie zw alczano rządy W. Pawlaka i J. Oleksego. N atom iast w 1995 r  „Ży-

cie” prowadziło otw artą w ojnę z kandydatem  na prezydenta RP, A. Kwaśniewskim^^’.

Przegrana L. Wałęsy postawiła „Życie Warszćiw}^” w tnidnym położeniu. W 2 dni po wy^bo- 

rach do redakcji dotarły kolejne sygnały, iż wydawca nie jest zadowolony z ekonomicznej kondy-

cji pisma i jego politycznej sytuacji. L. Wałęsa -  jeszcze jako urzędujący prezydent -  odwiedził 

,.Życie Warszawy” 29 listopada. T. Wolka poparli też działacze ZCłiN, Stronnictwa Ludowo- 

Chrześcijaiiskiego, niektóre kręgi UW, „Solidarności” oraz szefowie SDP (Karol Sawicki) i SDK 

(Maciej l^tow ski). 5 gmdnia „Życie” wydrukowało całą kolumnę listów czytelników solidar\'zu- 

jących się z redaktorem naczelnym. Następnego dnia doszło do posiedzenia zarządu spółki, pod-

czas którego reprezentanci stro i^  włoskiej starah się odwołać T. Wołka. Ten nie zgodzU się z tii- 

ką decyzją i uznał ją  za polityczną zemstę. Dnia 7 gmdnia „Życie” na swej pierwszej kolimmie 

\yydrukowalo protest redakcyjnej organizacji „Solidiiniości” oraz artykuł broniący T. Wołka.

Włoscy właściciele pisma nie poddali się presji. Uziićili, iż pełniącym obowiązki redaktora 

naczelnego był Jerzy Wysocld, choć w stopce „Życia” nadal wyanieniano T, Wolka. Przestał on 

pełnić swe obowiązld 6 stycznia 1996 r  W tym  samym czasie w)'dawcy podjęli decyzję o za-

mknięciu niedzielnego wydania gazety i nadiil poszukiwali kupca na „Życie W arszawy” . Osta-

tecznie został nim, ubiegający się o to pismo jeszcze w 1990 r ,  Zbigniew Jakubas-^’. Ceny za-

kupu nie ujawniono, choć spekulowano, iż sama dnikaniia wiirta była 10 min $.

N im  jednak  doszło do sprzedaży, w iosną 1996 r  na łaniach „Życia” podw ażano wiar>'- 

godność przyszłego w łaściciela, sugerując, że zam ierza on kupić pism o głów nie po to, by 

zm ienić jego  linię polityczną. Zm iana w łaściciela pociągnęła za sobą odejście z gazety ca-

łego kierow nictw a redakcji oraz w szystkich pracowników  działu krajow ego. Jako główny 

motyw tak dram atycznej decyzji podano względy polityczne oraz clięć zachow ania zaw o-

dowej niezależności.

„Rzeczpospolita” 1997, nr 14 z 17. 01.

C zerw ona pajf^czyna, ,^ y c ie  Warszawy” 1995, nr 294 z 28. 11; L ider SLD  za ta ił akcje, ibidem  

1995, nr 305 z 9.11; K w aśn iew ski p o d  lupą, ibidem  1995, nr 306 z 10.11; T. Wolek, D zień  po, czyli 

przebu dzen ie, „Życie Warszawy” 1995 z 17.11, s. 6 i n.

Zob. też: W. Klusek, Transform acja „K uriera  L u belsk iego" . W: M ateria ły , T. 24. Warszawa 

1994, s. 262-270; idem ,f^xpress-Fakly" -  porażka  now ego tytułu, ibidem, T. 25, s. 415-421; Z „K u-

rierem  ” p o  ,,Ż ycie" , „Gazeta Wyborcza” 1996 z 22. 04; Jakubas na now ej drodze .,Życia  ”, „Rzecz-

pospolita” 1996, nr 121 z 25/25. 05.



Z. Jakiibas zadeklarował, iż pismo iiie będzie związane z żadną partią polityczną, nato-

m iast w nikliw e wslucliiwać się będzie w glosy czytelników^". „Życie” Z. Jakiibasa iiieii- 

stamiie zm ieniało redaktorów naczelnych. A leksander Chećko byl nim  zaledw ie 11 m iesię-

cy. Na początku czerw ca 1997 r  nowym  redaktorem  „Życia” został Andrzej U rbański, któty 

pełnił tę funkcję do połowy września 1997 r  W tedy to kolejnym  szefem  „Życia W a rs z a w ” 

został były poseł PC i szef B iura Bezpieczeństw a Narodowego M aciej Zalew ski, a po nim  

(od sierpnia 1999 r )  dziem iikarz bydgoski M arek Zgórski.

„Życie W arszawy” utraciło ogólnopolski charakter W 1997 r  zlikwidowano m utację ra-

dom ską, rok później wydanie krajowe, a w końcu 1999 r. Z. Jakubas sprzedał prow incjonal-

nym  przedsiębiorcom  usam odzielnione w 1997 r  „Życie Częstochow y” . W tym  sam ym  cza-

sie przejął co prawda po „Expressie W ieczom ym ” „K ulisy” , ale prasa poczynania te 

interpretow ała jako  próbę sanacji „Życia W arszawy” przed przekazaniem  go w ręce zacłio- 

dnioeuropejskiego vwdawcy.

Po zw olnieniu przez W łocliów T. W olek podjął intensywne starania m ające na celu uru-

chom ienie własnej gazety. Sygnalny num er „Życia” -  taką bow iem  nazwę przyjęto dla no-

wego dziem iika -  ukazał się 16 września, a stałą edycję rozpoczęto 28 w rześnia 1996 r  Pi-

smo w ychodziło  w nakładzie 120 tys. egz., z czego sprzedaw ano 76 tys. egz.^^. 

W początkach 2000 r  sprzedaż wyaiosiła ok. 55 tys. egz. Edytorem  „Życia” był D om  Wy-

dawniczy „W olne Słow o”, w skład którego wcliodziły tćikie finny, jak: Poltm st (63%  akcji), 

Rulil International Gm Bh& Co i Fonnat (po 18%). Początkow o w skład około 80-osobowe- 

go zespołu redakcyjnego w eszli byU dziem iikarze „Życia W arszawy” i telew izyjnego Pulsu 

Dnia^‘̂ . Później z pism a odszedł m.in. Bronisław  W ildstein i P iotr Bazylko. Pozyskano na-

tom iast kilku dziem iikarzy z „Super Expressu” .

T. W ołek p rzedstaw ił nowy dziennik jak o  niezależny i konserw atyw ny, pod w zg lę-

dem  ideow ym  plasujący się pom iędzy „G azetą W yborczą” i „G azetą  P o lską” . N adto de-

k larow ano pełnienie funkcji in form acyjnych oraz upraw ianie „dziennikarstw a śledcze-

go” . Z am ierzano  podglądać każdą w ładzę, „lecz szczególnie taką, k tóra  spraw uje rządy 

m onopolistyczne”^^.

W ydawcy niieh św iadom ość ogroimiego „zagęszczenia” polsldego lynku prasowego 

i przewidywaU początkowy' deficyt „Życia”^ .̂ M imo to podjęli intensywne działania orga-

nizacyjne. Pow ołano oddziały dziennika w Gdańsku, W arszawie, W rocławiu i Poznaniu.

Szanow ni czy te ln icy „Życia JVarszawy", „Zycie Warszawy” 1996, nr 103/104 z 4-5.05.

^-\,Press” 1997, n r7 ,  s. 41.

Redaktorem nacz. „Życia” został T. Wolek, a jego zastępcami: Jerzy Wysocki i Bronisław Wild-

stein (do września 1997 r.). Funkcję dyrektora wydawniczego pełniła Joanna Lubieniecka, a sekreta-

rza redakcji Paweł Fąiara. Dyrektorem wydawnictwa został Leszek Statlej.

T. Wołek, To w łaśnie my. [Prospekt reklamowy „Życia”], „Rzeczpospolita” 1996, nr 226 z 27. 09.

36 W 1996 r. deficyt ten wyniósł 3,7 min zł, a w  1997 r. -  6,6 młn zl. Zob. L. Z a lew sk a ,^ /» ^  dzien-

niku p ra w icy , „Rzeczpospolita” 2000, nr 55 z 6. 03, s. A4.



Jednak w niecały rok później „Życie nad O drą” i „Życie W ielkopolski” zostały zlikw i-

dow ane, a do opinii publicznej zaczęły docierać inform acje, iź w ydawcy poszukują zagra-

nicznego inwestora.

Przykładem  udanej i raczej bezkonfliktowej transfom iacji starego tytułu prasowego by-

ła natom iast „Rzeczpospolita” . 15 października 1989 r. na redaktora naczelnego tego pisma 

prem ier T. M azow iecki desygnował D. Fikusa. Clioć T. M azow iecki nie był zainteresow a-

ny posiadaniem  własnego organu rządowego, „Rzeczpospolita” była w początkacłi lat dzie- 

w ięćdziesiątycłi postrzegana jako  pism o oficjalne. Jej wyjątkowy status potw ierdzał udział 

D. Fikusa w posiedzeniacłi Rady M inistrów  (był tam  obserwatorem ) oraz dotacja, jakiej 

rząd udzielił pism u w 1990 r.

Takie usytuow anie „R zeczpospolite j” nie zadow alało ani rządu, ani zespołu redakcyj-

nego. D latego też w 1990 r. rozpoczęto poszukiw anie zagranicznego partnera, który zain-

w estow ałby w pism o, a zarazem  przyczynił się do jego  pryw atyzacji. W ybór padł na g m -

pę R oberta H ersanta. 1 lutego 1991 r. zarejestrow ano sp. z o.o. „Press P ublica” , w której 

skład w eszło PPW  „R zeczpospolita” (51%  udziałów ) i francuska spółka „Socpress SA ” 

(49%  udziałów ). Polskim  w kładem  do spółki był tytuł w łasności „R zeczpospolite j” , 

której w artość w 1991 r. oszacow ano na 4,7 m in $. Strona francuska, w zorując się na do- 

św iadczeniacłi „Le F igaro” , w prow adziła nowy system  pracy, skom puteryzow ała redak-

cję oraz dostarczyła now oczesną m aszynę offsetow ą. W artość inw estycji francuskich  

oszacow ano na 4,5 m in $, z czego 2 m in $ w yasygnow ano w gotów ce. W lipcu 1995 r. 

rząd w ystąp ił z in icjatyw ą przekształcenia PPW  w jednoosobow ą spółkę Skarbu Paiistwa. 

Spow odow ało to gw ałtow ną reakcję Francuzów  i zespołu redakcyjnego. Strona francuska 

za 2,595 m in $ dokupiła 2%  udziałów. Zobow iązała się także do kolejnej m odernizacji re-

dakcyjnego system u kom puterow ego oraz budow y sam odzielnej d rukam i prasow ej. W ar-

tość tej inw estycji m iała w ynieść 15 m in zł^^. Taka stm ktura spółki utrzym ała się do 22 

m aja 1996 r. W tedy to norw eska spółka Orkła M edia kupiła od Francuzów  51%  udziałów  

„Press P ub lik i” i 50,8%  udziałów  w dm kam i gazety „W arszaw a P rin t” . Cenę transakcji 

określono na 46 m in

W 1988 r. naldad „Rzeczpospolitej” wynosił 240 tys. egz., a w 1996 r. -  266 tys. egz. 

W prenum eracie sprzedaw ano ok. 50%  nakładu. Zwroty wynosiły od 20 do 40 tys. egz.

Jak ju ż  w spom niano, zgodnie z decyzją T. M azow ieckiego w 1989 r., „R zeczpospoli-

ta” przestała pełnić funkcję organu rządowego. A m bicją zespołu redakcyjnego było uczy-

nienie z dziennika p ism a inform acyjnego, stroniącego od w szelk ich  filiacji politycznych, 

albow iem  -  ja k  stw ierdził jego  redaktor naczelny -  „infom iacja  je s t  bezparty jna”-̂ .̂ Ze-

Por. ,Jlzeczpospolita” 1994, nr 33 z 8. 02, 1995, nr 180 z 18. 08.

N ow y w spótw ydaw ca  „R zeczpospo litej" , „Rzeczpospolita” 1996, nr 119 z 23. 05 oraz Orkla ku-

p u je  „ R zeczp o sp o litą ”, „Gazeta Wyborcza” 1996, nr 119 z 23. 05.

D. Fikus, K ontrow ersje w okół „R zeczpospolitej. W: M ateria ły , T. 23. Warszawa 1993, s. 206.



spól redakcyjny nie odżegnyw ał się jednak  od ideow ycłi inspiracji. Podkreślano, że cłioć 

kierow nictw o redakcji prezentuje różnorodne preferencje polityczne, to jed n ak  w yw odzi 

się z „Solidarności” i dlatego sprzyjał w szystkim  rządom  zw iązanym  z tym  nicliem  spo-

łecznym . Leżało to w interesie pism a, którego gros nakładu kupow ały instytucje lub oso-

by uzależnione od funkcjonow ania adm inistracji państw ow ej. N iem niej jednak , dla nie- 

któr>'ch polityków  status pism a nie byl jasny, dlatego też PPW  było  nieustannie 

kontrolow ane, a na fom m  parlam entu ciągłe ponaw iano pytanie „C zyją w łasnością  je s t 

„R zeczpospolita” ?” '̂ ’̂.

Polski rynek prasowy wykazyw ał m ałą cłiłomiość na nowe dziemiiki. N ie zyskały czy-

telniczej akceptacji „O bserw ator Codziem iy” i „Glob 24” . Choć w liberalny „D ziem iik K ra-

jów}'” zainwestowćmo 2 m in $, wyszedł on zaledwie w kilku próbnych numeracłi, a szero-

ko reklam ow any dziennik „24 Godziny” nigdy nie ujrzał światła dziennego.

R ecep tą  um ożliw iającą utrzym anie się pism a na rynku było zaw ężanie pola zain tere-

sow ań gazety do ściśle określonej i specjalistycznej problem atyki, a co za tym  idzie, przy-

jęc ie  założenia, iż krąg potencjalnych czytelników  będzie niew ielki. Jednym  z przyk ła-

dów tego zjaw iska byl dziennik ekonom iczny „N ow a E uropa” . Pierw szy jeg o  num er 

ukazał się 28 stycznia 1992 r  „Nowej E uropie” nie udało się w ejść p rzebojem  na polski 

lynek prasowy. M iesięczne straty tytułu w ynosiły ok. 0,3 m in zł, sprzedaw ano ok. 10 tys. 

egz. gazety dziennie, nie udało się też zdobyć licznych i dobrze opłacanych inseratów , 

W ydawca podjął zatem  decyzje oszczędnościow e oraz zm ienił redćiktora naczelnego 

dziennika. Po K. T. Toeplitzu funkcję tę objął w połow ie w rześnia 1992 r  poseł K ongre-

su L iberalno-D em okratycznego, W itold Gadom ski. O ficjalnie decyzję tę ogłoszono 5 paź-

dziernika 1992 r ,  a w tydzień później (od nuniem  201) „N ow a E uropa” ukazała się z pod-

tytułem  „G azeta F inansow a” .

Tym razem  zadbano o w łaściw ą prom ocję dziennika. Zorganizow ano konkursy praso-

we, pism o rozpoczęło w spółpracę z radiem  „Eska” , zdobyło ok. 10 tys. prenum eratorów . 

Pozw oliło to na znaczną popraw ę jego  sytuacji finansow ej, a naw et osiągnięcie n iew ielkie-

go zysku. N ad „N ow ą Europą” ciążyły jednak  długi zw iązane z um cłiom ieniem  dziennika, 

dlatego też przez cały rok 1993 poszukiw ano zagranicznego inw estora gotow ego w spom óc 

w ydaw nictw o zastrzykiem  gotówki. Inw estorem  tym  okazał się w ydaw ca najw iększego 

(300 tys. egz. nałdadu) w łoskiego dziem iika ekonom icznego -  „II Sole 24 O re” . W końcu 

1993 r  pow ołano spółkę „W ydaw nictw o Nowa Europa” , w któiyni ok. 90%  posiadał Edi- 

tore „II Sole 24 O re” , a ok. 10% „Nowa Europa” sp. z o.o., tj. B IG  SA. W łoscy w ydaw cy 

nie przedłużyli kontrćiktu uprzedniem u redaktorow i naczelnem u pism a, K. Szyndzielorzo- 

wi. O d stycznia 1995 r  obow iązki te pełnił W aldem ar Kedaj, zaś 28 kw ietnia 1995 r  re-

daktorem  naczelnym  „Nowej Europy” został Andrzej K. W róblewski, w cześniej szef „G a-

zety B ankow ej” . W łosi rozpoczęli też poszukiw anie partnera dla w ydaw ania swej gazety.

40 Inform acja dla p o słów  z  Sejm ow ej K om isji K ultury i Środków P rzekazu , ibidem, s. 207.



Novv}'m w spółw łaścicielem  pisma została spółka „Infor”"̂* specjalizująca się w w ydaw a-

niu prasy prawniczej"^^.

W początkach stycznia 1996 r. ,Jn fo r” desygnow ał na redaktora naczelnego „Nowej E u-

ropy" K rzysztofa Sobczaka"^^, a 28 stycznia 1997 r., vy\'kupił pozostałą część udziałów  p i-

sma. W edług deklaracji w>'dawcy „N owa Europa” w ow ym  czasie znajdow ała od 15 do 20 

lys. nabywców.

7 kw ietn ia 1997 r. „N ow a E uropa” została przekształcona w „D ziennik  P raw a i G o-

spodark i” . Pism o to, kierow ane przez Rom ana C łiocyka, w ycliodzilo  p ierw otn ie  w nak ła-

dzie 120 tys. egz. Później zm niejszono nakład do 60 tys. egz., a sp rzedaż w ynosiła  ok. 

30 t>'s. egz."^“̂. K olejnej zm iany dokonano w połow ie październ ika 1997 r. -  dziem iik 

zm ienił ty tu ł na „Praw o i G ospodarka” . D ział infom iacy jny  drukow ano tradycyjn ie  na 

b iałym  pap ierze , a kolorow e były jed y n ie  dodatki -  praw ny i gospodarczy.

Dziem iik „Infom ” podjął ryw alizację nie tylko z „R zeczpospolitą” i w ydaw nictw am i 

„B O SS-a” , ale i z założonym  14 stycznia 1997 r  „Pulsem  B iznesu” , dla którego w zorem  by-

ło szw edzkie pism o „D agens Industri” grupy B om iier Dziem iik ten vw cliodzil w  nakładzie 

30 t>'S., egz.; kierow ał nim  Andrzej Nietycłiło.

Beneficjanci transformacji

Po 1989 r ,  największy sukces wydawniczy odniosła, dom inująca obecnie na polskim  tyn-

ku prasoYwm, „Gazeta W yborcza” . Jej początki mileży datować mi kw iecień 1989 r  W tedy 

to powstał zespół kierownicz>' dziennika, powołany przez K om itet Obyw atelski przy Lechu 

Wałęsie. W sldad zespołu weszli: Helena Łuczywo, Adani M iclmik i Ernest Skalski. Prace 

przygotow awcze zm ierzające do um cłiom ienia pisma nabrały żywszego tempa po podpisa-

niu umów zaw artych przy O krągłym  Stole. Powołano w ów czas spółkę „A gora” , która miała 

być oficjalnym  w}'dawcą „Gazety W yborczej” . W jej skład weszli: Zbigniew  Bujak, Ale-

ksander Pasz>'ński i Andrzej Wajda. Pierwszy num er pisma ukazał się z datą 8 m aja 1989 r

B ezpośrednie związki pism a z NSZZ „Solidarność” utrzym ano do w rześnia 1990 r  To-

cząca się w ów czas prezydencka kam pania wyborcza doprow adziła do podziahi obozu „So-

Wydawnictwo to w  1987 r. założył radca prawny Ryszard Pieńkowski. D ziesięć  lat później za-

trudniał ok. 500 osób, a wydawnictwo posiadało 27 tytułów prasowycłi. W 1996 r. obroty „Inibru” 

\\7 niosly ok. 60 min zt, a zyski 4 min zl.

Były to m.in: kupione w sierpniu 1995 r. od J. Frey „Prawo i Życie”, kupione od tej samej fir-

my w  1996 r. „Życie Gospodarcze” oraz „Gazeta Prawna”, „Doradca Podatnika” i „Prawo Przedsię-

biorcy” . W grudniu 1996 r. „Infor” uruchomił, kierowany przez Zbigniewa Biskupskiego, tygodnik  

„Twój Biznes”. Pismo to dość szybko osii^gnęło nakład w}'noszący ok. 100 tys. egz.

Teraz j a  będę szefem , „Gazeta Wyborcza 1996, nr 9 z 11, 01.

„Gazeta Wyborcza” 1997, nr 227 z 29. 09.



lidam ości” . Decyzja Kom isji Krajowej pozbawiła „G azetę” prawa do używ ania sym bolu 

związkowego. Dziemiik w>'chodzil przez kilka dni z okrojonym  hasłem  („Nie ma w olno-

ści”), a następnie w ogóle z niego zrezygnował. Zm ieniała się też struktura w łasnościow a 

pisma. W 1992 r. dokonano reorganizacji i podzielono spółkę na dwa podm ioty: „A gorę Ga-

zetę” i „Agorę D ruk” . W sierpniu 1993 r  12,5% iikcji „Agory G azety” zakupił am erykań-

ski końcem  „Cox Enterprises” . W dziesiątym  roku swej działalności „A gora” w eszła na 

giełdę. Jej w artość w}'ceniono na 2,83 mld zł.

Z biegiem  czasu praca pism a ulegała doskonaleniu. Zyskiw ało ono, organizow ane przez 

Sewetyiia B lum sztajna, lokalne dodatki. Pierwsz>'m z nich była um chom iona 7 stycznia 

1990 r. „G azeta Stołeczna”, a ostatni -  18 dodatek lokalny -  um chom iono 1 lutego 1993 r  

Była nim  „G azeta Zachodnia” , obejm ująca swym  zasięgiem  województw '0 zielonogórskie 

i gorzowskie. Prócz w kładek lokalnych „Gazeta W yborcza” drako wala 3 ogólnopolskie nia- 

gaz>aiy: piątkow y „Magaz>ai” , „Gazetę Telewiz>'jną” i „W ysokie O bcasy” . Ponadto dm ko- 

wano wkładki temat>'czne -  m.in.: „Praca” , „G azeta-B iuro-K om puter” , „G azeta-Budow nic- 

Iwo-Doni” itp. W kładek tych dm kow ano ok. 50 kwartalnie.

Pierw sze numer}' dziennika odbijano w mikladzie 80 tys. egz. Jednakże ju ż  w końcu 

1989 r. nćildad pism a osii\gnąl 0,5 min egz. W 1990 r ,  w związku z gw ałtow ną podw}'żką 

cen papiem , nakład obniż}'ł się do 350 t}'s. egz., by ponow nie w zrosnąć w 1991 r. do ok. 0,5 

min. W 1999 r. średnia sprzedaż pism a przekraczała 450 tys. egz., a „Gazeta W yborcza” pod 

w zględem  w ielkości nakładu zajm owała pierw sze miejsce w Polsce. W w ydaniu krajow}an 

inseraty stanowiły ok. 35%  objętości pism a, a w ydaniach lokalnych -  do 70%. Ponad 2/3 

dochodów dziem iika płynęło z draku reklam  i ogłoszeń.

W „G azecie” zatradnionych było ok. 1,9 tys. osób, z czego ok. 700 pracow ało mi stano-

w iskach dziennikarskich. Dla 90%  z nich była to pierwsza praca w życiu. Średnia wieku 

dziem ukarzy wynosiła ok. 30 lat.

Tm dno nie docenić ideowo-politycznego zmiczenia pisma. To właśnie na jego  lam ach 

Adam M ichnik w ystąpił z art}'kuleni JVasz prezydent, nasz prem ier W pierw szych m iesią-

cach istnienia Trzeciej Rzeczypospolitej „G azeta” i jej redaktor naczelny byli rzecznikam i 

całego obozu „Solidarności” . W raz ze zróżnicow aniem  tego m chu społecznego doszło też 

do podziałów  w dziem uku. Część dziemiikarzy przeszła do „ Tygodnika Solidarność”, imii 

zaś do „Nowego Św iata” Piotra W ierzbickiego.

„G azeta” nie chciała uchodzić za organ Unii W olności (Deniokrat}'cznej), jednakże nie 

odżegnywała się od tego związku. Jak stw ierdził A. M iclmik, bliskie kontakty z ugrapow a- 

meni kierow anym  przez L. Balcerow icza nie oznaczały, że szczędzono m u kr}'tyki"^'\ Fak-

tem było też, iż pismo krytykow ało PC i ZCliN. Jednakże głównym  obiektem  polem icznych 

ataków pozostaw ali reprezentanci SLD.

A. Miclmik, , ,G azeta"  -  k iopoty wolności, „Gazeta Wyborcza” 1995 z 9. 05.



Strefa zainteresow ań „G azety” była bardzo szeroł^a. O bejm ow ała zarówno problem aty-

kę niewiełkicli społeczności łokalnycłi, ja k  i stosunki m iędzynarodow e. Posiadanie licz- 

nycłi m utacji ułatw iało „G azecie” doskonalą orientację w sprawacłi łtrajowycłi. Pismo nie 

l>'łko rejestrow ało w ydarzenia w łokalnycłi społecznościacłi, ale też w w ielu w ypadkacłi 

nadało im rangę ogólnokrajową. W ystarczy w tym  m iejscu przypom nieć zaangażow anie 

..G azety” w sprawę w ykrycia kom pcji w poznaiiskiej policji. „G azeta” inicjow ała też róż-

norodne ćikcje społeczne. Bodaj z największemu rezonansem  spotkała się jej akcja zorgani-

zowana pod łiasłem „Rodzić po ludzku” .

Zam iarem  pism a je s t prezentow anie pełnej i rzetelnej inform acji. Już w 1990 r. opraco-

wano w ew nątrzredakcyjny dokim ient zatytułowćmy Karta G azety Wyborczej. Przyjęto gene-

ralne założenie precyzyjnego oddzielenia infonnacji od kom entarzy oraz prezentow ania 

w miarę pełnej gamy poglądów  dotyczących życia publicznego.

Innym beneficjantem okresu transfonnacji prasy polskiej okazał się „Super Express” . Jak już  

wiemy, narodziny tego pisniii zwiedzane był z konfliktami, jakie miały miejsce w „Expressie Wie-

czornym” . 27 lutego 1991 r  Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe i Dziennikarska Spół-

dzielnia Pracy zawiązały spółkę „Express W ieczoniy-Kuhsy”, której celem było wydawćuiie 

,.E.\pressu” (w 1991 r też jtiko „Express Poranny”). W 1991 r. pismo to znajdowało się w bar-

dzo złym położeniu fiiiiinsowym. Pod względem zawartości i szćity graficznej było niemalże 

identyczne z „Expressem Wieczornym”, dlatego też czytelnicy prawie go nie dostrzegali. Przę' 

iiiikładzie w>aioszącym 40 tys. egz. zwroty wynosiły ok. 50%. Spółka przynosiła straty, 

a ..Express” utracił swą uprzednią dnikam ię i siedzibę redakcji mieszczącą się przy pl. Zawisz)'.

1 listopada 1991 r. W alne Zgrom adzenie U działow ców  spółki „ZPR -Express” odw ołało 

uprzednie kierow nictw o redakcji (A ndrzeja Bumia i M arka A dam skiego), a losy gazety od-

dało w ręce w spółautora sukcesu „Gazety W yborczej” Grzegorza L indenberga, który w spól-

nie z am eiykańską fin n ą  konsultingow ą, w)'stć\pił z propozycją całkowitej reorganizacji p i-

sma. Zm ieniono tytuł z „Express Poram iy” na „Super E xpress” oraz przyjęto koncepcję 

w ydaw ania ilustrow anego dziem iika łam anego w fom iie tabloidu. Teksty publikow ane w p i-

śm ie odznaczały się językow ą prostotą i jasnością  w ypowiedzi. By ły krótkie i dotyczyły co- 

dziem iych spraw Połćików'*'’. Jak wspom inał dziem iikarz „Super Expressu” : „Przez kilka 

miesięcy w redakcji pracowali cenzorzy -  ludzie z ulicy, którzy czytali teksty i zazmiczali 

to, czego nie rozim iieją”"̂ .̂ „Super Express” miał zdecydow anie apolityczny cliarakter i zaj-

mował się głównie tem atyką sensacyjną i obyczajową.

G łów nym  źródłem  sukcesu pisma okazała się jednakże nie jego  treściow a zaw artość, ale 

konkursy organizow ane przez redakcję. Dzięki „zdrapce” „Super Express” odnotow ał re-

kordowy' w śród polskiej prasy codziemiej mikład, któiy 15 m aja 1995 r. w yniósł 2 m in egz.

G. Lindenberg, Testament prezesa, czyli ja k  p isać w „Super Expressie ”, ,J*ress” 1996, nr 3, s. 15-17. 

M. Pietraszczyk, O d  huittu do koncernu. H istoria „Super E xpressu", Materiały, T. 26. 

Warszawa 1996, s. 220.



Rzecz jasna, średnie nakłady były niższe. W ł999 r  średni zw eryfikow any nakład wynosił 

ok. 400 tys. egz. Już w ł994  r. „Super Express” pod względem  nakładu był drugim  polskim  

pism em  codziemiym.

M imo to dziem iik popadł w kłopot^' finansowe. Załam anie sprzedaż}' prasy codziennej 

w idoczne latem  1994 r  oraz zaangażow anie dużych środków w budow ę nowej drukam i 

spowodow ało, że pismo rok 1994 zaniknęło deficytem  6,7 min zł. D latego też rozpoczęto 

poszukiw ania zagranicznego inwestora, który wsparłby „Super Express” znacznym  zastrz>'- 

kiem finansowym . Ostateczny w ybór padł na szwedzki koncern Tidnings AB M arieberg, 

należący do rodziny B onnier i w ydający popoludniów kę „Expressen” (380 tys. egz. nakła-

du) oraz opiniotw órczy dziem iik „Dagens Nyłieter” (384 tys. nakładu)"*^.

20 gmdnia 1994 r  „ZPR-Express” podpisał umowę z Tidnings AB Marieberg, Szwedzi za 

30% udziałów wykupili długi fimiy, otrz>anali obietnicę w^'laipu dalsz>'ch 20% akcji, a kapitał 

zalożyciełsłd spólłd podniesiono do 42,5 min zł. Dzięki temu „Super Express” ukończ}'ł wcze-

śniejsze inwestycje i mógł od 12 kwietnia 1995 r  ukazać się w kolorowej szacie graficznej.

Innym  beneficjantem  okresu transfom iacji okazali się zachodnioeuropejscy inwestorz}'. 

Jćik ju ż  wiemy, zdobyli oni ziiiiczne wpływ>' w prasie o zasięgu ogólnopolskim , zdoniino- 

wah też lyiiki regionalne. Proces transfom iacji prasy regionalnej przebiegał w dw óch kie- 

mnkach. Tytuły o niew ielkich nakładach i lokalnym, a niekiedy i siiblokałiiym znaczeniu 

znalazły się w rękach spółdzielni dziennikarskich łub polskich gm p kapitalow^'ch"^^. N ato-

miast prasą regionalną, dysponującą jednorazow ym i nakładam i znacznie przekraczającym i 

50 t>'s. egz., zainteresow ał się kapitał zagraniczny.

W początkow ym  okresie transfom iacji najbardziej aktyw'iiii okazała się francuska gmpa 

kapitałowa Roberta Hersanta. Gmpa ta zainteresowała się 4 ośrodkam i wydawnicz>'nii. 

W Gdańsku, wspólnie ze spółką „Przekaz” (lokalna organizacja „Solidarności” ), wykupiła 

udziały w „Dzienniku Bałtyckim ” i „W ieczorze W ybrzeża” . W ykupiono też krakow ską ga-

zetę sportow ą „Tempo” i „Gazetę Krakowską” . W Katowicacłi gm pa R. łłersanta partycypo-

wała w prawach wlasnościow^^ch „Tn'buny Śląskiej” (uprzednio: „Tn 'buna Robotnicza”) 

i „Dziemiika Zachodniego” . W Łodzi zaś wykupiono udziały w „Expressie llustrowćmym” 

i „Dziemiiku Łódzkim ” . Pisma te kupowano podczxis przetargów zorganizowanych przez K o-

misję Likw idacyjną RSW. Francuski inw estor wcliodził w spółki z lokalnym organizacjami

Reprezentanci tego koncernu pojawili się w  Polsce już wiosną 1994 r. Wspólnie z Andrzejem  

Wilmowskim prowadzili w  ow>'m czasie przygotowania do wydawania ogólnopolskiego dziennika 

,2 4  godziny”. Z inicjatywny tej jednak nic nie wy'szlo. Zob. A. Bilik, Jak nie p o w s ta ł dziem iik  ,, 24 go -

dziny" . W: M ateria ły , T. 26, s. 251-252.

Przykładem udanej ekonomicznej transformacji starego tytułu jest kieleckie „Echo Dnia”. Ta 

założona w  1971 r. popoludniówka -  jak podawał wydawca -  odbijana była w  nakładzie 60 t)'s. egz. 

w vx^daniach codziennych i 100 t>'s. egz. w  wydaniach poprzedzających święta. Pismo stanowiło \vla- 

sność polskiej Spółki Akcyjnej ,Jicho Press” . Spółka ta jako pierwsza polska firma zajmująca się me-

diami wyemitowała akcje, które trafiły na giełdę papierów' wartościowych.



społeczno-politycznym i i grupami kapitałowymi. Początkowo zadow alał się m niejszościo-

w ym  pakietem  akcji. Później jednak  kupował kolejne udziały albo dokonywał znacznych in-

westycji w redakcjach i dnikamiacl-u co powodowało powiększenie puli jego  udziałów. 

W 1994 r  grupa R. Hersanta miała 8 dziem iików (w tym  „Rzeczpospolitą”), któtych jedno -

razowy nakład wyaiosil 1 min egz. w w ydaniach codziennych i 2 m in egz. w w ydaniach nia- 

gazynowy^cłi. W szystkie te pisma miały wspólny dodatek telewizyjny. Polskie inwestycje 

R. Hersanta, łącznie z m odernizacją drukarń w Raszynie, Pruszczu Gdańskim  i Łodzi, szaco-

wano na ok. 40 m in $, a wartość całego m ajątku miała wynieść ok. 80 m in

Kłopoty, jak ie  spotkały R. Hersanta na tynku francuskim  (zw iązane z ograniczeniem  

w pływ ów  z rełdam  i ogłoszeń), zmusiły go do sprzedania sw ych udziałów  w polskiej pra-

sie lokalnej. Ich nabyw cą za IGO m in marek okazał się niem iecki koncern Passauer Neue 

Presse. W 2000 r  koncern ten posiadał udziały w 13 dziennikach oraz 15 tygodnikach lo-

kalnych-“’'. Codziemia prasa koncernu w dni pow szednie w ychodziła w nakładzie 0,7 min 

egz.. a w w ydaniach niagaz>aiowych -  ok. 2,5 m in egz. Passauer dawał zatm dnienie ok. 

2 tys. osób i infom iow al, iż poczynił w Polsce inw estycje za ok. 200 m in marek.

Imiyni inw estorem  zagranicznym  interesującym  się lokalną prasą infom iacyjno-poli- 

tyczną był norw eski końcem  O rkla M edia. W 1990 r  podjął on w spólnie z regionalną orga-

nizacją „Solidarności” nieudaną próbę utw orzenia nowej gazety lokalnej -  „Dziem iika D ol-

nośląskiego” . Później jednak  nastawił się na kupow anie „statych” tytułów  prasowych. 

O becnie Norwedzy' partycypują w 11 tytułach. Jednorazow a sprzedaż gazet koncernu, łącz-

nie z „R zeczpospolitą” , wyniosila -  jak  deklarow ał w ydawca -  630 tys. egz.^-.

O ddzielny problem  stanow iła polsko-szw ajcarska fim ia W ojciecha Fibaka. F ibak In-

vestm ent G roup i F ibak-N om a Press SA, w spólnie ze szw ajcarską fim ią  p rasow ą JM G 

O st Presse H olding SA, dysponow ały początkow o udziałam i m.in.: „G azety  P oznań-

skiej” , „E xpressu  Poznańskiego” „D ziem iika Ś ląskiego” , „Sportu” , „D ziennika B eskidz-

kiego” oraz k ilku  czasopism  -  m.in. „Panoram y” i „Ekranu”^ .̂ Przy^pomnijmy, iż f im iy  te 

były ponadto w łaścicielam i „S ztandam  M lodycli” i „E xpressu  W ieczornego” . Po 1994 r  

W. Fibak stopniow o w yzbyw ał się udziałów  w polskich m ediach. Sprzedał akcje „S ztan-

dam  M łodych”, „Expressu W ieczornego” oraz lokalnych dziem iików  poznańskich. Jörg 

M arquard pozostaw ił sobie gazety sportow e: „D ziennik Sportowy'” („Przegląd Sportow y” 

i ..Tem po”') oraz „Sport” .

Kapitał zagraniczny miał zatem  znaczne udziały w stm kturze w łasności polskiej prasy 

infom iacyjno-politycznej. W przypadku gazet regionalnych liczba tytułów będących w je -

go posiadiuiiu zbłiży'la się do 100%. Zagraniczni inwestorzy posiadali też niem al w szystkie

Zob. „Gazeta Wyborcza 1994, nr 206 z .5. 09 oraz ,Polityka” 1994, nr 1 z 4. 01. 

•"’ „Press” 1997, nr 4, s. 8, nr 5, s. 6.

‘’-N o w y  w ydaw ca „R zeczpospo litej" , „Rzeczpospolita” 1996, nr 119 z 23. 05.

-̂ 3 „Życie Warszawy” 1993 z 17. 07.



pisma ogólnopolskie. Tak znaczne wpływy zagranicznych inw estorów  nie poddają się je d -

noznacznej interpretacji. Z jednej strony pojawiały się opinie, iż doszło do nie kontrolow a-

nej w yprzedaży majątl<u narodowego, co w przypadku mediów może mieć wpływ na posta-

wy' polityczne społeczeństwa, czy też poziom  jego  tożsam ości narodowej. Z drugiej zaś 

strony trzeba zaznacz>'ć, że zagraniczni inwestorzy' niezbyt często w'pływają na linię ideo-

w ą i polityczną swoich pism.

O bserw acja pism  infonnacyjno-polit)'cznych, w tym  lokalnych i specjalistycznycli, do-

wodzi, iż zagraniczni inwestorzy' w zasadzie nie interesowali się treściow ą zaw artością 

swych polskich gazet do momentu, kiedy były one docłiodowe. Jeśli nie byli zadowoleni 

z Iconkretnego tytułu, nie wahali się podejm ować drast>'cznych decyzji, które przede w szy-

stkim  miały w>'miar kadrowy. Dokonując zm ian za każdym  razem  zagraniczni w>'diiwcy 

zgłaszali swe postulaty program owe, ale ich głównym  celem  -  jiik się w>'daje -  było osią-

gnięcie zysku, a nie próby kształtow ania polskiej opinii publicznej. Warto w tym  m iejscu 

prz}'tocz>'ć opinię Zygm unta Broniarka, któr>' stw ierdził, że „obcy kapitał nie knebluje pol-

skich mediów, bo gdyby tak było, to znalazłby on sposoby, by przeciw staw ić się jego  kiy- 

t>'ce w tycliże m ediach” "̂̂ .

Pow yższe spostrzeżenia i uwagi m ają jedynie wstępny cliarakter, a relacje pom iędzy za-

granicznym i w łaścicielam i prasy polskiej a linią polityczną tych pism  wimiy być dalej w ni-

kliwie badiUie. Warto przy' tym pamiętać, że to właśnie dzięki zastrzy'kowi zagranicznego 

kapitału polska prasa i poligrafia uległy m odernizacji i unow ocześnieniu. Do Polski tnifil 

nie tylko now oczesny sprzęt, ale też nowe tecłiniki zarządzania i organizacji pracy-^-''.

W raz ze zm ianą system u społeczno-politycznego dokonała się transfom iacja prasy in- 

form acyjno-połitycznej. U podstaw tego zjawiska legła likwidacja cenzury' oraz RSW.

W pierw szych latach Trzeciej Rzeczy'pospolitej doszło do zaniku prasy pełniącej funk-

cje organów partyjnych. Prasa ta w całości system u m edialnego odgtyw ala margimilną ro-

lę. W ydawano ją  w niew ielkich nakładach i była czy'tana przez członków i sym patyków 

konkretnych partii politycznych.

U grupow aniom  politycznym , które po 1989 r. zyskały w am nki legalnej dzialćilności, nie 

udało się pozyskać tzw. „stary'ch ty'tulów” . W szelkie próby przejęcia ty'ch p ism  prowadziły 

do podziału zespołów redćikcyjnych łub też do degradacji tytułu. Jak dotycłiczas jedynym  

dziennikiem  ogólnopolskim , który' tego uniknął, okazała się „Rzeczpospolita” . Dziennik

Z. Broniarek, Nie utoniemy. W: M ateria ły , T  26, Warszwa 1996, s. 316.

O zaangażowaniu zagranicznego kapitału w  polskich mediach zoli. też: Z. Bajka, K apita ł za g ra -

niczny polskich  m ediach, .Zeszyty  Prasoznawcze” 1994, nr 1/2 s. 5-22; idem, Suplement do arty-

kułu z „Zeszytów Prasoznawczych” z 1994, nr 1/2, ,Z eszyty  Prasoznawcze” 1994, nr 3/4, s. 5-9,



len, w raz z „G azelą W yborczą” i „Super Expressem ” , w połow ie lal dziew ięćdziesiątych do-

m inował w śród polskich pism  inform acyjno-politycznych. Zm ieniła się panoram a prasy re-

gionalnej. Podczas kam panii w yborczej poprzedzającej wybory z 1989 r. m ieliśm y do czy- 

nienia z żyw iołow ym  procesem  pow staw ania now ych pism , klóre w początkow ym  okresie 

pełniły zadania agitacyjne i propagandowe. N ieliczne z nich przerodziły się w profesjonal-

nie w )'daw aną prasę. Z  biegiem  czasu prasa la zaczęła ściślej w iązać się z partiam i politycz-

nymi, traciła na świeżości, w ikłała się w w ałki polityczne, stopniowo traciła czytelników  

i znikała z r^^aiku prasowego.

Zw ycięzcam i procesu Iransfonnacji polskiej prasy infonnacyjno-politycznej okazali się 

zagraniczni inwestorz)'. W kraczali oni do Polski stopniowo. Początkow o zadow alali się 

m niejszościow ym i udziałam i w poszczególnych tytułach prasow ych, ale w 2000 r  w ich rę-

kach były niem al w szystkie w ysokonakładow e polskie codzienne pism a infonnacyjno-poli- 

lyczne. Zagraniczni inwestorz}' podzielili między siebie poszczególne regionalne r^yaiki pra-

sowe. Zazwyczaj w jednym  ośrodku w ystępow ał jed en  inw estor dysponujący jednym , 

a niekiedy i dwom a pism am i inform acyjno-politycznym i. Zapew ne je s t  tylko kw estią czasu 

racjonalizacja tych r^aików -  ograniczenie ogólnej liczby tytułów  oraz podniesienie ich na-

kładów, czego dow odzą ostatnie przetasow ania na poznariskim rynku prasowym . W spółcze-

sna polska prasa infonnacyjno-polityczna, choć nie w yrzekła się sw ych ideow ych zw iąz-

ków, stroniła od jednoznacznych filiacji politycznych. Starała się przy tym  zachow ać 

niezależność, a podkreślała to m.in. przez radykahzm  publikow anych m ateriałów, prow a-

dzenie w łasnych śledztw  dzieiuiikarskich i organizow anie różnorodnych kam panii praso- 

\v}'ch. Z drugiej zaś strony nie unikała taniej sensacji i szukała m etod dotarcia do ja k  naj-

większej liczby cz)4elnik;ów. Ewolucja ku fom iule popularnej była szczególnie w idoczna 

wśród regionalnych i lokalnych pism  inform acyjno-politycznych.


